Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Vigan skrev:Det er muligt, du har ret, Michael. Måske er jeg bare gammel og knarvorn og så mig gal på f.eks. universalbetegnelsen "tilsynsførende", som erstatter traditionelle betegnelser som "formand" og "sjakbajs" i den nye version. Det er det eneste eksempel, jeg lige kan huske, nu hvor jeg ikke kan få fat i albummet - og det var egentlig også bare min personlige holdning, jeg gav udtryk for, som uden tvivl er farvet af mit fag og mit fluekneppergen. Jeg var ikke klar over, at det via efterfølgende gentagelse nærmest ville udvikle sig til en boykotopfordring, for sådan var det bestemt ikke ment. Udstyr og opsætning havde jeg ikke noget at udsætte på (bortset fra en enkelt smutter, jeg husker, hvor der var byttet om på replikker og fortælletekst, og det kan jo ske), så jeg er ikke i tvivl om, at der generelt er tilfredshed med albummet.

Det er jo kun Googa som ikke vil købe albummet. Vi andre ville bare gerne have eksempler når du nu står frem.

Jeg har købt de to album og det skal være helt galt for at jeg ikke vil købe 3eren af Red Kelly.
Jeg foretrækker bestemt også formand fremfor tilsynsførende, men det ville på ingen måde påvirke mit køb, hvis vi er i de for mig petitesser og hvis nu tilsynsførende er mere rigtigt så er det vel sådan, selv om det ikke lyder sådan (var betegnelsen opfundet i 70erne?).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Antaeus skrev:
Vigan skrev:Det er muligt, du har ret, Michael. Måske er jeg bare gammel og knarvorn og så mig gal på f.eks. universalbetegnelsen "tilsynsførende", som erstatter traditionelle betegnelser som "formand" og "sjakbajs" i den nye version. Det er det eneste eksempel, jeg lige kan huske, nu hvor jeg ikke kan få fat i albummet - og det var egentlig også bare min personlige holdning, jeg gav udtryk for, som uden tvivl er farvet af mit fag og mit fluekneppergen. Jeg var ikke klar over, at det via efterfølgende gentagelse nærmest ville udvikle sig til en boykotopfordring, for sådan var det bestemt ikke ment. Udstyr og opsætning havde jeg ikke noget at udsætte på (bortset fra en enkelt smutter, jeg husker, hvor der var byttet om på replikker og fortælletekst, og det kan jo ske), så jeg er ikke i tvivl om, at der generelt er tilfredshed med albummet.

Det er jo kun Googa som ikke vil købe albummet. Vi andre ville bare gerne have eksempler når du nu står frem.

Jeg har købt de to album og det skal være helt galt for at jeg ikke vil købe 3eren af Red Kelly.
Jeg foretrækker bestemt også formand fremfor tilsynsførende, men det ville på ingen måde påvirke mit køb, hvis vi er i de for mig petitesser og hvis nu tilsynsførende er mere rigtigt så er det vel sådan, selv om det ikke lyder sådan (var betegnelsen opfundet i 70erne og fandtes den i den tid historien foregår?).
marius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af marius »

Eksempler på sproglige forskelle: I Zooms nye oversættelse omtaler indianerne deres tildelte jord som nøgen i stedet for gold og kusken omtaler sine heste som dyr i stedet for krikker.

Generelt er Zooms oversættelse fyldigere end den gamle oversættelse. Tegningerne er i et større format og den nye håndskriftfont giver mulighed og plads til flere ord i taleboblerne. Det virker i hvert fald som om den gamle oversættelse har været nødsaget til at forkorte den originale tekst i en del af taleboblerne pga pladsmangel.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Kedeligt at Gutenberghus / Egmont var så sparsomme med oplysninger om oversættere. Carlsens Red Kelly-album er oversat af Inge Då; og Per Då var redaktør på Fart og tempo. Så mon ikke ægteparret Då har oversat Gutenberghus' udgaver?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Det vigtigste for mig så er at få ikke før udgivent RK, f.eks. Super hæftet i fuld længde, eller nogle korte historier. Får vi ALT af Hermann?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

GoogaMooga skrev:Det vigtigste for mig så er at få ikke før udgivent Red Kelly, f.eks. superhæftet i fuld længde...
Det blev udgivet i fuld længde i 1991! :) :(

Billede

GoogaMooga skrev:... Får vi ALT af Hermann?
Såvidt jeg har fået oplyst, indeholder bog 2 den kortere version (47 sider) af album 4, Himlen er rød som blod. I Fart og tempo og i originaludgave i Le journal de Tintin er historien på 52 sider. De 5 sider, som mangler i de fleste albumudgaver, kan ses på ComicWiki. De 5 sider er bl.a. med i den tyske albumudgave fra Splitter.
Bogserien kommer heller ikke til at indeholde de to korte historier Fangen og Husker du, Kentucky.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Såh det jo fedt, man for nyligt har købt alle de gamle Fart & Tempo. :D :D :D
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Jack J skrev:Såh det jo fedt, man for nyligt har købt alle de gamle Fart & Tempo. :D :D :D
De er standard i ethvert hjemmebibliotek :mrgreen:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Tak til Benadikt!
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Alle de korte Red Kelly-historier findes i Donovans "Fangen", som kom for et par år siden. Køb dog dét album og få det hele med på den måde. At brokke sig over, at de ikke bliver trykt igen er virkelig en omgang flueknepperi.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev:Alle de korte Red Kelly-historier findes i Donovans "Fangen", som kom for et par år siden. Køb dog dét album og få det hele med på den måde. At brokke sig over, at de ikke bliver trykt igen er virkelig en omgang flueknepperi.
Godt at vide, den har jeg sikret mig.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Lars S »

Erling Søby skrev:... At brokke sig over, at de ikke bliver trykt igen er virkelig en omgang flueknepperi.
Gu' er det ej - det ville da være fedt hvis det hele blev samlet i de tre udgivelser fra Zoom.
At det så åbenbart ikke er tilfældet er selvfølgelig ærgeligt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Lars S skrev:
Erling Søby skrev:... At brokke sig over, at de ikke bliver trykt igen er virkelig en omgang flueknepperi.
Gu' er det ej - det ville da være fedt hvis det hele blev samlet i de tre udgivelser fra Zoom.
At det så åbenbart ikke er tilfældet er selvfølgelig ærgeligt.
Enig.

Det svarer til at man i Carl Barks Samlede Værker sprang et par historier over og henviste til at de var udgivet som album for lidt tid siden.

Man vil selvfølgelig gerne have det hele komplet i samme format.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Anthæus:
Det svarer til at man i Carl Barks Samlede Værker sprang et par historier over og henviste til at de var udgivet som album for lidt tid siden.
Nej, det gør det ikke. Carl Barks Samlede værker ville selvsagt ikke være Carl Barks samlede værker, hvis der blev sprunget noget over. Der står derimod intet sted, at Zooms Red Kelly skulle være det samlede værk. I det første tilfælde ville der således være tale om, at skabe en forventning hos læseren, som ikke blev indfriet. I det andet tilfælde er der bare tale om krævende læsere.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Anthæus:
Nej, det gør det ikke. Carl Barks Samlede værker ville selvsagt ikke være Carl Barks samlede værker, hvis der blev sprunget noget over. Der står derimod intet sted, at Zooms Red Kelly skulle være det samlede værk. I det første tilfælde ville der således være tale om, at skabe en forventning hos læseren, som ikke blev indfriet. I det andet tilfælde er der bare tale om krævende læsere.
Mange samlere vil helst have en serie i samme form, så helt ved siden af er det ikke. Zoom udgiver det meste og springer så lige lidt over.
Det er også hamrende irriterende når et forlag lige pludselig skifter fra en album form til en anden, større format, fra hc til sc eller omvendt osv. osv.

Men hvad, det betyder ikke så meget for mig at de laver det stunt da jeg også har albummene. Men det er ret irriterende hvis jeg kun havde de tre Zoom album og så også skulle have albummet ved siden af, det skaber rod i samlingen når det ikke er i samme format. Det er muligt du ikke har det sådan, men det er der mange der har.
Besvar