Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark
Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark
Efter at have kigget lidt nærmere på udgivelserne, bør jeg lige korrigerer udgivelsen; Storm og Sherlock. Det er ikke kun en bog, der er også optrykt de striber som Storm P. lavede til Ekstra bladet omkring 1910. Hvor meget skrift udgivelsen indeholder, er jeg lidt usikker på.
Mortensens meritter album 4 er netop kommet fra trykkeren i den alm. standard udgave. Så nu er album 3+4+5 alle tilgængelige på http://www.forlaget-fabel.dk eller i tegneseriebutikkerne.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Så er Marshal Blueberry på gaden i den endelige, fuldgyldige, korrigerede og justerede udgave. Men den er altså, som tidligere nævnt her på stedet, og i forbindelse med den pyramidalske tråd om den på Facebook i sidste uge - altså uden ekstramateriale. For der findes ikke noget.
Man må nøjes med at glæde sig over et større format, et kvalificeret papir- og layoutvalg, en opdateret oversættelse uden de blindgyder, der stammede fra Girauds originale manuskript, nøje udvalgte (og i sagens natur varierede) skriftfonte, samtlige lydord med i modsætning til tidligere udgaver, foruden Michel Rouges restaurering af sit eget kapitel, hvad angår stregtegninger og farvelægning.
https://cobolt.dk/shop/marshal-blueberry-548p.html
Man må nøjes med at glæde sig over et større format, et kvalificeret papir- og layoutvalg, en opdateret oversættelse uden de blindgyder, der stammede fra Girauds originale manuskript, nøje udvalgte (og i sagens natur varierede) skriftfonte, samtlige lydord med i modsætning til tidligere udgaver, foruden Michel Rouges restaurering af sit eget kapitel, hvad angår stregtegninger og farvelægning.
En fed udgivelse!!Carsten Søndergaard skrev:Så er Marshal Blueberry på gaden i den endelige, fuldgyldige, korrigerede og justerede udgave. Men den er altså, som tidligere nævnt her på stedet, og i forbindelse med den pyramidalske tråd om den på Facebook i sidste uge - altså uden ekstramateriale. For der findes ikke noget.
Glæder mig allerede til den samlede Blueberry.
Hvad med Den Unge Blueberry er det en serie der kunne komme i samlet udgave - eller har Faraos rettighederne?
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
"Den unge Blueberry" indgår ikke i de franske samlebind, som de kommende danske er baseret på. Historierne bør naturligvis genudgives i en moderne luksusudgave på et tidspunkt, men i så fald i deres oprindelige format - og ikke den af Giraud totalt sjusket omredigerede albumudgave i farver. Vi må se, hvad tiden bringer.Lars S skrev:Hvad med Den Unge Blueberry er det en serie der kunne komme i samlet udgave - eller har Faraos rettighederne?
Hvad "Blueberrys ungdom" angår, er det ikke til at sige, om der kommer samlebind med den på et tidspunkt. Men ærlig talt er det jo ret så uinterressant sammenlignet med den rigtige serie. Ringe historier og ordinært tegnearbejde.
Ja, forhåbentlig finder I en god løsning.Carsten Søndergaard skrev:"Den unge Blueberry" indgår ikke i de franske samlebind, som de kommende danske er baseret på. Historierne bør naturligvis genudgives i en moderne luksusudgave på et tidspunkt, men i så fald i deres oprindelige format - og ikke den af Giraud totalt sjusket omredigerede albumudgave i farver. Vi må se, hvad tiden bringer...
Kvalitetsmæssig kan man dele serien op i flere perioder. Den første historie (over to album, 1-2) med Charlier som forfatter og Wilson som tegner er i hvert fald på niveau med "Marshal Blueberry". Da Corteggiani overtager, falder historierne betydelig i kvalitet; men Charlier havde skrevet udkast til anden historie (album 3-4), så også den er rielig god. Fra album 5 er historierne ringe, som du skriver; Og da Wilson forlader tegnearbejdet, falder også tegningerne i kvalitet.Carsten Søndergaard skrev:...Hvad "Blueberrys ungdom" angår, er det ikke til at sige, om der kommer samlebind med den på et tidspunkt. Men ærlig talt er det jo ret så uinterressant sammenlignet med den rigtige serie. Ringe historier og ordinært tegnearbejde.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Sandt nok, der er forskel på de allerførste og de senere. Jeg har aldrig forstået, hvorfor Corteggiani har fået lov til at skrive sine rodede og usammenhængende historier til serien i så mange år. Han var blevet shanghajet som forfatter til flere serier af folkene bag Zack-eventyret i starten af 80'erne, måske fordi de simpelthen desperat havde brug for forfattere til den store, forcerede ekspansion, som både involverede gamle Dargaud- og Lombard-klassikere og nye serier. Virksomheden nåede lige akkurat at overleve Charliers død, og så blev Corteggiani sat til at fortsætte serien. Men da den kort efter kom tilbage til Dargaud, kunne en redaktør da godt have smidt ham på porten igen.benadikt skrev:Kvalitetsmæssig kan man dele serien op i flere perioder. Den første historie (over to album, 1-2) med Charlier som forfatter og Wilson som tegner er i hvert fald på niveau med "Marshal Blueberry". Da Corteggiani overtager, falder historierne betydelig i kvalitet; men Charlier havde skrevet udkast til anden historie (album 3-4), så også den er rielig god. Fra album 5 er historierne ringe, som du skriver; Og da Wilson forlader tegnearbejdet, falder også tegningerne i kvalitet.
Det var jo også grunden til, at Carlsen i sin tid opgav serien. Historierne var for dårlige, og salget var af samme årsag stærkt faldende. Formentlig til det niveau, der lige præcis tilkendegiver hvor mange læsere, der fortsat ville købe nye album, uanset kvaliteten. Og så tog f-forlagene den op igen.
Man kunne også kritisere Corteggiani for at have et navn, der er så svært at stave til, at det seneste danske f-forlag simpelthen har opgivet at skrive det korrekt på forsiden. Men det tilkommer selvsagt ikke mig at gøre mig lystig over.
Den kommer først 31. januar 2019, men Faraos har annonceret; Largo Winch 12.
Hurra
Hurra

Uhh-ja. De kan være noget så forbandede, sådan nogle navne. Jeg ser på Cobolts hjemmeside at det er en vis "Jean Giraid" der har skrevet Marshal Blueberry...?Carsten Søndergaard skrev:Man kunne også kritisere Corteggiani for at have et navn, der er så svært at stave til, at det seneste danske f-forlag simpelthen har opgivet at skrive det korrekt på forsiden. Men det tilkommer selvsagt ikke mig at gøre mig lystig over.

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Som vi for nylig diskuterede i en anden tråd, så ER Cobolt jo det seneste danske f-forlag, Spærhage.Spærhage skrev:Uhh-ja. De kan være noget så forbandede, sådan nogle navne. Jeg ser på Cobolts hjemmeside at det er en vis "Jean Giraid" der har skrevet Marshal Blueberry...?Carsten Søndergaard skrev:Man kunne også kritisere Corteggiani for at have et navn, der er så svært at stave til, at det seneste danske f-forlag simpelthen har opgivet at skrive det korrekt på forsiden. Men det tilkommer selvsagt ikke mig at gøre mig lystig over.
/Spærhage

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Tak for korrekturen, det kan jo heldigvis rettes efter offentliggørelsen!Spærhage skrev:Uhh-ja. De kan være noget så forbandede, sådan nogle navne. Jeg ser på Cobolts hjemmeside at det er en vis "Jean Giraid" der har skrevet Marshal Blueberry...?Carsten Søndergaard skrev:Man kunne også kritisere Corteggiani for at have et navn, der er så svært at stave til, at det seneste danske f-forlag simpelthen har opgivet at skrive det korrekt på forsiden. Men det tilkommer selvsagt ikke mig at gøre mig lystig over.
/Spærhage
Spot - hån og latterliggørelse.
Det er titlen på Fahrenheits sidste udgivelse.
Det er titlen på Fahrenheits sidste udgivelse.
Vil lige oplyse om, at Cobolts kommende; Skamlebben er blandt Goodreads nominerede til årets comic.
SkamløsGimli skrev:Vil lige oplyse om, at Cobolts kommende; Skamlebben er blandt Goodreads nominerede til årets comic.

- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Kontakt:
Gimli skrev:Skamløs