Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev:
umpff skrev:Men du vil gerne tage en diskussion, uden at gide bare kigge i det album, som bliver brugt som konkret eksempel? Håber du selv kan se at det ikke holder....
Så kan vi genoptage diskussionen, når jeg får læst albummet, men jeg gider ikke forsvare mine tegnere mod vilde postulater, der bygger på en mavefornemmelse.
Lad os det. Nemmere at diskutere om stregen er Tillieuxs, eller en assistents, hvis vi begge har læst albummet.

Jeg var da ærlig om at det var et postulat, at det for mig - som vel har læst 90% af de ting der er udkommet på dansk, fra den klassiske fransk/beligske skole - ser ud til at Tilliieux har sjasket sig igennem tegningerne, og absolut ikke har tuschet eller komponeret en lang række af siderne.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev:Jeg ved ikke hvorfor Nummer 9, og en dansk (muligvis lettere negativ) holdning skal fremhæves.
Der er en tendens på Nummer 9 til at give lave karakterer til euroklassikere, ofte ligger de og roder rundt på to stjerner
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev:
umpff skrev:Jeg ved ikke hvorfor Nummer 9, og en dansk (muligvis lettere negativ) holdning skal fremhæves.
Der er en tendens på Nummer 9 til at give lave karakterer til euroklassikere, ofte ligger de og roder rundt på to stjerner
Jeg kender godt Nummer 9s holdning til euroklassikerne, forstod bare ikke hvorfor de skulle bringes ind i debatten.

Personligt har jeg ikke noget problem med at kunne li' nogen ting, som ikke er bredt anerkendt. Det bliver min fornøjelse jo ikke mindre af.

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev:Personligt har jeg ikke noget problem med at kunne li' nogen ting, som ikke er bredt anerkendt. Det bliver min fornøjelse jo ikke mindre af.
Ja, det kan jeg godt følge, "deres tab, min gevinst", men hvis nu det ødelægger en series muligheder for at blive udgivet på dansk pga negativ kritik, så er det man bør komme serien til undsætning og gå i defensiven. Der er jo ikke meget ved at dyrke Tillieux på fransk, hvis ikke man forstår det 100%.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev:Jeg kender godt Nummer 9s holdning til euroklassikerne, forstod bare ikke hvorfor de skulle bringes ind i debatten.
Vores snak gik jo på, hvorvidt en serie er bredt anerkendt eller ej. Nummer 9 er toneangivende i DK - for better or worse - men det er altså ikke dér, man skal lede efter anerkendelse af mange af euroklassikerne.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev: skæv til kritikerne i Frankrig og Belgien, og der vil man via den kritiske konsensus kunne indkredse et pantheon of tegnere.
Links, Googa, links :wink:
du ved jo godt, det er et større detektiv arbejde, der findes ikke nogen facitliste som sådan, jeg kan referere dig til Angouleme's "lifetime achievement awards", og hvilke tegnere der får særudstillinger og får skrevet bøger og monografier om sig. 8)
Men du opstiller Pingprisen og jeg skal komme efter dig som et modbillede på "kritikerne i Frankrig og Belgien" og "kritisk konsensus" dernede. Så det er vel rimeligt med en form for bevisførelsen. Hverken Vance, Graton, Paape eller den slags har nogen sinde fået en pris i Angoulême. Jijé har, men det er altså 36 år siden ...
GoogaMooga skrev:Der er en tendens på Nummer 9 til at give lave karakterer til euroklassikere, ofte ligger de og roder rundt på to stjerner
Også denne påstand ville det være rart at få lidt kød på. Det nyeste Splint-album har lige fået 4 ud af 5 stjerner, og Smølferne-samlebindet har lige fået 5 ud af 5.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Men du opstiller Pingprisen og jeg skal komme efter dig som et modbillede på "kritikerne i Frankrig og Belgien" og "kritisk konsensus" dernede. Så det er vel rimeligt med en form for bevisførelsen. Hverken Vance, Graton, Paape eller den slags har nogen sinde fået en pris i Angoulême. Jijé har, men det er altså 36 år siden ...
Nej, men du skal heller ikke tage Angoulême priserne som eneste retningslinie. Endnu vigtigere er det at iagttage, hvem der bliver skrevet bøger og monografier om, og hvem der får særudstillinger. Altsammmen er med til at indkredse - men ikke definere - en slags pantheon. For du vil vel give mig ret i, at nogle tegnere ganske enkelt er bedre end andre? Pantheon er bare en syssel, man kan gå og dyrke, og stadig meget individuel.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

GoogaMooga skrev:Der er en tendens på Nummer 9 til at give lave karakterer til euroklassikere, ofte ligger de og roder rundt på to stjerner
Også denne påstand ville det være rart at få lidt kød på. Det nyeste Splint-album har lige fået 4 ud af 5 stjerner, og Smølferne-samlebindet har lige fået 5 ud af 5.
Ja, jeg bemærkede, at Smølferne Intégrale fik topkarakter. Hvis det er tegn på bedre tider, så godt for det.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev:
umpff skrev:Personligt har jeg ikke noget problem med at kunne li' nogen ting, som ikke er bredt anerkendt. Det bliver min fornøjelse jo ikke mindre af.
Ja, det kan jeg godt følge, "deres tab, min gevinst", men hvis nu det ødelægger en series muligheder for at blive udgivet på dansk pga negativ kritik, så er det man bør komme serien til undsætning og gå i defensiven. Der er jo ikke meget ved at dyrke Tillieux på fransk, hvis ikke man forstår det 100%.
Hmm jeg er ikke enig. Det er ikke noget "man" "bør" gøre, det er noget du vælger at gøre. Al respekt for din kærlighed til serierne, men undsætningen taber i værdi, fordi du ikke er realistisk i forhold til seriernes, og ophavsmændenes, placering i det store hieraki.

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev: men undsætningen taber i værdi, fordi du ikke er realistisk i forhold til seriernes, og ophavsmændenes, placering i det store hieraki.
Min smag stemmer overens med deres status i hjemlandene Belgien og Frankrig. Kun dette tæller for mig, ikke hvad en dansk hjemmeside måtte mene. Selv om det ville være rart, hvis også danskerne værdsatte disse tegnere, ku' være man så ku' få mere Paape! :D
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

GoogaMooga skrev:Nej, men du skal heller ikke tage Angoulême priserne som eneste retningslinie. Endnu vigtigere er det at iagttage, hvem der bliver skrevet bøger og monografier om, og hvem der får særudstillinger. Altsammmen er med til at indkredse - men ikke definere - en slags pantheon.
Er der virkelig skrevet bøger og monografier om Vance, Graton og Paape?

Jeg har da også et eller andet nostalgisk forhold til nogle af d'herrer, men det betyder ikke, at jeg har lyst til at læse nogen af deres gamle udgivelser eller har behov for at se noget udkomme. Og under ingen omstændigheder at sætte dem ind i et panteon. I det hele taget begiver jeg mig ikke at ophøje mennesker til guder.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

GoogaMooga skrev:Nej, men du skal heller ikke tage Angoulême priserne som eneste retningslinie. Endnu vigtigere er det at iagttage, hvem der bliver skrevet bøger og monografier om, og hvem der får særudstillinger. Altsammmen er med til at indkredse - men ikke definere - en slags pantheon.
Er der virkelig skrevet bøger og monografier om Vance, Graton og Paape?

Jeg har da også et eller andet nostalgisk forhold til nogle af d'herrer, men det betyder ikke, at jeg har lyst til at læse nogen af deres gamle udgivelser eller har behov for at se noget udkomme. Og under ingen omstændigheder at sætte dem ind i et panteon. I det hele taget begiver jeg mig ikke at ophøje mennesker til guder.
Paape har nylig fået en stor flot bog. Guder? Pantheon er bare et synonym for Hall of Fame. Men selv mener jeg, visse tegnere har et "gudgivent talent", så kan man lægge i det, hvad man vil. :)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

GoogaMooga skrev:Paape har nylig fået en stor flot bog.
Av ja, i 2008. Så er der nok noget ved ham, he he.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev:
umpff skrev: men undsætningen taber i værdi, fordi du ikke er realistisk i forhold til seriernes, og ophavsmændenes, placering i det store hieraki.
Min smag stemmer overens med deres status i hjemlandene Belgien og Frankrig. Kun dette tæller for mig, ikke hvad en dansk hjemmeside måtte mene. Selv om det ville være rart, hvis også danskerne værdsatte disse tegnere, ku' være man så ku' få mere Paape! :D
Jeg vil stadig gerne se nogen kilder der dokumenterer den status. Og det er ok hvis de er på fransk.

Som sagt, jeg er ligeglad med Nummer 9, den er ikke relevant i denne diskussion. Det er ikke mig der bringer dansk(e) sider på banen. Jeg efterlyser det store samlede billede, det billede som har defineret at (nogen) af de store mestre er Peyo, Giraud, Herge og Franquin.

På et helt personligt plan synes jeg at Tillieux tegner en ferm Renault Gordini, og Gratons ting fra 70erne er jeg vild med. Men jeg har endnu ikke set en liste hvor de to herrer er nævnt sammen med de 4 definerede mestre. Udover i dine posts herinde, naturligvis.

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Vi kan også forsøge at få tråden tilbage på sporet.

Hvasså, Googa, kan den her ende som en euroklassiker? Den er udgivet som album på fransk og findes ikke på engelsk, selv om den er skrevet af en amerikaner, men trods alt tegnet af en fransk-canadier.

Billede

En hot ny tegneserieudgivelse er det i hvert fald.
Og man kan minsandten læse en lille smagsprøve fra den her:
http://nummer9.dk/artikler/forsmag-noa/
Hovsa, det er jo på nummer9 ;-)
Besvar