WILLIAM VANCE, DEN BEDSTE EUROPÆISKE SERIETEGNER NOGENSINDE

Ja, vanvittigt godt.yogibear&booboo skrev:Det er vanvittigt, googa.
Vi mangler en automatisk googa-dansk oversætter på Serieland.Carsten Søndergaard skrev:lolz
Smag og behag. Man kan ikke sammenligne med Hergé, Jacobs, og Franquin, højst med Giraud og Pratt, da det er realistisk stil.Erling Søby skrev:Jeg synes faktisk Bob Morane er en ret fed serie, sådan alt i alt, så det ville være fint med en samlet udgave. I hvertfald hvad angår albummene af William Vance. Der er, så vidt jeg erindrer, 18 albums, så det ville passe fint med 6 samlebind. Det er på ingen måde uoverkommeligt, og da slet ikke med Zooms udgivelsestempo.
Men det er selvsagt helt vanvittigt, at kalde Vance for "den bedste europæiske serietegner nogensinde". Bedre end Hergé, Jacobs, Franquin, Giraud og Pratt? - Han er ikke engang i nærheden af det. Det kunne være interessant at høre GoogaMoogas begrunde det udsagn?
Netop. Så kan vi nøjes med at blive enige om, at Vance er en fantastisk tegner, og at vi gerne vil have nogle flere af hans tegneserier på dansk.GoogaMooga skrev:Smag og behag...
Vel talt, Benadikt.benadikt skrev:Netop. Så kan vi nøjes med at blive enige om, at Vance er en fantastisk tegner, og at vi gerne vil have nogle flere af hans tegneserier på dansk.GoogaMooga skrev:Smag og behag...
Om han er den bedste eller ej, vil der jo være delte meninger om.
Du begyndte med at skrive "den bedste europæiske serietegner nogensinde". Nu begynder du så at kaste kriterier ind, der sorterer bedre serietegnere fra. Hvis du fortsætter på den måde kan det jo godt ende med at Vance er det største (af de tilbageværende).Smag og behag. Man kan ikke sammenligne med Hergé, Jacobs, og Franquin, højst med Giraud og Pratt, da det er realistisk stil.
Pratt er ikke i nærheden af Vance, Pratt er direkte ubehjælpsom til sammenligning, og måtte forlade sig på assistenter til køretøjer m.m.
Giraud og Vance er neck and neck, om det er den ene eller den anden, der skal få æren, må være et personligt valg. Erling tror som altid, at han har facitlisten, og vil gerne belære os andre dødelige. Fuck det, jeg har valgt min favorit, Giraud kan passende være nummer to. Det kan ikke måles videnskabeligt, og jeg kunne lige så godt bede Erling om at forklare, hvorfor Giraud skulle være bedre.
Det er fuldstændig rigtigt, at konsensus peger på Giraud, jeg bruger selv "konsensus" argumentet tit og ofte. Der er dog en mindre konsensus af kritikere, der peger på Vance. Jeg har valgt at gå ned ad den mindre betrådte sti.Erling Søby skrev:GoogaMooga:Du begyndte med at skrive "den bedste europæiske serietegner nogensinde". Nu begynder du så at kaste kriterier ind, der sorterer bedre serietegnere fra. Hvis du fortsætter på den måde kan det jo godt ende med at Vance er det største (af de tilbageværende).Smag og behag. Man kan ikke sammenligne med Hergé, Jacobs, og Franquin, højst med Giraud og Pratt, da det er realistisk stil.
Pratt er ikke i nærheden af Vance, Pratt er direkte ubehjælpsom til sammenligning, og måtte forlade sig på assistenter til køretøjer m.m.
Giraud og Vance er neck and neck, om det er den ene eller den anden, der skal få æren, må være et personligt valg. Erling tror som altid, at han har facitlisten, og vil gerne belære os andre dødelige. Fuck det, jeg har valgt min favorit, Giraud kan passende være nummer to. Det kan ikke måles videnskabeligt, og jeg kunne lige så godt bede Erling om at forklare, hvorfor Giraud skulle være bedre.
Pratt tegnede selv køretøjer, fly og skibe frem til midten af 1970erne. Man kan se, at han begynder at bruge assistenter til det i Corto Maltese i Sibirien. Han kunne godt, men gad bare ikke.
Men det er jo ikke bare et personligt valg, GoogaMooga, om den ene eller den anden rangerer højest. Der er jo almindelig konsensus om, at Giraud hører blandt de største overhovedet, og tilsvarende om at Vance ikke gør det. Så kan Vance nok så meget være din favorit, det bliver han ikke den største af.
Ja, William Vance har tegnet nr. 20-37, d.v.s. 18 album. Han har dog også tegnet afslutningen på nr. 19. Så i hvert fald disse bør være blandt de første bøger:Erling Søby skrev:Jeg synes faktisk Bob Morane er en ret fed serie, sådan alt i alt, så det ville være fint med en samlet udgave. I hvertfald hvad angår albummene af William Vance. Der er, så vidt jeg erindrer, 18 albums, så det ville passe fint med 6 samlebind. Det er på ingen måde uoverkommeligt, og da slet ikke med Zooms udgivelsestempo...
Du kan medregne mig i interessefeltet. Især hvis de oprindelige forsider trykkes med.Michael G. Nielsen skrev:Nu får vi se hvad det ender med. Der virker som interesse for serien, så vidt jeg kan bedømme på antal kommentarer på FB og de mails jeg har modtaget er vi nok omkring samme interesse jeg kunne mærke på Allan Falk. Der er kun én måde at finde ud af det på, og det er at udgive.
Så hvis vi kan blive enige med rettighedshavere så kunne det ske slutningen af 2018 eller måske i 2019. Vi har også et par andre bogserier der lurer og så er der en del helt nye titler som også skal udgives i 2018.
Til gengæld har vi andet der er på vej ud, Vakse Viggo der snart er komplet, Rubine ligeså og Splint & Co. stopper efter bogen med Spirou 47-50.
Der er i hverfald ikke mangel på godt materiale der skal udgives.