Franka i "director's cut" fra Cobolt

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Franka i "director's cut" fra Cobolt

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:Som sagt forstår jeg det godt, men Franka er jo ofte stopmættet med henvisninger. Normalt har de ikke nogen egentlig betydning for forståelsen, det er mere en hyggelig måde for Henk Kuijpers at hægte universet sammen på.

Der er også henvisninger til nogle af de seks første i "Det 13. bogstav". I Franka 23 var der henvisninger til begivenheder, der kun findes i nogle af de udvidede director's cut-versioner af tidligere album, som slet ikke eksisterede på dansk på det tidspunkt, hverken i gamle udgaver eller samlebindene.

At skubbe de tre store dobbelthistorier i 12-13, 14-15 og 16-17, så de var delt over fire samlebind, ville efter min mening ikke være nogen lykkelig løsning på problemet.
Det var selvsagt ikke det jeg mente, Carsten. ;) Hvordan kunne du tro det? Jeg mente så klart at det langt ville være å foretrekke at dere utga bindet med album 9 + Chroom FØR de resterende bindene med dobbelthistorier. Jeg tror som sagt at leserne helt fint vil takle ett slikt bind før det kommer flere der hele bindet utgjør en sammenhengende historie.

Ellers har jeg album 1-6 i norske utgaver, så det passet fint at dere startet med album 7-8 for min del. Men irriterende å ikke ha lest album 9.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Franka i "director's cut" fra Cobolt

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Det var selvsagt ikke det jeg mente, Carsten. ;) Hvordan kunne du tro det? Jeg mente så klart at det langt ville være å foretrekke at dere utga bindet med album 9 + Chroom FØR de resterende bindene med dobbelthistorier. Jeg tror som sagt at leserne helt fint vil takle ett slikt bind før det kommer flere der hele bindet utgjør en sammenhengende historie.

Ellers har jeg album 1-6 i norske utgaver, så det passet fint at dere startet med album 7-8 for min del. Men irriterende å ikke ha lest album 9.
Aha, okay, jeg misforstod!

Vil det sige, at kun album 1-6 nogensinde er kommet på norsk? Så forstår jeg at det kan være ekstra irriterende, hvis du aldrig tidligere har haft mulighed for at læse Modemysteriet.

Der har været mange overvejelser i spil her, dels Henk Kuijpers egne ønsker, dels de enkelte historiers sammenhæng, dels udgivelseshistorikken på dansk og svensk. På dansk er alle album jo udkommet (altså bortset fra "Chroom", som ikke er et rigtigt album) og i ret store oplag, så en del har nok allerede Modemysteriet eller har læst det på et tidspunkt (eller kan låne det på biblioteket, hvis der er behov for det nu). Cobolts udgave af samlebindene er i en vis grad trukket af den svenske udgave. Uden den havde det ikke været muligt at have så omfangsrigt et ekstramateriale med. Men i Sverige er Franka ikke så etableret som i Danmark, fordi kun album 1-7 udkom oprindeligt. Det var også medvirkende til, at Cobolt startede med album 7, så de stakkels svenske læsere, der aldrig fik slutningen på historien dengang, kunne få det. At springe Modemysteriet over i første omgang indgik også i overvejelserne på den måde, at det handlede om at springe "Chroom" over, fordi det var et lidt for mærkeligt album at præsentere de ubefarne svenske læsere for.

Men jeg forstår, at alle disse beslutninger har ramt dig, og sikkert også andre læsere. Det beklager jeg selvfølgelig.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Franka i "director's cut" fra Cobolt

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Carsten Søndergaard skrev:"Chroom", som ikke er et rigtigt album
Men flot. I hvert fald den del af det, jeg selv har stående ("Cadillac Club")
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Besvar