Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 15. okt 2021, 20:41 Et nyt tegneserieforlag???

Annonceret på Fantasks nyhedsside for danske tegneserier.

https://www.fantask.dk/detail.asp?categ ... mid=166919
Tilsyneladende et Kickstarter-projekt med nogle handlekraftige flamsk-belgiske tegneserieskabere med internationale ambitioner som bagmænd. Måske med en vis økonomisk støtte fra de midler, den rige flamske region stiller til rådighed for at oversætte flamske kunstneres værker til andre sprog, hvor de fransktalende fra Vallonien generelt er kraftigt overrepræsenterede.

https://www.kickstarter.com/projects/pa ... -1-obvious
https://www.pangolin-comics.com
https://www.patrickcornelis.be/NL~comic_art
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af D@niel »

Carsten Søndergaard skrev: 16. okt 2021, 01:28
Gimli skrev: 15. okt 2021, 20:41 Et nyt tegneserieforlag???...
Tilsyneladende et Kickstarter-projekt med nogle handlekraftige flamsk-belgiske tegneserieskabere...
Et flamsk-belgisk forlag, der udgiver tegneserier på dansk, wow, det er da umådeligt interessant. Jeg gad vide, hvem der har oversat?

Apropos den slags, eksisterer Forlaget Arboris egentligt stadig?

Men noget helt andet, Carsten:
Carsten Søndergaard skrev: 13. mar 2017, 23:10
GoogaMooga skrev: 13. mar 2017, 22:34Tag nu Cobolt's Radiserne. Det hjemlige marked kan ikke bære 50 års produktion, så vi fik to gode opsamlinger.
Der kommer skam også et tredje bind (med 70'erne), vi venter bare på at Fantagraphics får farvelagt søndagssiderne. Højst sandsynligt kommer der også et bind med 80'erne og et med 90'erne.
Normalt, når en bog er udsolgt fra Cobolt, men man kan forvente genoptryk, så står der midlertidigt udsolgt. Når jeg nu ser på den første Radiserne bog, så står der ikke noget. Kan man sige, om den bliver genoptrykt og vigtigere - hvad er udsigterne til, at vi får Radiserne fra 1980'erne og 1990'erne?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev: 17. okt 2021, 00:21Jeg gad vide, hvem der har oversat?
Det gad jeg også godt vide :) Desværre fremgår det hverken af netboghandlernes information eller af Bogportalen.
D@niel skrev: 17. okt 2021, 00:21Apropos den slags, eksisterer Forlaget Arboris egentligt stadig?
Absolut, og de udgiver også lidt på dansk. Det er Faraos Cigarer, der står for formidlingen i Danmark.
D@niel skrev: 17. okt 2021, 00:21Men noget helt andet, Carsten:
Carsten Søndergaard skrev: 13. mar 2017, 23:10
GoogaMooga skrev: 13. mar 2017, 22:34Tag nu Cobolt's Radiserne. Det hjemlige marked kan ikke bære 50 års produktion, så vi fik to gode opsamlinger.
Der kommer skam også et tredje bind (med 70'erne), vi venter bare på at Fantagraphics får farvelagt søndagssiderne. Højst sandsynligt kommer der også et bind med 80'erne og et med 90'erne.
Normalt, når en bog er udsolgt fra Cobolt, men man kan forvente genoptryk, så står der midlertidigt udsolgt. Når jeg nu ser på den første Radiserne bog, så står der ikke noget. Kan man sige, om den bliver genoptrykt og vigtigere - hvad er udsigterne til, at vi får Radiserne fra 1980'erne og 1990'erne?
Nej, det er slut. De bliver ikke genoptrykt, og der kommer heller ikke et fjerde og femte bind med striber fra 80'erne og 90'erne. Vi overvejede at lave et fælles bind med udvalg fra 80'erne og 90'erne (det er jo ikke de mest interessante årtier), men så havde rettighederne i USA skiftet ejermand, og det krævede for store forskudsbetalinger. Så jeg glæder mig over, at vi har fået udgivet et fint udvalg af de bedste årtier. Men første del fra 1950'erne er åbenbart ikke umiddelbart til at få fat i antikvarisk. 60'erne og 70'erne fås stadig i hvert fald hos Faraos.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af D@niel »

Ah tak, jeg fandt Arboris' hjemmeside. Synes bare, at det var meget længe siden, at jeg var faldet over deres navn på en dansk tegneserie.

Øv, trist med Radiserne, men ja, jeg glæder mig også over de tre bøger, vi fik. Særligt bindet med 1960'erne viser Schulz i topform.

Er det i øvrigt ikke snart tid til et par bøger med udvalgte Fæhunden? Det må da være noget for Cobolt (:
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2376
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

En af Arboris' nyeste udgivelser er Konvojen 15 - Overvåget vagt, der udkom for nogle uger siden. Arboris bruger Faraos Cigarers ISBN-gruppe
978 87 93766, så Konvojen 15 har ISBN 978 87 93766 94 5.
Det undrer mig lidt, at Arboris ikke får udgivet de sidste Durango på dansk.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev: 17. okt 2021, 22:24Er det i øvrigt ikke snart tid til et par bøger med udvalgte Fæhunden? Det må da være noget for Cobolt (:
Jo, og det har også været på tapetet i en hel del år efterhånden, og jeg har flere gange korresponderet med og holdt møder med både Murray Balls forlag i Australien og med hans søn ... men der er mange vanskeligheder. Dels hvem der egentlig har rettighederne, hvilket de ikke er enige om. Og dels at materialet er virkelig vildt krævende at bearbejde, fordi tekstomfanget er enormt, og selve neutraliseringen af den engelske tekst og indsættelsen af danske tekster vil være et helt utrolig omfattende arbejde.

Men det er ikke som sådan opgivet. For det vil være fantastisk at lave en eller et par samlinger med det bedste fra serien. Endnu en udfordring er så, at omfanget jo er kolossalt. Så bare at få udvalg "det bedste" er et stort arbejde. Ud over alle striberne findes der også en masse helt vidunderlige helsidestegninger, Murray Ball lavede til kalendere m.v., og som ikke er set på dansk før. I sig selv en grund til at forsøge at få det til at materialisere sig.

Det er lidt ligesom med Carlos Gimenez' "Børnehjemmet". Det er næsten ikke til at bære, at det ikke udgives/genudgives, fordi begge dele er så fremragende, men det er næsten heller ikke til at overkomme ressourcemæssigt, fordi dansk trods alt er så lille et sprog med tilsvarende små oplag. Men vi må se ...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 17. okt 2021, 23:13Det undrer mig lidt, at Arboris ikke får udgivet de sidste Durango på dansk.
Det afhænger uden tvivl af, om der kan tænkes at skulle lave genoptryk af de hollandske udgaver, som de danske så kan samtrykkes med. Men hvis man udtrykker ønsker om det til både Arboris og Faraos, kunne det måske lægge lidt pres på dem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 15. okt 2021, 20:41 Et nyt tegneserieforlag???

Annonceret på Fantasks nyhedsside for danske tegneserier.

https://www.fantask.dk/detail.asp?categ ... mid=166919
I dag kunne man læse lidt flere oplysninger på Facebook. Man må antage, at Árni Beck Gunnarsson er oversætteren:

"Jeg har efterhånden været involveret i en masse tegneserieprojekter, både i Danmark og i udlandet.
Et af projekterne er serien WALDIN af belgiske Patrick Cornelis. Den kan man nu læse på https://globalcomix.com/c/waldin hvor man også kan finde link til at støtte 4. kapitel af Waldin sagaen på Kickstarter.
Den kommer ikke på dansk foreløbigt, men han har også lavet serien Wardane, som man kan købe hos Fantask, i Mephisto på Vesterbro, Art Monday eller på shop.tegneseriecentralen.dk
Jeg håber I kan lide, hvad I ser og overvejer at støtte kapitel 4."

https://www.facebook.com/groups/3766706 ... 023544612/
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Robin »

vision_cover.jpg

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af superboy »

Robin skrev: 19. okt 2021, 17:45 vision_cover.jpg


mvh.
Takk for tips. Den skal jeg ha.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4699
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Robin »

Velbekomme! Det kan du roligt gøre, den er go', sy's jeg. Der er for øvrigt en anmeldelse på vej.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Udkommer 22. oktober:

Næbdyr - Skrevet og tegnet af afgangsholdet 2021 fra Grafisk Fortælling
https://cobolt.dk/shop/naebdyr-721p.html

Næbdyr serverer tyve dybe dyk ned i unikke, tegnede universer skabt af Grafisk Fortællings afgangsstuderende 2021 fra The Animation Workshop/VIA UC. Dragende og dristige. Sensationelle og sensitive. Næbdyr er et glitrende indblik i den internationale tegneseriescenes nu og et vidnesbyrd på en Grafisk Fortælling-årgang med solide og nyskabende fortælle- og tegneevner. Næbdyr er en bizar skabning. Giftig og fluorescerende. Æglæggende og diende. Bevidsthedsudvidende.

Og der er kun 200 eksemplarer i almindeligt omløb. Så hvis man vil sikre sig et eksemplar af store kommende tegneserieskaberes allerførste udgivelse, skal man måske skynde sig lidt.

Lørdag den 6. november kl. 10.00 er der officiel udgivelsesreception for antologien på Cobolts stand på Bogforum. Der serveres wienerbrød og gammel dansk.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af D@niel »

Carsten Søndergaard skrev:Fæhunden
Tak for svar. Jeg kan godt se, at det ikke er helt ligetil, og det er da super ærgerligt, at der kører en konflikt om rettigheder. Det anede jeg ikke, øv.
Carsten Søndergaard skrev:Næbdyr
Spændende. Jeg kan se, at Grafisk Fortælling er en dansk uddannelse, der foregår på engelsk, så jeg går ud fra, at der er en del studerende, der ikke taler dansk. Med den titel antager jeg dog, at Næbdyr er på dansk?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev: 25. okt 2021, 23:09Jeg kan se, at Grafisk Fortælling er en dansk uddannelse, der foregår på engelsk, så jeg går ud fra, at der er en del studerende, der ikke taler dansk. Med den titel antager jeg dog, at Næbdyr er på dansk?
Ja, "Næbdyr" er på dansk. Der findes imidlertid også en engelsksproget udgave, men den er kun til internt brug og fås ikke i almindelig handel.

Her en lille artikel om årets kuld i forbindelse med deres dimission i sommer:
https://www.via.dk/om-via/presse/nyhede ... bre-verden
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (147.04 KiB) Vist 1335 gange
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Udkommer 5. november:

Hit-Girl: Hævn over Hollywood
https://cobolt.dk/shop/hit-girl-hollywood-725p.html

Hit-Girl drager mod Hollywood for at sætte en stopper for filmbyens grænseløse grådighed. Men den glitrende overflade gemmer på mange mørke hemmeligheder, og Hit-Girl er langt fra den eneste på jagt efter retfærdighed. Pernille Ørum og Kevin Smith slipper en hævntørstig Hit-Girl løs i et Hollywood, hvor støvet efter #metoo endnu ikke har lagt sig. Den samlede udgave! Pernille Ørum signerer på Bogforum!

Spilledåsen 3 - Jagten på Pandesien
https://cobolt.dk/shop/spilledaasen-3-718p.html

Nola får et chok, da nogen har sneget sig fra Pandorien og ind i Heksoverdenen. Heldigvis hjælper Andrea og Igor med at opklare sagen, men snart er der igen ubudne gæster i Nolas hus. Og denne gang må de tre venner hente forstærkninger i Pandorien for at stoppe de farlige væsener.

Asterix 5: Gallien rundt
https://cobolt.dk/shop/asterix-5-719p.html

Romerne forsøger at udsulte de gæve gallere ved at indhegne deres landsby. Men Asterix og Obelix trodser hegnet og rejser hele Gallien rundt for at bevise, at de ikke kan spærres inde. De indsamler kulinariske specialiteter fra hver egn, så de kan invitere den romerske feltgeneralinspektør på en overdådig festmiddag, når de vender tilbage. Det bliver et sandt ”tour de France”, og for første gang følges Asterix og Obelix af en lille, hengiven hund af ubestemmelig race. Med finkalibreret oversættelse og tekstning!

Asterix 6: Asterix og Kleopatra
https://cobolt.dk/shop/asterix-6-720p.html

Julius Cæsar håner dronning Kleopatra ved at hævde, at ægyptere ikke kan bygge andet end pyramider. Kleopatra bliver så edderspændt rasende, at hun kommer til at love Cæser at opføre et overdådigt pragtpalads til hans ære på kun tre måneder. Kleopatras stakkels hofarkitekt Linealis ved godt, at det ikke kan lade sig gøre – i hvert fald ikke uden magi. Men så kommer han i tanke om, at han kender en gallisk druide … og der går ikke lang tid, før Asterix, Obelix og Miraculix er på vej til Ægypten. Med finkalibreret oversættelse og tekstning!
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (73.48 KiB) Vist 1196 gange
image.jpeg
image.jpeg (145.21 KiB) Vist 1196 gange
image.jpeg
image.jpeg (92.33 KiB) Vist 1196 gange
image.jpeg
image.jpeg (103.07 KiB) Vist 1196 gange
Besvar