Afstemning: Forfatter, tegner eller begge - hvad vejer tungest?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar

Hvad er afgørende for dig, når du skal købe/læse en tegneserie?

Forfatteren
0
Ingen stemmer
Tegneren
5
24%
BÅDE forfatteren og tegneren
16
76%

Afgivne stemmer: 21

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Afstemning: Forfatter, tegner eller begge - hvad vejer tungest?

Indlæg af Frank Madsen »

Inspireret af Googas afstemning, hvor der mangler en oplagt svarmulighed, kommer her en ny afstemning:

Hvad er afgørende for dig, når du skal købe/læse en tegneserie? Forfatteren, tegneren - eller BEGGE dele?

Det er lidt svært at beslutte sig, men jeg tror nu nok, jeg foretrækker en tegneseriehistorie, hvor både historien og tegningerne er i top.

Krydr gerne dit svar med nogle eksempler på nogle af de tegneserier, der stemmer med dit afstemningssvar.

Herunder: Et par tegneserier, hvor både forfatter og tegner er i top, og hvor serien bare ikke er helt så god, når én af dem mangler.

Billede

Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Afstemning: Forfatter, tegner eller begge - hvad vejer tungest?

Indlæg af Antaeus »

Asterix og Blueberry er nogle af de mest åbenlyse eksempler på at Uderzo og Giraud alene ikke var nok, men at de begge havde en forfatter i mesterklasse. Hertil kan bl.a. tilføjes Lucky Luke.

En god tegneserie er begge dele og der er ikke meget ved at læse en tegneserie, hvor tegningerne eller historien halter.

Jeg synes ikke man kan tale om hvad der vejer tungest, idet en god tegneserie udgøres at begge dele og ikke kan skilles. Jeg kan dog nyde gode tegninger ved bare at kigge på den lækre streg (men i top kommer det aldrig), men jeg kommer ikke til at læse en tegneserie med en god historie hvis tegningerne er ringe, så vælger jeg hellere en bog.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Måden man spørger på og svarmuligheder er super vigtigt for hvilket svar man får.

Det ved enhver der har læst kommunikation, herunder spørgeteknik, men når man hører hvad der laves af undersøgelser og spørgsmålene så tænker jeg mange gange om de har haft professionelle indover eller spørgsmålene er stillet for at få et bestemt svar, som så skal bruges politisk eller til anden agenda. Mange undersøgelser er håbløse... (måske lavet med en bagtanke).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Det er jo fuldkommen indlysende, at folk helst vil have begge dele, og derfor er dette en uinteressant og fuldstændig overflødig afstemning. Antaeus skal jo altid brokke sig over mine afstemninger, men sjovt nok trækker han i land og siger til sidst, at han godt vil læse en veltegnet serie med et ringere manuskript, men ikke omvendt. Så et eller andet sted foretrækker han jo alligevel tegningerne. Dét er for mig at se meget mere interessant.

Serier, hvor begge dele er lige gode, er forholdsvis sjældne. Så hvis man insisterer på fifty-fifty, vil man have en meget lille samling.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 26. jun 2023, 23:42 Måden man spørger på og svarmuligheder er super vigtigt for hvilket svar man får.

Det ved enhver der har læst kommunikation, herunder spørgeteknik, men når man hører hvad der laves af undersøgelser og spørgsmålene så tænker jeg mange gange om de har haft professionelle indover eller spørgsmålene er stillet for at få et bestemt svar, som så skal bruges politisk eller til anden agenda. Mange undersøgelser er håbløse... (måske lavet med en bagtanke).

Ha ha, fuck det, jeg har fået lavet den undersøgelse, jeg ønskede. Tror Antaeus måske ikke, at jeg ville kunne finde ud af at opstille en standard afstemning, hvis det var det, jeg ville? Nej, det tror han ikke, for det er jo meget sjovere bare at rakke ned på det, jeg prøver at undersøge. Det er ikke "super vigtigt" for mig at få bekræftet, at folk gerne vil have begge dele, for det er jo indlysende. Men jeg har jo heller ikke læst kommunikation. Vorherrebevares. :roll: Hvis Antaeus fortsat skal pisse på mine afstemninger, lader jeg bare være med at lave dem. :evil:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 27. jun 2023, 00:19
Antaeus skrev: 26. jun 2023, 23:42 Måden man spørger på og svarmuligheder er super vigtigt for hvilket svar man får.

Ha ha, fuck det, jeg har fået lavet den undersøgelse, jeg ønskede. Tror Antaeus måske ikke, at jeg ville kunne finde ud af at opstille en standard afstemning, hvis det var det, jeg ville? Nej, det tror han ikke, for det er jo meget sjovere bare at rakke ned på det, jeg prøver at undersøge. Det er ikke "super vigtigt" for mig at få bekræftet, at folk gerne vil have begge dele, for det er jo indlysende. Men jeg har jo heller ikke læst kommunikation. Vorherrebevares. :roll: Hvis Antaeus fortsat skal pisse på mine afstemninger, lader jeg bare være med at lave dem. :evil:
Ovenstående rakker ikke din undersøgelse ned.
Men din og Franks undersøgelse viser i den grad at man får svar som man stiller spørgsmål.
Her var egentlig ikke så meget kritik.

Min kritik som gives var imod hvordan mange undersøgelser stiller spørgsmål og herefter bruges ud fra egen agenda, især relateret dagligdagen og politisk i Danmark.

Og til det du starter med.
Jeg ved ikke om du kan opstille en standard afstemning, som er dækkende.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 27. jun 2023, 00:49 Jeg ved ikke om du kan opstille en standard afstemning, som er dækkende.
Nå, så det ved du ikke! Det er jo for fanden ikke det, jeg søger. Jeg kan godt tænke selv, men de rigide afstemninger vil jeg overlade til dig. Slut herfra.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 27. jun 2023, 02:03
Antaeus skrev: 27. jun 2023, 00:49 Jeg ved ikke om du kan opstille en standard afstemning, som er dækkende.
Nå, så det ved du ikke! Det er jo for fanden ikke det, jeg søger. Jeg kan godt tænke selv, men de rigide afstemninger vil jeg overlade til dig. Slut herfra.
Du kan vel lave alle de afstemninger du har lyst til, lige som alle vi andre og vi har så forskellige formål med dem.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 27. jun 2023, 07:24 Du kan vel lave alle de afstemninger du har lyst til, lige som alle vi andre og vi har så forskellige formål med dem.
Jeg laver dem jo, fordi det er en fornøjelse for mig. Som så forsvinder, når du altid skal klage.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 27. jun 2023, 18:06
Antaeus skrev: 27. jun 2023, 07:24 Du kan vel lave alle de afstemninger du har lyst til, lige som alle vi andre og vi har så forskellige formål med dem.
Jeg laver dem jo, fordi det er en fornøjelse for mig. Som så forsvinder, når du altid skal klage.
Jeg har ret svært ved at se hvor jeg klager i disse tråde (før du selv spidser dem til).
"Jeg stemte, men kunne ikke vælge det jeg ville vælge", hvilket vist næppe kan kaldes at klage.

Min retorik bliver først lidt strammere efter du selv starter med mit navns nævnelse, men helt ærligt det gider jeg ikke gå op i. Du kunne prøve at tælle til 10 og læse det der faktisk står.
Og så er det lidt underligt at det er mig du bliver så sur på da andre har en noget hårdere retorik i de to tråde end jeg har og ikke mig der i første omgang påpegede at der manglede nogle valgmuligheder.

Lav alle de tråde du har lyst til, men når folk synes der mangler valgmuligheder så er det da ikke underligt at de påpeger det.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 27. jun 2023, 00:11Serier, hvor begge dele er lige gode, er forholdsvis sjældne. Så hvis man insisterer på fifty-fifty, vil man have en meget lille samling.
Jeg har masser af serier i samlingen, hvor begge dele er i topklasse, og det er som regel dem, jeg beholder:

Tintin
Blake og Mortimer
Asterix
Lucky Luke
Splint & Co. (af Greg/Franquin)
Anders And (af Carl Barks)
Mickey Mouse (af Gotfredsson, Murry/Fallberg)
Linda og Valentin
Blueberry
Luftens Ørne
Prins Valiant
Spirit
Radiserne
Steen & Stoffer
The Dark Knight (af Frank Miller)
Watchmen
Mumitroldene
Valhalla
Nofret
Homo Metropolis
Felix
osv. osv.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Sall

Indlæg af Laila J. Graf »

Altså, nu mangler jeg faktisk svarmuligheder eller en differentiering af spørgsmålet ;)

For der er faktisk forskel på, hvad der betyder noget ift. når jeg køber og når jeg læser - og forskel på det gælder især, hvis det er nye ting.

For hvis jeg står og skal købe noget for mig ukendt, så er det 100% tegningerne der er afgørende.

Med mindre jeg har fået det anbefalet eller jeg kender forfatteren for noget andet jeg er glad for.

Når jeg læser en tegneserier er det selvfølgelig kombinationen af forfatter og tegner der er altafgørende. Men hvis jeg blev tvunget til at vælge, så ville jeg lige præcis med en tegneserie hellere læse en en tegneserie af en dygtig tegner men dårlig forfatter end omvendt...

Så mit svar endte på tegneren...
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Laila J. Graf skrev: 11. jul 2023, 23:12Så mit svar endte på tegneren...
Så mangler vi bare at få afsløret hvem den tredje er, der har stemt på "Tegneren" :lol:
Besvar