Et comeback for Jean Roba i Danmark?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere

Hvad skal Boule et Bill hedde på dansk?

Bulder og Bill
4
57%
Bulder og hans ven Mozart
3
43%

Afgivne stemmer: 7

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Re: Et comeback for Jean Roba i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 16. aug 2023, 09:12 Det er et rigtig godt spørgsmål Carsten stiller ovenfor: "Hvad er det, der skulle få danske læsere i år 2023 til at ønske at købe og læse 40 album med en mere end 50 år gammel ligegyldig nej-hvor-sødt-og-sjovt-tegneserie bestående af en-sides gags om en sød dreng og hans søde hund og hans søde far og mor, og som som bortset fra et par forkølede tidligere forsøg på udgivelse er stort set ukendt?"

Det er meget præcist ramt. - Svaret er, at der selvsagt intet er her, der kan have interesse for den almindelige danske tegneserielæser. Det er udelukkende en serie der, i en dansk sammenhæng, appellerer til den ukritiske, nostalgiske samler. Og selvom de findes, så findes de næppe i et antal, der kan bære en udgivelse af seriens 40 albums.
Kald mig bare ukritisk, jeg kan genkende en god tegning, når jeg ser den. Roba fejer samtlige nye tegnere fuldstændig af banen! Kritisk nok for dig??
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Heldigvis har Michael G. Nielsen bedre smag end Erling. Og godt, at Erling ikke driver tegneserieforlag.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Man må også spørge sig selv, hvorfor Erling overhovedet klikker på en tråd om en serie, han kun har foragt til overs for. Det må jo være for at vise os, hvor overlegen hans egen smag er.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 16. aug 2023, 09:59 Man må også spørge sig selv, hvorfor Erling overhovedet klikker på en tråd om en serie, han kun har foragt til overs for. Det må jo være for at vise os, hvor overlegen hans egen smag er.
Undskyld Googa - men det her er et debatforum, så Erling har til enhver tid ret til at kommenterer ud fra hans eget synspunkt. At du så vælger at bruge dette fora til at fremhæve/promoverer de serier du gerne ser udkommer på dansk er helt ok. Men at forvente at dine ønsker ikke møder modstand (i dette fora) er naivt.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af ovemunk »

Uanset om i kan lide Erling eller ej så har han altså en pointe. Det er altså et fåtal af læsere der gider at læse 40 sider hygge, de fleste vil have en historie.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 16. aug 2023, 09:57 Heldigvis har Michael G. Nielsen bedre smag end Erling. Og godt, at Erling ikke driver tegneserieforlag.
Jeg synes da, Erling har en udmærket smag og at han altid argumenterer godt for sine synspunkter. Og thumbs up til Zoom for at give serien en ny chance - så må salgstallene jo afgøre, hvem der ler bedst.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

ovemunk skrev: 16. aug 2023, 10:36 Uanset om i kan lide Erling eller ej så har han altså en pointe. Det er altså et fåtal af læsere der gider at læse 40 sider hygge, de fleste vil have en historie.
Det er jeg godt klar over. Men der var heller ikke nogen, der spåede "Tim og Thomas" en chance. Selvfølgelig er "Bulder og Bill" en svær opgave, og det bliver nok aldrig nogen bestseller, men hvis vi kombinerer Cinebook's med de syv danske albums, er der heller ikke tale om 40+ albums.
Senest rettet af GoogaMooga 16. aug 2023, 10:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 16. aug 2023, 10:34
GoogaMooga skrev: 16. aug 2023, 09:59 Man må også spørge sig selv, hvorfor Erling overhovedet klikker på en tråd om en serie, han kun har foragt til overs for. Det må jo være for at vise os, hvor overlegen hans egen smag er.
Undskyld Googa - men det her er et debatforum, så Erling har til enhver tid ret til at kommenterer ud fra hans eget synspunkt. At du så vælger at bruge dette fora til at fremhæve/promoverer de serier du gerne ser udkommer på dansk er helt ok. Men at forvente at dine ønsker ikke møder modstand (i dette fora) er naivt.
Ja, det er betingelserne. Hver gang jeg promoverer en smal gammel serie, møder jeg modstand forklædt som "debat". Selv har jeg ikke det behov for at sabotere andres ønsker. Hvis Erling starter en tråd om "Jagten på Tidsfuglen", tier jeg bare stille, selv om jeg ikke kan fordrage den serie. Threadcrap = sabotage.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er godt klar over, at det går dig på, når andre ikke deler din reaktionære smag, Googamooga. Men kort sagt: Dette er et debatforum og hvis du ikke tåler debat om dine indlæg, så lad være med at skrive herinde. Dit sure brok kan jeg ikke bruge til noget.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Mogens »

I forlængelse af de kritiske røster, bringer jeg hermed mit første indlæg igen. Robas streg er behagelig og bringer minder til visse andre serier, men på grund af indholdet, som ikke interesserer mig (og ikke fordi jeg betragter det som værende barnligt), kan jeg ikke se mig selv investere i en eventuel udgivelse fra Zoom. Jeg tvivler så også stærkt på, at Michael fra Zoom virkelig har intentioner om at bruge kræfter på serien, uanset hvad han må have sagt. Af og til lufter han visse tanker, som dog skal tages med et gran salt og et tvist af ironi.
Mogens skrev: 13. aug 2023, 15:52 Jeg kan godt lide Robas streg, men jeg tvivler på, at jeg investerer i en eventuel udgivelse fra Zoom, alene baseret på indholdet/historierne. Det kunne have været fedt med længere historier i stil med f.eks. Natacha eller andre spændingsserier med et tvist af humor. Det er blot min holdning.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 16. aug 2023, 11:50 Jeg er godt klar over, at det går dig på, når andre ikke deler din reaktionære smag, Googamooga. Men kort sagt: Dette er et debatforum og hvis du ikke tåler debat om dine indlæg, så lad være med at skrive herinde. Dit sure brok kan jeg ikke bruge til noget.
Det burde ellers være ret tydeligt, når det er promovering, og ikke et debatoplæg. Lad mig spørge dig helt ærligt, Erling: hvorfor klikker du på og kommenterer Roba, når du på forhånd ved, det ikke er noget for dig? Hvad vil du opnå andet end at forpurre mine bestræbelser på at få Roba på dansk? Jeg kunne jo gøre det samme mod dig/jer, men det kommer ikke til at ske. For det ligger ikke til mig. Jeg kan godt "disse" newies en passant, men når jeg fornemmer, at det er promovering, vælger jeg bare at holde mig væk.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Så dine "promoveringer" skal helt være fredet for debat?

Ingen må debattere om det giver nogen mening, at udgive Jean Roba (fx) i dagens Danmark?

Og enhver debat "forpurrer dine bestræbelser"?

Jeg tror gerne du mener det, men det kan jeg simpelthen ikke tage alvorligt.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 16. aug 2023, 15:00 Så dine "promoveringer" skal helt være fredet for debat?

Ingen må debattere om det giver nogen mening, at udgive Jean Roba (fx) i dagens Danmark?

Og enhver debat "forpurrer dine bestræbelser"?

Jeg tror gerne du mener det, men det kan jeg simpelthen ikke tage alvorligt.
Du snakker som sædvanligt uden om, fordi jeg har ramt et ømt punkt. Jeg kan kun konkludere, at du ikke ønsker at se Roba på dansk, selv om du aldrig havde tænkt dig at købe den. Det er ikke debat.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Nej, gør som du vil, Erling. Fortsæt din systematiske sabotage. Jeg har haft nogle sejre, og der skal nok komme flere endnu.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

@Googamooga,

Mit korte svar :roll:

Og den længere udgave :roll: :roll: :roll:

------

@alle andre,

Læs mit oprindelige indlæg, som tydeligvis bragte Googamooga heeelt op i det røde felt.

------

Og så ikke mere herfra om Googamoogas tirader.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar