Jeg ved ikke, om I andre har set det, men Carsten har netop meldt ud på FB, at de danske samlebind med Natacha med alt sandsynlighed stopper pga. dårligt salg
Yoko Tsuno serien kører dog videre (for nu). Dem er der åbenbart betydeligt mere salg i - trods den manglende kronologi. Næste bind her skulle udkomme til maj.
Personligt synes jeg det er virkelige dårlige nyheder. Jeg havde set frem til at samle hele serien kronologisk i disse samlebind. Han åbner dog op for, at enkeltbind med Natacha kan fortsat udgives, men personligt vil jeg springe over. Det er kombinationen af cobolts lækre samlebind og selve serien, som gør det for mig. Trist!
maxus skrev: ↑14. mar 2022, 17:10
Jeg ved ikke, om I andre har set det, men Carsten har netop meldt ud på FB, at de danske samlebind med Natacha med alt sandsynlighed stopper pga. dårligt salg
Yoko Tsuno serien kører dog videre (for nu). Dem er der åbenbart betydeligt mere salg i - trods den manglende kronologi. Næste bind her skulle udkomme til maj.
Personligt synes jeg det er virkelige dårlige nyheder. Jeg havde set frem til at samle hele serien kronologisk i disse samlebind. Han åbner dog op for, at enkeltbind med Natacha kan fortsat udgives, men personligt vil jeg springe over. Det er kombinationen af cobolts lækre samlebind og selve serien, som gør det for mig. Trist!
Det var ærgerligt, det var et af de lækreste samlebind og med interessant og godt ekstramateriale.
At nogle evt. kan komme som enkeltbind har ingen interesse, jeg har jo allerede albummene, så det giver ingen mening at købe dem.
Ja, man kan nok undre sig, for mig er Natacha sådan en slags ur-tegneserie, den fungerer bare på alle parametre (hvilket skyldes Walthéry som tegneserieskaber og ikke Natacha som figur), og hvad ekstramaterialet - i de første samlebind - angår, er det noget af det mest underholdende og informative.
Men altså, der er åbenbart bare ikke så mange, der er interesseret i Natacha ud fra de parametre. Yoko Tsuno, som jeg helt personligt finder jævnt kedeligt tegnet (omend flyene, rumskibene, togene, bilerne, skibene, sporvognene o.lign. er virkelig flotte og ikke fås bedre), har et meget stort publikum, som er 3-4 gange større end Natachas, måske også fordi publikum er af mere end ét køn.
Der er også andre problemer i sagen, for i modsætning til stort set alle andre samlebindsserier, der stammer fra Belgien og Frankrig, har der tilsyneladende ikke rigtig været nogen strategi for ekstramaterialet i Natacha-samlebindene. Det blafrer lidt til alle sider hen ad vejen, hvilket er fint nok, når Walthéry har noget på hjerte og kan levere enestående småserier, tegninger, fotografier, anekdoter osv., men også gør helheden lidt svær at få hold på. I modsætning til fx Yoko Tsuno-samlebindene, hvor jeg ved, at nogle er utilfredse med, at de ikke bringer albummene kronologisk, men til gengæld giver det Roger Leloup lejlighed til at forklare sig tematisk i ekstramaterialet, og måske endda særligt i de senere samlebind, hvor han helt egenhændigt fortæller om sit arbejde med og viser talrige eksempler på motiver, research, råmaterialer, modeller, skitser og tematiske tankegange. Måske ikke sådan underholdende som Walthérys, men virkelig spændende at komme med bag kulisserne i hans atelier gennem alle de 50 år, han har lavet Yoko Tsuno.
Ekstramaterialet i de første tre Natacha-samlebind var virkelig sjovt og kulørt, men derefter ændrer det karakter og bliver mere tørt. Samtidig overgik de franske samlebind til at bestå af 4 og ikke 3 album, hvilket gør det hele problematisk på grund af sideantallet, når der tilsyneladende bare ikke er en stor fanskare, der er interesseret i samlebind med Natacha. Ekstramaterialet i det seneste (endnu på dansk uudgivne) franske samlebind har en atter anderledes og mere tør karakter end i de første. Og det er endnu uklart, om der bliver produceret flere franske samlebind, og hvilken form de får. Tilsyneladende er efterspørgslen heller ikke overvældende i hjemlandet.
Man er også nødt til at notere, at Natacha er en teksttung serie, og at Walthérys tekstningsstil er meget krævende at versionere til et andet sprog. Alt sammen noget, der er dyrt, og som derfor ikke harmonerer godt med begrænsede oplagsstørrelser.
Carsten Søndergaard skrev: ↑15. mar 2022, 00:23
Ja, man kan nok undre sig, for mig er Natacha sådan en slags ur-tegneserie, den fungerer bare på alle parametre (hvilket skyldes Walthéry som tegneserieskaber og ikke Natacha som figur), og hvad ekstramaterialet - i de første samlebind - angår, er det noget af det mest underholdende og informative.
Men altså, der er åbenbart bare ikke så mange, der er interesseret i Natacha ud fra de parametre. Yoko Tsuno, som jeg helt personligt finder jævnt kedeligt tegnet (omend flyene, rumskibene, togene, bilerne, skibene, sporvognene o.lign. er virkelig flotte og ikke fås bedre), har et meget stort publikum, som er 3-4 gange større end Natachas, måske også fordi publikum er af mere end ét køn.
Så med andre ord: Natacha er det stort sett menn som leser, mens serier som Yoko Tsuno og Franka har en jevnere fordeling mellom menn og kvinner?
Carsten Søndergaard skrev: ↑15. mar 2022, 00:23
Ja, man kan nok undre sig, for mig er Natacha sådan en slags ur-tegneserie, den fungerer bare på alle parametre (hvilket skyldes Walthéry som tegneserieskaber og ikke Natacha som figur), og hvad ekstramaterialet - i de første samlebind - angår, er det noget af det mest underholdende og informative.
Men altså, der er åbenbart bare ikke så mange, der er interesseret i Natacha ud fra de parametre. Yoko Tsuno, som jeg helt personligt finder jævnt kedeligt tegnet (omend flyene, rumskibene, togene, bilerne, skibene, sporvognene o.lign. er virkelig flotte og ikke fås bedre), har et meget stort publikum, som er 3-4 gange større end Natachas, måske også fordi publikum er af mere end ét køn.
Der er også andre problemer i sagen, for i modsætning til stort set alle andre samlebindsserier, der stammer fra Belgien og Frankrig, har der tilsyneladende ikke rigtig været nogen strategi for ekstramaterialet i Natacha-samlebindene. Det blafrer lidt til alle sider hen ad vejen, hvilket er fint nok, når Walthéry har noget på hjerte og kan levere enestående småserier, tegninger, fotografier, anekdoter osv., men også gør helheden lidt svær at få hold på. I modsætning til fx Yoko Tsuno-samlebindene, hvor jeg ved, at nogle er utilfredse med, at de ikke bringer albummene kronologisk, men til gengæld giver det Roger Leloup lejlighed til at forklare sig tematisk i ekstramaterialet, og måske endda særligt i de senere samlebind, hvor han helt egenhændigt fortæller om sit arbejde med og viser talrige eksempler på motiver, research, råmaterialer, modeller, skitser og tematiske tankegange. Måske ikke sådan underholdende som Walthérys, men virkelig spændende at komme med bag kulisserne i hans atelier gennem alle de 50 år, han har lavet Yoko Tsuno.
Ekstramaterialet i de første tre Natacha-samlebind var virkelig sjovt og kulørt, men derefter ændrer det karakter og bliver mere tørt. Samtidig overgik de franske samlebind til at bestå af 4 og ikke 3 album, hvilket gør det hele problematisk på grund af sideantallet, når der tilsyneladende bare ikke er en stor fanskare, der er interesseret i samlebind med Natacha. Ekstramaterialet i det seneste (endnu på dansk uudgivne) franske samlebind har en atter anderledes og mere tør karakter end i de første. Og det er endnu uklart, om der bliver produceret flere franske samlebind, og hvilken form de får. Tilsyneladende er efterspørgslen heller ikke overvældende i hjemlandet.
Man er også nødt til at notere, at Natacha er en teksttung serie, og at Walthérys tekstningsstil er meget krævende at versionere til et andet sprog. Alt sammen noget, der er dyrt, og som derfor ikke harmonerer godt med begrænsede oplagsstørrelser.
Tegnemæssigt så er både Yoko og Natacha i meget høj klasse, men Waltherys tegninger er mere dynamiske og levende.
Natacha fører på point i at den er kronologisk op imod Yokos tema.
Historier: Natacha er gode historier med en del krimi sjov og Yoko lever på gode historier i sci-fi genren, de senere falder dog en del i niveau hvilket Natachas historier også gør, men de holder dog lidt længere tid.
Ekstramaterialet er interessant i begge, men igen finder jeg det lidt bedre i Natacha.
Teksttung: Er Natacha virkelig mere teksttung end Yoko, som visse steder er forholdsvis teksttung?
Jeg er glad for begge serier, men jeg finder det dog underligt at Yoko er en så meget større serie end Natacha. Måske kvinder finder Yoko mere lokkende som en handlekraftig kvinde end Natacha. Det underlige er dog at sci-fi (Yoko) har det med at skille en del fra, især kvinder tænker jeg. Sjov krimi (Natacha) appellerer normalt til et langt større publikum.
De resterende eksemplarene av Natacha Vol. 1, 4 og 5 er forøvrig på tilbud fra Cobolt akkurat nå. Vil dette tilbud mon også gjelde forhandlere som norske Adlibris, eller kun Cobolts egen webshop?
Jeg vil så gerne melde mig som Yoko tilhænger frem for Natascha. Der er simpelthen mere gang i Yoko. En storbarmet lårkort stewardesse der slås med besværlige passagerer og et par krimigåder ind imellem er altså bare ikke så interessant som en kvindelig elektronikingeniør der tager på de mest fantastiske eventyr på jorden og i rummet.
Beklager men Yoko vinder stort hos mig.
Vedhæftede filer
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"