Mesterius skrev: ↑17. dec 2021, 00:29det kan likevel godt være at ENKELTE av albumene (kanskje noen av de mer populære) har blitt nyfargelagt på visse tidspunkt, eller at man begynte på en nyfargelegging, men ikke gjorde det med hele serien.
Tja, men jeg tror ikke på det. Der er ikke nogen af Rødskæg-albummene, der er "mere populære" end andre, og som der er ofret ekstra ressourcer på. Men jeg har på den anden side ingen konkret viden om noget omkring Rødskæg, det er bare mine antagelser. Og de holder, som man ved, ikke
altid. Men dog af og til
Mesterius skrev: ↑17. dec 2021, 00:29Men eier du selv Carl Barks' Samlede Værker, Carsten, eller går du først og fremst etter hva en spesifikk gruppe fans skriver om fargene på internett?
Jeg har skam selv købt og betalt for CBSV, men har aldrig fået læst noget videre i dem, dels på grund af farvelægningen, dels på grund af den ubehjælpsomme danske oversættelse af de redaktionelle tekster, dels på grund af den manglende revision af oversættelsen af selve tegneserierne, dels på grund af den virkelig grimme tekstningsfont ... Trist alt sammen, ikke mindst når der nu er tale om et af verdens største og bedste samlede tegneserieværker. Men jeg har dem altså, og ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op med dem
Mesterius skrev: ↑17. dec 2021, 00:29Selv eier jeg ikke CBSV, men jeg har derimot flere av Gladstone-albumene fra 90-tallet (som fargemessig var grunnlaget for CBSV, selv om man gjorde flere endringer der). Fargeleggingen i dem er jevnt over nydelig. Langt bedre enn fargeleggingen i de originale Western Publishing-bladene som Fantagraphics baserer seg på, der fargevalgene ofte gikk direkte imot Barks' tegnehåndverk og kreative intensjoner.
Okay, jeg kender ikke Gladstone-versionen, men derimod Fantagraphics', som jeg langt foretrækker for CBSV. Jeg ved heller ikke, hvordan farvelægningen i dem står i modsætning til Barks' kreative intentioner?