Nå okay, det er da vildt fedt. Så er målet da unægteligt tættere på, hvis et dansk publikum alene ville kunne understøtte et rimeligt overskudsgivende salg. Altså såfremt man havde noget fornuftigt at tilbyde dem – der er jo stadig lige dén lille detalje, der skal løses ( den geniale idé ).Carsten Søndergaard skrev:MICHAELSEN skrev:
Men, skal man lave et succesfuldt tegneserie projekt, skal det have så meget kommerciel appel at det kan sælges i udlandet for at kunne løbe rundt.
Ikke nødvendigvis. Så skal det bare være dansk, dansk, dansk. Som Deleuran, Werdelin, Strid, Orla Klausen, Morten Ingemann, til dels også Valhalla. Der er bare ikke mange, der vil lave noget, der tager udgangspunkt i Danmark. Og hvis man ikke vil det, er det nok mere fornuftigt at arbejde direkte for udgivere i meget større lande, som Peter Snejbjerg, Teddy Kristiansen, Werner Wejp-Olsen har gjort det.
Haha! Fedt! Det vidste jeg ikke. Cool, Carsten, at du kan huske sådan nogle sjove detaljer - og deler dem med os.Carsten Søndergaard skrev:Peter Madsen blev ansat som "ung i arbejde" eller en eller anden form for løntilskudsarrangement, så det offentlige var faktisk allerede da med til at understøtte serien.
En anden idé jeg har, når jeg nu bliver Kulturminister ( ) ville være at fjerne / sænke bogmomsen. I Frankrig er den meget lav ( 5,5% ), vist nok med den begrundelse at fransk betragtes som et trængt sprog under stort pres fra engelsk? Hvor placerer det så dansk?Carsten Søndergaard skrev:MICHAELSEN skrev:
MEN det kunne da være fedt, hvis man kunne differentiere litteraturstøtten også, så det ikke kun var tidligere forfatterskolerektorer, der fordelte gysserne til tidligere forfatterskoleelever - men også forlagsredaktører og anmeldere, der fik lov at fordele penge i en decideret kommerciel pulje – der måske endda på sigt kunne give noget afkast til staten.
Bestemt.
Andre europæiske landes bogmoms kan man iøvrigt læse om her:
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/k ... /index.htm
Iøvrigt mener jeg selvfølgelig ikke ( selvom det kunne lyde sådan ) at kunst og kommercialitet på nogen måde behøver udelukke hinanden. Et godt eksempel fra filmens verden ku' være Tarantino: hans film ka' både vinde Guldpalmer i Cannes og sælge masser af billetter.