Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jakob »

Frank Madsen skrev:
Carsten Soendergaard skrev:Netop på grund af den er det jo en meget speciel udgivelse - den eneste Tintin-udgivelse nogen sinde, hvor forsiden ikke er tegnet af Hergé selv.
Vel næppe den bedste anbefaling, at forsiden er assistentarbejde. Med mindre man er monoman kompletist. I så fald må "Tintin og Picaroerne" virkelig være guf, for her er det da vist ikke bare forsiden, der ikke er tegnet af Hergé...
Findes der egentligt en oversigt (officlet som uofficielt) hvor man kan se hvem der har tegnet hvad i Tintin ?
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 797
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Spærhage »

Carsten Soendergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Så er L&V 21 udsolgt fra Cobolt og jeg fik købt et eks. i sidste øjeblik - til og med til overpris.
Forhåbentlig har du også sikret dig Franka 20. Den bliver udsolgt i næste uge. Skal man sikre sig fx de to nye bind med Vindens passagerer, skal man også til at skynde sig, og Linda og Valentins samlede eventyr 1 er der heller ikke ret mange tilbage af.
Det er jo ganske interessant at oplagene nu nærmest er blevet for små. For det er vel hvad man kan konkludere ud fra at albums bliver udsolgt så hurtigt?

Jeg så at Garfield 50 nu blev genoptrykt. Er det den vej man går med de øvrige udsolgte ting? Det ville jo nok være en god idé at gøre for L+V's samlede, i hvert fald. Ellers kunne man vel skræmme evt. kommende interesserede kunder væk, hvis de ved at det er usædvanligt svært at finde den første?

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakob skrev:Findes der egentligt en oversigt (officlet som uofficielt) hvor man kan se hvem der har tegnet hvad i Tintin ?
Jeg har aldrig set en egentlig fortegnelse, og den er sikkert også svær at opstille, for nogen har måske sat den ene streg og nogen den anden, eller nogen har skitset og nogen har rentegnet. Men som det påpeges i et af indlæggene i nedenstående debat (som nævner en række af de "kendte" tilfælde), har alle assistenterne formentlig trods alt arbejdet ud fra Hergés instrukser og ønsker og ikke på egen hånd - bortset fra forsiden på dobbeltalbummet Månen tur-retur, som blev lavet efter Hergés død, men før Nick Rodwell satte en stopper for at nogen som helst lavede nye tegninger.
http://www.tintinologist.org/forums/ind ... topic=1078

Derudover er mange af reklame- og merchandise-tegningerne fra 60'erne og 70'erne tydeligvis lavet af assistenterne, nok først og fremmest Bob de Moor.

Men da det alt sammen er noget, Hergé aldrig selv har udtalt sig om, kan man kun basere det på antagelser og gentagne kendetegn (Terry er for stor osv.). Og det fortæller ikke noget om, om Hergé har haft en stor, en lille eller ingen finger med i spillet i de enkelte tilfælde.

Det eneste, der er sikkert, er formentlig at Hergé helt selv har tegnet de ni sort-hvide album - og forresten KOMMER de nu endelig på dansk i ægte faksimileudgave, Congo og Amerika til august 2011 :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Soendergaard skrev:Det eneste, der er sikkert, er formentlig at Hergé helt selv har tegnet de ni sort-hvide album - og forresten KOMMER de nu endelig på dansk i ægte faksimileudgave, Congo og Amerika til august 2011 :)
Fedt, så behøver jeg ikke at købe de amerikanske udgaver fra Last Gasp. :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Spaerhage skrev:Det er jo ganske interessant at oplagene nu nærmest er blevet for små. For det er vel hvad man kan konkludere ud fra at albums bliver udsolgt så hurtigt?

Jeg så at Garfield 50 nu blev genoptrykt. Er det den vej man går med de øvrige udsolgte ting? Det ville jo nok være en god idé at gøre for L+V's samlede, i hvert fald. Ellers kunne man vel skræmme evt. kommende interesserede kunder væk, hvis de ved at det er usædvanligt svært at finde den første?
Det er klart, at det vil blive overvejet med Linda og Valentins samlede eventyr 1. Lige nu ser vi tiden an, men da der sælges et par håndfulde hver eneste dag, er det i hvert fald i løbet af få uger slut med første oplag.

Genoptryk ER og bliver en farlig sag, ikke mindst af løbende serier, fordi der altid sælges flere af de første bind end de senere. Garfield 50 er ganske rigtigt blevet genoptryk, og Steen & Stoffer 1 og 2 bliver det også snart, ligesom de to udsolgte retro-Tintin'er Congo og Den Blå Lotus endelig kommer på lager igen til sommer.
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jakob »

Carsten Soendergaard skrev:
Jakob skrev:Findes der egentligt en oversigt (officlet som uofficielt) hvor man kan se hvem der har tegnet hvad i Tintin ?
Jeg har aldrig set en egentlig fortegnelse, og den er sikkert også svær at opstille, for nogen har måske sat den ene streg og nogen den anden, eller nogen har skitset og nogen har rentegnet. Men som det påpeges i et af indlæggene i nedenstående debat (som nævner en række af de "kendte" tilfælde), har alle assistenterne formentlig trods alt arbejdet ud fra Hergés instrukser og ønsker og ikke på egen hånd - bortset fra forsiden på dobbeltalbummet Månen tur-retur, som blev lavet efter Hergés død, men før Nick Rodwell satte en stopper for at nogen som helst lavede nye tegninger.
http://www.tintinologist.org/forums/ind ... topic=1078

Derudover er mange af reklame- og merchandise-tegningerne fra 60'erne og 70'erne tydeligvis lavet af assistenterne, nok først og fremmest Bob de Moor.

Men da det alt sammen er noget, Hergé aldrig selv har udtalt sig om, kan man kun basere det på antagelser og gentagne kendetegn (Terry er for stor osv.). Og det fortæller ikke noget om, om Hergé har haft en stor, en lille eller ingen finger med i spillet i de enkelte tilfælde.

Det eneste, der er sikkert, er formentlig at Hergé helt selv har tegnet de ni sort-hvide album - og forresten KOMMER de nu endelig på dansk i ægte faksimileudgave, Congo og Amerika til august 2011 :)
YES ! Så ved jeg, hvad jeg skal bruge lommepengene til. Jeg har dem jo næsten ikke i forvejen ;-)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Senere i år fra vinder forlaget Donovan Comics: Los Gringos #2 af Jean-Michel Charlier og den spanske superstjerne, Victor De La Fuente!

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jørgen Høgh
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 821
Tilmeldt: 8. jul 2008, 21:46
Geografisk sted: Rens

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jørgen Høgh »

De La Fuentes streg er i den grad præget af dynamik og latinsk temperament. Og når man ser fotografier af manden, ligner han også een, der er ved at sprænges af temperament og lidenskab. Han er virkelig en mestertegner. Godt at se, at Donovan giver Los Gringos en chance. Det har den fortjent! Gad godt se mere af De La Fuente og andre af de spanske mestertegnere på dansk.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Joergen skrev: Gad godt se mere af De La Fuente og andre af de spanske mestertegnere på dansk.
Ja, der er ikke så mange albums i Los Gringos serien, så hvis den sælger som Donovan's Blueberry albums, er der chance for at få den gjort færdig.

En anden spansk mester, jeg frygtelig gerne vil se på dansk, er Esteban Maroto, har ikke læst noget siden Dax i de store Comics bøger for fyrre år siden! Det eneste Maroto, jeg har, er hans Red Sonja fra Dynamite Entertainment. Måske skulle man lobby for Maroto hos Dynamite.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

Joergen skrev:De La Fuentes streg er i den grad præget af dynamik og latinsk temperament. Og når man ser fotografier af manden, ligner han også een, der er ved at sprænges af temperament og lidenskab. Han er virkelig en mestertegner. Godt at se, at Donovan giver Los Gringos en chance. Det har den fortjent! Gad godt se mere af De La Fuente og andre af de spanske mestertegnere på dansk.
Jeg har Los Gringos 2-5 på norsk (og nr. 1 på dansk). Tegningerne er flotte, men Guy Vidals historier er til at falde i søvn af! Hvis Donovan vælger at udgive serien, vil jeg nok købe den alligevel, om ikke andet så for at have alt dansk Blueberry-materiale komplet.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Historier er ikke vigtige for mig, jeg samler med ganske få undtagelser (Harvey Pekar, Ariel Schrag) udelukkende på tegneserier for tegningernes skyld. Faktisk læser jeg ikke så mange tegneserier, jeg nyder bare tegningerne, så jeg hilser Los Gringos velkommen. Desuden er nr. 2 skrevet af Charlier, en stjerne forfatter.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Faktisk læser jeg ikke så mange tegneserier, jeg nyder bare tegningerne, så jeg hilser Los Gringos velkommen. Desuden er nr. 2 skrevet af Charlier, en stjerne forfatter.
Der er en eller anden diskrepans i de to udsagn, er der ikke?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Soendergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Faktisk læser jeg ikke så mange tegneserier, jeg nyder bare tegningerne, så jeg hilser Los Gringos velkommen. Desuden er nr. 2 skrevet af Charlier, en stjerne forfatter.
Der er en eller anden diskrepans i de to udsagn, er der ikke?
Ja, men en god historie skader selvfølgelig ikke, det opfatter jeg som en bonus! :D
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Jakob »

Jeg kender ikke Los Gringos, men hvis Lars udgiver 2-5 og 1'eren er til at skaffe, så hopper jeg nok også på den. Det var den metode, der fik mig hooked på XIII og det er en glæde, der får m ig til at sukke efter fortsættelsen, omend de senere er forholdsvis afsluttede historier.

Jeg var nok også faldet for Lrgo Winch, hvis den var til at skaffe.....
Brugeravatar
Lars Kristensen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 30. dec 2004, 20:06
Geografisk sted: Østerbro
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Lars Kristensen »

Jakob skrev:Jeg kender ikke Los Gringos, men hvis Lars udgiver 2-5 og 1'eren er til at skaffe, så hopper jeg nok også på den. Det var den metode, der fik mig hooked på XIII og det er en glæde, der får m ig til at sukke efter fortsættelsen, omend de senere er forholdsvis afsluttede historier.

Jeg var nok også faldet for Lrgo Winch, hvis den var til at skaffe.....
Køb den hos mig...
Besvar