Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

De_vilde_svaner_samlede_vaerker-510x681[1].jpg
Årets sidste udgivelse fra Eudor er samtidig det afsluttende bind af Sussi Bechs Samlede Værker, "De vilde svaner". Det udkommer officielt 10. november, men kan allerede nu bestilles signeret af Sussi for 425 kr. inkl. forsendelse (Email til post@eudor.dk - betaling til Mobilepay 34065).

Det kan også bestilles via forlagets webshop, i tegneseriebutikker og i landets boghandeler.

https://www.eudor.dk/shop-2/tegneserier ... vaerker-7/

Dette bind samler historierne »Zainab«, »De vilde svaner« og »Egtved Pigen«.

Zainab var Sussi Bechs debutalbum og solgte i 1985 over 10.000 eksemplarer på tre uger. Historien er inspireret af »1001 Nat«. Bagdads kalif, Harun al-Rashid, vil bortgifte sin søster, Abassah, til sin bedste ven, Giarfar, så Harun kan være sammen med dem, uden at hun skal bære slør. Men de må ikke fuldbyrde ægteskabet! Abassahs nye veninde, Zainab, har også sine problemer, for hendes forlovede, Ali, er dømt til døden for højforræderi.

De vilde svaner er fortællingen om Elisa, hvis seks brødre bliver forvandlet til svaner af deres onde stedmoder. For at bryde forbandelsen må Elisa sy seks særke af brændenælder, men uden at sige et ord – ellers dør brødrene!

Egtved Pigen Aia er høvdingedatter, og hendes far, Algot, hersker over Ådalen. Storbonden Vult vil have sin søn, Solfin, gift med Aia og forene Ådalens to store slægter. Men smedelærlingen Ugi, der er en af de fremmede, har også forelsket sig i Aia.

I alt 184 sider inkl. 33 siders ekstramateriale med masser af eksempler fra hendes arbejdsproces og aldrig før offentliggjorte tegninger, og hvor Sussi selv fortæller om arbejdet og hendes tanker med historierne. Der er også en række korte serier, bl.a. fra Kystbane Komix og den 3-siders "Historien om et skibsforlis", som Sussi lavede, da Ole Pihl holdt tegneserieworkshop på Skolen for Brugskunst i 1980.

Ekstramaterialet indeholder også et Sussi Bech indeks over modtagne priser, udstillinger siden 1977, tegneserieudgivelser i ind- og udland, bøger Sussi har illustreret samt interviews Sussi har givet siden 1981.
7-x-forsider-e1549651758451[1].png
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Udkommer 5. november:

Buddy Longway – Den samlede saga 2: Kathleen og Jeremie
https://cobolt.dk/shop/buddy-longway-2-655p.html

Indeholder album 5-8, 240 sider i stort format. Inklusive sekvensen hvor Giraud medvirker som ko-handleren Jean.

Ekstramaterialet giver også eksempler på nogle af de serier, andre af Deribs venner lavede i anledning af Buddy Longways 10-års jubilæum i 1983. Denne gang får vi Peyos Smølferne-udgave af Buddy Longway (hvor Buddy og hans familie er helt blå i hovederne) og Danys bidrag (hvor Buddy er på druktur) samt Deribs eget bidrag (hvor Kathleen indvier verden i Buddys ringe evner udi at malke en ko).
Vedhæftede filer
Buddy-Longway-2-forside_WEB.jpg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Jeg tænkte vi kunne starte en tråd, hvor vi kan fortælle, hvilke tegneserie udgivelser i DK, vi tror, vil blive udsolgt ret hurtigt. Det er ofte et kapløb med tiden, hvis man også samler på amerikanske og franske ting. Og venter man for længe, kan man risikere at skulle give ret høje priser antikvarisk.
Denne tråd var jo oprindelig tiltænkt tips om titler, der er tæt på at være udsolgt fra forlaget, så derfor denne lille servicemeddelelse: På en måned er restbeholdningen af Sussi Bechs Samlede Værker bind 3, "Nofret – Samlede historier I", gået fra 39 eksemplarer til 9 eksemplarer, så hvis du skal have denne udgivelse i 1. oplag, er det ved at være sidste udkald:

https://www.eudor.dk/shop-2/tegneserier ... vaerker-3/

Billede
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Udkommer torsdag 12. november:

Et ekstraordinært eventyr med Splint & Co.: Splint i Sovjetunionen
https://cobolt.dk/shop/splint-i-sovjetunionen-652p.html

Splint & Co. har jo før været i Moskva, men denne gang er det i en anden tidsperiode.

Og tegnet af Fabrice Tarrin, som alle jo elsker, fordi hans tegnestil ikke i samme grad som visse af de andre ekstraordinære tegnere udfordrer læserens lagrede hukommelse om, hvordan Splint & Co. bør se ud ;-)

Til gengæld udfordres læserens læseevner på præcis samme måde, som Tome og Janry gjorde. Nemlig ved at samtlige N'er og R'er er spejlvendte, når russere taler.

Ekstra: Ordliste med fænomener og begreber, der dukker op i historien. En masse hints til klassisk Splint & Co. må man dog selv gå på opdagelse efter.

Tarrins "Katakomberne under Champignac" bliver i øvrigt genoptrykt til foråret. Så det er nu, du skal score kassen på at sælge dit eksemplar ;-)
Vedhæftede filer
Splint-i-Sovjetunionen-forside_WEB.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:Udkommer torsdag 12. november:

Et ekstraordinært eventyr med Splint & Co.: Splint i Sovjetunionen
https://cobolt.dk/shop/splint-i-sovjetunionen-652p.html

Splint & Co. har jo før været i Moskva, men denne gang er det i en anden tidsperiode.

Og tegnet af Fabrice Tarrin, som alle jo elsker, fordi hans tegnestil ikke i samme grad som visse af de andre ekstraordinære tegnere udfordrer læserens lagrede hukommelse om, hvordan Splint & Co. bør se ud ;-)
Jeg er faktisk ikke en stor fan av Fabrice Tarrin, spesielt ikke i Katakomberne under Champignac. Jeg føler at tegningene hans der er et oppkavet forsøk på å fange inn Franquins stil fra 60-tallet, og resultatet blir ofte mer awkward og halvveis enn virkelig bra. Det er noe stresset over figurtegningene i Katakomberne som jeg aldri fikk sansen for. I nærheten av Franquins nivå er det i hvert fall ikke.

Jeg likte tegningene hans hakket bedre i Splint i Sovjetunionen, men Tarrin er langt fra en favoritt blant tegnerne av de ekstraordinære eventyr. Der ruver seriekapere som Émile Bravo og Benoît Feroumont mye høyere.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Jeg er faktisk ikke en stor fan av Fabrice Tarrin, spesielt ikke i Katakomberne under Champignac. Jeg føler at tegningene hans der er et oppkavet forsøk på å fange inn Franquins stil fra 60-tallet, og resultatet blir ofte mer awkward og halvveis enn virkelig bra. Det er noe stresset over figurtegningene i Katakomberne som jeg aldri fikk sansen for. I nærheten av Franquins nivå er det i hvert fall ikke.

Jeg likte tegningene hans hakket bedre i Splint i Sovjetunionen, men Tarrin er langt fra en favoritt blant tegnerne av de ekstraordinære eventyr. Der ruver seriekapere som Émile Bravo og Benoît Feroumont mye høyere.
Jeg er sådan set ikke uenig, Tarrins Splint ligner noget uden faktisk at være dette noget. Men efterspørgslen taler sit tydelige sprog om, at virkelig mange er mere end tilfredse med noget, der ligner noget.

Og det er jo ikke, fordi Tarrin ikke kan tegne, det gør han glimrende. Og historierne er fine nok.

Schwartz er jo også vældigt populær, og det kan man egentlig bedre forstå. For hans Splint både ligner noget og er noget i sig selv.

Selv holder jeg meget af dem, der virkelig ER ekstraordinære, når de for alvor leger med universet, tiden og stilen, som Frank Pé, Bravo, Parme eller Feroumont. Flix-albummet i Berlin er også sjovt og virker på en måde mere autentisk end Tarrins i Sovjetunionen, formentlig simpelthen fordi Flix selv er (øst)berliner.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
Schwartz er jo også vældigt populær, og det kan man egentlig bedre forstå. For hans Splint både ligner noget og er noget i sig selv.
Schwartz er jeg ret begejstret for - og så er hans tre albums fulde af Tintin-referencer.

Jeg ville ønske, at I (også) havde trykt variantforsiden til De sorte hostiers herre - eller bare, at man kunne købe den som plakat:
Couv_297714.jpg
Couv_297714.jpg (93.71 KiB) Vist 1887 gange
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev:Schwartz er jeg ret begejstret for - og så er hans tre albums fulde af Tintin-referencer.

Jeg ville ønske, at I (også) havde trykt variantforsiden til De sorte hostiers herre - eller bare, at man kunne købe den som plakat:
Couv_297714.jpg
Ha, ja, men det kommer desværre ikke til at ske. Denne forside findes kun på den særlige udgave på bruxellois, og den er godkendt af Moulinsart under forudsætning af, at den udelukkende blev brugt til denne udgave.

Den eneste måde at få forsiden er således ved at anskaffe bruxellois-udgaven, men den er kommet i så lille et oplag, at den vist er udsolgt.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Ja, jeg kan jo ikke sige, at Moulinsarts krav kommer som en overraskelse, taget i betragtning hvordan de ellers agerer.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev:Ja, jeg kan jo ikke sige, at Moulinsarts krav kommer som en overraskelse, taget i betragtning hvordan de ellers agerer.
Næh, og det er jo idiotisk, for det gør ingen skade på Tintin, tværtimod. Men det er sådan, det er.

At de alle sammen står i gæld til ikke blot Franquin, men i høj grad også Hergé, er jo logisk. Bravos "Håbets tid"-album er jo også fyldt med referencer til Tintin, og naturligvis også Tarrins "Splint i Sovjetunionen".
Vedhæftede filer
SplintSovjetLePetitVingtieme.jpg
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Mesterius skrev:Jeg er faktisk ikke en stor fan av Fabrice Tarrin, spesielt ikke i Katakomberne under Champignac. Jeg føler at tegningene hans der er et oppkavet forsøk på å fange inn Franquins stil fra 60-tallet, og resultatet blir ofte mer awkward og halvveis enn virkelig bra. Det er noe stresset over figurtegningene i Katakomberne som jeg aldri fikk sansen for. I nærheten av Franquins nivå er det i hvert fall ikke.

Jeg likte tegningene hans hakket bedre i Splint i Sovjetunionen, men Tarrin er langt fra en favoritt blant tegnerne av de ekstraordinære eventyr. Der ruver seriekapere som Émile Bravo og Benoît Feroumont mye høyere.
Jeg er sådan set ikke uenig, Tarrins Splint ligner noget uden faktisk at være dette noget. Men efterspørgslen taler sit tydelige sprog om, at virkelig mange er mere end tilfredse med noget, der ligner noget.
Ja, det er jo ikke overraskende. Veldig mange lesere vil ha mer av (noe som ligner) det de kjenner, selv om det ikke er like bra som originalmaterialet var.
Carsten Søndergaard skrev:Og det er jo ikke, fordi Tarrin ikke kan tegne, det gør han glimrende. Og historierne er fine nok.

Schwartz er jo også vældigt populær, og det kan man egentlig bedre forstå. For hans Splint både ligner noget og er noget i sig selv.
Der har vi faktisk enda en tegner jeg ikke helt har fått øynene opp for, selv om jeg finner ham bedre enn Tarrin. Jeg har lyst til å like Schwarz og Yanns Splint-historier, men jeg kommer ikke helt inn i dem på samme måte som mange andre lesere åpenbart gjør. Historien er bygget på en masse elementer som jeg ikke klarer å bry meg om slik serieskaperne vil. Hvorfor skal jeg for eksempel være så interessert i denne Leopardkvinnen som plutselig slenges inn i handlingen? Åja, og så får vi selvsagt en salig mengde Tintin-referanser... litt vel mange, spør du meg. I første album spesielt føltes det nærmest som serieskaperne lot handlingen hvile på slike referanser mye av tiden.

Da jeg derimot leste Émile Bravos "Splint - Portræt af helten som troskyldig ung mand" -- for en kontrast. Jeg ble nærmest umiddelbart trukket inn i handlingen og fikk følelsen av at dette angikk meg direkte. Ettersom Bravo etablerte sin versjon av Splint så tydelig og så sympatisk fra starten av albumet, ble jeg villig med på de nye idéene og figurene han introduserte utover. Bravos første album er sannsynligvis ennå min favoritt blant de ekstraordinære Splint-eventyr, selv om jeg også har likt de to første delene av "Håbets tid".
Carsten Søndergaard skrev:Selv holder jeg meget af dem, der virkelig ER ekstraordinære, når de for alvor leger med universet, tiden og stilen, som Frank Pé, Bravo, Parme eller Feroumont. Flix-albummet i Berlin er også sjovt og virker på en måde mere autentisk end Tarrins i Sovjetunionen, formentlig simpelthen fordi Flix selv er (øst)berliner.
Enig, både om Bravo og resten. :) Jeg har ikke likt alle disse serieskaperne like godt, men felles for dem er at de prøver å gjøre noe annerledes og særpreget med serien. Favoritten min utenom Bravos album er utvilsomt "Kviks brudefærd".

(Derimot fikk jeg overraskende lite utbytte av Parme og Trondheims album, faktisk så lite utbytte at jeg bestemte meg for å avvente å kjøpe ALLE spesialalbum med Splint og heller vurdere hvert enkelt album. En så tynn suppe som "Panik på Atlanterhavet" føltes liksom ikke helt verdt bokhandelprisen på ca. 250 NOK.)

På sitt vis kan man kanskje argumentere for at Tarrin og Yann også prøvde å gjøre noe litt annerledes i "Katakomberne under Champignac". Hele albumet, både narrativt og visuelt, gir meg følelsen av at det ble til som svar på spørsmålet: "Hva om Franquin hadde fortsatt å tegne Splint utover på 70-tallet?" Kunne man da tenke seg at han ville hatt lyst til å føre Kvik eller Splint sammen med Myg, eller utvikle ting romantisk på andre måter?

En ting skal Yann og Tarrin ha: Jeg fant det forfriskende at utgangspunktet deres faktisk er at Myg har blitt forelsket i Kvik; i motsetning til nesten alle andre serieskapere som på liv og død skal føre Myg sammen med Splint. Når jeg leser de klassiske Franquin-albums med Myg, får jeg alltid følelsen av at et forhold mellom Kvik og Myg er mer opplagt enn Splint og Myg. Kvik og Myg krangler jo allerede som et ektepar. ;) (Men selvsagt, det er jo en del av plottet i "Katakomberne" at Splint blir interessert i Myg også.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:(Derimot fikk jeg overraskende lite utbytte av Parme og Trondheims album, faktisk så lite utbytte at jeg bestemte meg for å avvente å kjøpe ALLE spesialalbum med Splint og heller vurdere hvert enkelt album. En så tynn suppe som "Panik på Atlanterhavet" føltes liksom ikke helt verdt bokhandelprisen på ca. 250 NOK.)
For mig er der noget ret fascinerende over den 1960'er-mix af fransk-belgisk og amerikansk tegneserie, der hviler over hele historien. Hanna-Barbera og Franquin fletter fingre, Flintstones møder Spirou, og det hele foregår i Atlanterhavet mellem Europa og USA. Det er fiffigt udtænkt og udført, selv om historien snadt nok er ret så tynd.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Erling Søby »

Carsten:
For mig er der noget ret fascinerende over den 1960'er-mix af fransk-belgisk og amerikansk tegneserie, der hviler over hele historien.
Hvad den slags angår, så gik det markant bedre for Trondheim, da han og Keramidas lavede Mickey's Craziest Adventures. Her lykkedes det virkelig at kombinere 1960'er-stil med en forrygende morsom og original historie.
91cp-fij0HL.jpg
91cp-fij0HL.jpg (159.23 KiB) Vist 1801 gange
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev:Hvad den slags angår, så gik det markant bedre for Trondheim, da han og Keramidas lavede Mickey's Craziest Adventures. Her lykkedes det virkelig at kombinere 1960'er-stil med en forrygende morsom og original historie.
Det er bestemt vellykket, men det er ikke helt det samme - for i det tilfælde er det europæere, der kommer en amerikansk figur i en europæisk vridemaskine. I Splint-albummet var det europæere, der kom en europæisk figur i en amerikansk vridemaskine. Det er noget af det, der gør albummet så syret (og sikkert grunden til, at det er det mindst populære ekstraordinære Splint-eventyr). På samme måde kunne det være sjovt at se amerikanere behandle en amerikansk figur i europæisk stil. Eller en europæisk figur i amerikansk stil. Men man må nok erkende, at de fleste amerikanske serieskabere ganske enkelt mangler kendskab til europæiske tegneserier, til at det kommer til at ske.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Når man køber en ristet hotdog, skal man ikke blande sennep og ketchup, de skal ligge side om side.

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar