3. sh facsimile bind af quick et flupke fra casterman 1. okt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Re: 3. sh facsimile bind af quick et flupke fra casterman 1.

Indlæg af GoogaMooga »

Christian Aarestrup skrev:Når jeg går i biografen, er det som udgangspunkt for at se en film, jeg ikke har set før. Det virker til at være det normale. Man kalder normalt ikke det normale for en fetish. Den betegnelse er reserveret en optagethed af noget for langt de fleste ganske perifært, som helt overskygger og erstatter en meget udbredt optagethed. Sagt helt uden fordømmelse. Jeg ser bare nødig et tegneseriemarked, der er baseret på en fetish. Fordi det nødvendigvis er et meget lille marked.
når jeg skrev videreførsel af euroklassikere, mente jeg, at få udgivet de resterende af en afbrudt serie, ikke noget med lucky luke af achdé - så undskyld forvirringen. men tilbage til din udlægning: er det normalt kun at vil det nye? er det ikke mere normalt at balancere mellem gammelt og nyt? selv jeg, der overvejende dyrker gammelt, finder også plads og tid til noget nyt. ensidigt gammelt eller ensidigt nyt må være en form for fetisch.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Christian Aarestrup »

Jo da, fra et individuelt perspektiv. Hvis jeg holder mig til filmeksemplet, så ser jeg selv snart oftere en gammel en af slagsen, som jeg har set en håndfuld gange før end en nyere og ukendt. Og Hollywoods udstyrsstykker rettet mod det globale marked, hvilket har afstedkommet en voldsom oprustning på effektfronten og tilsvarende nedjustering af plot og karakterer - fordi det er sværere at afkode ensartet i Rusland, Kina og Brasilien - tænder mig slet ikke.

Men det ændrer ikke ved, at ethvert marked har brug for en systematisk tilførsel af nyt og nye for at forblive levende. Og det kan jeg ikke se, især ikke på det europæiske marked. Jeg håber, det er, fordi jeg overser det og grundet manglende sprogkundskaber ikke er i stand til at orientere mig ordentligt i franske udgivelser. Jeg synes, det amerikanske marked og udbud virker lidt mere overlevelsesdueligt, lidt mere dynamisk, selv om det også har hængt i bremsen, siden effekten af den grafiske roman ebbede ud.
CAa

Life is what happens to you while you're hoping for something else
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

så vidt jeg kan skønne, er der flere forlag og flere albums på det franske marked end nogensinde før, men oplagene er mindre, og tegnerne og deres stil flyder ud i ét for mig. jeg kan ikke rigtigt se nogle blændende nye talenter, på nær ham spanieren med den røde baron. dér har amerikanske newies rigtigt nok flere originaler, har lige fået en ordentlig basse af en hc af jim woodring ind ad døren.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Christian Aarestrup skrev:Jeg har min Tintin-samling. Og jeg har intet behov for, at et dansk forlag nogensinde beskæftiger sig med ham igen.
Ha, du er for ung, Christian, eller for ungdommelig. Det skal du naturligvis bare glæde dig over. Desto flere gode oplevelser har du formentlig til gode.
Christian Aarestrup skrev:det kan man ikke basere et massemarked på. Når jeg går i biografen, er det som udgangspunkt for at se en film, jeg ikke har set før. Det virker til at være det normale. Man kalder normalt ikke det normale for en fetish. Den betegnelse er reserveret en optagethed af noget for langt de fleste ganske perifært, som helt overskygger og erstatter en meget udbredt optagethed. Sagt helt uden fordømmelse. Jeg ser bare nødig et tegneseriemarked, der er baseret på en fetish. Fordi det nødvendigvis er et meget lille marked.
Du har ganske ret. Meget smukt formuleret, endda.
Christian Aarestrup skrev:det ændrer ikke ved, at ethvert marked har brug for en systematisk tilførsel af nyt og nye for at forblive levende. Og det kan jeg ikke se, især ikke på det europæiske marked. Jeg håber, det er, fordi jeg overser det og grundet manglende sprogkundskaber ikke er i stand til at orientere mig ordentligt i franske udgivelser.
Ja, det er det naturligvis. Der sker helt vildt meget på det franske (og fx spanske) marked, som aldrig ville kunne finde sted i USA.
Christian Aarestrup skrev:siden effekten af den grafiske roman ebbede ud.
???
You ain't seen nothing yet.
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6

Carsten Søndergaard skrev:
Christian Aarestrup skrev:siden effekten af den grafiske roman ebbede ud.
???
You ain't seen nothing yet.
Tillad mig at uddybe. Det skulle selvfølgelig ikke forstås som, at den grafiske roman var en kortvarig boble, der brast og forsvandt. Det, jeg mente, var blot, at den hype, energi, opblomstring, effekt, der var af, at et større antal mennesker fandt ud af, at tegneserier også godt kan være for voksne, kan være dybe, kan være historier gennemtænkt fra start til start til slut, i modsætning til blot at overbevise sin læser om også at købe næste afsnit af en uendelig serie, fortog sig lidt. Det har da ændret mediet, til det bedre efter min mening, og det var ikke for at forklejne eller rynke på næsen af begrebet.
CAa

Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6

Jeg var usikker på, om man skulle nævne Spanien i samme åndedrag som Frankrig, for selv om jeg nok havde på fornemmelsen, at de også var betydende, så kan jeg igen ikke selv orientere mig direkte i det. Men jeg har en gang imellem handlet i spanske og franske netbutikker (fordi en af mine fetish'er er Jordi Bernet, som jeg måtte have alt af, også selv om jeg ikke ku' forstå taleboblerne), og der er da rigtig mange forsider og udpluk, som ser fede ud. Hvis det forholder sig sådan, så ville jeg ønske, at nogen udgav det i stedet for Det gule mærke II eller Sammy nr. 157.
CAa

Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

GoogaMooga skrev:så vidt jeg kan skønne, er der flere forlag og flere albums på det franske marked end nogensinde før, men oplagene er mindre, og tegnerne og deres stil flyder ud i ét for mig. jeg kan ikke rigtigt se nogle blændende nye talenter, på nær ham spanieren med den røde baron. dér har amerikanske newies rigtigt nok flere originaler, har lige fået en ordentlig basse af en hc af jim woodring ind ad døren.
Du har øjensyneligt ikke læst Chok endnu....
Brugeravatar
Christian Aarestrup
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6

Carsten Søndergaard skrev:
Christian Aarestrup skrev:Jeg har min Tintin-samling. Og jeg har intet behov for, at et dansk forlag nogensinde beskæftiger sig med ham igen.
Ha, du er for ung, Christian, eller for ungdommelig. Det skal du naturligvis bare glæde dig over. Desto flere gode oplevelser har du formentlig til gode.
Det forstår jeg ikke. Altså, jeg er glad for at blive kaldt ung/ungdommelig - hvilket vel er et ret sikkert tegn på ikke længere rigtig at være det - men hvad er det for nogle gode oplevelser, jeg har til gode? At mine Steen & Stoffer falder fra hinanden, så jeg gerne vil betale nogen 5000,- for en luksusgenudgivelse med bedre limning og en artikel om seriens betydning tilføjet? Den oplevelse udskyder jeg såmænd gerne på omtrent samme måde som at skifte bil, fordi den gamle er blevet for dyr i reparationer.
CAa

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Christian Aarestrup skrev:Jeg var usikker på, om man skulle nævne Spanien i samme åndedrag som Frankrig, for selv om jeg nok havde på fornemmelsen, at de også var betydende, så kan jeg igen ikke selv orientere mig direkte i det. Men jeg har en gang imellem handlet i spanske og franske netbutikker (fordi en af mine fetish'er er Jordi Bernet, som jeg måtte have alt af, også selv om jeg ikke ku' forstå taleboblerne), og der er da rigtig mange forsider og udpluk, som ser fede ud. Hvis det forholder sig sådan, så ville jeg ønske, at nogen udgav det i stedet for Det gule mærke II eller Sammy nr. 157.
carlos puerta, christian, carlos puerta... :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Jakob skrev:
GoogaMooga skrev:så vidt jeg kan skønne, er der flere forlag og flere albums på det franske marked end nogensinde før, men oplagene er mindre, og tegnerne og deres stil flyder ud i ét for mig. jeg kan ikke rigtigt se nogle blændende nye talenter, på nær ham spanieren med den røde baron. dér har amerikanske newies rigtigt nok flere originaler, har lige fået en ordentlig basse af en hc af jim woodring ind ad døren.
Du har øjensyneligt ikke læst Chok endnu....
bare rolig, den er øremærket til oktober bestilling :)
Besvar