Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18
Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2022, 22:54
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 10:50Nogle serier kan godt tåle nye tegnere, andre kan ikke så godt.
Hvorfor ikke? Hvad gør forskellen?
Der er bare nogle serier, jeg forbinder mere med én enkelt tegner end andre. Vel nok især de serier, hvor det er tegnerens livsværk og måske eneste større værk. Der er nu udkommet flere Blake & Mortimer af andre tegnere, men jeg er ikke hoppet på. Lige så L&V, dog har jeg hyldest-albummet og det første ekstraordinære eventyr. Mézi forbinder jeg først og fremmest med L&V. Serien burde dø med ham.
Christin er i sin gode ret til at føre serien videre.
Jeg tror dog ikke på det kommer til at matche når Mezieres tegnede, men man kan jo tjekke ud om det skulle være noget i stedet for at afskrive det med det samme. Tegninger kan tjekkes i en butik samt nogle websider og man kan endda læse hele albummet gratis, hvis man ulejliger sig ned på biblioteket.

Hvis man er til Blake & Mortimer så bør man ikke springe de her to nyere over:
Affæren Francis Blake
Det uhyggelige møde

Doktor Voronovs komplot er også en fin historie. Her er tegningerne dog ikke af Ted Benoit, men af Andre Juillard.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18
Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2022, 22:54
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 10:50Nogle serier kan godt tåle nye tegnere, andre kan ikke så godt.
Hvorfor ikke? Hvad gør forskellen?
Der er bare nogle serier, jeg forbinder mere med én enkelt tegner end andre. Vel nok især de serier, hvor det er tegnerens livsværk og måske eneste større værk. Der er nu udkommet flere Blake & Mortimer af andre tegnere, men jeg er ikke hoppet på. Lige så L&V, dog har jeg hyldest-albummet og det første ekstraordinære eventyr. Mézi forbinder jeg først og fremmest med L&V. Serien burde dø med ham.
Men nye Asterix-album tegnet av andre enn Uderzo er du da positiv til, så vidt jeg husker? Selv om Asterix kun ble tegnet av denne ene tegner i 50 år. Jeg synes ærlig talt at Asterix-serien skulle ha sluttet da Uderzo la ned pennen.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Erling Søby skrev: 22. jul 2022, 23:14 Carsten:
Og nu, hvor et af holdene fra de ekstraordinære eventyr altså skal lave de ordinære.
Hvilket allerede er sket før: Yoann & Vehlman lavede det første af de ekstraordinære albums, før de blev ansvarlige for hovedserien.

Iøvrigt er det vel kun Schwartz, der kommer fra de ekstraordinære eventyr, mens forfatterne er helt nye i denne sammenhæng?

Og bliver det noget, Cobolt udgiver?
Jeg hadde tenkt å nevne det med Yoann og Vehlmann før jeg så at du alt hadde gjort det. :)

Og ja, det har du jo rett i -- det er kun tegneren fra "Operation Flaggermus" (og oppfølgere) som er med i det nye teamet på hovedserien. Manusforfatterne som Olivier Schwarz jobber med på Spirou album 56, "La mort de Spirou" (oversatt: "Splints død") er Benjamin Abitan og Sophie Guerrive.

Billede

Det jeg selv lurer aller mest på, er hva Cobolt nå tenker å gjøre med den danske nummerering. ;) De valgte jo å utgi spesialalbumet "Splint & Co slår gækken løs!" som album 56 i den danske hovedserien for noen år siden, noe Carsten så vidt jeg husker beskrev som et logisk lille kunstgrep, også siden hovedserien for øyeblikket var stoppet i Belgia. Men nå vil jo den danske nummerering igjen for evig og alltid være ute av sync med den belgiske! Hva skal man gjøre?!?

Billede
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22972
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Mesterius skrev: 23. jul 2022, 01:15
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18
Carsten Søndergaard skrev: 22. jul 2022, 22:54 Hvorfor ikke? Hvad gør forskellen?
Der er bare nogle serier, jeg forbinder mere med én enkelt tegner end andre. Vel nok især de serier, hvor det er tegnerens livsværk og måske eneste større værk. Der er nu udkommet flere Blake & Mortimer af andre tegnere, men jeg er ikke hoppet på. Lige så L&V, dog har jeg hyldest-albummet og det første ekstraordinære eventyr. Mézi forbinder jeg først og fremmest med L&V. Serien burde dø med ham.
Men nye Asterix-album tegnet av andre enn Uderzo er du da positiv til, så vidt jeg husker? Selv om Asterix kun ble tegnet av denne ene tegner i 50 år. Jeg synes ærlig talt at Asterix-serien skulle ha sluttet da Uderzo la ned pennen.
Ja, det er rigtigt. Jeg synes, at Didier Conrad gør det rigtig godt, han kan næsten matche Uderzo. Men det ville stadig have været bedst at slutte med Uderzo. Conrad's talent kunne sagtens gøre sig gældende på andre ting.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

GoogaMooga skrev: 23. jul 2022, 02:34
Mesterius skrev: 23. jul 2022, 01:15
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18

Der er bare nogle serier, jeg forbinder mere med én enkelt tegner end andre. Vel nok især de serier, hvor det er tegnerens livsværk og måske eneste større værk. Der er nu udkommet flere Blake & Mortimer af andre tegnere, men jeg er ikke hoppet på. Lige så L&V, dog har jeg hyldest-albummet og det første ekstraordinære eventyr. Mézi forbinder jeg først og fremmest med L&V. Serien burde dø med ham.
Men nye Asterix-album tegnet av andre enn Uderzo er du da positiv til, så vidt jeg husker? Selv om Asterix kun ble tegnet av denne ene tegner i 50 år. Jeg synes ærlig talt at Asterix-serien skulle ha sluttet da Uderzo la ned pennen.
Ja, det er rigtigt. Jeg synes, at Didier Conrad gør det rigtig godt, han kan næsten matche Uderzo. Men det ville stadig have været bedst at slutte med Uderzo. Conrad's talent kunne sagtens gøre sig gældende på andre ting.
Ah, så grunnen til at du ikke liker fortsettelsen av L&V, er at du ikke liker det du så langt har sett av tegningene? Altså ikke i seg selv at det er en annen tegner enn Mézières, men at den nye tegneren ikke ligner nok på originalen.

Conrad er ok, men streken hans er unektelig litt glattere enn Uderzos, og det er ikke alle særtrekk ved tegnestilen hans jeg liker heller. Og så har du manusene til Ferri, som... vel... de går opp og ned. Hadde serien sluttet med Uderzo, kunne det i hvert fall vært greit for samlingens del med det relativt lave antallet album han laget på egen hånd. Nå skal det vurderes annethvert år om man skal gidde å kjøpe Ferri og Conrads nyeste. ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 22. jul 2022, 23:14 Carsten:
Og nu, hvor et af holdene fra de ekstraordinære eventyr altså skal lave de ordinære.
Hvilket allerede er sket før: Yoann & Vehlman lavede det første af de ekstraordinære albums, før de blev ansvarlige for hovedserien.
Ja, rigtigt.
Erling Søby skrev: 22. jul 2022, 23:14Iøvrigt er det vel kun Schwartz, der kommer fra de ekstraordinære eventyr, mens forfatterne er helt nye i denne sammenhæng?
Også rigtigt. Og han har tydeligvis lagt sig i en stil, man måske kunne kalde et cross-over mellem Rob-Vel, Franquin og sig selv, interessant nok. Det ser således ikke ud som i Operation Flagermus, Leopardkvinden og De sorte hostiers herre. Så måske har Googa en lille pointe i, at det faktisk er en slags fabulation over hovedseriens 84-årige liv (hvilket alle de ekstraordinære selvfølgelig også er, men ofte på en mere ekstrem måde).
Erling Søby skrev: 22. jul 2022, 23:14Og bliver det noget, Cobolt udgiver?
Så absolut, det er fremragende.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18Der er bare nogle serier, jeg forbinder mere med én enkelt tegner end andre. Vel nok især de serier, hvor det er tegnerens livsværk og måske eneste større værk.
Det er måske nok et synspunkt, jeg kan følge dig i.
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18Der er nu udkommet flere Blake & Mortimer af andre tegnere, men jeg er ikke hoppet på.
Man kan da ellers ikke sige, at post-Jacobs-albummene er "vilde eksperimenter" eller "out of character", tværtimod.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. jul 2022, 01:29Det jeg selv lurer aller mest på, er hva Cobolt nå tenker å gjøre med den danske nummerering. ;) De valgte jo å utgi spesialalbumet "Splint & Co slår gækken løs!" som album 56 i den danske hovedserien for noen år siden, noe Carsten så vidt jeg husker beskrev som et logisk lille kunstgrep, også siden hovedserien for øyeblikket var stoppet i Belgia. Men nå vil jo den danske nummerering igjen for evig og alltid være ute av sync med den belgiske! Hva skal man gjøre?!?
Det bliver bare dansk nr. 57. Anderledes kan det ikke være for en serie med så årelang en historik og talrige udgaver og serieskabere. Numrene er også forskudt på forskellig vis på andre sprog, fx tysk. Hvor man i øvrigt også har en serie med overtitlen "Spirou Spezial", nu med næsten 40 numre, som omfatter en pærevælling af ekstraordinære eventyr, Rob-Vel-album, Håbets tid, de hollandske album, Super Piccolo m.m.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jul 2022, 02:57
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18Der er bare nogle serier, jeg forbinder mere med én enkelt tegner end andre. Vel nok især de serier, hvor det er tegnerens livsværk og måske eneste større værk.
Det er måske nok et synspunkt, jeg kan følge dig i.
GoogaMooga skrev: 22. jul 2022, 23:18Der er nu udkommet flere Blake & Mortimer af andre tegnere, men jeg er ikke hoppet på.
Man kan da ellers ikke sige, at post-Jacobs-albummene er "vilde eksperimenter" eller "out of character", tværtimod.
Ikke? By Jove! Der er kvinder med, Carsten! :shock:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jul 2022, 03:08
Mesterius skrev: 23. jul 2022, 01:29Det jeg selv lurer aller mest på, er hva Cobolt nå tenker å gjøre med den danske nummerering. ;) De valgte jo å utgi spesialalbumet "Splint & Co slår gækken løs!" som album 56 i den danske hovedserien for noen år siden, noe Carsten så vidt jeg husker beskrev som et logisk lille kunstgrep, også siden hovedserien for øyeblikket var stoppet i Belgia. Men nå vil jo den danske nummerering igjen for evig og alltid være ute av sync med den belgiske! Hva skal man gjøre?!?
Det bliver bare dansk nr. 57. Anderledes kan det ikke være for en serie med så årelang en historik og talrige udgaver og serieskabere. Numrene er også forskudt på forskellig vis på andre sprog, fx tysk. Hvor man i øvrigt også har en serie med overtitlen "Spirou Spezial", nu med næsten 40 numre, som omfatter en pærevælling af ekstraordinære eventyr, Rob-Vel-album, Håbets tid, de hollandske album, Super Piccolo m.m.
Jeg regnet med det. Litt ironisk er det dog: hvis "Splint & Co. slår gækken løs!" hadde vært utgitt som et spesialalbum slik som i Belgia, kunne den danske og franske albumnummerering nå være den samme. (Men selvsagt, det endrer jo ikke at de fleste eldre album kun finnes utgitt med den gamle danske nummerering.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 24. jul 2022, 02:32hvis "Splint & Co. slår gækken løs!" hadde vært utgitt som et spesialalbum slik som i Belgia, kunne den danske og franske albumnummerering nå være den samme.
Sandt nok, og det kunne selvfølgelig godt have været et unummereret album eller et specialalbum eller noget. I Belgien er det "Hors-série nr. 5", idet der findes fire tidligere "Hors-Série"-album med korte historier. De findes ikke på dansk i løs albumvægt, men de fleste af historierne er så vidt jeg ved med i Egmonts samlebind. Det er Yoann/Vehlmann-historierne ikke, fordi de er lavet senere. Derfor virkede det logisk at udgive albummet, så de blev tilgængelige på dansk. Og ja, det virkede logisk at give albummet nr. 57, dels fordi det kom i forlængelse af Yoann/Vehlmanns andre album, dels fordi det på det tidspunkt var usikkert, om der nogen sinde ville komme flere bind i standardserien, dels fordi at HVIS der kom flere album af Yoann/Vehlmann - så ville det tænkeligt være med Superpiccolo, som en af historierne i "Slår gækken løs" lægger op til. Og de kom jo så faktisk, Superpiccolo-albummene, men ikke som normale album, og derfor kom de ikke til at indgå i standardserien.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 25. jul 2022, 00:31
Mesterius skrev: 24. jul 2022, 02:32hvis "Splint & Co. slår gækken løs!" hadde vært utgitt som et spesialalbum slik som i Belgia, kunne den danske og franske albumnummerering nå være den samme.
Sandt nok, og det kunne selvfølgelig godt have været et unummereret album eller et specialalbum eller noget. I Belgien er det "Hors-série nr. 5", idet der findes fire tidligere "Hors-Série"-album med korte historier. De findes ikke på dansk i løs albumvægt, men de fleste af historierne er så vidt jeg ved med i Egmonts samlebind. Det er Yoann/Vehlmann-historierne ikke, fordi de er lavet senere. Derfor virkede det logisk at udgive albummet, så de blev tilgængelige på dansk. Og ja, det virkede logisk at give albummet nr. 57, dels fordi det kom i forlængelse af Yoann/Vehlmanns andre album, dels fordi det på det tidspunkt var usikkert, om der nogen sinde ville komme flere bind i standardserien, dels fordi at HVIS der kom flere album af Yoann/Vehlmann - så ville det tænkeligt være med Superpiccolo, som en af historierne i "Slår gækken løs" lægger op til. Og de kom jo så faktisk, Superpiccolo-albummene, men ikke som normale album, og derfor kom de ikke til at indgå i standardserien.
For min egen del så jeg aldri for meg at standardserien ville være nedlagt for all fremtid. Det føltes bare ikke sannsynlig. Selvsagt ville Dupuis starte den opp igjen, om det så gikk 5-6 eller 10 år frem i tid.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 11. jul 2022, 23:26Noget nyt om Blueberry samlebind 6 og Asterix album 10?
Blueberry 6 er nu tilbage i handelen. Jeg har hørt fra flere, der havde købt direkte hos Cobolt og reklameret, og de har forlængst modtaget et repareret eksemplar. Der er åbnet for salget igen i diverse webshops, og jeg har også hørt om folk, der har set dem ude i de fysiske butikker.

Man kan godt se, at der er foretaget en reparation, når man åbner den konkrete side og ser efter. Men udenpå kan man intet se, det indsatte korrekte ark falder fuldstændig perfekt ind i bogblokken.

Jeg nåede desværre ikke at få taget billeder af processen, som jeg egentlig havde tænkt mig,

Asterix 10 er lige på trapperne. Burde egentlig have været ude, men lastbilen fik nedbrud på vej fra trykkeriet. Men det er ude i løbet af få dage.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af umpff »

Carsten Søndergaard skrev: 1. aug 2022, 00:42
benadikt skrev: 11. jul 2022, 23:26Noget nyt om Blueberry samlebind 6 og Asterix album 10?
Blueberry 6 er nu tilbage i handelen. Jeg har hørt fra flere, der havde købt direkte hos Cobolt og reklameret, og de har forlængst modtaget et repareret eksemplar. Der er åbnet for salget igen i diverse webshops, og jeg har også hørt om folk, der har set dem ude i de fysiske butikker.

Man kan godt se, at der er foretaget en reparation, når man åbner den konkrete side og ser efter. Men udenpå kan man intet se, det indsatte korrekte ark falder fuldstændig perfekt ind i bogblokken.

Jeg nåede desværre ikke at få taget billeder af processen, som jeg egentlig havde tænkt mig,
Det er fermt håndværk, den reparation. Hvis jeg ikke kendte til sagen ville jeg næppe have opdaget det. På den ene side at den indsatte side kan man se skæringslinjen, næsten helt inde ved margen. Men kun hvis man kigger efter den. På den anden side af den indsatte side kan intet ses. Respekt til både forlag og bogbinder!
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Høres ut som en meget god reparasjon. Det er jo fint at denne metoden nå er et alternativ, hvis en slik feil skulle skje igjen. :)
Besvar