Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 3. jun 2022, 10:40 Det beklager jeg, Googa, og det er taget til efterretning. Jeg håber, at vi stadig kan diskutere herinde, uden at ryge i totterne på hinanden.
Jeg bærer ikke nag.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 3. jun 2022, 07:57
Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 01:43Der findes stort set ingen industribogbindere i Danmark længere
Men de findes - og jeg kan anbefale Weber & Poulsens i Svendborg. De har gjort et fint stykke arbejde med mine Prins Valiant, der ikke i længden kunne tåle at blive læst så mange gange, som mine børn krævede. Eller med den roman af Sophus Claussen, jeg skrev speciale om. Og så går min gamle far og hobbyhygger sig med at binde nogle af sine utallige bøger ind derude.
Men det er ikke et industribogbinderi, snarere en lille virksomhed, hvor der først og fremmest er tale om håndarbejde. Ligesom den, der kommer til at stå for Blueberry. Et industribogbinderi kan indbinde store oplag af indbundne og syede bøger maskinelt, og jeg tror ikke, der findes et eneste tilbage i Danmark. Allerede for tyve år siden var der kun to, et i Jylland og et på Amager.
MortenR.
Indlæg: 19
Tilmeldt: 18. feb 2020, 09:14

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af MortenR. »

Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 01:43
Mesterius skrev: 3. jun 2022, 00:36Går det forresten an å spørre hvordan det rent praktisk ble gjort av bokbinderen i Oslo? Jeg har nemlig (som deg, da du hørte om det) lurt litt selv på hvordan det er mulig å lime inn et nytt ark så presist at endringen nesten ikke er synlig engang.
Det foregår ganske enkelt med håndkraft. Som Benadikt har iagttaget, sidder der ca. 5 mm af det oprindelige blad, resten skæres af (jeg ved ikke nærmere hvordan, næppe med en saks, men en form for knivskabelon som kan stikkes ind og hakke arket af det rigtige sted). Et løst ark trykkes med de relevante sider på hver sin side af arket, i dette tilfælde side 145 og 146. Det er på forhånd skåret til i bogblokkens præcise format, og bogbinderen limer det så fast på de 5 mm af det oprindelige ark (bogbinderen skærer det selv til i bredden, så det passer med de 5 mm plus formentlig 1-2 mm mere, som er skjult i ryggen). Som bogbinderen sagde til mig: "Det eneste problem kan være, at et industrielt bogbinderi ikke altid skærer bogblokken fuldstændig præcist til, så alle eksemplarer af bøgerne er måske ikke 100 % ens. Så er jeg lidt på spanden, men det går nok."
Mesterius skrev: 3. jun 2022, 00:36Det vil altså si frakt frem og tilbake hos en eventuell bokbinder i København som kan gjøre jobben Egmont fikk gjort i Oslo?
Nemlig. Et mindre antal eksemplarer nåede at gå ud til boghandlerne, og de skal så tilbagekaldes, og det koster at tage dem retur og få lagt dem ind på lageret hos distributøren igen. Derefter skal oplaget sendes til bogbinderen med fragtmand fra Køge til København, og efter reparationen skal det fragtes tilbage igen. Det koster noget, og der er også et gebyr hos distributøren for at få pallerne frem og stille dem på plads igen efterfølgende. Dertil kommer, at et mindre antal eksemplarer, som allerede er solgt, nok senere skal ombyttes og makuleres, det koster også alt sammen. Samt al den tid, forlaget bruger på kommunikation med en masse læsere, kunder, boghandlere, trykkerier, bogbindere osv. osv. Løsningen med et løst indstiksark vil anslået koste omkring 5.000 kr. Løsningen med et indlimet ark vil koste mellem 15.000 og 20.000 kr. Hvilket dog trods alt kun er en tredjedel af det, det koster at trykke hele bogen på ny. At trykke hele bogen om ville også betyde, at der nemt ville gå 2-3 måneder, før den blev tilgængelig igen. Løsningen med det indklæbede ark kræver formentlig kun få uger.
Mesterius skrev: 3. jun 2022, 00:36Det blir interessant å høre hva dere kommer frem til, hvordan det nå enn går.
Alt peger nu på løsningen med et indklæbet erstatningsblad. Den bedste løsning for læserne og for forlaget. Og for mig. Kun Googa står vist uden for den kreds - eller hvad, Googa? :)

Tilsyneladende er det ikke en usædvanlig måde at reparere sådan en fejl på, har jeg erfaret i de sidste par dage. Det sker jævnligt, selv ekslusive kunstbøger får indlagt en indstiksside eller indklæbet et erstatningsark. Der findes stort set ingen industribogbindere i Danmark længere (de af Cobolts udgivelser som faktisk trykkes i Danmark køres for eksempel over grænsen til Tyskland for at blive indbundet), og selv om man ved, at der findes deciderede håndbogbindere, som restaurerer enkelteksemplarer af værdifulde eller antikvariske bøger, findes der også bogbindere, som kan håndtere en semi-manuel restaurering af et større oplag som i dette tilfælde. Man lærer hele tiden, og man må forsøge at holde sit netværk opdateret. Og det består i mit tilfælde både af jer her i tråden og folk ude i den virkelige verden, for eksempel den hjælpsomme produktionschef hos Egmont i Norge, men også min gode kollega Torben Hansen fra forlaget Forlæns, som ved alt om sære indbindinger, formater, udførelser, specialtrykkerier og specialbogbindere, og som også har været en vigtig og hjælpsom rådgivende "ingeniør" i dette tilfælde. Han har forresten de mest fantastiske stande på bogmesser og tegneseriemesser og udgiver nogle af Danmarks mest veltilrettelagte bøger og tegneserier, tjek dem selv ud her!
https://forlaens.dk
Jeg synes det er en glimrende løsning med et indklæbet erstatsningsblad. Så er det en det en funktionel tegneserie ens børn også kan læse hvad det ikke ville have været med et skrøbeligt løsblad. Fejl sker. Ærgeligt det lige skulle være dét album - men en god løsning!
MortenR.
Indlæg: 19
Tilmeldt: 18. feb 2020, 09:14

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af MortenR. »

Hvornår skal vi regne med at vi kan købe det famøse album? Jeg må indrømme at jeg havde gået og talt ned i flere måneder!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

Jeg er også spændt på at få Blueberry 6 - og nu mest spændt på, hvordan isætningen af erstatningsarket lykkes!

For ca. 10 dage siden bestilte jeg en større ordre hos William Dam, herunder 3 udgivelser, der skulle komme i denne uge.
I går fik jeg en mail om, at ordren er ekspederet, og at Blueberry 6 vil blive eftersendt - uden ekstraudgifter.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 01:58
Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 01:43 Alt peger nu på løsningen med et indklæbet erstatningsblad. Den bedste løsning for læserne og for forlaget. Og for mig. Kun Googa står vist uden for den kreds - eller hvad, Googa? :)
Jeg synes, det er godt, at folk stadig bakker op om intégralen, og den indklæbede side er sikkert et fornuftigt kompromis for normalt tænkende fans. Jeg kan så forstå, at der er tale om en differens på 40.000 kr. Jeg ville nok have bekostet et omtryk, da der jo er tale om et prestigeprojekt, kronen på dit livsværk.
Carsten, ser du også Blueberry samlebindene som kronen på dit livsværk?
Eller hvilke udgivelser er du selv mest stolt af at have udgivet over hele din karriere?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 3. jun 2022, 19:58
GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 01:58
Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 01:43 Alt peger nu på løsningen med et indklæbet erstatningsblad. Den bedste løsning for læserne og for forlaget. Og for mig. Kun Googa står vist uden for den kreds - eller hvad, Googa? :)
Jeg synes, det er godt, at folk stadig bakker op om intégralen, og den indklæbede side er sikkert et fornuftigt kompromis for normalt tænkende fans. Jeg kan så forstå, at der er tale om en differens på 40.000 kr. Jeg ville nok have bekostet et omtryk, da der jo er tale om et prestigeprojekt, kronen på dit livsværk.
Carsten, ser du også Blueberry samlebindene som kronen på dit livsværk?
Eller hvilke udgivelser er du selv mest stolt af at have udgivet over hele din karriere?
Se Carstens tidligere svar til Googa her:
Carsten Søndergaard skrev: 3. jun 2022, 02:21
GoogaMooga skrev: 3. jun 2022, 01:58Jeg ville nok have bekostet et omtryk, da der jo er tale om et prestigeprojekt, kronen på dit livsværk.
Ahr, der er både kroner og ører, og jeg går ikke op i livsværk, jeg forsøger bare at gøre mit bedste, og allermest for min egen skyld, må jeg indrømme ... men i den tro, at det også kommer andre til gode. Men hvis du vil bekoste omtrykket, tager Cobolt Mobile Pay, eller kontanter ved møde i København :lol:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Ja, det giver svar på lisværk spørgsmålet, men det kunne godt være at der var nogle udgivelser han var lidt mere stolt af uden at det skulle være en liste over de bedste eller ses som kronen og i den dur.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Antaeus skrev: 3. jun 2022, 21:08 Ja, det giver svar på lisværk spørgsmålet, men det kunne godt være at der var nogle udgivelser han var lidt mere stolt af uden at det skulle være en liste over de bedste eller ses som kronen og i den dur.
Jeg har nå ellers inntrykk av at du går veldig opp i nøyaktige lister, topp ti-kåringer, etc. Derfor antok jeg at det var dét du tenkte på.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Mesterius skrev: 3. jun 2022, 21:13
Antaeus skrev: 3. jun 2022, 21:08 Ja, det giver svar på lisværk spørgsmålet, men det kunne godt være at der var nogle udgivelser han var lidt mere stolt af uden at det skulle være en liste over de bedste eller ses som kronen og i den dur.
Jeg har nå ellers inntrykk av at du går veldig opp i nøyaktige lister, topp ti-kåringer, etc. Derfor antok jeg at det var dét du tenkte på.
Ja, men det ved jeg at Carsten ikke gør, så lige her vidste jeg jo godt at det ikke nytter noget, men derfor kan der jo sagtens være noget han er lidt mere stolt af at have udgivet eller synes er særlig vellykket.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

MortenR. skrev: 3. jun 2022, 17:18 Hvornår skal vi regne med at vi kan købe det famøse album? Jeg må indrømme at jeg havde gået og talt ned i flere måneder!
Hvis alt går vel, så bliver det omkring sankthans. Samlebindet blev hjemkaldt fra boghandlerne i dag fredag morgen, og en del har allerede indtastet, at de har returneret de eksemplarer, de endnu havde i butikkerne. De har frist til på fredag 10. juni. Erstatningsarket er i dag sat i produktion hos trykkeriet, og det bliver leveret hos bogbinderen tirsdag 14. juni. Nogenlunde samtidig vil samlebindene også blive leveret til bogbinderen, og han siger, at han skal bruge en uge. Derefter skal de restaurerede samlebind så lige fragtes tilbage til distributøren og indlæses i deres system. Hvilket på denne årstid nok kan gøres fra dag til dag. Så nu må vi bare krydse fingre.

Og tak for opbakningen!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 3. jun 2022, 18:47For ca. 10 dage siden bestilte jeg en større ordre hos William Dam, herunder 3 udgivelser, der skulle komme i denne uge.
I går fik jeg en mail om, at ordren er ekspederet, og at Blueberry 6 vil blive eftersendt - uden ekstraudgifter.
Det er fin service. William Dam styrer.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2022, 00:22
MortenR. skrev: 3. jun 2022, 17:18 Hvornår skal vi regne med at vi kan købe det famøse album? Jeg må indrømme at jeg havde gået og talt ned i flere måneder!
Hvis alt går vel, så bliver det omkring sankthans. Samlebindet blev hjemkaldt fra boghandlerne i dag fredag morgen, og en del har allerede indtastet, at de har returneret de eksemplarer, de endnu havde i butikkerne. De har frist til på fredag 10. juni. Erstatningsarket er i dag sat i produktion hos trykkeriet, og det bliver leveret hos bogbinderen tirsdag 14. juni. Nogenlunde samtidig vil samlebindene også blive leveret til bogbinderen, og han siger, at han skal bruge en uge. Derefter skal de restaurerede samlebind så lige fragtes tilbage til distributøren og indlæses i deres system. Hvilket på denne årstid nok kan gøres fra dag til dag. Så nu må vi bare krydse fingre.

Og tak for opbakningen!
Fint, den bliver rettet på den gode måde og ikke et løst ark (det fungerer dårligt og bliver let skadet).
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Carsten Søndergaard skrev: 4. jun 2022, 00:22
MortenR. skrev: 3. jun 2022, 17:18 Hvornår skal vi regne med at vi kan købe det famøse album? Jeg må indrømme at jeg havde gået og talt ned i flere måneder!
Hvis alt går vel, så bliver det omkring sankthans. Samlebindet blev hjemkaldt fra boghandlerne i dag fredag morgen, og en del har allerede indtastet, at de har returneret de eksemplarer, de endnu havde i butikkerne. De har frist til på fredag 10. juni. Erstatningsarket er i dag sat i produktion hos trykkeriet, og det bliver leveret hos bogbinderen tirsdag 14. juni. Nogenlunde samtidig vil samlebindene også blive leveret til bogbinderen, og han siger, at han skal bruge en uge. Derefter skal de restaurerede samlebind så lige fragtes tilbage til distributøren og indlæses i deres system. Hvilket på denne årstid nok kan gøres fra dag til dag. Så nu må vi bare krydse fingre.

Og tak for opbakningen!
Jeg er overrasket over, at det går så hurtigt, men jeg går alligevel netop glip af udgivelsen, da jeg flyver tilbage til Tyskland den 20. juni. Jeg ville ellers gerne have haft den med i kufferten, men jeg overlever nok at vente til december. :wink:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 3. jun 2022, 19:58Carsten, ser du også Blueberry samlebindene som kronen på dit livsværk?
Eller hvilke udgivelser er du selv mest stolt af at have udgivet over hele din karriere?
Det er vel, hvad man kalder "et godt spørgsmål", men lidt svært at svare på for mig.

Altså, ligesom det med hitlister og alt det, så går jeg ikke op i stolthed. Jeg er først og fremmest bare lykkelig og taknemmelig. For at have fået lov til, eller hvad man skal sige - at det ved tilfældighedernes spil er blevet sådan - at det er blevet mig til del at arbejde indgående med store mestres store klassikere, så de nu endelig findes på dansk i en udgave, som de egentlig altid har skullet være - efter min mening, som ikke nødvendigvis er alle andres mening.

Min største interesse er udgangspunktet, altså originaludgaverne, og resultatet efter versionering, altså de danske udgaver. Selve grundstoffet. Mere end hvad folk derude så synes om resultatet, og jeg forstår fx udmærket, at mange hæger om de gamle oversættelser af Tintin, selv om det var det rigtige at gøre at få en ny oversættelse (og en ny udgave også af hensyn til den taktile kvalitet i retroudgaverne). På lidt forskellige parametre for de enkelte serier handler det om oversættelserne, tekstningen og den generelle grafiske udformning, og tryk- og indbindingskvaliteten.

Så først og fremmest føler jeg mig heldig, ikke stolt. Hvad angår fx Tintin, Asterix og Blueberry, at jeg har fået lov til at rode ned i detaljerne med dem for at lave de optimale danske udgaver. Men også mange andre ting, som fx Yankee-bladet, Jonah Hex-bladet, også Seriemagasinets udvikling i de godt 100 numre, jeg fik lov til at redigere, alt det var en stor lykke for mig, og undervejs var det også en givtig læreproces. Eller at jeg fik lov til, om det så skyldes mig selv (hvilket måske godt kunne foranledige lidt stolthed, men det var nok mere et samspil af omstændigheder og tidsånd), at udtænke og udgive blade som Kystbane Komix og Total Metal. Eller Carlsens mangaer, Dragon Ball og One Piece er noget af det sjoveste, jeg har beskæftiget mig med nogen sinde.

Hvorfor blev det så sådan? Det ved jeg ikke. Tilfældighedernes spil, jeg blev måske født på det rette tidspunkt i forhold til udviklingen inden for tegneserier, havde tidligt den rette interesse i sammenhængen (hvorfra? Aner det ikke), lærte derigennem de rette mennesker at kende og har siden, trods talrige ydre omskiftelser, været begunstiget af gode mennesker og kolleger og gode omstændigheder omkring mig.

HVIS der alligevel er et gran af stolthed (hvad jeg ikke håber), kan man måske nok sige, at den har lidt et lille knæk med sådan en fadæse som den med Blueberry-samlebindet. I hvert fald er jeg den, der er mest ked af det. Men på den anden side ved jeg også, at dels er der grænser for, hvilke ressourcer man kan investere i et lillebitte land som Danmark med et lillebitte marked ... og dels at shit happens også ude i den store verden, hvor man har langt større ressourcer til rådighed. Så jeg er ikke grædefærdig, bare irriteret på mig selv og ked af det. Verden går videre, og så gælder det bare om at finde den bedste løsning på problemet inden for det muliges kunst (økonomisk såvel som kunstnerisk og praktisk).
Besvar