Bedste film plakater

Debat om tegneserie-relaterede film, tv-serier, tegnefilm mm.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Bedste film plakater

Indlæg af Antaeus »

Jeg har egentlig aldrig lagt specielt mærke til filmplakater og kan dårlig huske nogle på stående fod, men når jeg ser dem igen er de let genkendelige.

Der findes en masse hjemmesider hvor man kan se de bedste film plakater, men er der nogle DU finder særlig gode eller har et specielt forhold til? så lad os se dem (med oprindelig tekst - ikke de rensede).
Jeg kan starte med at lægge ud med Star Wars (der findes et hav og hvilke der har været benyttet og ikke benyttet ved jeg ikke, men jeg mener den øverste af disse to i hvert fald blev benyttet).
Billede
Billede
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Bedste film plakater

Indlæg af Thomas S »

Det er den nederste, der er den originale. Den er lavet af Tom Jung. Den øverste blev lavet i sidste øjeblik af Hildebrandt-brødrene, fordi man ønskede at give plakaten et mørkere og mere tegneserieagtigt præg. Men det blev Jungs, man benyttede ved premieren. Hildebrandt-udgaven blev benyttet til en spansk/engelsk udgave, men blev først filmens egentlige plakat ved re-releasen femten år senere.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Thomas S skrev:Det er den nederste, der er den originale. Den er lavet af Tom Jung. Den øverste blev lavet i sidste øjeblik af Hildebrandt-brødrene, fordi man ønskede at give plakaten et mørkere og mere tegneserieagtigt præg. Men det blev Jungs, man benyttede ved premieren. Hildebrandt-udgaven blev benyttet til en spansk/engelsk udgave, men blev først filmens egentlige plakat ved re-releasen femten år senere.
Tak for info. Den nyere har de stadig valgt at holde i retroudgaven mht. hvad der udgør den nederste del (teksten).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Janus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Janus »

I har sikkert set de "kedelige" V for Vendetta plakater, mener at den første var den vi brugte her i Danmark:
BilledeBillede

Men der er også en RIGTIG fed en, som jeg havde opppe på væggen i ramme :)
Billede
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Erling G-P »

Ahh, dette bringer gamle minder frem... :)

Tilbage i mine tidlige teenageår boede jeg i Birkerød. Her fik jeg en aftale i stand med den lokale, venlige biograf: Hvis jeg dukkede op søndag aften efter at sidste forestilling var begyndt, kunne jeg få en filmplakat kvit og frit. Det var således at lobbycards skulle returneres, men plakaterne blev smidt ud.

Havde således alle Star Wars plakater (de oprindelige film) samt en anden favorit; Close Encounters of the Third Kind, som vedhæftet her:

Billede

Venlig hilsen
Erling
Brugeravatar
Steffen Jensen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Laaaaangt ude på landet.....

Indlæg af Steffen Jensen »

Det er vist en offenlig hemmelighed af jeg er en kæmpe fan af den danske tegner Sven Brasch, og hans værker. En af mine absolutte favoritter er Brasch's plakat til filmen Fedora. En i mine øjne, uhyre enkel og smukplakat.
Vedhæftede filer
0046122.jpg
0046122.jpg (34.75 KiB) Vist 6751 gange
Brugeravatar
Nøhr
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Bedste filmplakater

Indlæg af Nøhr »

Lidt gammelt guld her.
Billede

Filmplakater, Antøws, filmplakater. Et ord.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg har en svaghed for disse kulørte 60er ting. Om de er egentligt "gode" skal jeg ikke kunne sige...

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Min personlige favorit er tegnet af Saul Bass, for Preminger's film fra 55; her er den mest enkle version:

Billede

Og her er min egen Japanske original fra 55:

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Indlæg af Vigan »

Steffen Jensen skrev:Sven Brasch
Go'e gamle Søren. Han var også genial.

Jeg købte mig fattig (det passer ikke helt, for jeg var allerede fattig i forvejen, men altså...) i plakater i biografen i Skive, hvor jeg fik opbygget en samling på ca. 250 plakater. Så tapetserede jeg først mit værelse i Skive, så mit værelse i Århus og til sidst mit kontor i Bruxelles med filmplakater, og nu er der kun en 30 stykker tilbage af dem i en skuffe i mit atelier. Og desværre ikke engang de bedste.

Og når jeg nu er i gang med tilståelserne, så må jeg også bekende, at jeg.. altså, det er lidt svært, men... snft... jeg... hrrrrmmøh... dryppede også stearin i Anders And-blade, da jeg var fem. BuuuuuuuuuuUUUUUUUHUHUHUUUUU UNDSKYLD JEG VIDSTE IKKE BEDRE OG PÆDAGOGERNE SAGDE DET VAR SJOVT OG DET VAR FØRST FLERE ÅR SENERE DET GIK OP FOR MIG HVAD DE HAVDE LOKKET MIG TIL WAAAAAHHHHUHUHUHUUUulk... Snnf...

Undskyld. Jeg går lige over og genlæser "Hvis man har et par tegneserier til overs", så jeg kan trøste mig med, at jeg ikke er den eneste vandal.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg må også tilstå at have dryppet stearin i Anders And blade. Min kusine fik mig til det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Sall

Indlæg af Laila J. Graf »

Den traumatiske oplevelser er jeg heldigvis sluppet for...
Men af ren nysgerrighed, hvad er det lige, som er sjovt ved det?
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Sorenmadsen
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Sorenmadsen »

Jeg har heller ikke dryppet med stearin i Anders And blade.. er det for sent at prøve nu:-)

Derudover er Metropolis plaketen alt for fed.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Vigan »

Denne afskyelige form for hærværk kolporteres sågar den dag i dag.
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Vigan »

Og for nu at vende tilbage til emnet, så var den her en af dem, som min efterfølger måtte skrabe af væggene i Bruxelles:

Billede
Besvar