Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Indlæg af GoogaMooga »

Halløj i stuen dér! Sidder vi godt? Det håber jeg, for det ser ret håbløst ud i Frankrig og Belgien. Jeg hævder fortsat, at vi mangler meget af det euroklassiske, men hvad nytter det, når det ikke engang bliver genudgivet dernede? Det kan godt være, oplagene er lidt større for de mest populære ting, men der er meget, som ikke engang er blevet digitaliseret. Det har været nedslående at konstatere, at oldies sælger dårligt i USA, og der er ingen trøst at hente i Frankrig og Belgien. De højt besungne intégraler er værd at bemærke, men der er alt for langt mellem dem. De franske nyheder byder bare på den ene newie efter den anden - newies, jeg højst kan have et skuldertræk tilovers for. Hvorfor er "Gamle Nick/Sortskæg" ikke blevet digitaliseret og genudgivet for længst? Bare for at nævne det mest åbenlyse eksempel.

Billede

Det kan godt være, at "Astérix" sælger i kæmpestore oplag, men jeg ved, at et fan forlag som Pan Pan er nede i små 200 eks. for deres "Bob Morane" ting. Og Élan er ikke stort bedre med deres Tillieux. Det er synd, synd og skam. Hvad kan vi gøre ved det? Vi er oppe mod markedets ligegyldighed overfor vore skattede oldies.

Billede

"Les Labourdet" kommer givetvis ikke på dansk, men den kommer sgu heller ikke på fransk. Vi må på brugtmarkedet. Det får mig til at tænke på, at vi nok befinder os i slutfasen. I hvert fald med, hvad jeg betragter som god tegneseriekultur. Kulturarven dør med os.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Noget af det, der gør din lobbyvirksomhed vanskeligere og vanskeligere som årene går, er, at du efterlyser de samme "euroklassikere" som du gjorde for 20 år siden. Fra en fikseret tidsperiode, løsrevet og fastlåst fra tid og rum. Disse "euroklassikere" er altså i mellemtiden blevet 20 år ældre, mens man måske lidt friskt og frejdigt kan sige, at du ikke selv er blevet ældre.

Det er til gengæld mange andre mennesker, hvilket på den ene side betyder, at nogle af dem, der tidligere har efterspurgt de samme "euroklassikere" som dig og derfor har været med til at påvirke markedet, er faldet bort af naturlige årsager - samtidig med, at yngre generationer (som altså i dag er 20 år ældre end for 20 år siden) helt naturligt efterlyser "euroklassikere", der er mindst 20 år yngre end dem, du længes efter. Det er hårde odds, for disse yngre mennesker er helt logistisk i stort overtal. Og de nostalgiske af dem efterspørger ligesom du ofte ting fra en fikseret tidsperiode, typisk deres barndom eller ungdom, men det er ikke din tidsperiode, fordi de ikke har nostalgiske strenge til din periode, men deres egen, som altså er for eksempel 20 år nyere.

At hævde at "det ser håbløst ud i Frankrig og Belgien" med genudgivelser er også en lille smule overdrevet. Markedsanalyseinstituttet GfK opgør hvert år ret minutiøst det franske tegneseriemarked, og i fx 2019 udkom der 24.300 titler med et oplag på mindst 100 eksemplarer. Ud af de 24.300 var kun 5.500 egentlige nyheder - med andre ord er langt de fleste genudgivelser. Men det fortæller selvfølgelig ikke noget om, om der er tale om genudgivelser af 60 år gamle, 40 år gamle eller 20 år gamle ting.

Ifølge forlydender er problemet med Gamle Nick og Remacles ting i øvrigt det samme som med Isabelle: En eller anden gal arving har sikret sig alle rettigheder og alt trykmateriale og vil ikke dele noget af det med nogen. Sådan kan verden være så ond, selv om det vel i princippet må være nogen, som faktisk interesserer sig for præcis det samme som dig :?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Indlæg af GoogaMooga »

Ej, jeg tror nu, jeg har rykket mig lidt, efterhånden som nogle af titlerne faktisk har opnået genudgivelse på dansk. Vi har sågar fået ting FOR FØRSTE GANG på dansk, såsom "Marc Jaguar". Men det er sandt, at jeg befinder mig bedst i den (belgiske) guldalder, 1950-1960'erne. Og selv om alting rykker fremad, hersker der vel stadig en konsensus dernede om hvad der omfatter "l'age d'or". Ligesom de amerikanske inddelinger i gold, silver, bronze, etc. heller ikke flytter sig. Men denne permanenthed behøver jo ikke nødvendigvis give sig udslag i flere genoptryk fra den tid - tværtimod, som vi kan se.

Hvad angår "Gamle Nick", er din forklaring om en gal arving ny for mig. Du har tidligere sagt, at tiden bare er løbet fra den serie, og at der ikke ville være et nævneværdigt marked for den i dag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2021, 02:06Og selv om alting rykker fremad, hersker der vel stadig en konsensus dernede om hvad der omfatter "l'age d'or".
Jo, men det er jo altså først og fremmest blandt mennesker af en vis, for ikke at sige moden, alder ;-)
GoogaMooga skrev: 22. jul 2021, 02:06Hvad angår "Gamle Nick", er din forklaring om en gal arving ny for mig. Du har tidligere sagt, at tiden bare er løbet fra den serie, og at der ikke ville være et nævneværdigt marked for den i dag.
Det var også nyt for mig indtil for nylig. Måske respekterer hans arvinger blot, at han generelt holdt sig for sig selv. Angiveligt så han næsten ingen mennesker siden midten af 1960'erne, signerede aldrig album og afslog alle henvendelser fra fanzines. Da han døde i 1999 ville Spirou-bladet gerne markere det, men der var ingen, der kendte ham. Selv hans mangeårige redaktør Thierry Martens havde kun mødt ham to gange i årenes løb.

Derudover mener jeg stadig, at tiden er løbet helt fra hans serier. De har stort set ingen historie, det er bare en uendelig række af rabalder-gags, temmelig trættende efter min mening. Men jeg kan jo sagtens tage fejl. Der findes åbenbart også mennesker, som kan lide Flip og Flop :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, der findes ikke megen lekture om denne Hr. Remacle, men jeg har da en lille monografi, som jeg skal have kæmpet mig igennem. Så måske vil jeg en dag skrive lidt om ham her på Serieland (hvis altså Serieland holder ud så længe). ;)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2021, 15:23Der findes åbenbart også mennesker, som kan lide Flip og Flop :lol:
Ja, nå som Forlaget Zoom har snappet opp den lisensen, blir det vel dessverre lenge til vi får Flip og Flops samlede fadæser fra Cobolt. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvorfor er Frankrig og Belgien nærige med deres euroklassikere?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 22. jul 2021, 19:50Ja, nå som Forlaget Zoom har snappet opp den lisensen, blir det vel dessverre lenge til vi får Flip og Flops samlede fadæser fra Cobolt. ;)
Det har desværre lange udsigter. Ville ellers være nemt at udgive, for eftersom alle Flip & Flop-album er ens, kunne ekstramaterialet vel også bare være ens i hvert samlebind :lol:
Besvar