Så her lidt i spredt fægtning.
Jeg synes 1, 2 og 3 er fantastiske selv om jeg kan lave lange lister med hvad jeg gerne ville have ud og så anerledes. Den originale trilogi sidder på toppen af tronen og det bliver de ved med. Ep. 4 og 5 er mesterværker, men 6'eren kunne måske endda have toppet hvis det ikke havde været for Ewoks og så er det nok også en fejl at de gentager Dødsstjernen i stedet for at finde på noget nyt. Starten i Jabbas palads er genial. jeg lærer dog aldrig at forstå hvorfor de onde altid virker langt sejere. Luke og Vader er vel tæt på ligeværdige på det tidspunkt rent powermæssigt, men havde Vader stået samme sted som Luke så havde han ordnet alle med venstre hånd inklusiv uhyret i grotten.
Jeg synes ok om Anakin som barn i 1'eren, men de ofrede for lang tid på løbet. Det interessante var at de havde fundet Anakin og at der findes to Sith Lords, det skulle de have spillet mere på. Og ja de får ikke nok ud af Maul. Er han den næstsejeste? Lad mig se. Sejeste er Darth Vader i den originale trilogi og næstesejeste er Darth Sidious. Og så står jeg med Tyranus og Maul. De to er så forskellige som man næsten kan blive. Tyranus ordner let Obi-Wan, mens Obi-Wan jo ender med at dræbe Maul. Så ud fra det så er Tyranus jo længder bedre end Maul....

Hvordan Obi-Wan i øvrigt kan slå Anakin ihjel er mig stadig en gåde. På det tidspunkt han gør det er Anakin (Vader) jo langt forbi ham i power. Bl.a. dræbte han Tyranus let. Jeg køber slet ikke den med højeste sted. Anakin burde have gjort det af med Obi-Wan inden for kort tid. Kampen er i øvrigt alt for laaaang, så lang at jeg kedede mig lidt.
I 1, 2 og 3 der tager de noget af eventyrfølelsen og gør den mere politisk. Det fungerer, men jeg holder langt mere af eventyr end politik. Jar Jar er katastrofal, ligeledes for meget CGI, dårlige replikker til Anakin og Padme og Anakin bliver gjort lidt ynkelig med for mange tudekiks og 1-3 tager sejheden af Darth Vader i 4-6. Forvandlingsprocessen var for mig ikke gennemtænkt. Til tider er Anakin sej og andre gange er han ynkelig. Jeg er heller ikke fan af kampen mellem Sidious og Windu, det hænger ikke rigtig sammen og hvor let Sidious slår de andre Jedi's ihjel.
På det tidspunkt virker Anakin i øvrigt så mægtig rent powermæssigt at han alene kunne havde anholdt Sidious - sådan er min følelse i hvert fald når jeg ser filmen.
Men hvor er der også bare mange fede ting i 1, 2 of 3eren. Her er listen noget længere end den negative liste.
Nå, men alle mine indvendinger imod 8'eren kommer senere og med en masse spoilers.