Release Walt Disney's Song of the South Petition

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Song of the South blev lavet i Disneys storhedstid og er et vigtigt dokument over den fortrængning, der fandt sted blandt de hvide i det racedelte USA. Den er også vigtig idet den har de animerede sekvenser i en mesterlig stil, der aldrig kommer igen. Så jeg føler, jeg bør se denne film og så tage de dele til mig, jeg kan acceptere, hvilket er de animerede fortællinger af Uncle Remus.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Robin »

..og det er netop sådan og i den sammmehæng filmen skal ses. Det ville da være vildt ærgerligt at gå glip af de animerede fortællinger! For retten til at læse og / eller genlæse lille sorte Sambo!
mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Eller historierne med Bror Bjørn og Bror Ræv og Bror Kanin i AA&CO. Eller Mickey Mouse og Torsdag, eller hvad den nu hedder.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Kasper Hviid »

GoogaMooga skrev:Den er også vigtig idet den har de animerede sekvenser i en mesterlig stil, der aldrig kommer igen. Så jeg føler, jeg bør se denne film og så tage de dele til mig, jeg kan acceptere, hvilket er de animerede fortællinger af Uncle Remus.
Uh, jeg må tilstå at jeg savler uhæmmet ved tanken om klassisk animation.
GoogaMooga skrev:Song of the South blev lavet i Disneys storhedstid og er et vigtigt dokument over den fortrængning, der fandt sted blandt de hvide i det racedelte USA.
Præcis. Det er med det i baghovedet at man skulle se filmen. Men jeg har set en del kommentarer på imdb.com der siger at Song of the South da altså lissom er totalt sød, og overhovedet ikke racistisk. Altså uden rigtigt at bide mærke i hvilken historie filmen også fortæller. Det er det der får mig til at tvivle på om propaganda-budskabet i filmen er 100 % harmløst her i 2009.

Jeg læste for noget tid siden en krimi om en lumsk jøde og en flok lumske japanere. Novellen sluttede med at hovedet fra en af japanerne blev foræret til en en hyggelig professor, der netop forskede i kraniefaconen hos den asiatiske race. (Hjemmeopgave: Prøve om i kan gætte sådan cirka hvornår novellen udkom.)

Og jeg nød da novellen. Og det kløer da også i fingrene efter at se Song of the South. Men jeg har bare ikke så stor tiltro til folks evne til at forholde sig kritisk til mediestrømmen. Særligt tror jeg ikke en disclaimer i starten af en film vil få børn til lissom at se filmen i den rette kontekst.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Kasper Hviid skrev: Og det kløer da også i fingrene efter at se Song of the South. Men jeg har bare ikke så stor tiltro til folks evne til at forholde sig kritisk til mediestrømmen. Særligt tror jeg ikke en disclaimer i starten af en film vil få børn til lissom at se filmen i den rette kontekst.
Det, jeg kunne forestille mig, var en slags Limited Edition til hardcore Disney fans, naturligvis med en disclaimer indledning som også børn kan forstå. Ansvarlige forældre kan f.eks. bruge Lille Sorte Sambo og Song of the South som et led i opdragelsen af børnene. I stedet for at fortie at racisme har fundet sted og stadig finder sted, er disse gamle fortællinger jo et godt udgangspunkt til at forklare børnene, hvorfor racisme og undertrykkelse er forkert. Helst når de når skole alderen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Kasper Hviid »

Rent praktisk tror jeg ikke Disney vil udgive den. Selv om de næppe ville få på puklen for det hvis de blot pakkede produktet ind i tilstrækkeligt med disclaimers, ville en udgivelse stadig bringe uønsket focus på en ømtålelig del af deres historie.

Sådan en limited edition lyder dog forholdsvis sandsynlig, selv om jeg trivler.

Det er ærgeligt at afstemningen ikke fortæller noget om hvorfor Song of the South skal genudgives. Om det er på trods af racismen, på grund af racismen, eller fordi det ikke er racistisk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Kasper Hviid skrev:Det er ærgeligt at afstemningen ikke fortæller noget om hvorfor Song of the South skal genudgives. Om det er på trods af racismen, på grund af racismen, eller fordi det ikke er racistisk.
Den skal vel først og fremmest genudgives fordi den er en film fra Disneys guldalder, et stykke animationshistorie.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Jeg har lige set benævnte film og kan fortælle at man skal lede længe efter politiske budskaber og filmen er vel nærmest at betragte som en familiefilm.
Man kan måske antyde at Disney har glorificeret tidsbilledet, men hvis man skulle forbyde Disney-film med samme preferencer, skulle hele hans filmproduktion tages ud af markedet (og Selznick, Griffith, Keaton et al)

De animerede sekvenser er 100% effektive, med fantastisk stemmer (Bror Ræv er faktisk James Baskett, som i filmen spiller Uncle Remus !)
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Kasper Hviid »

Jan Erik Hedberg skrev:Jeg har lige set benævnte film (...)
Jeg vil lige lægge ud med at sige at jeg ikke har set filmen endnu. Jeg ville gerne havde fået set filmen inden jeg svarede, men det blev det ikke til. Så mit svar er baseret på min fornemmelse af, at filmen foregår i the old south, og at den neglicerer tidens racisme.
Jan Erik Hedberg skrev:Man kan måske antyde at Disney har glorificeret tidsbilledet, men hvis man skulle forbyde Disney-film med samme preferencer, skulle hele hans filmproduktion tages ud af markedet (og Selznick, Griffith, Keaton et al)
Det mener jeg ikke er rigtigt. I hans andre film drejer det sig udelukkende om enkelte sekvenser hvor sorte bliver fremstillet stærkt sterotypt. Men i filmen Song of the South drejer det sig ikke om en enkelt sekvens, men derimod filmens tema, som er forholdet imellem sorte og hvide i sydstaterne. Et emne der lige som f.eks. incest ikke er så velegnet som tema i en feel-good børnefilm.
Jan Erik Hedberg skrev:(jeg) kan fortælle at man skal lede længe efter politiske budskaber og filmen er vel nærmest at betragte som en familiefilm.
Lad os fortage en tankeesperiment. Vi laver en remake af Song of the South, men en mere socialrealistisk version. Altså hvor man prøver at give et realistisk billede af den måde racisme prægede tidsånden, og hvordan den hvide races overlegenhed blev taget som noget selvfølgeligt, hvad ellers? Sorte kvinder kunde for eksempel omtales som "so ungraceful, stupid and filthy that no decent man would ever permit one of them to cross the threshold of their dwelling." (Hinton Rowan Helper, slaverimodstander). Lad os smide en enkelt lynchning oveni, med myndighedernes accept og indsamling af sovenirs bagefter.
Okay, nu har vi to børnefilm der skildre den samme historiske periode. Vi viser nu den ene film til prøvegruppe A, og den anden til prøvegruppe B.
Jeg tror variationen imellem de to film vil give de to grupper af børn en vidt forskellig opfattelse af historien.

Det er ud fra dette jeg, uden at have set filmen, mener at den har et propagandistisk budskab.

Jeg så engang noget doku-optagelser af en Hitler-jugend sammenkomst. Og de ser da søde ud. Men stadig har jeg sammenhænget i baghovedet, hvilket gør at jeg også ser det som noget der har en kraftig snert af noget ret så ubehageligt. Jeg mener at en film som Song of the South skulle give en lidt af samme tvetydige oplevelse, fordi man er bevidst om alt det man ikke ser i filmen. Der er noget galt hvis man bare ser den som en rigtig go' film, som børnene da endelig skal se. (hvilket er det jeg hører alle give udtryk for)
Jan Erik Hedberg skrev:De animerede sekvenser er 100% effektive, med fantastisk stemmer (Bror Ræv er faktisk James Baskett, som i filmen spiller Uncle Remus !)
Lyder godt, jeg glæder mig!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af GoogaMooga »

Kasper Hviid skrev:[Der er noget galt hvis man bare ser den som en rigtig go' film, som børnene da endelig skal se. (hvilket er det jeg hører alle give udtryk for)
Det har jeg nu ikke sagt, højst at den kunne være et redskab til at lære børn om racismens onde. Tanken med denne petition og denne tråd var at få filmen ud til historikere og hardcore Disney fans. Det er dig, der hele tiden bringer børnene ind i billedet, Kasper. Hvis du går tilbage, vil du læse at jeg foreslog en limited edition.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Kasper Hviid
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 28. feb 2005, 13:02

Re: Release Walt Disney's Song of the South Petition

Indlæg af Kasper Hviid »

Jeg har lige set filmen. Jeg syntes det var lidt svært at komme ind i den i starten, men når man først er inde i den, er den simpelthen fantastisk. Animationen er på toppen, og virkelig godt integreret i de virkelige optagelser.
Besvar