Peyo
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Peyo
Peyo regnes for at være en af de helt store, med egne monografier og ophøjet kult status. Peter Becher siger, at Smølferne er en af tegneseriens syv søjler. Personligt er det kun Benny Bomstærk, jeg kunne finde på at genlæse og samle videre på. Men jeg kan vældig godt lide hans tegnestil.
Hvad med jer? Er Peyo en integral del af jeres samler liv?
Hvad med jer? Er Peyo en integral del af jeres samler liv?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Jørgen Høgh
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Rens
Re: Peyo
For ikke så forfærdelig lang tid siden genlæste jeg samtlige mine Henrik & Hagbart album i den rækkefølge, de blev skabt. Til min store overraskelse og glæde blev jeg ikke det mindste skuffet. Tværtimod: både tekst- og billedside var endnu bedre, end jeg huskede fra drengeårene. Peyo var en virkelig god tegner - en god fortæller. Jeg brød mig dog ikke om de tre sidste album i min samling - skabt af Peyos søn og en tegner, der forsøger at lægge sig op ad Peyos stil. Det er lykkedes en del af vejen, men der mangler "Das Gewisse Etwas"...der er noget galt med stregen. Og historierne er forvrøvlede og kedelige. Men Peyos egne Henrik & Hagbart album kan klart anbefales. For nogle år siden forsøgte jeg mig også med at genlæse Benny Bomstærk, men gav op, inden jeg var nået særlig langt. Jeg husker dog, at jeg elskede historierne, dengang jeg var dreng. Så måske skulle jeg prøve at give dem en chance til.
Faktisk var jeg indfanget af Peyo længe før, jeg mistede mit tegneseriehjerte til Franquin. Men skønt Franquin i mine øjne stadig er Marcinelle-skolens største udøver, genopdagede jeg min respekt for Peyo, da jeg genlæste Henrik & Hagbard.
Faktisk var jeg indfanget af Peyo længe før, jeg mistede mit tegneseriehjerte til Franquin. Men skønt Franquin i mine øjne stadig er Marcinelle-skolens største udøver, genopdagede jeg min respekt for Peyo, da jeg genlæste Henrik & Hagbard.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Mit problem med Henrik & Hagbard er at jeg ikke er så interesseret i middelalderen. Jeg har selvfølgelig Tårnene i Bois-Maury, bare fordi det er Hermann, men med Peyo er det nemmere at sige fra, hans åbenlyse talent desuagtet.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Så var der også "Poussi", den kan vi vist godt klare på fransk!
- Svend Amstrup Jeppesen
- Brugerniveau 4
- Geografisk sted: Hinnerup. DK
BB har ikke min interesse, men smølferne har jeg med stor fornøjelse genlæst med husets yngste (nu 7) - og han har startet sin egen minicomics-samling for at lukke hullerne i min antikke udgave. Nu går vi så og venter på, at Cobolt får n***** sig sammen.
Og som Jørgen skriver: Peyo var en glimrende fortæller og en stilsikker tegner.
Og som Jørgen skriver: Peyo var en glimrende fortæller og en stilsikker tegner.
Pas på! Det her blir nok morsomt, men også farligt!
http://svendamstrupjeppesen.net63.net/
https://www.facebook.com/pages/Flush-Ro ... 0156390595
http://svendamstrupjeppesen.net63.net/
https://www.facebook.com/pages/Flush-Ro ... 0156390595
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
nu er det kun de første 15 bind, der er tegnet af Peyo, har de ikke alle været ude på dansk?
- Jørgen Høgh
- Brugerniveau 3
- Geografisk sted: Rens
Er det smølfe-album, du tænker på her?GoogaMooga skrev:nu er det kun de første 15 bind, der er tegnet af Peyo, har de ikke alle været ude på dansk?
Med hensyn til H&H har jeg 16 album, hvoraf kun de 13 første er tegnet og skrevet af Peyo. Smølferne interesserer mig ikke så meget. Jeg tror faktisk, at jeg aldrig har læst eet eneste album med dem, skønt jeg vistnok har nogle liggende. Måske det er en fejl? Måske jeg ville blive glædeligt overrasket, hvis jeg fandt mine albums frem, og fik Dem læst? Både Svend og Becher advokerer jo for dem. Udover de meget stilsikre tegninger i H&H serien, synes jeg også om, at fortællingerne kan appelere til mig i ligeså høj grad i dag, som dengang jeg var en stor dreng. Det er det serier som eksempelvis Franquins Splint & Co. eller Asterix også formår, men som jeg tror, at Benny Bomstærk ikke kan klare. Jeg har dog tænkt mig, at give serien en chance til, inden jeg endeligt tager stilling.
Pussi kom med tre bind på dansk, hvoraf etteren er forsvundet for mig.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Ja, det er Les Schroumpfs, Smølferne, jeg snøvser på her. Hvis du kun vil sample, så Snøvs den Store og Truslen fra Sort Snøvserne, de to bedste. Jeg må se at finde de tre albums med Poussi. Dem og Benny Bomstærk appelerer mest til mig lige nu.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Det var kattens, vi har fået Pussi komplet på dansk! Alle tre albums! 

- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Orvmanner manner manner!GoogaMooga skrev:Det var kattens, vi har fået Pussi komplet på dansk! Alle tre albums!

- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Det er fanme stort, for de blev tegnet inden han begyndte på Journal de Spirou! Det kan ikke blive mere euroklassisk! Mannner!Frank Madsen skrev:Orvmanner manner manner!GoogaMooga skrev:Det var kattens, vi har fået Pussi komplet på dansk! Alle tre albums!

O lidt af en sensation. Det er kun 30 år siden tredje bind udkom - hvorfor har vi ikke hørt om det før?GoogaMooga skrev: Det er fanme stort, for de blev tegnet inden han begyndte på Journal de Spirou! Det kan ikke blive mere euroklassisk! Mannner!
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
ENHVER sensation indenfor feltet "euroklassikere" ER jo pr. defintion mindst 31 år gammel. Og uret tikker...Thomas S skrev:O lidt af en sensation. Det er kun 30 år siden tredje bind udkom - hvorfor har vi ikke hørt om det før?GoogaMooga skrev: Det er fanme stort, for de blev tegnet inden han begyndte på Journal de Spirou! Det kan ikke blive mere euroklassisk! Mannner!

- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Jeg har ingen fornuftig forklaring på, hvorfor jeg har overset de tre danske Pussi bind; de må have fløjet under min radar, sikkert grundet udlandsophold, men de står højt på ønskelisten, håber de er til rimelige priser.Thomas S skrev:O lidt af en sensation. Det er kun 30 år siden tredje bind udkom - hvorfor har vi ikke hørt om det før?GoogaMooga skrev: Det er fanme stort, for de blev tegnet inden han begyndte på Journal de Spirou! Det kan ikke blive mere euroklassisk! Mannner!
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Det jeg gerne vil have af Peyo er:
Benny Bomstærk 1-7
Henrik og Hagbart
Smølf den Store eller måske endnu bedre, Snøvs den Store (nå ja eller begge). De andre album er rimelige og jeg vil da også gerne have de gamle album stående (1-7), hvis det lige flasker sig til prisen.
Benny Bomstærk 1-7
Henrik og Hagbart
Smølf den Store eller måske endnu bedre, Snøvs den Store (nå ja eller begge). De andre album er rimelige og jeg vil da også gerne have de gamle album stående (1-7), hvis det lige flasker sig til prisen.