Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
BjaAAArne
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 671
Tilmeldt: 23. feb 2006, 18:11
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af BjaAAArne »

Jeg ved, at nogen her i forummet har købt Clifton integralen fra Le Lombard.
Mit bind 6 har trykfejl på flere sider (f.eks side 167) - har din også trykfejl?
clifton.jpg
-Har været smittet med tegneserier siden jeg var ni! :-)
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af D@niel »

Hvor irriterende, og så i nogle ellers temmelig flotte integraler. Jeg har kun de to første, så jeg kan desværre ikke svare dig. Mit fransk er ikke så godt, så google translate er flittigt i brug, når jeg læser, men jeg er da kommet igennem dem, og jeg skal også have de øvrige på et tidspunkt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev:Hvor irriterende, og så i nogle ellers temmelig flotte integraler. Jeg har kun de to første, så jeg kan desværre ikke svare dig. Mit fransk er ikke så godt, så google translate er flittigt i brug, når jeg læser, men jeg er da kommet igennem dem, og jeg skal også have de øvrige på et tidspunkt.
Sidder du og indtaster teksten fra franske tegneserier i Google translate for at læse dem? Det må man sørme tage hatten af for. Hvor der er vilje, er der en vej.
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Erling G-P »

Carsten Søndergaard skrev:
D@niel skrev:Hvor irriterende, og så i nogle ellers temmelig flotte integraler. Jeg har kun de to første, så jeg kan desværre ikke svare dig. Mit fransk er ikke så godt, så google translate er flittigt i brug, når jeg læser, men jeg er da kommet igennem dem, og jeg skal også have de øvrige på et tidspunkt.
Sidder du og indtaster teksten fra franske tegneserier i Google translate for at læse dem? Det må man sørme tage hatten af for. Hvor der er vilje, er der en vej.
Der findes faktisk en Google translate app til smartphones, så telefonens kamera scanner teksten, som så præsenteres oversat - billedet på skærmen kan sågar vise bogen/bladet med den oversatte tekst 'live'! :)

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af D@niel »

Carsten Søndergaard skrev:Sidder du og indtaster teksten fra franske tegneserier i Google translate for at læse dem? Det må man sørme tage hatten af for. Hvor der er vilje, er der en vej.
Jaah, nu kan jeg heldigvis en smule fransk, men det er ikke imponerende meget. Så det bliver da til 5-6 opslag af enkelte ord pr. side.
Erling G-P skrev:Der findes faktisk en Google translate app til smartphones, så telefonens kamera scanner teksten, som så præsenteres oversat - billedet på skærmen kan sågar vise bogen/bladet med den oversatte tekst 'live'! :)

Venlig hilsen
Erling G-P
Den skal jeg ha'!
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling G-P skrev:Der findes faktisk en Google translate app til smartphones, så telefonens kamera scanner teksten, som så præsenteres oversat - billedet på skærmen kan sågar vise bogen/bladet med den oversatte tekst 'live'! :)
Ja, det varer ikke længe, før der ikke er brug for mennesker på Jorden. Om få år kan man sige til sin telefon, "Lav et nyt Bruno Brazil-album af William Vance", og vupti ligger det klar til afbenyttelse.

Der bliver i hvertfald ikke noget at samle på, for alt kan genskabes i 2D, 3D, og hvad derefter følger i den præcise kvalitet, man ønsker. Intet vil være sjældent, og intet vil egentlig være interessant, når alt kan fås, som man vil have det. Skræmmende.
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Jeg er sikker på, at sjældenheden af ting nok skal bestå. Tænk fx på, hvordan vinylpladen tromler frem på markedet. Det er i længden uinteressant at have adgang til alt, men at intet er håndgribeligt. Jeg gider heller ikke læse bøger og tegneserier på en skærm (men det er måske fordi jeg ikke gider købe en tablet).
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Thomas S »

Carsten Søndergaard skrev:
Der bliver i hvertfald ikke noget at samle på, for alt kan genskabes i 2D, 3D, og hvad derefter følger i den præcise kvalitet, man ønsker. Intet vil være sjældent, og intet vil egentlig være interessant, når alt kan fås, som man vil have det. Skræmmende.
Ting kan jo nok være interessante af andre grunde end begrænset tilgængelighed.

Men derudover mener jeg, at det er helt rigtigt, at vi gennemlever kunstens andet store auratab, netop nu. Auratab forstået som det Walter Benjamin beskrev i 1936 i hans essay om kunstværket i den tekniske reproducerbarheds tidsalder. Øget tilgængelighed forringer værdien - eller værkets autoritet. Hvad er det spændende ved at stå foran en Monet, når du har set plakaten 1000 gange? Hvis ikke du er fagnørd, der kan fange nogle meget små detaljer, er der næppe mere at hente.

I den digitale reproducerbarheds tidsalder er der ikke længere nogen jagt i at finde fx det stykke musik, man tidligere skulle gennem obskure pladehandlere for at finde. Nu hører man det bare på YouTube eller spotify, når man lyster. Det er lettere, men som musikelsker er man ikke længere sin pladesamling hvor man på godt og ondt må leve med og lytte til og udveksle fra den samling, man har opbygget. Den eneste valuta, der er tilbage er kendskab, men også eksklusiviteten i det nedbrydes af den digitale informationsdeling.

Til gengæld må vi her på stedet huske på, at det vi her er samlet for at diskutere, i den grad er en kunstart, der blev muliggjort af den tekniske reproducerbarhed. Tegneserier eksisterer nærmest ikke før de er blevet reproduceret, altså trykt. Indtil da er de blot råmateriale. Så selv om kunsten led et auratab dengang, voksede nye kunstarter ud af mulighederne - og nogen af dem elsker vi og ville ikke leve uden. Nye muligheder vokser i den grad også ud af den digitale distribution - vi vil formodentligt allerede mene, at verden for fem år siden mangler ting, vi i dag tager for givet (læste i går i en bog udgivet i 2010, hvor hemmeligheder brændes på en cd-rom - det virkede jo antikt).


3D-printeriet vil formodentlig ødelægge mange ting for samlere, men jeg ser frem til revolutionen - der er så meget potentiale. Tænk at få et brætspil på mail direkte fra udvikleren uden fordyrende og besværende led som en forhandler og et fragtfirma. Og har i hørt om faren fra Køge, det byggede sin søn en ny hånd? Fremtiden er lys, omend anderledes.
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Henrik Rehr »

Thomas S skrev: Hvad er det spændende ved at stå foran en Monet, når du har set plakaten 1000 gange? Hvis ikke du er fagnørd, der kan fange nogle meget små detaljer, er der næppe mere at hente.

Lyder som om du aldrig har stået foran en Monet eller stort set alle andre malerier :)
Desuden kan man selvfølgelig høre musik digitalt, men det kommer da aldrig til at erstatte oplevelsen af en live koncert. Forskellen på at stå i Grand Canyon og se det på en film, er så stor, at det er komplet usammenligneligt. Jeg tror ikke faren ligger i at alting kan findes digitalt, jeg tror at faren ligger i at nogle mennesker tror, at det er det samme som at opleve tingene i virkeligheden. Carsten (Søndergaard) har tidligere luftet ideen om at intet mere er eksotisk, fordi man kan finde alting på internettet. Et par velanbragte besøg i den virkelige verden, afkræfter efter min mening den fordom med det vuns :)
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Erling G-P skrev:Der findes faktisk en Google translate app til smartphones, så telefonens kamera scanner teksten, som så præsenteres oversat - billedet på skærmen kan sågar vise bogen/bladet med den oversatte tekst 'live'! :)
Ja, det varer ikke længe, før der ikke er brug for mennesker på Jorden. Om få år kan man sige til sin telefon, "Lav et nyt Bruno Brazil-album af William Vance", og vupti ligger det klar til afbenyttelse.

Der bliver i hvertfald ikke noget at samle på, for alt kan genskabes i 2D, 3D, og hvad derefter følger i den præcise kvalitet, man ønsker. Intet vil være sjældent, og intet vil egentlig være interessant, når alt kan fås, som man vil have det. Skræmmende.
Det er lidt alarmistisk at mene, at mennesket ikke længere har eksistensberettigelse, hvis alle kan læse fransk via en elektronisk ordbog.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Erling G-P
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 272
Tilmeldt: 27. sep 2008, 18:02

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Erling G-P »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Erling G-P skrev:Der findes faktisk en Google translate app til smartphones, så telefonens kamera scanner teksten, som så præsenteres oversat - billedet på skærmen kan sågar vise bogen/bladet med den oversatte tekst 'live'! :)
Ja, det varer ikke længe, før der ikke er brug for mennesker på Jorden. Om få år kan man sige til sin telefon, "Lav et nyt Bruno Brazil-album af William Vance", og vupti ligger det klar til afbenyttelse.

Der bliver i hvertfald ikke noget at samle på, for alt kan genskabes i 2D, 3D, og hvad derefter følger i den præcise kvalitet, man ønsker. Intet vil være sjældent, og intet vil egentlig være interessant, når alt kan fås, som man vil have det. Skræmmende.
Det er lidt alarmistisk at mene, at mennesket ikke længere har eksistensberettigelse, hvis alle kan læse fransk via en elektronisk ordbog.
Og så er den altså heller ikke bedre end som så! Brugte i weekenden appen på en lille fransksproget Natacha bog. Den kunne ikke oversætte direkte fra fransk til dansk - altså hvor den ændrer teksten direkte i kamerabilledet. Størstedelen af de håndskrevne tekster kunne den ikke genkende, og det den rent faktisk kunne 'oversætte', endte som uforståeligt volapyk! Med andre ord var det ganske ubrugeligt.

Venlig hilsen
Erling G-P
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Thomas S »

Henrik Rehr skrev:
Lyder som om du aldrig har stået foran en Monet eller stort set alle andre malerier :)
)
Nå. Men der tager du så fejl. Jeg er sådan set typen, der fx har et Prado-katalog, jeg købte og studerede, inden jeg tog til Madrid og brugte et par dage bare på at se malerier. Så det er ikke fordi jeg ikke mener, at der er værdi i det. Og jeg har rigtigt nok heller aldrig set et billede, der på nogen måde fangede det jeg oplevede, da jeg stod på kanten af Grand Canyon. Ingen af delene har dog rigtigt noget med det, jeg forsøgte at skrive, at gøre.

Det at vi har visuel kunst næsten til overflod fjerner naturligvis noget eksklusivitet og autoritet fra kunstværket, der ikke reproduceres (dvs klassisk maleri og skulptur). De kan stadig være store oplevelser, (ikke Monet, men smag og behag ;-) jmen de er ikke længere alene på markedet. Fotografiet, filmen og affotograferingen/tryksagen gav dem i det 20. århundrede konkurrence og gjorde visuel kunst til folkeeje og brød et monopol hos de bemidlede.

At det stadig er/kan være en fantastisk oplevelse at høre musik fremført live, ændrer heller ikke på, at vores oplevelse af musik har ændret sig siden dengang, hvor live-fremførelsen var den eneste måde, hvorpå man overhovedet kunne høre musik. Der er gået noget eksklusivitet, autoritet og det Walter Benjamin kaldte aura tabt - musik er ikke længere en oplevelse, du kun kan få ved særlige lejligheder eller senere i historien, hvis du har investeret i optagelser eller rejser efter at se bandet. Du kan vide, hvordan et orkester lyder uden nogensinde at have været på samme kontinent som dem. Det er uanset hvordan du vender og drejer det, en verden hvor det eksotiske er mindre eksotisk end det var før. Det betyder ikke, at du ikke kan få fede oplevelser - tværtimod vil jeg mene, at man kan få flere end før. Men oplevelsen ER ændret.

(For en god ordens skyld tror jeg ikke Benjamin beskæftigede sig med musik overhovedet. Min brug af hans aurabegreb står helt for egen regning.)
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af Thomas S »

Eller:

Hvis verden var som i 1850: Jens er den eneste dansker, der har hørt amerikansk hiphop. Han beretter om det til folk, der ikke helt kan forstå, hvad han taler om, da han efter 10 år i Amerika vender hjem til Horsens.

Hvis verden var som i 1910: Nu har også det bedre borgerskab i København hørt amerikansk hiphop - eller i hvert fald læst om det skandaliserede fænomen i avisen - efter en impresario har haft en gruppe i København.

Hvis verden var som i 1970: Hvis du også gerne vil høre hvad amerikansk hip-hop er, så prøv at spørge Terkel om du må komme med ham hjem og høre det. Han tager til Odense hver tredje måned og køber ind i en pladeforretning.

Hvis verden var som i dag: Jeg har alverdens amerikanske hip-hop klar til at lytte, når jeg vil. Det er ikke noget for mig. Jeg finder bare noget andet.

Den autoritet, der lå i adgangen til musikstykket, som var svært at skille ud fra den oplevede musik, er formindsket, med en ændret oplevelse til følge
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg er ret overbevist om, at jeg ejer CD'er, som ikke findes på Spotify. 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
yogibear&booboo
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 136
Tilmeldt: 18. jan 2008, 13:23
Geografisk sted: århus

Re: Hvem har købt Clifton Integralen fra Le Lombard?

Indlæg af yogibear&booboo »

Det har ikke noget med emnet at gøre men altså: hip-hop startede til fester på steder på Sedgwick Avenue og Bronx River High School i New York cirka 1973. De første plader med musikken er fra 1979. Kulturen og musikken kom til Danmark i 1984 med Wild Style, breakdansere med aluminiumsmåtter, Gunnar Nu og selvfølgelig måltider på Burger King på Rådhuspladsen. Det er ikke ret længe siden, kultur voksede så langsomt. Hip-hop var desuden virkelig undergrund i modsætning til punk, der fra starten var backet af store pladeselskaber. OV Wright Sometimes I Feel Like A Motherless Child er ikke på Spotify.
Besvar