Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Robin »

Så er den på vej ! Den store Asterix i den ultimative udgave:

https://cobolt.dk/shop/den-store-asteri ... a4af29c97e
Den-store-Asterix-1-forside.jpg
Den-store-Asterix-1-forside.jpg (127.96 KiB) Vist 3533 gange
Det er til december det sner (pun intended). Og 2'eren kommer samtidig.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Hvad skal der så ske med Faraos' Asterix?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Lars S »

Robin skrev:Så er den på vej ! Den store Asterix i den ultimative udgave:

https://cobolt.dk/shop/den-store-asteri ... a4af29c97e
Den-store-Asterix-1-forside.jpg
Det er til december det sner (pun intended). Og 2'eren kommer samtidig.

mvh.
Jeg forstår så ikke hvorfor begge skal komme samme dag? Det er ret dyre udgivelser, jeg har ikke råd til at købe begge på samme tid.
Det samme gælder for Zooms udgivelse af Max Jordan, der kommer også to på samme tid.
Synes faktisk det er blevet svært at følge med i danske udgivelser :shock:
Andre der synes det er et problem? Her ved mig er det af økonomiske grunde blevet svært at følge med. Er begyndt at droppe udgivelser - ikke at jeg har købt alt på dansk... langt fra, men der er også de udenlanske udgivelser jeg køber.
thegamer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af thegamer »

Lars S: Jeg forstår godt hvad du mener, men det er vel lidt et luksusproblem, at der udkommer mere end vi kan købe. Tegneserier er jo egenligt et medie, der er gået af mode. At der så er en opblomstring af forlag og (gen)udgivelser i disse år er jo ret lækkert, især fordi der ofte er kælet for den enkelte udgivelse.
Maximum
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Central Florida

Indlæg af Maximum »

Googamooga har et godt sporgsmal og jeg anede ikke at Faraos havde udgivede dem.
Det lader til (deres website) at de sidst udkom i 2017, sa masker har Cobolt nu overtaget dem?

Det er bade gode nyheder da jeg syntes Asterix serien er rigtig god, men ogsa darlige da jeg har lige kobt Den komplette samling Asterix fra Egmont et par maneder siden.......
Den har ogsa masser af ekstra materiale, hvis den nye serier har nyt sa vil jeg kobe dem.

Carsten?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Hvad skal der så ske med Faraos' Asterix?
Hvad der skal ske med de fem bind, er ikke Cobolts ansvar. Det er juridisk Egmonts udgave, og de har haft en periode til at skille sig af med den. Men eftersom de skilte sig af med hele oplaget til Faraos helt fra begyndelsen, hænger Faraos altså på de fem album. Og der kommer ikke flere af dem.
Maximum skrev:Googamooga har et godt sporgsmal og jeg anede ikke at Faraos havde udgivede dem.
Det lader til (deres website) at de sidst udkom i 2017, sa masker har Cobolt nu overtaget dem?

Det er bade gode nyheder da jeg syntes Asterix serien er rigtig god, men ogsa darlige da jeg har lige kobt Den komplette samling Asterix fra Egmont et par maneder siden.......
Den har ogsa masser af ekstra materiale, hvis den nye serier har nyt sa vil jeg kobe dem.

Carsten?
Cobolt har ikke "overtaget" Faraos/Egmonts udgaver fra 2017 og fortsætter dem ikke i den form. Ganske vist har ekstramaterialet i Cobolts nye udgaver samme kilde som i dem, men der er dobbelt så meget af det om hvert album. Så en smule af det vil altså blive gentaget hen ad vejen, men kraftigt udbygget. Og det er ikke samme ekstramateriale som i Egmonts samlebind fra 2001-2006. Men selvfølgelig lidt trist for dig, at du lige har anskaffet de gamle samlebind, Maximum.

Formatet på Cobolts nye udgave er større (24 x 32 cm), tekstningen er ny og mere grafisk gennemført. Og så starter Cobolts udgave forfra, kronologisk, fra 1959 og frem og følger altså ikke den gamle Gutenberhus-albumrækkefølge, som Egmont/Faraos besynderligt nok valgte at gentage i 2017. Og samtlige rygtekster kommer til at stå, som de skal, og samme vej :-)

Fra 2021 kommer samtlige Asterix-album også igen som enkeltalbum uden ekstramateriale. Cobolt mener, at Asterix ligesom Tintin til hver en tid bør være tilgængelig i både en feinschmeckerudgave og en folkeudgave.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:Cobolt har ikke "overtaget" Faraos/Egmonts udgaver fra 2017 og fortsætter dem ikke i den form. Ganske vist har ekstramaterialet i Cobolts nye udgaver samme kilde som i dem, men der er dobbelt så meget af det om hvert album. Så en smule af det vil altså blive gentaget hen ad vejen, men kraftigt udbygget. Og det er ikke samme ekstramateriale som i Egmonts samlebind fra 2001-2006. Men selvfølgelig lidt trist for dig, at du lige har anskaffet de gamle samlebind, Maximum.

Formatet på Cobolts nye udgave er større (24 x 32 cm), tekstningen er ny og mere grafisk gennemført. Og så starter Cobolts udgave forfra, kronologisk, fra 1959 og frem og følger altså ikke den gamle Gutenberhus-albumrækkefølge, som Egmont/Faraos besynderligt nok valgte at gentage i 2017. Og samtlige rygtekster kommer til at stå, som de skal, og samme vej :-)
Dette er svært interessant. Du sier med andre ord at ekstramaterialet i deres nye Asterix-bøker vil være dobbelt så meget som i Egmonts separate samlealbum (samt Egmonts tilsvarende norske serie, som stadig pågår)? Med andre ord rundt 35-40 siders bakgrunnsstoff om hvert enkelt album?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil da savne Per Då's oversættelser, som Egmont/Faraos benyttede.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Mesterius skrev:Dette er svært interessant. Du sier med andre ord at ekstramaterialet i deres nye Asterix-bøker vil være dobbelt så meget som i Egmonts separate samlealbum (samt Egmonts tilsvarende norske serie, som stadig pågår)? Med andre ord rundt 35-40 siders bakgrunnsstoff om hvert enkelt album?
Der bliver 32-34 sider ekstramateriale om hvert album (selve tegneserierne varierer lidt i længde i starten), altså sammenlagt omkring 64-66 sider i hvert samlebind. Der findes i alt omkring 48 sider til hver. Men lidt af det er trods alt lidt for specielt, "Asterix-udgivelser i Kroatien" fx, og en del maskinskrevne manuskriptsider af Goscinny, som man skal kunne læse fransk for at få glæde af. Der bliver eksempler på det, men generelt vælger vi de bedste 2/3 af materialet.
GoogaMooga skrev:Jeg vil da savne Per Då's oversættelser, som Egmont/Faraos benyttede.
Dem kommer du skam ikke til at savne. Per Dås oversættelser benyttes naturligvis.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

GoogaMooga skrev:Jeg vil da savne Per Då's oversættelser, som Egmont/Faraos benyttede.
Men der står i teksten, som linket ovenfor viser hen til, at det er Per Dås oversættelse, der benyttes, så det....

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:... Formatet på Cobolts nye udgave er større (24 x 32 cm), tekstningen er ny og mere grafisk gennemført...
De bliver absolut købt med det samme!
Carsten Søndergaard skrev:... Og så starter Cobolts udgave forfra, kronologisk, fra 1959 og frem ...
Tør man håbe på, at Asterix erobrer Rom og de korte historier, der er samlet i Skolestart i Gallien, kommer med, og det på deres kronologisk rigtige steder?
Carsten Søndergaard skrev:... Fra 2021 kommer samtlige Asterix-album også igen som enkeltalbum uden ekstramateriale. Cobolt mener, at Asterix ligesom Tintin til hver en tid bør være tilgængelig i både en feinschmeckerudgave og en folkeudgave.
Netop!
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:
Dem kommer du skam ikke til at savne. Per Dås oversættelser benyttes naturligvis.
Klog beslutning. Så er jeg med. De fem fra Faraos kan jeg eventuelt bruge som gaver til de små, min niece og min nevø.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Det var jo Per Då, der i 1968 gjorde gallerne gæve på dansk og begyndte at fornøje læserne med navne som Sophus Antabus, Halgrim Helgrimsøn, Phazade, Philurius og Præfix for ikke at tale om Cedur, Dedur, Edur, Efdur og Fisdur.

Selv sit eget navn legede han sprogligt med. Han var døbt Per Loppnau Rasmussen, men i 1965, tre år før han indledte sin næsten 40-årige karriere som Asterix-oversætter, tog han slægtsnavnet Då, den borgerlige efterslægt efter generalmajor Gregers Daa (1658-1712), den sidste adelsmand i den sønderjyske slægt Daa.

De kommende helt nye album vil, som det også har været tilfældet i de seneste ti år, blive oversat af François-Eric Grodin, der kærligt og kyndigt viderefører Per Dås stil og jargon.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

benadikt skrev:Tør man håbe på, at Asterix erobrer Rom og de korte historier, der er samlet i Skolestart i Gallien, kommer med, og det på deres kronologisk rigtige steder?
Så langt er vi ikke nået endnu :-)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:
benadikt skrev:Tør man håbe på, at Asterix erobrer Rom og de korte historier, der er samlet i Skolestart i Gallien, kommer med, og det på deres kronologisk rigtige steder?
Så langt er vi ikke nået endnu :-)
Den første korte historie kom vist omkring samme tidspunkt som albumhistorierne i Den store Asterix 5, så der er noget tid endnu til at finde ud af dette.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar