Thogall
Thogall
Jeg er ny til Thogall (Og var det ikke for de to Magnumudgaver, som vist var på tilbud på en messe, var jeg aldrig kommet i gang med serien). Jeg har læste de første fire samlebind, og har indkøbt de første album i sideserierne. Spørgsnålet er om det er ødelæggende at læse Kriss af Valnor og Ulv inden samlebindsserien er nået op i kronologien? I følge samlebindene skal vi ret langt ind i hovedserien, før sideserierne tager fat, men da der går nogle år inden vi er så langt, så er det fristende at læse sideserierne. Men hvad siger kenderne? Er det ødelæggende at læse de to sideserier nu?
-
- Brugerniveau 2
Re: Thogall
Jeg stod med præcis samme dillema for nogle måneder siden, da jeg startede på serien med de første tre samlebind, og også havde købt Kriss af Valnor + Ulv bindene.
Havde heller ikke tålmodighed til at vente på resten af samlebindene, så lånte istedet resten af serien på biblioteket. Dermed kunne jeg følge den i samlebind 3 anbefalede læseorden, hvilket helt klart giver mening. Spinoff serierne relaterer til begivenheder i hovedserien, så noget havde bestemt været forvirrende, hvis jeg ikke samtidig havde læst selve hovedserien.
Vil derfor bestemt anbefale samme fremgangsmåde, hvis du ikke er i besiddelse af adskillige engles tålmodighed
Dog kan man desværre ikke helt følge planen med 'Ulv' serien, da der foreløbigt kun er udgivet det første bind.
Venlig hilsen
Erling G-P
Havde heller ikke tålmodighed til at vente på resten af samlebindene, så lånte istedet resten af serien på biblioteket. Dermed kunne jeg følge den i samlebind 3 anbefalede læseorden, hvilket helt klart giver mening. Spinoff serierne relaterer til begivenheder i hovedserien, så noget havde bestemt været forvirrende, hvis jeg ikke samtidig havde læst selve hovedserien.
Vil derfor bestemt anbefale samme fremgangsmåde, hvis du ikke er i besiddelse af adskillige engles tålmodighed

Dog kan man desværre ikke helt følge planen med 'Ulv' serien, da der foreløbigt kun er udgivet det første bind.
Venlig hilsen
Erling G-P
Erling G-P skrev:Jeg stod med præcis samme dillema for nogle måneder siden, da jeg startede på serien med de første tre samlebind, og også havde købt Kriss af Valnor + Ulv bindene.
Vil derfor bestemt anbefale samme fremgangsmåde, hvis du ikke er i besiddelse af adskillige engles tålmodighed![]()
Venlig hilsen
Erling G-P
Jeg takker mange gange

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Den nuværende helt overordnede cyklus (som indbefatter både hovedserien og de to parallelserier Kriss af Valnor og Ulv) har sådan set sit udgangspunkt i Thorgal album 28 (der har titlen "Kriss af Valnor" (ikke at forveksle med Thorgals Verden-parallelserien "Kriss af Valnor").
Kriss af Valnor selv indtager jo en central rolle i hele det forløb, der begynder i album 28, og hvis man - som det er muligt nu, hvis man ikke har de gamle album - har læst Thorgalkrøniken 4, er man blevet introduceret til hende og har derfor et godt grundlag for at følge med i begivenhederne, der finder sted i Thorgal 28 og frem (samt i de foreløbig 6 Kriss af Valnor-album).
Desværre er Thorgal album 28-31 udsolgt, og de kommer nok ikke igen, før Thorgalkrøniken når frem til dem. Så biblioteket kunne være en mulighed i mellemtiden.
Det spritnye Thorgal 35 udkommer forresten midt i januar.
Kriss af Valnor selv indtager jo en central rolle i hele det forløb, der begynder i album 28, og hvis man - som det er muligt nu, hvis man ikke har de gamle album - har læst Thorgalkrøniken 4, er man blevet introduceret til hende og har derfor et godt grundlag for at følge med i begivenhederne, der finder sted i Thorgal 28 og frem (samt i de foreløbig 6 Kriss af Valnor-album).
Desværre er Thorgal album 28-31 udsolgt, og de kommer nok ikke igen, før Thorgalkrøniken når frem til dem. Så biblioteket kunne være en mulighed i mellemtiden.
Det spritnye Thorgal 35 udkommer forresten midt i januar.