Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg må ærligt indrømme, at jeg (efter ikke at have læst historierne i mange år) var overrasket over, HVOR eminente de fire historie i samlebindet er. Jeg mener ... efter samlebind 4 med guldmine-historierne og samlebind 5 med Chihuahua Pearl, begge toppen af poppen. Men det her er utroligt nok alligevel endnu et niveau højere. Og på mange måder interessant som en helhed, fordi Moebius begynder at lure i baggrunden og man kan skimte ham her, mens han træder i karakter - og fordi de fire album er lavet over så lang tid som otte år, hvilket på interessant vis belyses i ekstramaterialet, inklusive sjove anekdoter ... som fx at de tre nærmest slapstick-agtige sider i "Angel Face" med Blueberry i brandmandsuniform på bordellet var skrevet af Giraud på egen hånd, fordi Charlier var i USA ... og det amerikanske postvæsen strejkede, så hans manuskript nåede ikke frem til Giraud i tide, og så fandt han bare selv på noget, indtil han fik besked om, hvordan historien skulle gå videre. Samt en reprimande fra Charlier.

Eller Girauds udtalelse om "Brækket Næse", som han anså for et af sine mest tilfredsstillende album i hele sin karriere. Han indrømmede dog også, at rentegningen med de meget ciselerede personer og scenerier var så ekstremt krævende, at hvis han var fortsat ad det spor, ville han være endt med at lave kobberstik. Her nogle eksempler fra det album med vilde detaljer og tætpakkede skraveringer.
Vedhæftede filer
Blueberry-6_159_ciseleret.jpg
Blueberry-6_157_ciseleret.jpg
Blueberry-6_156_ciseleret.jpg
Blueberry-6_155_ciseleret.jpg
Blueberry-6_151_ciseleret.jpg
Blueberry-6_149_ciseleret.jpg
Blueberry-6_134_ciseleret.jpg
Blueberry-6_131_ciseleret.jpg
Blueberry-6_161_ciseleret.jpg
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Jeg havde ikke læst Blueberry i en tidsalder, altså inden jeg startede op på samlebindene og mærkede en fornyet glæde ved serien. "Brækket Næse" var aldrig blandt mine favoritter, så det er sjovt at læse, at Giraud selv opfattede det som ét af sine mest tilfredsstillende album. Jeg sad altid med følelsen af, at den påbegyndte cyklus med indianerne var lidt for langtrukken (og lidt kedelig), så jeg er spændt på, om jeg ser med nye briller på historien, nu hvor jeg er blevet lidt mere grå på toppen.

Når jeg ser de viste tegninger, så er det, som om jeg har læst serien i går. De sidder som brændt fast på nethinden.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Blueberry, de fire album er super gode, men jeg synes ikke at album 17 og 18 er helt lige så gode som de andre album imellem album 7 - 20, rent historiemæssigt.
Tegnemæssigt så kan man godt se udviklingen og jeg var lige tilbage at kigge i tegnernes peak periode for at se hvad jeg fandt frem til. Og allerede fra nr. 10 peaker han og det holder hele vejen til album 20, selv om der er en del udvikling.

https://serieland.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=23246

Jeg læste først Blueberry rigtig som voksen og det var et fantastisk run da jeg læste den fra start til slut, det er noget af det bedste man kan finde i tegneserier.

Jeg havde det næsten på samme måde med Linda og Valentin, som jeg også først læste rigtig da det første samlebind blev udgivet og herefter måtte på biblioteket for at låne alle de andre for at læse det hele, jeg kunne ikke vente på samlebindene, som jeg så fik købt når de blev udgivet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Jeg glæder mig mest til at genlæse Lovløs og Angel Face.

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg læste Blueberry første gang, men jeg kan ikke have været særlig gammel. Det har nok været tilbage i de gode, gamle 70'ere, hvor Fart & Tempo efterlod et varigt indtryk.

Linda og Valentin-samlebindene står godt nok i reolen, men jeg har faktisk ikke fået læst dem endnu. Jeg har bladret lidt i det første samlebind, men jeg er ikke blevet grebet af universet endnu.
MortenR.
Indlæg: 19
Tilmeldt: 18. feb 2020, 09:14

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af MortenR. »

Jeg var i Faraos cigarer i dag for at løbe det nye Blueberry samlebånd og fik at vide at de ikke måtte sælge det fordi der var en fejl i bindet. Det dreje sig om en side der er trykt to gange og altså at der mangler en side. Sikke en trist historie. Det er jo så markant en fejl at man bliver nød til at købe 2. oplag hvis det overhovedet kommer. Det er jo på mange måder et helt centralt samlebind - højdepunktet i blueberry serien. Tænk hvis De syv krystalkugler havde en side gentaget to gange og en manglende side og der ikke var andre udgaver af albummet. Så hvad skal man gøre som samler. Købe første oplag alligevel og så afvente andet oplag? Eller vente og så er der vel en fare for at andet oplag aldrig kommer?
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

MortenR. skrev: 31. maj 2022, 18:47 Jeg var i Faraos cigarer i dag for at løbe det nye Blueberry samlebånd og fik at vide at de ikke måtte sælge det fordi der var en fejl i bindet. Det dreje sig om en side der er trykt to gange og altså at der mangler en side. Sikke en trist historie. Det er jo så markant en fejl at man bliver nød til at købe 2. oplag hvis det overhovedet kommer. Det er jo på mange måder et helt centralt samlebind - højdepunktet i blueberry serien. Tænk hvis De syv krystalkugler havde en side gentaget to gange og en manglende side og der ikke var andre udgaver af albummet. Så hvad skal man gøre som samler. Købe første oplag alligevel og så afvente andet oplag? Eller vente og så er der vel en fare for at andet oplag aldrig kommer?
Interessant... Faraos sa at de ikke kunne selge boken pga. feilen, så da KAN man kanskje ikke kjøpe den? Blir første opplag trukket tilbake?
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

MortenR. skrev: 31. maj 2022, 18:47 ... der var en fejl i bindet. Det dreje sig om en side der er trykt to gange og altså at der mangler en side...
For nogle år siden skete det samme med en norsk udgave af Don Rosas bog om onkel Joakims liv:
http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 0C5442025D
Forlaget limede et nyt blad ind, og det er MEGET svært at se, at bladet er skiftet ud. Jeg har bogen.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

benadikt skrev: 31. maj 2022, 20:32
MortenR. skrev: 31. maj 2022, 18:47 ... der var en fejl i bindet. Det dreje sig om en side der er trykt to gange og altså at der mangler en side...
For nogle år siden skete det samme med en norsk udgave af Don Rosas bog om onkel Joakims liv:
http://www.minetegneserier.no/pls/htmld ... 0C5442025D
Forlaget limede et nyt blad ind, og det er MEGET svært at se, at bladet er skiftet ud. Jeg har bogen.
Det stemmer, ja. Opprinnelig sa Egmonts produktsjef Harald Joa at det ville bli "produsert nye bøker" pga. feilen. Men de endte med å skifte ut bladet med feiltrykk med et nytt.

Den boken har forøvrig kommet i 4 eller 5 opplag siden 2016, så de følgende opplag har sikkert alle sidene på korrekt plass.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af D@niel »

Hvor er det ærgerligt, og hvor har jeg dog ondt af Cobolt.

Men wow nogle fede tegninger af Giraud Carsten postede længere oppe. Flertallet af panelerne kunne sagtens forstørres og hænges op på væggen i ramme.

Og ja, man kan godt se Moebiusforbindelsen, og hvis Giraud tegnede i den rækkefølge, de blev udgivet:

Den Hermetiske Garage 1979
Brækket Næse 1980
Den Lange March 1980
Den Sorte Inkal 1981

Og de næste år skiftevist Blueberry og Inkal album. Utroligt, Giraud kan ikke overvurderes.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Ja, det er desværre en overordentlig kedelig fejl, som skete, fordi der viste sig at være en lang række sider med mærkelige streger ude i kanten af siderne, nogle i rød og andre i sort, som man ikke kunne se på skærmen uden at skille CMYK-filen ud og forstørre den til 800 %. Trykkeriet registrerede dem imidlertid, og alle siderne blev skiftet ud. Desværre blev en af dem skiftet forkert ud, og det opdagede jeg ikke i den allersidste godkendelse. Så det er min fejl. Og jeg har haft en forfærdelig dag i dag, men sket er sket.

Side 154 står både på side 154, som den skal, men desværre også på side 146 i stedet for den egentlige side 146.

Beslutningen er, at den manglende side hurtigst muligt bliver trykt på et separat ark, som indlægges i samlebindet. De få, der allerede har nået at købe samlebindet, kan få siden tilsendt ved at henvende sig til Cobolt.

Ak. Føkk. :oops: :cry: :( :oops: :cry: :(
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Og ja, indtil erstatningssiden er trykt og indlagt i samlebindet, kan man ikke købe det.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er denne side, der mangler.
Vedhæftede filer
Blueberry-6_146.jpeg
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 31. maj 2022, 23:49... Side 154 står både på side 154, som den skal, men desværre også på side 146 i stedet for den egentlige side 146.

Beslutningen er, at den manglende side hurtigst muligt bliver trykt på et separat ark, som indlægges i samlebindet. De få, der allerede har nået at købe samlebindet, kan få siden tilsendt ved at henvende sig til Cobolt...
Har I overvejet at skifte bladet med side 154 og 145 ud med det rigtige, side 145 og 146? Jeg blev faktisk meget overrasket over, hvor flot den tilsvarende fejl blev rettet i norske Egmonts bog.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 1. jun 2022, 00:07Har I overvejet at skifte bladet med side 154 og 145 ud med det rigtige, side 145 og 146? Jeg blev faktisk meget overrasket over, hvor flot den tilsvarende fejl blev rettet i norske Egmonts bog.
Er det sådan, det er gjort i Don Rosa-bogen? Altså at et ark (en sekstendedel af et trykark i bogen) er taget (skåret?) ud eller på anden måde frigjort og erstattet med et andet ark, som er limet ind i stedet?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 1. jun 2022, 00:07
Carsten Søndergaard skrev: 31. maj 2022, 23:49... Side 154 står både på side 154, som den skal, men desværre også på side 146 i stedet for den egentlige side 146.

Beslutningen er, at den manglende side hurtigst muligt bliver trykt på et separat ark, som indlægges i samlebindet. De få, der allerede har nået at købe samlebindet, kan få siden tilsendt ved at henvende sig til Cobolt...
Har I overvejet at skifte bladet med side 154 og 145 ud med det rigtige, side 145 og 146? Jeg blev faktisk meget overrasket over, hvor flot den tilsvarende fejl blev rettet i norske Egmonts bog.
Løssider er virkelig noget skidt så kan man virkelig lime sider ind så ville det være et kæmpe plus sammenlignet med en løsside.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar