Euroklassikere på dansk lige nu

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvilken serie er din favorit?

Afgivne stemmer: 0

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Re: Euroklassikere på dansk lige nu

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har skrevet om den nye Buck Danny Intégrale fra Dupuis i dagens blog indlæg http://www.seriejournalen.dk/blogs.asp? ... artikel762
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
TSJ
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af TSJ »

Der er dem der bare snakker om intégrales, og så er der dem der tager sagen i egen hånd -

http://marvelmasterworksfansite.yuku.co ... llery.html

Jeg ville give min førstefødte for dén udgave af 100 Bullets.....my preciousss.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det er et imponerende syn, har tænkt mig at få indbundet mine F&T, hvis jeg nogensinde får samlet et komplet run. Det skulle ikke være HELT umuligt!
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:
redneck skrev:Så vidt jeg kan google stammer den tilbage fra 1977 - er der et specielt årstal du opererer med, før du bruger begrebet euroklassiker?
Skæringsdatoen ligger omkring 1980, men er ikke hugget i granit - Rubine er f.eks. efter 1980, men var skabt af Walthéry og har noget klassisk over sig. Jeg må tilstå, jeg udelod Thorgal med vilje, ikke særligt objektivt af mig. Er den god nok til at have klassiker status?
Hvad F...... skete der i 1980, siden alle tegneserier før dette årstal åbenbart er 100 gange bedre end dem efter? Personligt vil jeg hellere læse "Dark Knight" af Miller eller "Steen og Stoffer" end "Barelli" og "Allan Falk". Det virker som nostalgi for nostalgiens egen skyld, hvis tegneserier skal vurderes efter, om de er over 30 år gamle, i stedet for efter, om de stadig er værd at læse!

Ja, der så hoppede jeg nok mere på Barelli og Allan Falk end Dark Knight og Sten og Stoffer.... og det er ren nostalgi, uden at tænle på egentlig kvalitet. Den forrygende tidslomme :-).

Alt hvad der har været i Fart og Tempo er Euroklassikere. Af undetagelser kan nævnes Alle Interpresses udgivelser frem til midt 80'erne....så skulle den vist være på plads ;-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Det bli'r bare ikke mere euroklassisk end F&T.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev:Hvad angår Smølferne, så var jeg i Toys’r’Us forleden – og jeg tror de har lidt andre forventninger til salg af ting relateret til smølferne – der var ret mange smølfeting til salg: figurer (både de klassiske små og nogle større), huse i større og mindre sæt mm. Er det virkelig helt utænkeligt, at tegneserier også ville sælge på den konto?
Ja, medmindre de laves i en eller anden ultrabillig form, som massivt sælges i supermarkeder eller Toys'R'ud-lignende forretninger i løbet af et par uger eller et par måneder. Det hele handler om hype, derfor er der allerede nu smølfefigurer til salg. Men den dag, filmen får premiere, er alt andet end selve filmen dødt. Historiske katastrofetilfælde var fx den første Batman-film eller Pokémon, der var fuldstændig oversolgt som hype, og en masse virksomheder og forlag fik en lang næse.
redneck skrev:hvornår var sidste gang man satsede på at sælge tegneserier i forbindelse med en filmpremiere? Og hvad med Scott Pilgrim? Har filmen haft en effekt på salget af tegneserierne i DK?
Sagen er jo, at selv en "storfilm" har en ultrakort levetid i vore dage - der er hele tiden andre "storfilm", der trænger sig på. Selv om den måske lever videre på tv og i tilbudskasserne hos Kvickly, er den også der i ekstrem konkurrence med en masse andet. Der er med andre ord ikke tale om det meteornedslag i verden, som man som særlig fan af en bestemt tegneserie forestiller sig. De ufatteligt mange superheltefilmetiseringer i 1990'erne og 00'erne er vel et godt eksempel. Hvad har de betyder for superheltetegneserierne? At de alle sammen er gået ind!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:"Barelli" og "Allan Falk".
to af 80'ernes absolutte hovedværker
:D :D :D
GoogaMooga skrev:Ja, redneck, Rubine, MB, og BUÅ er vel grænsetilfælde, men de har alligevel et klassisk snit.
Hvis "et klassisk snit" er det, der kendetegner "euroklassikere". er listen jo uendelig. Du nævner sjovt nok stort set altid serier, der engang er udkommet på dansk, men der er jo en hærskare af lignende serier, der aldrig er udkommet på dansk.

Hvis man blot følger dine kriterier med "et klassisk snit" og "engang udkommet på dansk" (og her ser bort fra trådens udgangspunkt "på dansk lige nu"), bliver din ønskeliste uendelig: Bulder og hans hund Mozart, Hans & Prinsessen, Jakob & Diana, Isabelle, Bummelum, Kurt Dunder, Jon Cartland, Jonathan, Doktor Pind, Pilot til leje, Nofret, Ungerne, Sofie, Monica Morell, Trekløveret, Clifton osv. osv. osv. Og hvis man sløjfer "engang udkommet på dansk", er listen legio, og du får aldrig nogen sinde råd til at anskaffe dig blot en brøkdel af alle de genudgivelser og samlebind, der kunne udgives :!:
GoogaMooga skrev:Det bli'r bare ikke mere euroklassisk end F&T.
Som for eksempel Aquila, A/S Gentlemen, Bill Norton, Canon, Dick - mesterscoreren, Dr. Gart, Indra, Pierre og Jim, Jens Lyn, Kid Cox, Leo Gwenn, Louise Garter, Marc og Loic, Patrick Leman, Roy Carson, Smith & Wesson, Sorte Ulv, Sussi, Teddy Ted og Vicky? Vi kan slet ikke vente på at se intégralerne med dem :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Okay, Carsten, lad mig lige slå fast - de fleste af dine eksempler ville ikke få det blå stempel af mig. Som med film, litteratur, og musik, er det ikke alt gammelt gods, der pr. automatik er klassisk.

Leonard Maltin nævner ikke engang alle de gamle (og ofte tabte) B-film fra 30'erne, 40'erne, 50'erne, og 60'erne i sin Film guide. Det ville jo være meningsløst.

Har du set mig pushe ret mange af dine eksempler? Boule et Bill og Docteur Poche, ja, men så er det vist også dét.

Forresten, Carsten, du har travlt med at fortælle om serier, du i hvert fald ikke vil udgive. Jeg vil gerne spørge dig, om du på Cobolt kun vil udgive serier, du personligt kan stå inde for? Hvis nu der skete det, at "Buck Danny" gik som varmt brød i Frankrig, ville du så overveje at udgive den herhjemme, selv om du ikke brød dig om den? M.a.o. kunne du finde på at udgive serier, du ikke selv kan lide, hvis de gav et pænt overskud for Cobolt?
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af umpff »

Carsten Soendergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Det bli'r bare ikke mere euroklassisk end F&T.
Som for eksempel Aquila, A/S Gentlemen, Bill Norton, Canon, Dick - mesterscoreren, Dr. Gart, Indra, Pierre og Jim, Jens Lyn, Kid Cox, Leo Gwenn, Louise Garter, Marc og Loic, Patrick Leman, Roy Carson, Smith & Wesson, Sorte Ulv, Sussi, Teddy Ted og Vicky? Vi kan slet ikke vente på at se intégralerne med dem :D
hahahah, jep dét er top-kvalli-serier... hvad med [næsten]samlede værker med nogen af anglo-klassikerne fra Serie-Magasinet? .. Speed Solo f.ex. men så skal han ha sit originale navn;-)
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Carsten Soendergaard skrev:Som for eksempel Aquila, A/S Gentlemen, Bill Norton, Canon, Dick - mesterscoreren, Dr. Gart, Indra, Pierre og Jim, Jens Lyn, Kid Cox, Leo Gwenn, Louise Garter, Marc og Loic, Patrick Leman, Roy Carson, Smith & Wesson, Sorte Ulv, Sussi, Teddy Ted og Vicky? Vi kan slet ikke vente på at se intégralerne med dem :D
HovhovHOV! Sneg Jens Lyn sig lige ind der?
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
SPVK
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Haslev

Indlæg af SPVK »

Peter Becher skrev:
Carsten Soendergaard skrev:Som for eksempel Aquila, A/S Gentlemen, Bill Norton, Canon, Dick - mesterscoreren, Dr. Gart, Indra, Pierre og Jim, Jens Lyn, Kid Cox, Leo Gwenn, Louise Garter, Marc og Loic, Patrick Leman, Roy Carson, Smith & Wesson, Sorte Ulv, Sussi, Teddy Ted og Vicky? Vi kan slet ikke vente på at se intégralerne med dem :D
HovhovHOV! Sneg Jens Lyn sig lige ind der?
Men Jens Lyn var skam også en del af Tempo, da det gik stærkt ned ad bakke.

Skal vi hive noget af det dårligste frem fra F&T/Tempo, så mangler der også lige Babe Ford og Ivan Zourine!
Fart og tempo tilbage til folket!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Whikke "Jens Lyn" version mon? Dan Barry's? Hvad fik dem til at bryde med deres "European only" princip?
SPVK
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Geografisk sted: Haslev

Indlæg af SPVK »

GoogaMooga skrev:Whikke "Jens Lyn" version mon? Dan Barry's? Hvad fik dem til at bryde med deres "European only" princip?
Det var vistnok i Dan Barrys version.

Carsten har for noget tid siden i en anden tråd redegjort for problemerne med at få rettighederne til de bedste serier på Tempos tid. Ikke noget at sige til, at det var på det tidspunkt, det gik galt for Tempo/Supertempo.
Fart og tempo tilbage til folket!
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

SPVK skrev:
GoogaMooga skrev:Whikke "Jens Lyn" version mon? Dan Barry's? Hvad fik dem til at bryde med deres "European only" princip?
Det var vistnok i Dan Barrys version.

Carsten har for noget tid siden i en anden tråd redegjort for problemerne med at få rettighederne til de bedste serier på Tempos tid. Ikke noget at sige til, at det var på det tidspunkt, det gik galt for Tempo/Supertempo.
Værst var det, da der stort set ikke kom noget Mark Breton, og vi måtte nøjes med Tom Fart, eller hvad han nu hed..... (som jeg da i mangel af bedre alligevel holdt af)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

GoogaMooga skrev:Forresten, Carsten, du har travlt med at fortælle om serier, du i hvert fald ikke vil udgive. Jeg vil gerne spørge dig, om du på Cobolt kun vil udgive serier, du personligt kan stå inde for? Hvis nu der skete det, at "Buck Danny" gik som varmt brød i Frankrig, ville du så overveje at udgive den herhjemme, selv om du ikke brød dig om den? M.a.o. kunne du finde på at udgive serier, du ikke selv kan lide, hvis de gav et pænt overskud for Cobolt?
Nu er der jo ikke mange tegneserier, der giver "et pænt overskud" i vore dage - uanset om det er Cobolt eller andre, der udgiver dem. Så det er et noget hypotetisk spørgsmål. Og da man ikke kan vide på forhånd, hvad der måske overhovedet bare vil løbe rundt, kan jeg kun svare, at jeg som de fleste andre forlæggere kun udgiver ting, jeg kan stå inde for. Jeg vil ikke påstå, at jeg "ikke kan lide" Buck Danny, men der er mange andre serier, jeg ville udgive før den.
Besvar