Havet til Syden må siges at være den mest tynde historie i hele Gammelpot serien. Jeg netop har læst genudgivelsen, og det slog mig, at det virker som om Piet Wijn mest havde lyst til at vise læseren, hvor mange flotte afrikanske dyr, han kan tegne. Og ja, det gør han godtCarsten Søndergaard skrev:Og ulogisk i forhold til den rejse, Gammelpot foretager i Afrika, som går stik øst, ikke syd. Havet til Syden hentyder til den rejse, Gammelpot foretager mellem album 7 og 8, som ganske vist også går mere østpå end sydpå, men dog ender i Afrika, der som bekendt ligger syd for Holland og Danmark.Gimli skrev:Godt at dette album har fået ny titel; den gamle med 'vejen' har altid irriteret mig. Den er ulogisk i forhold til de tre øvrige album som rummer en samlet fortælling.Carsten Søndergaard skrev:Seneste nyt. En genudgivelse med, gisp, ny titel!
Kolonien i Afrika er i øvrigt også ført tilbage til originalen: Ny Scagon. Og ikke, som i den gamle danske udgave, "Ny Amager". Hvilket ikke gav megen mening, eftersom der henvises til og vises utallige insignier, der relaterer til hollandske kolonier, handelskompagnier osv.

Jeg ser frem til resten af Gammelpot serien, da Havet til Syden er undtagelsen i denne serie