Assistenter på Tintin

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Assistenter på Tintin

Indlæg af Jakob »

Er der blandt eksperterne herinde nogle der kender til oversigt over assistenterne der var med på de enkelte album og hvad de bidrog med ? Jeg havde overset, at Roger Leloup er meget tydelig i Flight 714. Jeg kom forsent i gang med med Yoko Tsuno
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 252
Tilmeldt: 1. feb 2007, 22:31

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af TorbenB »

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7528
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Man kan anbefale at læse bøgerne "Tintin og hans skaber" og "Hergé - en rejse gennem Hergés univers".
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Jakob »

Carsten Søndergaard skrev:Man kan anbefale at læse bøgerne "Tintin og hans skaber" og "Hergé - en rejse gennem Hergés univers".
Jamen dem har jeg og har læst. Jeg tænkte mere på en rigtig overskuelig oversigt.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af benadikt »

Jakob skrev:... Jeg tænkte mere på en rigtig overskuelig oversigt.
Ja, det kunne være interessant med en sådan.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8693
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Frank Madsen »

Jakob skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Man kan anbefale at læse bøgerne "Tintin og hans skaber" og "Hergé - en rejse gennem Hergés univers".
Jamen dem har jeg og har læst. Jeg tænkte mere på en rigtig overskuelig oversigt.
Der er mere detaljerede oplysninger i Philippe Goddins "Hergé - chronologie d'une oeuvre" bd. 4-7. Dog ingen samlet oversigt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7528
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Til og med Den mystiske stjerne er i hvert fald tegnet af Hergé helt alene (i de oprindelige udgaver). Samt de første fire Mads og Mette og de første otte Quick & Flupke.

Edgar P. Jacobs medvirkede som baggrundstegner i både nogle af omtegningerne, fx Ottokars scepter og Den Blå Lotus, og i et vist omfang også som farvelægger. Også De 7 krystalkugler medvirkede han til.

Jacobs var Hergés første medarbejder. Derefter fulgte i 1949 Bob de Moor, i starten af 50'erne Jacques Martin og i midten af 50'erne Roger Leloup.

Men hvem der præcist gjorde hvad, har jeg aldrig set en samlet liste over. Det kunne selvfølgelig være interessant, hvis nogen har registreret det overhovedet. Det er velkendt, at Roger Leloup kom til at tegne tekniske ting og også baggrunde i bymiljø, mens Bob de Moor tegnede baggrunde i landligt miljø. Roger Leloup tegnede i øvrigt også bymiljøer i Jacques Martins Alix.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9957
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Berti Stravonsky »

Speaking of Mads og Mette. Kom der aldrig flere end de 5, som jeg kender til? Altså sluttede det hele med Cobradalen?
Ozymandias Rex
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 167
Tilmeldt: 8. jun 2005, 14:55

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Ozymandias Rex »

Berti Stravonsky skrev:Speaking of Mads og Mette. Kom der aldrig flere end de 5, som jeg kender til? Altså sluttede det hele med Cobradalen?
Ja, der kom kun de fem album. På et tidspunkt var planen at gøre Le Thermozéro til et sjette album i serien, men det blev aldrig til noget.
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Noname »

Det var nogle ret store navne der var assistenttegnere til Tintin, må man sige!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8693
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Frank Madsen »

Ozymandias Rex skrev:
Berti Stravonsky skrev:Speaking of Mads og Mette. Kom der aldrig flere end de 5, som jeg kender til? Altså sluttede det hele med Cobradalen?
Ja, der kom kun de fem album. På et tidspunkt var planen at gøre Le Thermozéro til et sjette album i serien, men det blev aldrig til noget.
Det var Jacques Martin, der færdiggjorde "Cobradalen" i 1953-54. Historiens første 22 sider var blevet trykt i Coeurs Vaillant i 1939, men ligesom "Det sorte Guld" blev den afbrudt af krigen og først færdiggjort, da Hergé var i bekneb for materiale til Tintin-magasinet. Han var kontraktligt forpligtet til at levere to sider til hvert nummer, og en del gange løste han problemet ved at lade Studios Hergé omarbejde gamle album. Jacques Martin har udtalt, at han stort set var ene om færdiggørelsen, men det er svært at bedømme i dag. I hvert fald er der et mærkbart skifte fra total falden-på-halen-komedie i seriens første del til en mere suspense-baseret afslutning, der godt kunne minde om Lefranc.
Martin arbejdede freelance for Hergé fra 1949, men blev fastansat i 1953 sammen med sine to assistenter Roger Leloup og Michel Demarets. Hans fingeraftryk på Tintinalbummene er efter sigende tydeligst på "Koks i Lasten" og "Tintin i Tibet".
Han skulle være den eneste ansatte på tegnestuen, der turde sige Hergé imod, når det gjaldt historierne. Martin mente, at Hergé brugte for mange gags.

Roger Leloup var ansvarlig for biler og motorcykler, for lufthavnen og kampvognen i "Det hemmelige Våben", Haddocks rullestol i "Det gådefulde Juveltyveri" og Carreidas privatjet i "Flight no. 714 til Sydney". Han forlod Studios Hergé i 1969.

Bob de Moor var den første, der blev fastansat på Studios Hergé og Hergés primære assistent frem til dennes død. Han tegnede ofte bifigurer og baggrunde og rigtig meget af den Tintin-merchandise, der udgik fra Studios Hergé. Nogle mener, at de Moor tegnede "Picaroerne" alene, men det er nok at gå for vidt. Men i hvert fald var Martin og Leloup forsvundet fra Studios Hergé, da dette album blev til, så der er ingen tvivl om, at han har sat sit præg rigtig meget på dette album.
De Moors første tegneopgaver i 1950 var at tegne baggrunde, raketter, månekratere osv. til "Månen tur-retur I-II". Det store billede af raketten mellem montagetårnene på affyringspladsen tog ham 11 dage at tegne.
De Moor medvirkede også ved omtegningen af albummene "Faraos Cigarer" (1955), "Den sorte Ø" (1966) og "Det sorte Guld" (1971).

Før dannelsen af Studios Hergé fik Hergé hjælp af sin hustru Germaine. Omarbejdelsen og farvelægningen af de gamle Tintin-album fra 1930erne nødvendiggjorde fra 1942 ansættelsen af personlige assistenter til farvelægning og omtegning. Den første var Alice Devos, der blev ansat marts 1942. Hun hjalp bl.a. med "Den mystiske Stjerne" og "Enhjørningens Hemmelighed".
Herge havde allerede forinden truffet Edgar P. Jacobs og forsøgt at hyre denne på fuld tid. Jacobs kunne dog i første omgang kun afse 3 dage om ugen, hvilket førte til ansættelsen af Devos. I 1944 blev Jacobs ansat på fuld tid. Han farvelagde "Rackham den Rødes Skat" og medvirkede på plot, manuskript, tegninger og farvelægning på "De 7 Krystalkugler" og "Soltemplet", samtidig med at han omarbejdede og farvelagde "Tintin i Congo"," Tintin i Amerika", "Kong Ottokars Scepter" og "Den Blå Lotus". Især "Kong Ottokars Scepter" har mange nye baggrunde og detaljer, som Jacobs har tilført.

Hvem der hjalp Hergé med færdiggørelsen af "Det sorte Guld" i 1947 har jeg ikke lige kunnet finde oplysninger om, men muligvis Jacobs.

Nævnes bør også Josette Baujot, Hergés cheffarvelægger fra 1953 til lukningen af Studios Hergé. Hun var ansvarlig for farveholdningen i de senere Tintin-album, fra "Det hemmelige Våben" til "Picaroerne", inklusive de nytegnede udgaver af "Faraos Cigarer" og "Den sorte Ø", i alt en tredjedel af Tintin-serien.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Jakob »

Carsten Søndergaard skrev:Til og med Den mystiske stjerne er i hvert fald tegnet af Hergé helt alene (i de oprindelige udgaver). Samt de første fire Mads og Mette og de første otte Quick & Flupke.

Edgar P. Jacobs medvirkede som baggrundstegner i både nogle af omtegningerne, fx Ottokars scepter og Den Blå Lotus, og i et vist omfang også som farvelægger. Også De 7 krystalkugler medvirkede han til.

Jacobs var Hergés første medarbejder. Derefter fulgte i 1949 Bob de Moor, i starten af 50'erne Jacques Martin og i midten af 50'erne Roger Leloup.

Men hvem der præcist gjorde hvad, har jeg aldrig set en samlet liste over. Det kunne selvfølgelig være interessant, hvis nogen har registreret det overhovedet. Det er velkendt, at Roger Leloup kom til at tegne tekniske ting og også baggrunde i bymiljø, mens Bob de Moor tegnede baggrunde i landligt miljø. Roger Leloup tegnede i øvrigt også bymiljøer i Jacques Martins Alix.
Tak :-). Mange af assistenternes streger er nemme at kende, når man ved hvad man skal lede efter. Martin og Leloup er tydelig mod slutningen og Jacobs er tydelig i Krystalkuglerne og Sceptret.
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Jakob »

Frank Madsen skrev:
Ozymandias Rex skrev:
Berti Stravonsky skrev:Speaking of Mads og Mette. Kom der aldrig flere end de 5, som jeg kender til? Altså sluttede det hele med Cobradalen?
Ja, der kom kun de fem album. På et tidspunkt var planen at gøre Le Thermozéro til et sjette album i serien, men det blev aldrig til noget.
Det var Jacques Martin, der færdiggjorde "Cobradalen" i 1953-54. Historiens første 22 sider var blevet trykt i Coeurs Vaillant i 1939, men ligesom "Det sorte Guld" blev den afbrudt af krigen og først færdiggjort, da Hergé var i bekneb for materiale til Tintin-magasinet. Han var kontraktligt forpligtet til at levere to sider til hvert nummer, og en del gange løste han problemet ved at lade Studios Hergé omarbejde gamle album. Jacques Martin har udtalt, at han stort set var ene om færdiggørelsen, men det er svært at bedømme i dag. I hvert fald er der et mærkbart skifte fra total falden-på-halen-komedie i seriens første del til en mere suspense-baseret afslutning, der godt kunne minde om Lefranc.
Martin arbejdede freelance for Hergé fra 1949, men blev fastansat i 1953 sammen med sine to assistenter Roger Leloup og Michel Demarets. Hans fingeraftryk på Tintinalbummene er efter sigende tydeligst på "Koks i Lasten" og "Tintin i Tibet".
Han skulle være den eneste ansatte på tegnestuen, der turde sige Hergé imod, når det gjaldt historierne. Martin mente, at Hergé brugte for mange gags.

Roger Leloup var ansvarlig for biler og motorcykler, for lufthavnen og kampvognen i "Det hemmelige Våben", Haddocks rullestol i "Det gådefulde Juveltyveri" og Carreidas privatjet i "Flight no. 714 til Sydney". Han forlod Studios Hergé i 1969.

Bob de Moor var den første, der blev fastansat på Studios Hergé og Hergés primære assistent frem til dennes død. Han tegnede ofte bifigurer og baggrunde og rigtig meget af den Tintin-merchandise, der udgik fra Studios Hergé. Nogle mener, at de Moor tegnede "Picaroerne" alene, men det er nok at gå for vidt. Men i hvert fald var Martin og Leloup forsvundet fra Studios Hergé, da dette album blev til, så der er ingen tvivl om, at han har sat sit præg rigtig meget på dette album.
De Moors første tegneopgaver i 1950 var at tegne baggrunde, raketter, månekratere osv. til "Månen tur-retur I-II". Det store billede af raketten mellem montagetårnene på affyringspladsen tog ham 11 dage at tegne.
De Moor medvirkede også ved omtegningen af albummene "Faraos Cigarer" (1955), "Den sorte Ø" (1966) og "Det sorte Guld" (1971).

Før dannelsen af Studios Hergé fik Hergé hjælp af sin hustru Germaine. Omarbejdelsen og farvelægningen af de gamle Tintin-album fra 1930erne nødvendiggjorde fra 1942 ansættelsen af personlige assistenter til farvelægning og omtegning. Den første var Alice Devos, der blev ansat marts 1942. Hun hjalp bl.a. med "Den mystiske Stjerne" og "Enhjørningens Hemmelighed".
Herge havde allerede forinden truffet Edgar P. Jacobs og forsøgt at hyre denne på fuld tid. Jacobs kunne dog i første omgang kun afse 3 dage om ugen, hvilket førte til ansættelsen af Devos. I 1944 blev Jacobs ansat på fuld tid. Han farvelagde "Rackham den Rødes Skat" og medvirkede på plot, manuskript, tegninger og farvelægning på "De 7 Krystalkugler" og "Soltemplet", samtidig med at han omarbejdede og farvelagde "Tintin i Congo"," Tintin i Amerika", "Kong Ottokars Scepter" og "Den Blå Lotus". Især "Kong Ottokars Scepter" har mange nye baggrunde og detaljer, som Jacobs har tilført.

Hvem der hjalp Hergé med færdiggørelsen af "Det sorte Guld" i 1947 har jeg ikke lige kunnet finde oplysninger om, men muligvis Jacobs.

Nævnes bør også Josette Baujot, Hergés cheffarvelægger fra 1953 til lukningen af Studios Hergé. Hun var ansvarlig for farveholdningen i de senere Tintin-album, fra "Det hemmelige Våben" til "Picaroerne", inklusive de nytegnede udgaver af "Faraos Cigarer" og "Den sorte Ø", i alt en tredjedel af Tintin-serien.
Fantastisk. Tak for oplysningerne :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7528
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Martin ... skulle være den eneste ansatte på tegnestuen, der turde sige Hergé imod, når det gjaldt historierne. Martin mente, at Hergé brugte for mange gags.
Det tror man på. Der var jo ikke mange gags i Alix eller Lefranc. Martin var efter alt at dømme ret umulig at have med at gøre som menneske i det hele taget. Men derfor kan han jo godt have påvirket Hergé på forskellig vis.
Frank Madsen skrev:Nogle mener, at de Moor tegnede "Picaroerne" alene, men det er nok at gå for vidt. Men i hvert fald var Martin og Leloup forsvundet fra Studios Hergé, da dette album blev til, så der er ingen tvivl om, at han har sat sit præg rigtig meget på dette album.
Svært at sige, men et genoldigt fingeraftryk har han sat på albummet. Selve historiens opbygning og skitserne til den er dog uden tvivl Hergés egen.
Frank Madsen skrev:De Moor medvirkede også ved omtegningen af albummene "Faraos Cigarer" (1955), "Den sorte Ø" (1966) og "Det sorte Guld" (1971).
Også interessant, hvor konkret Bob de Moor medvirkede til Den sorte ø i 1965. Han var jo udsendt af Hergé til England, så man må i hvert fald antage, at han lavede mange skitser af miljøerne, selv om Hergé selvfølgelig teoretisk kunne have gjort det ud fra de Moors fotografier.

Også svært at sige, i hvor stort omgang de Moor medvirkede til Koks i lasten. Han deltog i research-rejsen med "Reine Astrid" fra Rotterdam til Göteborg for at tegne skibsmiljøer til søs. Men hvor meget han reelt bidrog til den endelig udformning er uklart.
Frank Madsen skrev:Især "Kong Ottokars Scepter" har mange nye baggrunde og detaljer, som Jacobs har tilført.
Kendt som "balkaniseringen" af Ottokars scepter. Det har lige været noget for Jacobs. Ret enestående i det hele taget - at forestille sig, at man tager en færdig tegneserie og opgraderer den selvsamme historie på forskellige niveauer. Ikke set ret mange gange senere i historien.

Fed opsummering, Frank!

For alle, der gerne vil have virkelig nørdede og detaljerede oplysninger om Hergé og Tintin, kan jeg anbefale medlemskab af den svenske Tintin-forening Generation T. Foreningens årbog er en guldgrube af oplysninger - på et rimeligt forståeligt sprog for de fleste.
http://www.generationt.se/
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Assistenter på Tintin

Indlæg af Erling Søby »

Carsten Søndergaard:
Kendt som "balkaniseringen" af Ottokars scepter. Det har lige været noget for Jacobs. Ret enestående i det hele taget - at forestille sig, at man tager en færdig tegneserie og opgraderer den selvsamme historie på forskellige niveauer. Ikke set ret mange gange senere i historien.
Man kan vel sige, at det samme skete med Den Blå Lotus? - Tilføjelsen af alle de kinesiske skrifttegn mm. løfter ihvertfald farveudgaven betragteligt.

Men jeg er enig i, at det løft der sker med Ottokars Scepter er helt unikt. Og gør det til ét af seriens hovedværker.

Derudover, Carsten, så tillykke med den runde fødselsdag :D Du er ret så uundværlig i den danske tegneserieverden, så må du fortsætte mange år endnu ...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar