Adele på film

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Adele på film

Indlæg af Frank Madsen »

Jeg ser, at Adele-filmen kommer på blueray og dvd sidst i april. At dømme efter de klip, der er på Youtube, er den afgjort værd at kaste et par hundrede kroner efter, så er det bare fordi, den er på fransk, at den ikke har været oppe i de danske biografer? Eller er den alligevel en skuffelse, trods Bessons tilsyneladende præcise forståelse for tonen i Tardis tegneserie og de åbentlyst gode skuespillerpræstationer? Fiser det ud i for meget Indiana Jones og hashtåger til sidst eller hvad?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=767qx-O3 ... ure=relmfu[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LkxC3RZi ... ure=relmfu[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-PegG8KM ... ure=relmfu[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fwqzLzsb ... ure=relmfu[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=REmIizDc ... ure=relmfu[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hz57pUAT ... ure=relmfu[/youtube]
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Niels Falk
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: 2960 RK
Kontakt:

Indlæg af Niels Falk »

Yeps! Jeg har den og har set den - og den er ganske fin. Man kan muligvis vente til den er nede under 100 kr for DVDen (plejer det ikke at tage ca 3 måneder for en film som denne). Ellers kan jeg tilbyde at du ser filmen først og så bedømmer :-)

- Niels
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Jeg ser, at Adele-filmen kommer på blueray og dvd sidst i april. At dømme efter de klip, der er på Youtube, er den afgjort værd at kaste et par hundrede kroner efter, så er det bare fordi, den er på fransk, at den ikke har været oppe i de danske biografer? Eller er den alligevel en skuffelse, trods Bessons tilsyneladende præcise forståelse for tonen i Tardis tegneserie og de åbentlyst gode skuespillerpræstationer? Fiser det ud i for meget Indiana Jones og hashtåger til sidst eller hvad?
Det har sikkert noget at gøre med, at det er en fransk film, så de lokale danske anglofile smarty-boys hos filmimportørerne ikke har kunnet tage stilling til den eller ikke har regnet den for noget, eller formentlig begge dele. Men den fik jo også en noget lunken modtagelse i Frankrig. Efter sigende har den været et stort hit i Kina.

Det er af samme grund, at der udkommer så få fransksprogede bøger på dansk - det er simpelthen mangel på danske redaktører, der er i stand til at vurdere dem, reelt har der nærmest kun være Per Kofod. I 2009 udkom der på dansk kun i alt 97 bøger, der var oversat fra fransk - og 64 % af dem var tegneserier. Det er jo sørgeligt - og interessant, at fransksprogede tegneserier gennem årtier har været nærmest ene om at formidle fransk kultur hertillands, bortset fra periodevis filmimport, der som regel har været afhængig af franske films Oscarnomineringer eller lovprisning i Cannes.

Nå, men det har jo ikke som sådan noget med Adèle at gøre. Og jeg har ikke set filmen.
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Rudi »

Carsten Soendergaard skrev:I 2009 udkom der på dansk kun i alt 97 bøger, der var oversat fra fransk - og 64 % af dem var tegneserier.
Hvor mange italienske bøger/tegneserier kom der i samme år? Og hvad med asiatiske?
Hvor mange ikke engelsk/amerikansk/skandinaviske udkom der i 2009?

Jeg tror ikke kun det er forlagenes, men også danske læseres skyld, at der ikke udkommer meget andet en dansk/skandinavisk/anglosaksisk på det danske bogmarked.
Brugeravatar
Kim Larsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hjørring

Indlæg af Kim Larsen »

Man kan forresten vinde Adéle på DVD over på Serieland, ved at svare på et sveddryppende svært spørgsmål:

http://serieland.dk/blog/nyheder/vind-a ... my-pa-dvd/
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev:Jeg ser, at Adele-filmen kommer på blueray og dvd sidst i april. At dømme efter de klip, der er på Youtube, er den afgjort værd at kaste et par hundrede kroner efter, så er det bare fordi, den er på fransk, at den ikke har været oppe i de danske biografer? Eller er den alligevel en skuffelse, trods Bessons tilsyneladende præcise forståelse for tonen i Tardis tegneserie og de åbentlyst gode skuespillerpræstationer? Fiser det ud i for meget Indiana Jones og hashtåger til sidst eller hvad?

DRs Troldspejlet anmelder filmen i anledning af DVD-udgivelsen:

"Adele filmen har mange scener, der rammer stilen og stemningen fra serien - men også en handling der løber lidt af sporet og pjatter for meget - bedst er den, når den bruger situationer fra serien, som instruktøren Luc Besson levendegør flot."

Hele anmeldelsen: http://www.dr.dk/DR1/Troldspejlet/Film/ ... 115146.htm

Der er en kommentar, der brokker sig over "spoilere", så hold dig for øjnene, mens du læser... :-)
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Min kollega og jeg har set filmen.
Han syntes den var god, den er jeg ikke helt med på. De prøver hele tiden at bringe humor og pjat ind i et ellers interessant udgangsplot, det fungerer ikke så godt og tager selve spændingen. Humor og action/spænding fungerer fint i fx Indiana Jones, men ikke her.

Jeg har aldrig læst et Adele album så jeg kan ikke sammenligne med det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Ole Damgaard
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Aarhus N

Indlæg af Ole Damgaard »

Antaeus skrev:Jeg har aldrig læst et Adele album
Sikke rædsler!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev:Min kollega og jeg har set filmen.
Han syntes den var god, den er jeg ikke helt med på. De prøver hele tiden at bringe humor og pjat ind i et ellers interessant udgangsplot, det fungerer ikke så godt og tager selve spændingen. Humor og action/spænding fungerer fint i fx Indiana Jones, men ikke her.

Jeg har aldrig læst et Adele album så jeg kan ikke sammenligne med det.
Humor og pjat er et integreret element i Adele-serien, selv om hovedpersonen selv oftest ikke selv deltager i løjerne, men foretrækker at være dead-pan, vrissen betragter til de andre figurers pjatten rundt. Tardi tager åbenlyst meget let på sin series troværdighed og ynder at spolere illusionen af spænding, alvor og virkelighed og minde sine læsere om, at dette er en tegneserie. Så hvis filmversionen har bevaret dette, falder det i tråd med ophavsmandens intentioner.

Jeg kan dog frygte, at Luc Besson også er faldet for fristelsen til at smide nogle action-scener og turistbrochureklip ind i bedste Indiana Jones-stil, og det er straks mindre Adele og mere Hollywood. Men det må jeg se, når jeg får købt dvd'en i den kommende uge.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Jeg har ventet længe nok - og nu var prisen nede på 100 kr (plus 15% coop rabat) så Helle og jeg så Les aventures extraordinaires d'Adèle Blanc-Sec og var meget underholdt.
Må med skamme medgi' at jeg ikke har læst Adèles ekstraordinære eventyr (men alt andet af Tardi) trods Pedro's ihærdige promovering.

Nu har Luc Besson så lavet noget, igen, som kan animere mig til at udvide min samling...
8)

Spoiler alert:
Hvordan Besson har kunnet filme Paris - Concorde-pladsen, Eifeltårnet, Louvre, uden nutidige elementer - er mig en gåde!
Er det CGI?
Og insider-joken med en pyramide midt i Louvre er jo genial
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Lopez
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Amar
Kontakt:

Indlæg af Lopez »

Jeg mener, at jeg har set nogle "behind-the-scenes" optagelser af filmoptagelser, og der var stærk parisertrafik i baggrunden. Så der har helt klart været cgi inde i billedet. Jeg tror dog at mange af scenerne (som avissælger-scener) har fået afspærret veje osv, så der ikke er biler i den retning kameraet peger.

Filmen ligger i forlængelse af den franske filmkomedietradition med fald på halen og den specielle form for humor. Jeg kan ikke helt forklare det, men jeg satte mig ned og så et par Louis de Funes-film efter at jeg så Adele-filmen, og der er helt klart et slægtskab. De let skabede og de store armbevægelser...med en fare for at blive for anstrengende (for eksempel sekvensen hvor Adele klæder sig ud på utallige måder for at hente en fyr i fængslet).

Så alt i alt, så er jeg skuffet over filmen, selvom jeg indrømmet var underholdt.

SPOILERS!!!!

Der hvor filmen rammer den mørke men humoristiske tone fra tegneserien bedst er efter min mening i begyndelsen og især i slutscenen, hvor vores heltinde tager afsted med Titanic og skurken plus håndlangere vrider hænder nede ved havnen.
Pedro Lopez - tegner og gringo

http://www.pedrolopez.dk
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af Nøhr »

Enig Lopez.
En vellavet film, med lidt gammeldags platkomik smidt henover. Dog alt i alt en herlig film jeg kun kan anbefale.
Brugeravatar
Lopez
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Kontakt:

Indlæg af Lopez »

Er der så nogen der lagde mærke til Jacques Tardi i en statistrolle? Lidt som Stan Lee, bare knapt så iøjnefaldende.

Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Næ, hvor?
Filmen kunne ikke rigtig fange mig - jeg kan faktisk ikke engang huske om jeg så den færdig. :mrgreen:
Brugeravatar
Lopez
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Kontakt:

Indlæg af Lopez »

SPOOOOIIILLLLERS

Det er i slutningen af filmen, hvor passagerne er på vej ombord på Titanic. En af passagerne, en mand på 65 med hvidt fuldskæg, er efter min bedste overbevisning Monsieur Tardi.

Besvar