Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 20. nov 2022, 02:31 Lucky Luke: Ratatas ark
https://cobolt.dk/shop/lucky-luke-ratatas-ark-782p.html
Lucky Luke er i Cattle Gulch i Texas for at hente 200 stykker kvæg, han skal eskortere nordpå. I den lille by møder han ildsjælen Ovid Byrde, der ikke blot har grundlagt en lokal dyreværnsforening og driver sin gård som et fristed for alle mulige dyr – men også er vegetar! Kan man være det i det Vilde Vesten? ... Det kan man ikke, hvis man læser kommentarer på Cobolts Facebook-opslag: "Vil i nu også omskrive historien der var ski da ikke vegetare på den tid de spiste kød og meget kød" ... "Hvis det er lige så politisk korrekt som det forrige album, så nej tak herfra!" Så er I advaret (eller opmuntret). Det forrige album (En ulden affære) er i øvrigt det mest solgte Lucky Luke-album på dansk i de sidste ti år.
Selvfølgelig var der vegetarer i USA i 1800-tallet - det land har jo altid været en magnet for reformbevægelser og mennesker med afvigende holdninger:

Vegetarianism in the nineteenth century was not only a dietary movement, but also a social one. Henry S. Clubb founded the Vegetarian Kansas Emigration Society in 1855. While this society appeared to be quite radical—based on the principles of vegetarianism, anti-slavery, communal and suburban living, and abstinence from alcohol—it quickly attracted a small following of rather average individuals, revealing the appeal that social change had at the time. About fifty families, mostly from cities throughout the East Coast, made the pilgrimage to their utopian Mecca: Neosho County, Kansas.

https://kuscholarworks.ku.edu/handle/1808/6331
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Vegetarisme går faktisk endnu længere tilbage - allerede i oldtidens Grækenland beskæftigede filosofferne sig med det, så den sure opponent mod albummet er tillige forkert underrettet.

Og lad mig tilføje: Jeg har intet imod, at vegetarer ikke vil spise bacon. Så bliver der mere til os andre.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jakobsen »

Nyt fra Fabel
Vedhæftede filer
312669569_2219688828209405_5951079342011084851_n.jpg
giant 1.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 20. nov 2022, 23:46BilledeHmmm... dette virker umiddelbart litt kjent.

Billede
Bestemt, omend Under livet har en mere fysisk end mental og psykologisk ramme og først fremmest handler om voksenlivet. I bund og grund er der nok flere grebsmæssige sammenfald mellem Inside Out og Ella.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (67.78 KiB) Vist 2846 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 20. nov 2022, 23:50Selvfølgelig var der vegetarer i USA i 1800-tallet - det land har jo altid været en magnet for reformbevægelser og mennesker med afvigende holdninger
Erling Søby skrev: 21. nov 2022, 00:32 Vegetarisme går faktisk endnu længere tilbage - allerede i oldtidens Grækenland beskæftigede filosofferne sig med det, så den sure opponent mod albummet er tillige forkert underrettet.
I kan få et job med at svare trollene i Cobolts annoncer :lol:

Efter min mening er historien utrolig godt afbalanceret, dens hensigt er ikke at fremme vegetarisme, og Lucky Luke selv kommer i svære problemer, fordi han helst selv vil have en bøf, men på den anden side ikke vil finde sig i, at folk med anderledes holdninger udsættes for vold og forfølgelse. Sådan har han jo været i mere end 70 år. Det hele handler mere om dyreværnsbevægelser, hvilket jo er noget andet. Ligesom så mange andre Lucky Luke-historier tager den udgangspunkt i historiske fakta - i dette tilfælde den amerikanske skibsbygger Henry Bergh, der grundlagde den første amerikanske dyreværnsforening i 1866, efter at han med rædsel havde observeret, hvor brutalt de mange kuske i New York behandlede deres heste.

At emnet så overordnet er aktuelt i nutiden, er en anden ting - men det er jo lige så logisk, som at mange af emnerne på Goscinnys tid også knyttede bånd til forhold, der var oppe i samtiden, både i Lucky Luke og Asterix.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Gimli »

Jakobsen skrev: 21. nov 2022, 01:12 Nyt fra Fabel
Den ser meget lovende ud Jakobsen. Helt sikkert en meget højt nomineret mulighed til min forårsordre.
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af lolsen »

Carsten: Er der nogen planer om at fortsætte Thorgal Krøniken, med de resterende album i serien (nr. 30-40)? :D

Edit: Der spurgte jeg for hurtigt og søgte for sent - det ser heldigvis ud til at hele herligheden fortsætter allerede d. 12. januar, 2023 :)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

lolsen skrev: 22. nov 2022, 10:41 Carsten: Er der nogen planer om at fortsætte Thorgal Krøniken, med de resterende album i serien (nr. 30-40)? :D

Edit: Der spurgte jeg for hurtigt og søgte for sent - det ser heldigvis ud til at hele herligheden fortsætter allerede d. 12. januar, 2023 :)
Ja, Thorgalkrøniken 10 har været annonceret i et stykke tid.
Jeg er nysgerrig efter, om Thorgal 33-40 og Thorgals verden kommer i serien.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af lolsen »

Jeg krydser i hvert fald fingre herfor, ligeledes for Thorgals Verden - Thorgals Ungdom og Thogals Verden - Seriens Oprindelse.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 22. nov 2022, 20:26
lolsen skrev: 22. nov 2022, 10:41 Carsten: Er der nogen planer om at fortsætte Thorgal Krøniken, med de resterende album i serien (nr. 30-40)? :D

Edit: Der spurgte jeg for hurtigt og søgte for sent - det ser heldigvis ud til at hele herligheden fortsætter allerede d. 12. januar, 2023 :)
Ja, Thorgalkrøniken 10 har været annonceret i et stykke tid.
Jeg er nysgerrig efter, om Thorgal 33-40 og Thorgals verden kommer i serien.
Jep, Thorgalkrøniken 10 udkommer til januar med Thorgal 30-32. Thorgalkrøniken 11 udkommer om et års tid med de sidste fire album tegnet af Rosinski, Thorgal 33-36. Derefter må vi se tiden an. Uanset hvad vil der jo hurtigt blive 4 år mellem hvert følgende bind af Thorgalkrøniken.

Thorgals Verden (Kriss af Valnor 1-8 og Ulv 1-7) udgives ikke som samlebind.

Thorgals ungdom er lidt usikker. Men lad os se. Der er også "ekstraordinære eventyr" med Thorgal på vej.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev: 23. nov 2022, 01:05
benadikt skrev: 22. nov 2022, 20:26
lolsen skrev: 22. nov 2022, 10:41 Carsten: Er der nogen planer om at fortsætte Thorgal Krøniken, med de resterende album i serien (nr. 30-40)? :D

Edit: Der spurgte jeg for hurtigt og søgte for sent - det ser heldigvis ud til at hele herligheden fortsætter allerede d. 12. januar, 2023 :)
Ja, Thorgalkrøniken 10 har været annonceret i et stykke tid.
Jeg er nysgerrig efter, om Thorgal 33-40 og Thorgals verden kommer i serien.
Jep, Thorgalkrøniken 10 udkommer til januar med Thorgal 30-32. Thorgalkrøniken 11 udkommer om et års tid med de sidste fire album tegnet af Rosinski, Thorgal 33-36. Derefter må vi se tiden an. Uanset hvad vil der jo hurtigt blive 4 år mellem hvert følgende bind af Thorgalkrøniken.

Thorgals Verden (Kriss af Valnor 1-8 og Ulv 1-7) udgives ikke som samlebind.

Thorgals ungdom er lidt usikker. Men lad os se.
Kunne det ikke vært en idé å innflette disse spinoffs i samlebindene etter hvert, ettersom plottene i dem går parallelt med hovedserien og påvirker utviklingen i den? De skal vel optimalt leses i den rekkefølgen de utgis.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 23. nov 2022, 18:02Kunne det ikke vært en idé å innflette disse spinoffs i samlebindene etter hvert, ettersom plottene i dem går parallelt med hovedserien og påvirker utviklingen i den? De skal vel optimalt leses i den rekkefølgen de utgis.
Det er ikke muligt, for handlingen i de tre serier foregår samtidigt og sideløbende. Det er ikke sådan, at historien fra fx et Thorgal-album fortsætter i et Kriss-album, som så fortsætter i et Ulv-album, som så fortsætter i ...

Helt teoretisk kunne man måske bringe fx tolv sider Thorgal, en side Ulv, fire sider Kriss, to sider Thorgal, en side Kriss, syv sider Ulv, ni sider Thorgal, otte sider Kriss, fem sider Thorgal osv. Men det vil ikke give nogen meningsfuld læseoplevelse.

Alle tre serier - Thorgal, Kriss af Valnor og Ulv - kan sagtens læses hver for sig. Men der dannes en dyb sammenhæng mellem dem, når man læser dem alle tre. Sådan a la "aha! Så forstår jeg bedre det og det" eller "ja, selvfølgelig, sådan hænger det sammen", for eksempel om Thorgals og Kriss af Valnors stumme søn, Aniel, der er én af de mange spektakulære tråde, der binder de tre series forløb sammen.

Min anbefaling er, at man læser Thorgal 27-36 (alternativt Thorgalkrøniken 9-11) først ud i én køre, umiddelbart derefter Kriss 1-8 ud i én køre, og umiddelbart derefter Ulv 1-7 ud i én køre. Så vil man opdage, at de 25 album fletter sig sammen til en monumental saga i sagaen om Thorgal Ægirssøn, hans familie og hans venner og fjender.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Årets sidste udgivelser fra Cobolt:

Den store Asterix 11: Kejserens gave – Asterix opdager Amerika
https://cobolt.dk/shop/den-store-asterix-11-787p.html
Om Cæsars nedrige spøg med at forære den lille gallerby højt mod nord til en fordrukken legionærveteran - som sælger den videre til en værtshusholder, der ender med at udfordre Majestix til kampvalg som høvding i byen ... Og om Asterix og Obelix, der vil fange fisk til brug for Miraculix' trylledrik, men ender først i en helt ny verden og derefter i et iskoldt og snedækket land, hvor de modtages af den balstyriske og hærdebrede Olmer Olmsøn hin Varsomme ...
Udkommer 8. december.

Buddy Longway – Den samlede saga 4: Lang vej hjem
https://cobolt.dk/shop/buddy-longway-4-783p.html
Ekstramaterialet handler denne gang meget om ikke mindst kvinders ligeberettigelse, kærlighed, ægteskab og gensidig respekt - både i Deribs eget liv og i forholdet mellem Buddy og Chinook. Men også om hvordan Buddy Longway fremstod erotisk i samtiden - og Eddy Paape censurerede Derib ved at tegne en bh på Chinook! Allerede scenen i første album, hvor man bagfra ser Chinook ligge (tækkeligt påklædt) i græsset, og Buddy siger: "Forresten ... du har sørme pæne pen, Chinook!" blev anset for overordentlig erotisk i Tintin-bladet. Endnu større opstandelse skabte Buddy og Chinooks bryllupsnat ... Derib fortæller: "Jeg modtog en dag en opringning fra Tintin-bladets chefredaktør, Greg, som fortalte mig at han have et problem: »I næste nummer har Paul Cuvelier en scene, hvor personerne i hans serie, Corentin Felt, er nødt til at lave en faldskærm af deres tøj for at afbøde et fald. Det er første gang vi bringer et billede af en nøgen person i bladet ... Og nu har du den her scene med Buddy og Chinook der går i seng med hinanden ... Som chefredaktør kan jeg ikke tillade to af den slags scener i det samme nummer af bladet. Hvis jeg beder Cuvelier at ændre sin tegning, bliver historien meningsløs. Derfor har jeg bedt Eddy Paape om at give dine to nygifte tøj på.«"
Udkommer 13. december.

Splint & Co. 57: Splints død
https://cobolt.dk/shop/splint-57-splints-doed-792p.html
Første album af det nye hold bestående af forfatterne Sophie Guerrive og Benjamin Abitan og tegneren Olivier Schwartz. Splint og Kvik får den ret dårlige idé at forsvinde fra Jordens overflade, netop som deres arbejdsplads står foran fejringen af tegneserieforlagets 100-års jubilæum. Nærmere bestemt ender de 200 meter nede i havet i undervandsbyen Korallion, som de tidligere har besøgt i det klassiske eventyr ”Havmysteriet”. Som sædvanlig bliver det nok morsomt, men også farligt. Og faktisk endnu mere farligt end nogen sinde tidligere ...
Udkommer 15. december.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (73.65 KiB) Vist 2368 gange
image.jpeg
image.jpeg (63.28 KiB) Vist 2368 gange
image.jpeg
image.jpeg (115.29 KiB) Vist 2368 gange
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Gimli »

Ifølge E-vokes hjemmeside over samlede udgivelser, vil Forlaget Fabel udgive; Sandflugt (Days of Sand) i løbet af 2023. Klart et album der kommer til at stå meget højt på min indkøbsliste.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jakobsen »

Fabel er klar med mange nye ting i 2023
Vedhæftede filer
omslagsand.jpg
Besvar