Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 1. jun 2022, 00:14
benadikt skrev: 1. jun 2022, 00:07Har I overvejet at skifte bladet med side 154 og 145 ud med det rigtige, side 145 og 146? Jeg blev faktisk meget overrasket over, hvor flot den tilsvarende fejl blev rettet i norske Egmonts bog.
Er det sådan, det er gjort i Don Rosa-bogen? Altså at et ark (en sekstendedel af et trykark i bogen) er taget (skåret?) ud eller på anden måde frigjort og erstattet med et andet ark, som er limet ind i stedet?
Ja, der sidder ca. 5 mm tilbage af det oprindelige blad, og det nye blad med side 407 og 408 er limet fast til dette.
Jeg kan sende billeder, når jeg kommer hjem fra arbejde i aften.
Jeg var meget skeptisk over, hvordan dette ville se ud, men det er faktiskt meget pænt. Og hvis jeg ikke allerede vidste, hvilke sider var skiftet ud, ville jeg have meget svært ve at finde det.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
MortenR.
Indlæg: 19
Tilmeldt: 18. feb 2020, 09:14

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af MortenR. »

Hvor må det være surt Carsten at sådan en fejl slipper igennem - virkelig ærgeligt når I nu har gjort så meget for at give Blueberry den plads blandt danske tegneserieudgivelser som serien fortjener.

Det lyder som en god ide at efterligne løsningen for Don Rosa bogen! Et løsark er simpelthen for dårlig en løsning. Hvis det ender med løsark tror jeg vi er mange som står med et dilemma. Skal man købe første oplag eller vente/håbe på et andet oplag?! Hvis den dårlige model vælges kunne der måske være en slags rabat på andet oplag hvis man har købt et bind fra første oplag.......

Et spørgsmål undrer mig. Er der ingen forsikring der kan afhjælpe situationen? Man kunne jo så trykke et nyt oplag og udsætte udgivelsen?
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af redneck »

Rashgu, da ikke i "den sande og hellige udgave", som den vel så ikke kan kaldes mere?

Nåh, det er virkelig ærgerligt, men altså... når nu pilen peger mod dig selv, Carsten, så er det altså ikke på nogen måde på tale at smide det til skrot og lave et nyt tryk, går jeg ud fra. Jeg håber, der kommer en rigtig god løsning i morgen :wink:
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mogens »

Nøj, det er godt nok en dårlig nyhed at vågne op til på en ellers vidunderlig, solrig juni-dag. Jeg gider dog ikke at pløkke Carsten ned med et oversavet jagtgevær, for han yder jo et stort arbejde for at forsøde vores tegneserietilværelse og er ikke sat i verden for at ødelægge vores liv og sommerferie. Det skulle da lige mangle. Mennesker er mennesker og er kendt for at lave fejl. Mig ligeså, men familien Danmark er nok mere ligeglad med de fejl, jeg laver. :?

Når det er sagt, er jeg mest tilhænger af den "norske" løsning, hvor siden bliver limet ind, i stedet for at vedlægge en løsside, som altid vil minde én om, at udgivelsen har én stor fejl.

Hvis der bliver tale om en løsside, vil jeg seriøst overveje at vente til 2. oplag, hvilket også betyder, at jeg nok sætter resten af samlebindene på stand-by, da jeg vil læse dem i kronologisk rækkefølge. Ja, jeg ved godt, at det kan tage mange år, men det er så min egen beslutning (som dog ikke er taget endnu). :?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 1. jun 2022, 07:58Ja, der sidder ca. 5 mm tilbage af det oprindelige blad, og det nye blad med side 407 og 408 er limet fast til dette.
Jeg kan sende billeder, når jeg kommer hjem fra arbejde i aften.
Jeg var meget skeptisk over, hvordan dette ville se ud, men det er faktiskt meget pænt. Og hvis jeg ikke allerede vidste, hvilke sider var skiftet ud, ville jeg have meget svært ve at finde det.
Det lyder helt vildt, for hvordan hulen har man fået skåret bladet af 5 mm fra ryggen ... og derefter limet erstatningsbladet præcist ind? Det er spørgsmålet.

Du må meget gerne sende billeder!
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 1. jun 2022, 11:18Det lyder helt vildt, for hvordan hulen har man fået skåret bladet af 5 mm fra ryggen ...
Ja, det lyder utroligt...
Carsten Søndergaard skrev: 1. jun 2022, 11:18... og derefter limet erstatningsbladet præcist ind? ...
Ja, så præcist, at man skal lede grundigt for overhovedet at se det! ...
Carsten Søndergaard skrev: 1. jun 2022, 11:18... Det er spørgsmålet...
Måske kan norske Egmont hjælpe. De plejer at være meget positive.
Carsten Søndergaard skrev: 1. jun 2022, 11:18... Du må meget gerne sende billeder!
Jeg har sendt 3 billeder som email. Her er det ene i lidt mindre opløsning:
Vedhæftede filer
SMDLL_407.jpg
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mange tak, Benadikt, for billederne - og for i det hele taget at gøre opmærksom på, at denne løsning måske kunne være en mulighed!

Også tak til Mesterius, som via sit link satte mig på sporet af Egmonts produktionschef, som jeg i dag har talt med, og som har forklaret, hvordan det praktisk er foregået (hos en bogbinder i Oslo), og hvad det kostede i tilfældet med Skrue-bogen i 2016.

Der er dog den forskel, at Skrue-bogen er på dobbelt så mange sider som Blueberry-samlebindet, og derudover at Skrue-bogen uden tvivl havde et langt større oplag. Så det havde sikkert været en enorm udgift for Egmont at genoptrykke hele bogen på 448 sider i et meget stort oplag. Omvendt vil der være nogle grundomkostninger (fx fragt frem og tilbage af hele oplaget), som for Blueberrys vedkommende vil gøre stykprisen en hel del højere.

Derudover er der naturligvis også den forskel, at Egmont har langt, langt flere penge end Cobolt. I forvejen er netop dette Blueberry-bind ærlig talt et nulsumsspil på grund af det store sideantal og den helt ekstreme tekstmængde, bearbejdelsen af mange tekster i farver etc. foruden stigende papir- og fragtpriser. Reelt set skulle udsalgsprisen have været 600 kr. eller mere, hvis den skulle modsvare normale forhold. Men nu indgår bindet jo i den samlede serie Blueberry-samlebind, derfor er prisen holdt på 400 kr. Men det betyder så også, at der ikke er noget at give af. Også selv om man forsøger at indregne tab af goodwill og den slags.

Men muligheden med at indklæbe et ark med den korrekte side er ved at blive undersøgt til bunds. Så må vi se, om det kan lade sig gøre.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Carsten Søndergaard »

For lige at aflede opmærksomheden ... så er Asterix 39 udkommet.

Og der er med garanti ingen sider, der mangler. Altså bortset fra den teaserside, som Ferri og Conrad har lavet, og som beskriver optakten til historien og således foregår, kort før handlingen går i gang. Den findes kun digitalt og kan altså ikke efterleveres som løst indstik eller indklæbet ;-)

Som altid udkommer det nye album i tre udgaver: Hardcover boghandlerudgave, softcover boghandlerudgave og softcover kioskudgave. Forskellen på de to sidstnævnte er udelukkende, at de har forskellig stregkode på bagsiden og forskelligt ISBN. Boghandlerudgaverne fås hos enhver boghandler og netboghandler. Jeg gør opmærksom på, at hardcoverudgaven kun kommer i ét oplag. Det er kun softcoverudgaven, der fremover vil blive lagerført.

https://cobolt.dk/shop/asterix-39-hc-756p.html
https://cobolt.dk/shop/asterix-39-sc-757p.html

Kioskudgaven fås i kiosker og supermarkeder over hele landet. Hvad supermarkedskiosker angår, er det først og fremmest hos Coop (SuperBrugsen og Kvickly) og Dagrofa (Meny, Min Købmand, Spar), men dog også enkelte andre, den vil kunne fås. Den vil i år også kunne fås hos en hel del af de særlige sommerforhandlere i sommerlandet. Hvis man vil have den og ikke kan finde den i et supermarked, kan den alternativt fås med gratis fragt fra Bladkompagniets online shop Bladportal.dk (hvor man i øvrigt også kan købe visse andre udgivelser fra Cobolt og Zoom med gratis fragt):
https://www.bladportal.dk/asterix-og-griffen.html

God fornøjelse!
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg (94.76 KiB) Vist 1232 gange
Asterix-39-teaserside.jpg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 2. jun 2022, 00:39For lige at aflede opmærksomheden ... så er Asterix 39 udkommet.
:lol:

Hvad siger Miraculix egentlig på den dersens teaserside? Yakabov?

2ed9d129-0647-42b2-8944-aba003f7b973[1].jpg

Når man tænker over det, er det mest utrolige ved hele Blueberrygate vel egentlig, HVOR få fejl Cobolt har haft i deres udgivelser gennem årene. Og at Googa trods sin erklærede mission om at få genudgivet alle tegneserier fra før 1980 som samlebind HVER GANG er ude over hele internettet og råbe op om sjusk og kuldsejlede projekter p.gr.a. småfejl som denne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 2. jun 2022, 01:33
Carsten Søndergaard skrev: 2. jun 2022, 00:39For lige at aflede opmærksomheden ... så er Asterix 39 udkommet.
:lol:

Hvad siger Miraculix egentlig på den dersens teaserside? Yakabov?
Ifølge Cobolts Facebook-side den 31. mai roper Miraculix ut navnet på en gammel venn som tilkaller him i drømme (hvilket gir fullstendig mening, ettersom siden er en klar referanse til Tintin i Tibet):
Mens vi venter på det helt nye eventyr med Asterix og Obelix, har Jean-Yves Ferri og Didier Conrad tegnet en ekstra side, der løfter sløret for, hvad der sker lige inden albummet går i gang og sender vores venner af sted på en ny mission. De har dog bedt os om at holde navnet på Miraculix' gamle ven, der påkalder ham i drømme, hemmeligt.

Asterix 39: Asterix og griffen udkommer på torsdag 🥳

Læs mere: https://cobolt.dk/shop/asterix-39-sc-757p.html
I det norske albumet heter Miraculix' venn Shenkefobudine, så Cobolt har utvilsomt funnet på noe helt annet. ;) På fransk heter han forøvrig Cékankondine, et ordspill på uttrykket "C'est quand qu'on dîne ?" ("Når er det middag?").

Billede

Billede
MortenR.
Indlæg: 19
Tilmeldt: 18. feb 2020, 09:14

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af MortenR. »

Carsten Søndergaard skrev: 1. jun 2022, 19:53 Mange tak, Benadikt, for billederne - og for i det hele taget at gøre opmærksom på, at denne løsning måske kunne være en mulighed!

Også tak til Mesterius, som via sit link satte mig på sporet af Egmonts produktionschef, som jeg i dag har talt med, og som har forklaret, hvordan det praktisk er foregået (hos en bogbinder i Oslo), og hvad det kostede i tilfældet med Skrue-bogen i 2016.

Der er dog den forskel, at Skrue-bogen er på dobbelt så mange sider som Blueberry-samlebindet, og derudover at Skrue-bogen uden tvivl havde et langt større oplag. Så det havde sikkert været en enorm udgift for Egmont at genoptrykke hele bogen på 448 sider i et meget stort oplag. Omvendt vil der være nogle grundomkostninger (fx fragt frem og tilbage af hele oplaget), som for Blueberrys vedkommende vil gøre stykprisen en hel del højere.

Derudover er der naturligvis også den forskel, at Egmont har langt, langt flere penge end Cobolt. I forvejen er netop dette Blueberry-bind ærlig talt et nulsumsspil på grund af det store sideantal og den helt ekstreme tekstmængde, bearbejdelsen af mange tekster i farver etc. foruden stigende papir- og fragtpriser. Reelt set skulle udsalgsprisen have været 600 kr. eller mere, hvis den skulle modsvare normale forhold. Men nu indgår bindet jo i den samlede serie Blueberry-samlebind, derfor er prisen holdt på 400 kr. Men det betyder så også, at der ikke er noget at give af. Også selv om man forsøger at indregne tab af goodwill og den slags.

Men muligheden med at indklæbe et ark med den korrekte side er ved at blive undersøgt til bunds. Så må vi se, om det kan lade sig gøre.
Tak for forklaringerne Carsten. Jeg konkluderer på basis heraf at det gælder om at købe første oplag med den løsning I nu finder frem til og så krydse fingre for et andet oplag om et par år uden fejlen! Uheld sker og med det lille tegneseriemarked vi har i Danmark gælder det om at bakke op efter min mening!
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af redneck »

MortenR. skrev: 2. jun 2022, 09:22Jeg konkluderer på basis heraf at det gælder om at købe første oplag med den løsning I nu finder frem til og så krydse fingre for et andet oplag om et par år uden fejlen! Uheld sker og med det lille tegneseriemarked vi har i Danmark gælder det om at bakke op efter min mening!
Enig, det er heller ikke noget, der får mig så meget som at overveje at afbryde køb af serien.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

redneck skrev: 2. jun 2022, 10:22
Enig, det er heller ikke noget, der får mig så meget som at overveje at afbryde køb af serien.
Ikke bare stopper jeg med at købe flere bind af Blueberry Intégralen, jeg sælger også de fem bind, jeg har købt. Intégralen er i mine øjne "syg" nu, værdiløs. Udenfor nummer gemmer jeg nok bogen med Marshal Blueberry, da det tredie album deri har en bedre oversættelse end albummet fra Donovan.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af Peoples Choice »

MortenR. skrev: 2. jun 2022, 09:22
Carsten Søndergaard skrev: 1. jun 2022, 19:53 Mange tak, Benadikt, for billederne - og for i det hele taget at gøre opmærksom på, at denne løsning måske kunne være en mulighed!

Også tak til Mesterius, som via sit link satte mig på sporet af Egmonts produktionschef, som jeg i dag har talt med, og som har forklaret, hvordan det praktisk er foregået (hos en bogbinder i Oslo), og hvad det kostede i tilfældet med Skrue-bogen i 2016.

Der er dog den forskel, at Skrue-bogen er på dobbelt så mange sider som Blueberry-samlebindet, og derudover at Skrue-bogen uden tvivl havde et langt større oplag. Så det havde sikkert været en enorm udgift for Egmont at genoptrykke hele bogen på 448 sider i et meget stort oplag. Omvendt vil der være nogle grundomkostninger (fx fragt frem og tilbage af hele oplaget), som for Blueberrys vedkommende vil gøre stykprisen en hel del højere.

Derudover er der naturligvis også den forskel, at Egmont har langt, langt flere penge end Cobolt. I forvejen er netop dette Blueberry-bind ærlig talt et nulsumsspil på grund af det store sideantal og den helt ekstreme tekstmængde, bearbejdelsen af mange tekster i farver etc. foruden stigende papir- og fragtpriser. Reelt set skulle udsalgsprisen have været 600 kr. eller mere, hvis den skulle modsvare normale forhold. Men nu indgår bindet jo i den samlede serie Blueberry-samlebind, derfor er prisen holdt på 400 kr. Men det betyder så også, at der ikke er noget at give af. Også selv om man forsøger at indregne tab af goodwill og den slags.

Men muligheden med at indklæbe et ark med den korrekte side er ved at blive undersøgt til bunds. Så må vi se, om det kan lade sig gøre.
Tak for forklaringerne Carsten. Jeg konkluderer på basis heraf at det gælder om at købe første oplag med den løsning I nu finder frem til og så krydse fingre for et andet oplag om et par år uden fejlen! Uheld sker og med det lille tegneseriemarked vi har i Danmark gælder det om at bakke op efter min mening!
Helt enig.....Skal ikke ødelægge læsefornøjelsen for mig, hellere ikke selvom jeg har Egmonts udgave også :-)
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Hotte nye tegneserie udgivelser i Danmark

Indlæg af lolsen »

Fejl sker og fejl skal ske, intet er "perfekt" og heldigvis for det :)

Selv glæder jeg mig til at læse udgivelsen, samt se det endelige resultat stå samlet i reolen, når engang vi ellers om et par år, er nået i mål :)
Besvar