TINTIN: The Big Lie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Hinnerup. DK

TINTIN: The Big Lie

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Januar 2025 røg Tintin i public domain i USA, og det første afkast er på vej: The Big Lie. Noget mixed media-halløj, så ikke en klassisk Tintin-fortælling.
Men anyways. Produktet bliver naturligvis ikke tilgængeligt uden for US, men hvis nogen får fingre i den, hører jeg gerne om resultatet.
Hvad tænker I om dette? Crossovers med Mickey og Popeye? Nye eventyr uden de øvrige figurer, som drypvist følger i de kommende år?
Læs mere her: https://www.kickstarter.com/projects/fa ... he-big-lie
TT.JPG
TT.JPG (27.33 KiB) Vist 69488 gange
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Re: TINTIN: The Big Lie

Indlæg af Snoopy »

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg synes. På den ene side har Hergé jo sagt at han ikke ville have andre til at fortsætte serien. Så er det ikke at gå imod hans eftermæle eller vilje?

På den anden side, hvis det bliver en god historie, en slags "Ekstraordinære eventyr" der fornyer eller sætter nyt perspektiv på serien, vil man så ikke alligevel have lyst til at læse den?

Det er måske lidt en gråzone?
Ricobe
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Ricobe »

Jeg er personligt ikke for at lave nye eventyr uden den originale skabers accept. For mig at se bliver det nemt brugt som et billigt marketings stunt ved at bruge noget der allerede er kendt og har en fanbase

Synes det er noget andet hvis karakteren bare dukker op som en mindre rolle i en historie, hvilket kan være en måde at sende noget kærlighed til en serie forfatteren holder af. Eller noget med en humoristisk vinkel lidt a la hvad Frank Cho gjorde med forskellige serier i løbet af Liberty Meadows
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Jeg synes også det virker letkøbt og uden sans for forlægget. Sådan noget meta-agtigt, spekulativt bims.
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Nok ikke i kortene, nogensinde, men jeg ville nu gerne, rigtigt gerne, have været ejer af Illustrationsforlaget's Bob de Moor færdigtegnede alfabet kunst. Det er et etisk dilemma, men har dog Hergé's instinkter med ind over.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

hopla skrev: 12. mar 2025, 08:29Nok ikke i kortene, nogensinde, men jeg ville nu gerne, rigtigt gerne, have været ejer af Illustrationsforlaget's Bob de Moor færdigtegnede alfabet kunst. Det er et etisk dilemma, men har dog Hergé's instinkter med ind over.
Problemet med et sådant projekt er nok først og fremmest, at Hergé aldrig fik skrevet historien færdig, og vi ved ikke, hvor mange af de eksisterende 42 manuskriptsider, der ville have overlevet processen med at skrive de sidste 20 sider. Så at færdigillustrere et helt Tintin-album på den præmis virker uinteressant.

Hvis man vil have et indblik i Hergés skriveproces og i hvor høj grad han forkastede storylines undervejs, kan man med fordel læse "Tintin et les Bigotudos", der beskriver Hergés arbejde i begyndelsen af 1960'erne med at finde på en historie inspireret af Fidel Castros revolution på Cuba. Gang på gang løb han panden mod en mur, fordi historien udviklede sig mere realistisk, end det passede sig for en Tintin-historie (KZ-lejre, forhør osv.).

https://www.amazon.co.uk/Herg%C3%A9-big ... 2203017090

Dele af historien dukkede senere op i "Flight no 714 til Sydney" og "Picaroerne", men det viser, hvor varsom man skal være med at tro, at de 42 foreliggende manuskriptsider til "Alfabetkunsten" var et endeligt manuskript til en Tintin-historie. Formentlig var der en grund – udover sygdom og manglende interesse - til, at Hergé aldrig fik skrevet historien færdig.

Om det så kan lade sig gøre at lave en interessant historie med Tintin og Terry, som de så ud i 1929, må vi se. Jeg tvivler.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Det er måske nysgerrighed. Bob de Moor har jeg altid været positiv overfor, og jeg er bare nysgerrig specifikt efter at se hvordan han har færdiggjort det. Det kan sagtens være det slet ikke er godt.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Mig bekendt, Hopla, fik Bob de Moor ikke lov til at tegne Tintin og alfakunsten færdig, selvom han gerne ville. - Så hvad er det du refererer til? - En piratudgave af pseudonymet "Bob de Moor"?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Bob tegnede den gudskelov aldrig færdig, mig bekendt. Han var en sublim håndværker, men nåede ikke Hergé til sokkeholderne, hvad angår komposition og fortælleteknik.
Jeg forstår godt, at Hergé frabad sig, at andre fortsatte serien.
Tintin er ikke ret stor over there, så der kommer nok ikke meget Sovjet-Tintin...
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af hopla »

Åh, jeg har det fra ComicWiki, og har læst forkert. Det var åbenbart Hajsøen han tegnede:

https://comicwiki.dk/wiki/Tintin#Uautoriserede_udgaver

Min fejl, beklager.
Besvar