Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Nylig kjøpte jeg Tintin-albumene "Enhjørningen's hemmelighed" og "Rackham den rødes skat" i Cobolts retroutgaver. Begge albumene er 2. utgave, 4. opplag, trykket i 2020. Jeg koste meg med å lese dem på nytt, men eksemplaret mitt av "Enhjørningen's hemmelighed" viste seg å ha en svært eiendommelig trykkfeil. Under følger noen bilder jeg tok som illustrerer feilen. Eksempelet vist først gjorde meg også oppmerksom på mønsteret i feiltrykket, som jeg forklarer nedenfor.

På side 31 ser vi ikke bare et svakt avtrykk av Cobolts logo, trykket midt på nederste ruteramme...

Billede

...men også en besynderlig sirkel som omslutter den midterste ruten i raden over:

Billede

Hva skyldes dette underlige fenomenet? Jo – hele side 31 har faktisk et svakt trykk oppå seg av tittelsiden i albumet:

Billede

Billede

Her ser vi et annet eksempel, hentet fra side 34. Hva har egentlig den gjennomsiktige Dupondten å gjøre bak kaptein Haddock i denne ruten?

Billede

Fint lite, for han kommer faktisk fra side 2. Hele side 34 har et svakt avtrykk av denne siden oppå seg.

Billede

Etter hvert som jeg fant ut hvor de forskjellige avtrykkene på mange av albumets sider kom fra, så jeg også mønsteret i feilen. Alle sidene med trykkfeil, har avtrykk av sider som sto nøyaktig 32 sider tidligere i albumet. Her er den fullstendige listen over sider med feiltrykk:

Side 31: avtrykk av tittelsiden
Side 34-35: avtrykk av side 2-3
Side 38-39: avtrykk av side 6-7
Side 42-43: avtrykk av side 10-11
Side 46: avtrykk av side 14

Naturligvis er jeg nysgjerrig på hvordan en slik feil kan oppstå. Men sånn utenom det, lurer jeg på om dette problemet er i ALLE eksemplarer av retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed" i 4. opplag? Eller kan jeg få et nytt, feilfritt eksemplar ved å kontakte bokhandelen jeg kjøpte albumet fra?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hm, det var da et interessant og usædvanligt fænomen. Højst interessant og usædvanligt, vil jeg endda sige.

Tak for den udførlige billeddokumentation med tilhørende noter! Jeg vil straks få sat en efterforskning i gang. Både af om det gælder alle eksemplarer i oplaget, og også hvad årsagen kan være.

En eller anden form for afsmitning må der være sket, enten på trykkeriet eller i bogbinderiet.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 14. jun 2021, 23:11 Hm, det var da et interessant og usædvanligt fænomen. Højst interessant og usædvanligt, vil jeg endda sige.

Tak for den udførlige billeddokumentation med tilhørende noter! Jeg vil straks få sat en efterforskning i gang. Både af om det gælder alle eksemplarer i oplaget, og også hvad årsagen kan være.
Ja, det vil være ytterst interessant å finne ut av! :) Jeg kan aldri huske å ha sett akkurat en slik trykkfeil før.
Carsten Søndergaard skrev: 14. jun 2021, 23:11 En eller anden form for afsmitning må der være sket, enten på trykkeriet eller i bogbinderiet.
Det må vel være forklaringen, ja. Men jeg lurer på hvordan det skjer når sidene i utgangspunktet er så langt fra hverandre i albumet. Og hvordan kan det være en så nøyaktig sammenheng mellom hvor langt det er mellom alle sidene som feilaktig er trykket oppå andre?

Jeg lurte litt på om det kunne være en form for digital feil, med tanke på dette nøyaktige mønster. Men dét gir kanskje ikke så mye mening.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man ved aldrig med digitale fejl, de giver sig ofte uventede udtryk. Men det forekommer alligevel usandsynligt her. Jeg skyder på en mere jordnær fejl, arkene har ikke været helt tørre, før de er blevet indbundet. "Retropapiret" er jo kraftigt sugende og har formentlig behov for længere tørretid end mere normalt papir. Hvordan det så passer med, hvilke sider der aftrykker hvor, er ikke altid for hvide mennesker at forstå. Falsnings- og indbindingslogik kræver ofte en mindre mensaintelligens at forstå. Det kan måske også tænkes, at valserne ikke har været ordentligt afvasket mellem trykarkene.

I første omgang forhører jeg mig hos Casterman, som jo står for al produktion af Tintinalbum. Og så får jeg tjekket eksemplarer fra oplaget i øvrigt, så jeg kan fortælle, om du kan få et mere perfekt eksemplar fra samme oplag. Det går der nok lige lidt tid med, for Cobolt er lige ved at flytte og får i fremtiden adresse i Sankt Peders Stræde sådan næsten-næsten som genbo til Fantask, det er jo ikke det værste. Eller at huset emmer af talrige historiske trykkerier, heriblandt Egmont H. Petersens allerførste trykkeri, og Danmarks første 4-farvetryk blev fabrikeret på adressen. Så ... den praktiske logistik skal lige genetableres.
Vedhæftede filer
Cobolt-flytter-15-juniX.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jun 2021, 00:43 Man ved aldrig med digitale fejl, de giver sig ofte uventede udtryk. Men det forekommer alligevel usandsynligt her. Jeg skyder på en mere jordnær fejl, arkene har ikke været helt tørre, før de er blevet indbundet. "Retropapiret" er jo kraftigt sugende og har formentlig behov for længere tørretid end mere normalt papir. Hvordan det så passer med, hvilke sider der aftrykker hvor, er ikke altid for hvide mennesker at forstå. Falsnings- og indbindingslogik kræver ofte en mindre mensaintelligens at forstå. Det kan måske også tænkes, at valserne ikke har været ordentligt afvasket mellem trykarkene.
Alt du sier her høres ut som rimelige forklaringer på avtrykket. Men samtidig MÅ det jo være en logisk grunn til at alle sider som er feilaktig avtrykket endte opp nøyaktig 32 sider etter der hvor de i utgangspunktet befinner seg i albumet. Skjønt, kanskje det rett og slett har å gjøre med brette- og innbindingsteknikken, som du nevner, og hvordan arkene ligger i forhold til hverandre under den prosessen.
Carsten Søndergaard skrev: 15. jun 2021, 00:43I første omgang forhører jeg mig hos Casterman, som jo står for al produktion af Tintinalbum. Og så får jeg tjekket eksemplarer fra oplaget i øvrigt, så jeg kan fortælle, om du kan få et mere perfekt eksemplar fra samme oplag. Det går der nok lige lidt tid med, for Cobolt er lige ved at flytte og får i fremtiden adresse i Sankt Peders Stræde sådan næsten-næsten som genbo til Fantask, det er jo ikke det værste. Eller at huset emmer af talrige historiske trykkerier, heriblandt Egmont H. Petersens allerførste trykkeri, og Danmarks første 4-farvetryk blev fabrikeret på adressen. Så ... den praktiske logistik skal lige genetableres.
Ah, forstår. :) Jeg hadde ellers håpet å finne ut hvordan det er med resten av opplaget snart, så jeg eventuelt kan kontakte nettbokhandelen om et nytt eksemplar. Men forhåpentligvis forstår de hvis jeg forklarer saken litt senere.

Apropos: er det kanskje noen andre her på forumet som har kjøpt retroversjonen av "Enhjørningen's hemmelighed" i 4. opplag fra 2020, og kan sjekke om det er samme trykkfeil i deres eksemplar?
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 107
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Niels Jørgen »

Albummene er trykt på ark, hvor der er 32 sider ad gangen - det er derfor det optræder der. Det er en klar sjuskefejl i trykkeriet, og opstår fordi de trykte ark ikke har fået nok pulver, eller der ikke er brugt IR-tørring. Normalt bliver der pustet et fint mel-agtigt pulver mellem arkene, for at undgå afsmitning. Mange af de store trykkerier har desuden ultraviolet stråling som tørrer trykfarverne.

Trykte ark, især på uncoated papir, skal hvile gerne mindst et døgn, før de går videre til efterbehandling i bogbind. Ellers er farven simpelthen ikke tørret helt, og smitter af, når papirarkene presses sammen i bogbind.

Men det kan faktisk også skyldes fejl i reproen. Når der trykkes på uncoated papir som her, må den samlede farvemængde ikke være ret høj. Måske det ikke er blevet justeret? Jeg har været i mange år hos en af Skandinaviens største trykkerier, og har også trykt tegneserier - og masser af dyre kunstbøger, og normalt må "Total ink coverage" ikke overstige 300%. Og ved uncoated papir er det noget lavere, alt efter papirtype.

"Total ink coverage" ikke overstige 300% - betyder:
Offset består af 4 farver, Cyan, Magenta, Yellov og black. Hvis alle 4 farver er fuldmættede, giver det 4 x 100% = 400% "Total ink coverage".

Men jeg hælder klart mest til at det er gået for stærkt i trykkeriet.

Hilsen grafikeren :)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Veldig interessante kommentarer, Niels, spesielt det om at arkene som albumene trykkes på dekker 32 sider om gangen.

Det er dog en ting jeg har lurt på en stund i forhold til at det skal være avsmitting fra et ark til et annet: skulle ikke i så fall sidene der trykken har smittet av vært reprodusert speilvendte i forhold til originalversjonene? Det er de nemlig ikke. Samtlige sider som har svake avtrykk 32 sider senere i albumet, er vendt samme vei som originalsidene.

Noe annet påfallende er at de svake avtrykkene av tidligere sider ikke inneholder spor av farger i seg. De er 100% gjennomsiktige, så det er bare svart-hvitt-delene av sidene som har smittet av.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Niels Jørgen skrev: 16. jun 2021, 11:56 Albummene er trykt på ark, hvor der er 32 sider ad gangen - det er derfor det optræder der.
Faktisk er der i dette tilfælde kun 16 sider på arket - der er 4 ark i hvert album.
Niels Jørgen skrev: 16. jun 2021, 11:56Det er en klar sjuskefejl i trykkeriet, og opstår fordi de trykte ark ikke har fået nok pulver, eller der ikke er brugt IR-tørring. Normalt bliver der pustet et fint mel-agtigt pulver mellem arkene, for at undgå afsmitning. Mange af de store trykkerier har desuden ultraviolet stråling som tørrer trykfarverne.

Trykte ark, især på uncoated papir, skal hvile gerne mindst et døgn, før de går videre til efterbehandling i bogbind. Ellers er farven simpelthen ikke tørret helt, og smitter af, når papirarkene presses sammen i bogbind.
Det er bestemt også min teori, at det er gået for hurtigt på trykkeriet, og at arkene ikke har været tørret tilstrækkeligt inden indbindingen.
Niels Jørgen skrev: 16. jun 2021, 11:56Men det kan faktisk også skyldes fejl i reproen. Når der trykkes på uncoated papir som her, må den samlede farvemængde ikke være ret høj. Måske det ikke er blevet justeret? Jeg har været i mange år hos en af Skandinaviens største trykkerier, og har også trykt tegneserier - og masser af dyre kunstbøger, og normalt må "Total ink coverage" ikke overstige 300%. Og ved uncoated papir er det noget lavere, alt efter papirtype.
Det er til gengæld helt usandsynligt. De digitale trykfiler har eksisteret i omkring 20 år og har været brugt til talrige oplag på mange sprog. Så de er uden tvivl 100 % i orden. Når jeg laver en normal eksport er dækningen max 250 %. Muligvis yderligere reduceret mekanisk ved den faktiske eksport, som foretages af Casterman i Belgien, ikke af Cobolt.

Temmelig utraditionelt er CMYK-filerne (farvelægningen separeret fra de sorte stregfiler) i øvrigt arkiveret som eps-filer til brug for retroudgaverne. Det er der nok en årsag til, men jeg kender den ikke. De tilsvarende CMYK-filer til brug for de moderne standardudgaver er helt almindelige tif-filer. Og farvedækningen i standardudgaverne, som trykkes på coated papir, går op til 300 %. De sidstnævnte har i øvrigt de seneste år været trykt et så eksotisk sted som Rumænien. Hvor arkfordelingen har været 24 sider + 16 sider + 24 sider.

Casterman, som står for stort set al produktion af Tintin-album i hele verden, er i øvrigt ved at undersøge sagen med de mærkelige afsmitninger.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 16. jun 2021, 13:45Noe annet påfallende er at de svake avtrykkene av tidligere sider ikke inneholder spor av farger i seg. De er 100% gjennomsiktige, så det er bare svart-hvitt-delene av sidene som har smittet av.
Det er faktisk en interessant iagttagelse og kunne næsten tyde på, at den sorte streg er trykt på i en separat trykgang, eventuelt sammen med de danske tekster (men så burde også de være synlige som en skygge).
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 17. jun 2021, 00:08
Mesterius skrev: 16. jun 2021, 13:45Noe annet påfallende er at de svake avtrykkene av tidligere sider ikke inneholder spor av farger i seg. De er 100% gjennomsiktige, så det er bare svart-hvitt-delene av sidene som har smittet av.
Det er faktisk en interessant iagttagelse og kunne næsten tyde på, at den sorte streg er trykt på i en separat trykgang, eventuelt sammen med de danske tekster (men så burde også de være synlige som en skygge).
Ja, men de danske tekster er faktisk også synlige (som en skygge). Se på bildene jeg postet fra side 34 og side 2. Du kan se et svakt trykk av f. eks. ordet "stjålet" fra snakkeboblen på side 2 like over og til venstre for Haddocks replikk "Øh... ja. Fint." på side 34. Og konturene av flere ord fra samme boble er synlige over.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten, hva tenker du forresten om at de svake avtrykk er vendt samme vei som originalsidene, istedenfor å være speilvendte? Gir dét mening i forhold til avsmitting fra et ark til et annet?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev: 15. jun 2021, 00:43.............Cobolt er lige ved at flytte og får i fremtiden adresse i Sankt Peders Stræde sådan næsten-næsten som genbo til Fantask, det er jo ikke det værste. Eller at huset emmer af talrige historiske trykkerier, heriblandt Egmont H. Petersens allerførste trykkeri, og Danmarks første 4-farvetryk blev fabrikeret på adressen. Så ... den praktiske logistik skal lige genetableres.
Tillykke med de nye lokaler og såd'n en fin, historisk beliggenhed af samme!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 19. jun 2021, 19:12 Carsten, hva tenker du forresten om at de svake avtrykk er vendt samme vei som originalsidene, istedenfor å være speilvendte? Gir dét mening i forhold til avsmitting fra et ark til et annet?
Tja, sandt nok ville en afsmitning normalt have været spejlvendt. Hvilket betyder, at jeg nok mere vil pege på min alternative teori om, at valserne ikke er blevet ordentligt afvasket mellem påtrykningen af den sorte farve på første ark og andet (eller rettere tredje) ark. At der er 32 sider imellem de involverede sider må betyder at det tredje ark (med side 31-46) er trykt umiddelbart efter det første (med titelblad, kolofonside + side 1-14). Ellers var skyggerne landet på side 15-30. Men det er der nok bare tilfældige logistiske grunde til.

Lad os håbe, at der fremkommer en nærmere forklaring fra trykkeriet :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Robin skrev: 19. jun 2021, 21:10
Carsten Søndergaard skrev: 15. jun 2021, 00:43.............Cobolt er lige ved at flytte og får i fremtiden adresse i Sankt Peders Stræde sådan næsten-næsten som genbo til Fantask, det er jo ikke det værste. Eller at huset emmer af talrige historiske trykkerier, heriblandt Egmont H. Petersens allerførste trykkeri, og Danmarks første 4-farvetryk blev fabrikeret på adressen. Så ... den praktiske logistik skal lige genetableres.
Tillykke med de nye lokaler og såd'n en fin, historisk beliggenhed af samme!

mvh.
Tak, tak, det er jo lidt en adresse, der forpligter, med naboskabet til Fantask. Mærkeligt nok kunne Cobolt ellers være blevet nabo til Faraos Cigarers nye butik på Vimmelskaftet. Nu bliver det så Fantask i stedet for. De gamle lokaler var faktisk også historiske på deres egen måde, fordi PIB havde deres kontorer der i årtier. Men for et par år siden blev PIB solgt, og tilknyttede virksomheder nedlagt, så der var alt for meget plads, og lokalerne egnede sig ikke rigtig til at blive delt op. Nu skal der i stedet være en større øjenlægeklinik.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Merkelig trykkfeil i retroutgaven av "Enhjørningen's hemmelighed"

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 19. jun 2021, 22:27
Mesterius skrev: 19. jun 2021, 19:12 Carsten, hva tenker du forresten om at de svake avtrykk er vendt samme vei som originalsidene, istedenfor å være speilvendte? Gir dét mening i forhold til avsmitting fra et ark til et annet?
Tja, sandt nok ville en afsmitning normalt have været spejlvendt. Hvilket betyder, at jeg nok mere vil pege på min alternative teori om, at valserne ikke er blevet ordentligt afvasket mellem påtrykningen af den sorte farve på første ark og andet (eller rettere tredje) ark. At der er 32 sider imellem de involverede sider må betyder at det tredje ark (med side 31-46) er trykt umiddelbart efter det første (med titelblad, kolofonside + side 1-14). Ellers var skyggerne landet på side 15-30. Men det er der nok bare tilfældige logistiske grunde til.
Ja, det med valsene høres faktisk ut som det mest logiske.
Carsten Søndergaard skrev: 19. jun 2021, 22:27 Lad os håbe, at der fremkommer en nærmere forklaring fra trykkeriet :-)
Det håper jeg også! Og forhåpentligvis kan jeg snart kontakte bokhandelen angående et nytt eksemplar (eller alternativt, antar jeg, vente på 5. opplag).
Besvar