Hop! #155 - særnummer om Jijé

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af GoogaMooga »

YESSS!! Det nye Hop! #155 er et særnummer om euroklassikernes Godfather, Jijé! 64 sider, sh

Billede
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Faktisk er hele nummeret en genudgivelse af et længe udsolgt nummer fra 1986. HOP! har brugt dette kneb dels for at imødekomme de mange, der har efterspurgt det gamle nummer, dels for at nå at udgive fire numre på et år, som er et krav fra det franske postvæsen for at opnå særlige portovilkår. I Frankrig har de stadig et postvæsen nemlig.

Men der er tilføjet en komplet bibliografi med alt, hvad der er genudgivet fra 1986 til i dag. Den fylder hele fire sider, hvilket må siges at være ret imponerende.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af benadikt »

Og forsiderne er næsten ens.


BilledeBillede
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:Og forsiderne er næsten ens.
HOP! er det mest uforanderlige tegneserietidsskrift i verden. Den eneste ændring i forsidelayoutet kom, da de fire årlige numre blev opdelt i to med nostalgiske artikler og bibliografier og to med nyheder og aktuelle interviews. Så kom der til at stå "Nostalgie BD" på forsiden af hvert andet nummer og "Actualité BD" på hvert andet. Ellers ser det ud som altid, bortset fra at der er mindre skrivemaskinesats indeni i vore dage end tidligere!

Desværre må man alvorligt frygte, at tidsskriftet kommer til at gå i graven med skaberen og redaktøren Louis Cance. Ligesom det var tilfældet med Judd Hurds legendariske amerikanske tidsskrift "Cartoonist Profiles" - der også udkom i årtier, altid så ens ud, og som på grund af det personlige engagement på samme måde som med HOP! indeholdt oplysninger, interviews og tegninger, som man ingen andre steder så.

https://www.google.dk/search?q=%22Carto ... 0&bih=1379
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af GoogaMooga »

Cartoonist Profiles var virkelig godt, har en del numre hele vejen op.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 1. jan 2018, 22:40Desværre må man alvorligt frygte, at tidsskriftet kommer til at gå i graven med skaberen og redaktøren Louis Cance.
Beklageligvis har jeg fået ret i denne forudsigelse, for årets første triste nyhed er, at Louis Cance er død i en alder af næsten 85 år efter nogen tids sygdom.

Jeg har også undret mig over, at det er meget længe siden, der er kommet et nyt nummer. Og efter hvad der fremgår af omtalerne af hans udgang af verden, kommer der simpelthen ikke flere. Ingen vil være i stand til at videreføre det, fordi det hele bygger på hans personlige samling af detaljerede registreringer gennem 50 år. Angiveligt skal Cance have arbejdet på et sidste nummer, der skulle udgives som dobbeltnummer, men det er uklart, om det er nået så langt, at det kan realiseres.

Man fornemmer en vældig tristesse i tegneseriebibliografiske kredse i Frankrig, der ligesom jeg i årevis har fundet oplysninger, man ingen andre steder kunne finde. Ikke blot om franske og belgiske tegneserier, men mange internationale klassiske serier og serieskabere fra fx Italien, Spanien, England og USA. Heldigvis eksisterer hans mange biografier og bibliografier af både kendte og "ukendte kendte" tegneserieskabere, som for første gang blev kendte via hans nidkære og tilbundsgående arbejde og hans udveksling med internationale samlere og bibliografer.

Selv var han oprindelig tegner og forfatter, bl.a. på Pif-tegneserier, men i dag først og fremmest kendt for gennem 50 år - lige siden tidsskriftets start i 1973 - at have stået for redaktionen og store dele af indholdet i Hop!

Her en vidunderlig ti år gammel Youtube-video fra hans analoge redaktionslokale, hvor man ser ham skrive spalter til bladet på elektrisk skrivemaskine - som selv da, i 2014, var en nyanskaffelse - og de færdigt monterede sider med spalterne opklæbet sammen med illustrationer. Alt omkring ham var så analogt, at man lige til det sidste kun kunne betale for abonnementet med international bankcheck, for hvilken gebyret til banken i dag er lige så højt som selve prisen på abonnementet. Men det har uanset hvad været pengene værd.
https://www.youtube.com/watch?v=3qf_IeUgm6E

Jeg læser nu, at bladet har haft et oplag på op mod 800 eksemplarer, i de senere år nærmere 600. Nærmest med ærefrygt kan jeg sige, at jeg er jeg glad for at have været en af abonnenterne i næsten 30 år.
Vedhæftede filer
Louis Cance.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af GoogaMooga »

Trist nyhed om Louis Cance. Alt får ende, også Cance's livsværk. Der er to fransksprogede zines, jeg godt gad eje et run af, og det er "Phoenix" og "Hop!" Jeg tror, de udgør selve grundpillen i fransk-belgisk tegneserieforståelse.

Jeg er vild med tanken om at Cance arbejdede analogt helt frem til 2014. Jeg kan huske mit første spæde forsøg med Aldus Pagemaker i 1993, jeg er ikke kommet ret meget videre.

Min drøm ville være, at "Hop!" blev samlet i en slags intégrale, lige som "Cahiers du Cinéma" blev i 1980'erne (les cahiers jaunes). Men det forbliver en drøm.

"Hop!" er en guldgrube af info, på lige fod med de klassiske interviews i "Cahiers du Cinéma", men med et oplag på kun 600-800 eks., kommer det nok aldrig på tale med en sådan intégrale. En anden mere realistisk mulighed ville være en slags "best of", det gjorde Andrew Sarris med "Cahiers in English" tilbage i 1960'erne.

cahiers du.jpg
cahiers du.jpg (43.17 KiB) Vist 271 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Hop! #155 - særnummer om Jijé

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Her er nogle billeder taget af Thierry Groensteen i forbindelse med et langt interview med Louis Cance i 2017. Øverst lageret af tidligere numre af Hop!, nederst et beskedens uddrag af hans kælder, hvor han opbevarede arkivalier fra et halvt århundrede.
https://www.citebd.org/neuvieme-art/lou ... mme-de-hop

Han forklarer også, at visse tekster i de senere år faktisk har været indskrevet på computer af hans datter, og at han selv har forsøgt sig at lære at gøre det. Og at hans søn på et tidspunkt begyndte at indscanne montagerne sidevis, når han var færdig med opsætningen ved hjælp af fotokopimaskinen, lim, udskårne tekstspalter på papir, og restaurering med håndkraft af illustrationer, som var i farver, så de kunne stå i sort-hvid. Indtil da havde han selv fremstillet trykfilmene i trykkeriets mørkekammer. Og selv samlet trykarkene i omslaget, hæftet det sammen og tilskåret det på tre sider. Nærmest som vi andre gjorde i 1970'erne! Imponerende håndværker!
Vedhæftede filer
Louis Cance arkiv 1.jpeg
Louis Cance arkiv 1.jpeg (64.42 KiB) Vist 249 gange
Louis Cance arkiv 2.jpeg
Louis Cance arkiv 2.jpeg (36.97 KiB) Vist 249 gange
Besvar