Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

Snart kommer denne her fra Cobolt:

Linda_og_Valentin_Der_hvor_historier_bliver_foedt.jpg


Er det mon nr. 22 i den ordinære serie eller et ekstraordinært album?

?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling G-P »

Snart og snart... d. 7 oktober iflg. den mail de lige har udsendt.

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes ikke, det er en god idé at forsætte L&V, også selv om Christin skriver.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 21. jul 2022, 22:17Er det mon nr. 22 i den ordinære serie eller et ekstraordinært album?
Det må man vist hver især afgøre med sig selv. Det fremgår ikke af den franske (eller danske) udgave, om det er hverken nr. 22 eller et ekstraordinært eventyr.

I listeform anfører Dargaud den dog som et ekstraordinært eventyr, "Vu par...". Selv har jeg rubriceret den i listeform blandt "øvrige udgivelser" på linje med "Erindringer fra fremtiden" og "Retur til fremtiden". Det virker mest logisk, eftersom Christin er forfatter (og Virginie Augustins tegninger bestemt er personlige (og fremragende), men også med stærke mindelser om Mézières) - og ikke mindst fordi historien faktisk er en direkte fortsættelse på album 21, Tidsåbneren (okay, der er gået et par år, Linda og Valentin er nu teenagere).

Jeg kan love, at albummets ryg vil stå lydefrit i reolen, om man så vil stille det umiddelbart efter de 7 samlebind eller efter "Erindringer fra fremtiden" og "Retur til fremtiden" ;-)
GoogaMooga skrev: 21. jul 2022, 23:31 Jeg synes ikke, det er en god idé at forsætte L&V, også selv om Christin skriver.
Så ved vi det. Men Christin lytter åbenbart ikke til dig :o
Senest rettet af Carsten Søndergaard 22. jul 2022, 01:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2022, 01:28
GoogaMooga skrev: 21. jul 2022, 23:31 Jeg synes ikke, det er en god idé at forsætte L&V, også selv om Christin skriver.
Så ved vi det. Men Christin lytter åbenbart ikke til dig :o
Til sidst i "Tidsåbneren" stod der jo "Slut for alvor". Denne gang står der "Slut en gang for alle?"

Jeg kan i øvrigt anbefale at man (gen)læser Christins efterskrift til samlebind 7, hvor han netop fabulerer over problematikken omkring tidsrejsehistoriers "afslutning".
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Til gengæld er der kommet en ny Splint & Co., nr. 56 i rækkefølgen. Ikke noget med ekstraordinært, out-of-character læssen på, men et nyt nummer i selv moderserien. Nogle serier kan godt tåle nye tegnere, andre kan ikke så godt.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 10:50 Til gengæld er der kommet en ny Splint & Co., nr. 56 i rækkefølgen. Ikke noget med ekstraordinært, out-of-character læssen på, men et nyt nummer i selv moderserien.
Hvordan vet du at det nye album 56 ikke vil være "out of character" i forhold til slik du foretrekker Splint & Co? Det er ellers laget av to serieskapere fra de ekstraordinære eventyr.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 22. jul 2022, 16:30
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 10:50 Til gengæld er der kommet en ny Splint & Co., nr. 56 i rækkefølgen. Ikke noget med ekstraordinært, out-of-character læssen på, men et nyt nummer i selv moderserien.
Hvordan vet du at det nye album 56 ikke vil være "out of character" i forhold til slik du foretrekker Splint & Co? Det er ellers laget av to serieskapere fra de ekstraordinære eventyr.
Det ved jeg heller ikke med 100% garanti, men i og med at den indgår i moderserien, må den formodes at være totalt "in character". Jeg har i hvert fald tænkt mig at købe den, hvis den kommer på dansk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 16:53
Mesterius skrev: 22. jul 2022, 16:30
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 10:50 Til gengæld er der kommet en ny Splint & Co., nr. 56 i rækkefølgen. Ikke noget med ekstraordinært, out-of-character læssen på, men et nyt nummer i selv moderserien.
Hvordan vet du at det nye album 56 ikke vil være "out of character" i forhold til slik du foretrekker Splint & Co? Det er ellers laget av to serieskapere fra de ekstraordinære eventyr.
Det ved jeg heller ikke med 100% garanti, men i og med at den indgår i moderserien, må den formodes at være totalt "in character". Jeg har i hvert fald tænkt mig at købe den, hvis den kommer på dansk.
Det sier seg jo selv at den kommer på dansk.

Men synes du at alt laget i "moderserien" frem til nå er "in character"? Inkludert for eksempel Morvan & Munuera, eller Tome & Janrys siste få album, især "Jagten på Splint"?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er ikke ekspert og jeg har en dårlig hukommelse, men moderserien synes jeg ikke kaster sig ud i de helt vilde eksperimenter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 17:54 Jeg er ikke ekspert og jeg har en dårlig hukommelse, men moderserien synes jeg ikke kaster sig ud i de helt vilde eksperimenter.
Da bør du lese "Jagten på Splint" om igjen. ;) Prøv også noen av Morvan og Munuera.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 10:50Nogle serier kan godt tåle nye tegnere, andre kan ikke så godt.
Hvorfor ikke? Hvad gør forskellen?
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 17:54 moderserien synes jeg ikke kaster sig ud i de helt vilde eksperimenter.
Det var da ellers et ret vildt eksperiment, da Franquin overtog efter Rob-Vel og Jijé ;-) Og som Mesterius nævner, da Tome og Janry ændrede præmissen for serien med "Jagten på Splint". Og nu, hvor et af holdene fra de ekstraordinære eventyr altså skal lave de ordinære.
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 16:53i og med at den indgår i moderserien, må den formodes at være totalt "in character".
Så hvis der stod nr. 22 på "Hvor historier bliver født" i stedet for ingenting, havde det altså været en helt anden sag? :)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Og nu, hvor et af holdene fra de ekstraordinære eventyr altså skal lave de ordinære.
Hvilket allerede er sket før: Yoann & Vehlman lavede det første af de ekstraordinære albums, før de blev ansvarlige for hovedserien.

Iøvrigt er det vel kun Schwartz, der kommer fra de ekstraordinære eventyr, mens forfatterne er helt nye i denne sammenhæng?

Og bliver det noget, Cobolt udgiver?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2022, 22:54
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 10:50Nogle serier kan godt tåle nye tegnere, andre kan ikke så godt.
Hvorfor ikke? Hvad gør forskellen?
Der er bare nogle serier, jeg forbinder mere med én enkelt tegner end andre. Vel nok især de serier, hvor det er tegnerens livsværk og måske eneste større værk. Der er nu udkommet flere Blake & Mortimer af andre tegnere, men jeg er ikke hoppet på. Lige så L&V, dog har jeg hyldest-albummet og det første ekstraordinære eventyr. Mézi forbinder jeg først og fremmest med L&V. Serien burde dø med ham.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Jeg ser nu frem til, at Christin beretter videre. Min eneste bekymring er, at den ordinære serie tog et gevaldigt kvalitativt dyk efter "Over ukendte grænser" og dét kom den aldrig tilbage fra. Men måske denne gang...

Og hvis man ikke kan lide, at der kommer mere efter Mezieres: Så lad være med at købe eller læse. Der er ingen tvang.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar