Da den udkom var der mange - rigtig mange - som spåede at det her var Splint & Co's død. Jeg har lige genlæst albummet - har faktisk ikke haft det ude siden det udkom - og føler lidt, at det ikke er så slemt som jeg husker det.
Det er dynamisk tegnet, historien er spændende, men det er naturligvis langt fra det univers vi normalt forbandt med Splint & Co.
Var Tome og Janry for hurtigt ude?
Var vi simpelthen ikke klar på sådan et album?
Ville det have fået en bedre modtagelse i dag end det fik tilbage i 1999?
Jagten på Splint
Jagten på Splint
Kærlighed og dødsfjender ... https://www.facebook.com/rur.poli/posts/800873023335259
- Jan P.
- Brugerniveau 2
- Geografisk sted: Østjyland tæt ved vandet
Re: Jagten på Splint
Personligt har jeg altid holdt meget af det album, og fik også en tegning i lige netop det album under Art Bubble. Det har sine skønhedsfejl , men det største problem med det, er nok at det ikke rigtig passer ind, hverken i dag eller dengang. Det var et forsøg på at gøre Splint mere voksen. Forsøget førte bare ingen steder hen.
Det ville til gengæld havde været et fedt indslag i den serie som Operation flagermus er en del af.
Det ville til gengæld havde været et fedt indslag i den serie som Operation flagermus er en del af.
Jeg har altid været meget skuffet over det album, og er en af de 2 splint album jeg ikke har i min samling, da den er lidt for dyr for bare at få samlingen komplet 
Ideen var såmænd fin nok, og have det været en ny serie havde det været ok, men den havde intet med Splint & Co at gøre.

Ideen var såmænd fin nok, og have det været en ny serie havde det været ok, men den havde intet med Splint & Co at gøre.
- Jørgen Høgh
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Rens
Skønt albummet var både veltegnet og -fortalt, er problemet jo netop, som Jan siger, at det ikke passede ind i seriens univers. Dengang albummet udkom, så jeg det faktisk som en ren katastrofe. I dag er jeg det noget mildere stemt, og jeg tror generelt, at publikum ville have modtaget det bedre idag end dengang. For at sige det mildt, er publikum jo blevet udsat for lidt af hvert hvad angår fortolkninger af Splint og Kvik de senere år, så jeg tror blot, albummet ville have indtaget en plads blandt mange andre i rækken af skæve indfald. Som Jan også siger, ville det have passet godt i serien "Et Ekstraordinært Eventyr...".
- Christian Aarestrup
- Brugerniveau 6
- Geografisk sted: Nordsjælland
At Tome & Janry forsøgte at forny konceptet, da de synes at have nået rundt omkring det inden for de eksisterende rammer, har jeg svært ved at have noget imod. Men det viser problemet med den form for fornyelse, der jo sjældent udspringer af brændende nødvendighed og "noget på hjerte". Jagten på Splint er ikke decideret dårlig eller noget, men den lykkedes jo altså ikke med at finde en frisk og velfungerende formel til Splint & Co-konceptet. Det skal dog ikke lægges de to til last - overordnet stod de for en af de mest vellykkede videreførelser af en af de store klassikere.
CAa
Life is what happens to you while you're hoping for something else
Life is what happens to you while you're hoping for something else
-
- Brugerniveau 2
Jeg respekterer forsøget, men resultatet fungerer ikke overhovedet. Personligt mener jeg, at tegningerne ikke er særlig smukke heller. Figurene sidder ubehageligt mellem en "realistisk" og traditionel Marcinelle-tegnestil, og kompromiset er næsten deformeret. For eksempel, se på ansigtet og armene på Splint (den venstre) i rute 4:

Grimmeste Splint siden dette gamle logo.
Og det blev jo en katastrofe for serien. Efter ti gode år (Uheld i Champignac er nok det eneste virkelig svage album i denne periode) med en ny historie omlag hver 18de måned, forsvinder Splint helt i 6 år, før serien er overtaget af en meget værre team. (Det var nok ikke den eneste grund til at det gik den vej, men absolut en medvirkende faktor.)

Grimmeste Splint siden dette gamle logo.
Og det blev jo en katastrofe for serien. Efter ti gode år (Uheld i Champignac er nok det eneste virkelig svage album i denne periode) med en ny historie omlag hver 18de måned, forsvinder Splint helt i 6 år, før serien er overtaget af en meget værre team. (Det var nok ikke den eneste grund til at det gik den vej, men absolut en medvirkende faktor.)