Sjarly intégrale fra Zoom

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af GoogaMooga »

Her har vi vidunderet, 208 sider, samlede historier, så MÅ der nok være ting, vi ikke har fået på dansk før. Eller hvad?

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Originaludgaven er på 264 sider, så hovedparten af det ellers interessante og smukke ekstramateriale må være blevet udeladt. Og åbenbart sammen med den ellers geniale og smukke forside på det franske samlebind.

Jeg undrer mig forresten lidt over, hvem de "venner" er, der nævnes i titlen ... har han overhovedet nogen? Så vidt jeg husker, er der hans stangirriterende fætter, hans stangirriterende naboer, en af de stangirriterende naboers stangirriterende unger, hans egne stangirriterende nevøer ... og så hans kæreste, eller hvad hun nu er, hende der ligner en teenagepige :?:
Vedhæftede filer
ModesteEtPompon.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 24. jul 2021, 19:22 Her har vi vidunderet, 208 sider, samlede historier, så MÅ der nok være ting, vi ikke har fået på dansk før. Eller hvad?
Det kan i så fall ikke være mange seriesidene. Det ble utgitt fire album med Franquins Sjarly på dansk (og norsk).
Carsten Søndergaard skrev: 24. jul 2021, 23:36Jeg undrer mig forresten lidt over, hvem de "venner" er, der nævnes i titlen ... har han overhovedet nogen? Så vidt jeg husker, er der hans stangirriterende fætter, hans stangirriterende naboer, en af de stangirriterende naboers stangirriterende unger, hans egne stangirriterende nevøer ... og så hans kæreste, eller hvad hun nu er, hende der ligner en teenagepige :?:
Kjæreste? Nei, nå må du roe deg, Carsten, de er da bare gode venner. :P
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 25. jul 2021, 00:33
GoogaMooga skrev: 24. jul 2021, 19:22 Her har vi vidunderet, 208 sider, samlede historier, så MÅ der nok være ting, vi ikke har fået på dansk før. Eller hvad?
Det kan i så fall ikke være mange seriesidene. Det ble utgitt fire album med Franquins Sjarly på dansk (og norsk).
Det indeholder lige præcis de 183 plancher, som Franquin tegnede, og som var indeholdt i de fire gamle danske og norske album. Så der er ingen tegneseriesider, man ikke har set før. Resten er formentlig et begrænset ekstramateriale skrevet af Thierry Capezzone, eller et kort uddrag af det omfattende franske ekstramateriale.
Mesterius skrev: 25. jul 2021, 00:33
Carsten Søndergaard skrev: 24. jul 2021, 23:36Jeg undrer mig forresten lidt over, hvem de "venner" er, der nævnes i titlen ... har han overhovedet nogen? Så vidt jeg husker, er der hans stangirriterende fætter, hans stangirriterende naboer, en af de stangirriterende naboers stangirriterende unger, hans egne stangirriterende nevøer ... og så hans kæreste, eller hvad hun nu er, hende der ligner en teenagepige :?:
Kjæreste? Nei, nå må du roe deg, Carsten, de er da bare gode venner. :P
Ja, det henstår uklart, hvad deres relation er i de fire Franquin-album, derfor jeg skrev "hvad hun nu er". I de følgende album af andre tegnere er de faktisk et par.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 25. jul 2021, 00:57
Mesterius skrev: 25. jul 2021, 00:33
Carsten Søndergaard skrev: 24. jul 2021, 23:36Jeg undrer mig forresten lidt over, hvem de "venner" er, der nævnes i titlen ... har han overhovedet nogen? Så vidt jeg husker, er der hans stangirriterende fætter, hans stangirriterende naboer, en af de stangirriterende naboers stangirriterende unger, hans egne stangirriterende nevøer ... og så hans kæreste, eller hvad hun nu er, hende der ligner en teenagepige :?:
Kjæreste? Nei, nå må du roe deg, Carsten, de er da bare gode venner. :P
Ja, det henstår uklart, hvad deres relation er i de fire Franquin-album, derfor jeg skrev "hvad hun nu er". I de følgende album af andre tegnere er de faktisk et par.
Der kan man se. Jeg gikk aldri til anskaffelse av de senere album etter Franquin, både tegninger og (lengre) historier virket mindre appellerende.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 25. jul 2021, 01:03Der kan man se. Jeg gikk aldri til anskaffelse av de senere album etter Franquin, både tegninger og (lengre) historier virket mindre appellerende.
Serien er jo grundlæggende uinteressant og blot endnu en variant over den skabelon, som mange af samtidens serier var bygget over. Det eneste interessante ved den er, at Franquin tegnede de 183 første sider, selv om det var venstrehåndsarbejde fra hans side.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 25. jul 2021, 01:20
Mesterius skrev: 25. jul 2021, 01:03Der kan man se. Jeg gikk aldri til anskaffelse av de senere album etter Franquin, både tegninger og (lengre) historier virket mindre appellerende.
Serien er jo grundlæggende uinteressant og blot endnu en variant over den skabelon, som mange af samtidens serier var bygget over. Det eneste interessante ved den er, at Franquin tegnede de 183 første sider, selv om det var venstrehåndsarbejde fra hans side.
Ja, jeg tenkte mye det samme sist jeg bladde gjennom Franquin-albumene mine. Det er sjarmerende små gags, og så er det jo interessant at folk som René Goscinny og Peyo har vært med på å skrive manus. (Jeg antar at den nye boken fra Zoom ikke opplyser mer nøyaktig enn de gamle albumene om hvem som har skrevet hvilke sider.) Men hovedappellen ligger jo i at det er Franquin som tegner.
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 11. mar 2009, 18:57

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af marius »

Jeg kender kun serien fra de norske Tempo bøger, hvor den fungerer fint i små doser som fyld mellem de lange hovedserier.

Jeg er dog ikke sikker på at jeg gider at læse et helt bind, da jeg hurtigt bliver træt af seriens gags. I den sammehæng er det trist, hvis zoom endnu engang har fravalgt ekstramaterialet. Det ville have været fedt med en masse ekstramateriale om værkets baggrund og kontekst. Så kunne jeg veksle mellem ekstramaterialet og plancherne uden at gå død i gags.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 25. jul 2021, 15:57(Jeg antar at den nye boken fra Zoom ikke opplyser mer nøyaktig enn de gamle albumene om hvem som har skrevet hvilke sider.)
I forbindelse med en genudgivelse i 1989 indrømmede Franquin, at han ikke kunne huske, hvem der havde skrevet hvad. Så mange af plancherne viser kun hans eget navn, og han kan jo også godt selv have fundet på nogle af dem. Men hans intention var, at han blot ville tegne.

På selve plancherne står i visse tilfælde "Scénario: Greg" eller "Scénario: Goscinny". Greg var uden tvivl langt den mest flittige, men både han og Goscinny føjede figurer til galleriet. Også Peyo og Tibet leverede gags, men de er blot angivet med et P eller et T over Franquins signatur.
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 152
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Ozymandias Rex »

Carsten Søndergaard skrev: 25. jul 2021, 23:04 På selve plancherne står i visse tilfælde "Scénario: Greg" eller "Scénario: Goscinny". Greg var uden tvivl langt den mest flittige
Det var måske ikke så meget at Greg var den mest flittige, men mere at Franquin afviste de fleste af Goscinnys gags.


-"Tous les admirateurs de Franquin connaissent, de réputation, son tempérament
plutôt cyclothymique. Dans ces conditions, n’était-ce pas terriblement difficile
d’amuser Franquin avec un scénario ?"

- "Avec “Modeste et Pompon”, il n’y a pas eu de problème, parce qu’il s’agissait de
gags en une page. Goscinny et moi étions ses deux scénaristes, et nous avions décidé
de créer chacun un voisin. Moi, j’avais imaginé monsieur Ducrin, un fonctionnaire aux
impôts, et Goscinny avait créé monsieur Dubruit, un bourgeois emmerdant. On savait
ainsi tout de suite qui avait signé le gag, car les deux univers ne se mélangeaient
pas. Ces deux voisins ne se sont jamais rencontrés ! Mais un jour, Goscinny s’est
exclamé : “on envoie chacun cinq gags à Franquin, et il va en garder quatre de toi et
un seul de moi !”. J’ai répondu : “C’est normal”. “Comment cela, c’est normal ?” dit
Goscinny. “Oui”, lui ai-je répondu, “cela s’explique parce que tu as trop de
personnalité. Entre Franquin et toi, il y a un choc de personnalités. Tandis que moi,
qui suis un peu pute, je me glisse dans le dessin de Franquin et je devine beaucoup
mieux que toi ce qu’il a envie de dessiner. Et par conséquent, il met mon scénario
comme on enfile un gant. Tandis qu’avec toi, le gant frotte !”. Alors Goscinny m’a dit
: “Tu as raison, continue tout seul... “.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Mesterius »

Ozymandias Rex skrev: 26. jul 2021, 18:03
Carsten Søndergaard skrev: 25. jul 2021, 23:04 På selve plancherne står i visse tilfælde "Scénario: Greg" eller "Scénario: Goscinny". Greg var uden tvivl langt den mest flittige
Det var måske ikke så meget at Greg var den mest flittige, men mere at Franquin afviste de fleste af Goscinnys gags.


-"Tous les admirateurs de Franquin connaissent, de réputation, son tempérament plutôt cyclothymique. Dans ces conditions, n’était-ce pas terriblement difficile d’amuser Franquin avec un scénario ?"

- "Avec “Modeste et Pompon”, il n’y a pas eu de problème, parce qu’il s’agissait de gags en une page. Goscinny et moi étions ses deux scénaristes, et nous avions décidé de créer chacun un voisin. Moi, j’avais imaginé monsieur Ducrin, un fonctionnaire aux impôts, et Goscinny avait créé monsieur Dubruit, un bourgeois emmerdant. On savait ainsi tout de suite qui avait signé le gag, car les deux univers ne se mélangeaient pas. Ces deux voisins ne se sont jamais rencontrés ! Mais un jour, Goscinny s’est exclamé : “on envoie chacun cinq gags à Franquin, et il va en garder quatre de toi et un seul de moi !”. J’ai répondu : “C’est normal”. “Comment cela, c’est normal ?” dit Goscinny. “Oui”, lui ai-je répondu, “cela s’explique parce que tu as trop de personnalité. Entre Franquin et toi, il y a un choc de personnalités. Tandis que moi, qui suis un peu pute, je me glisse dans le dessin de Franquin et je devine beaucoup mieux que toi ce qu’il a envie de dessiner. Et par conséquent, il met mon scénario comme on enfile un gant. Tandis qu’avec toi, le gant frotte !”. Alors Goscinny m’a dit : “Tu as raison, continue tout seul... “.
Takk, veldig interessant. Jeg fant hele dette intervjuet med Greg her og her (fordelen med sistnevnte link er at den lar seg oversette av Google Chrome). Synes Gregs analyse av hvorfor han passet bedre til å skrive for Franquin enn Goscinny gjorde gir svært mye mening. Her er sitatet automatoversatt til engelsk:
All the admirers of Franquin know, by reputation, his rather cyclothymic temperament. Under these conditions, wasn't it terribly difficult to entertain Franquin with a script?

With “Modeste et Pompon”, there was no problem because they were one-page gags. Goscinny and I were his two screenwriters, and we each decided to create a neighbor: I had imagined Monsieur Ducrin, a tax official, and Goscinny had created Monsieur Dubruit, a painful bourgeois. We knew immediately who had signed the gag, because the two worlds did not mix: these two neighbors never met! But one day, Goscinny exclaimed: “we each send five gags to Franquin, and he will keep four of you and only one of me!”. I replied: “This is normal”. "What do you mean, it's normal ?" said Goscinny. “Yes”, I replied, “this is explained because you have too much personality: between Franquin and you, there is a clash of personalities. While I, who am a bit of a whore, I slip into the drawing by Franquin and I can guess much better than you what he wants to draw ... And consequently, he puts on my screenplay as one puts on a glove. While with you, the glove rubs! ”. So Goscinny said to me: “You're right, go on alone…“.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ja, det er interessant - og morsomt, clash of the titans :-)

Og så den rationelle arbejdsbi Greg.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Sjarly intégrale fra Zoom

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 26. jul 2021, 21:05 Ja, det er interessant - og morsomt, clash of the titans :-)

Og så den rationelle arbejdsbi Greg.
Ja, virkelig. :) Fascinerende samspill å lese om.

Jeg liker Greg, men må innrømme jeg er glad for at han ikke endte med å skrive noen Tintin-album for Hergé, som han snakker om senere i intervjuet. Han nevner også at han likte å adaptere Hergés album Soltemplet til helaftens tegnefilm, men jeg kan ikke si at jeg har så mye sans for alle endringene Gregs manus gjør fra albumet. (Litt av skylden skal kanskje også tilskrives regissør Raymond Leblanc.)

Men selvsagt: Goscinny egnet seg også hundre ganger dårligere enn Greg til å skrive Tintin. ;) Det så vi demonstrert klart og tydelig i spillefilmen Tintin og de blå appelsiner.
Besvar