Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Geoff skrev: 12. jun 2024, 13:54Andre danskere er i adressebogen:
  • Inge-Lise Hauerslev (Illustrator)
  • Köre og Karin Lund (Hvem er de?)
Meget interessant, tak :-)

Inge-Lise Hauerslev var i mange år nært tilknyttet Illustrationsforlaget/Carlsen, både som illustrator, forfatter, oversætter og redaktionel medarbejder. Hvis jeg ikke husker forkert, var det faktisk hende, der satte Jens Peder Agger og Per Carlsen i forbindelse med hinanden. Dette kombineret med at hendes mand igennem 1970'erne arbejdede i Bruxelles for EF forklarer, hvorfor hun har haft en forbindelse til Hergé. Hendes mand døde for få år siden 101 år gammel.

Köre og Karin Lund siger mig intet. Mon ikke Hergé er kommet til at skrive "Köre" i stedet for "Kåre"? Men lige meget hjælper det.
Geoff skrev: 12. jun 2024, 13:54Noget andet : I det seneste nummer af Tintinism udgav jeg en artikel med titlen "Tintin på Færøerne".
Ja, storartet artikel! Forbindelsen til Semic i Norge må dog skyldes en erindringsforskydelse hos Ingrid Sondum og Dániel Jakup Jørgensen. Alting gik gennem Semic i Danmark (Interpresse/Carslen), ligesom det var tilfældet for samtlige norske, svenske, finske og tyske Tintin-udgivelser på den tid. Forlaget Dropin fik heller ikke en egen udgivelseskontrakt, for Casterman syntes, det var for meget at gøre ud af det, så der blev bare lavet et lille tillæg til den danske kontrakt om, at den også indbefattede udgivelser på færøsk. Så slap Dropin også for at betale en forskudsgaranti

Mest aktiv var Føroya Lærarafelag, som Ingrid Sondum jo også stod for, med adskillige Derib-album, Rasmus Klump, de første 12 Prins Valiant-album m.m. Og Fannir udgav de første fem Valhalla-album. Også alt det gik igennem Semic/Interpresse/Carlsen i Bagsværd.

I starten af 2020 var der nye planer om at udgive Tintin på færøsk, via galleriet og kunsthandelen Myndlist. Men det var lige før coronakrisen, der satte det i stå igen.
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Geoff »

Carsten Søndergaard skrev: 13. jun 2024, 00:17 Ja, storartet artikel!
Tak ! :)
Carsten Søndergaard skrev: 13. jun 2024, 00:17I starten af 2020 var der nye planer om at udgive Tintin på færøsk, via galleriet og kunsthandelen Myndlist. Men det var lige før coronakrisen, der satte det i stå igen.
Meget interessant.

Hvem var den tiltænkte oversætter?
En direkte oversættelse fra fransk?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Geoff skrev: 13. jun 2024, 15:10Hvem var den tiltænkte oversætter?
Det kan jeg ikke svare på, for hele projektet blev standset med coronaen, så de nærmere detaljer blev der aldrig talt om.

Om Myndlist stadig er interesseret, ved jeg ikke. Eller om de stadig handler med Tintin-varer. Dengang var der Tintin-varer i deres webshop (album på dansk, fransk og engelsk og lidt merchandise), det er der tilsyneladende ikke længere. Benadikt besøgte den fysiske butik på den tid, måske ved han mere.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 13. jun 2024, 23:52
Geoff skrev: 13. jun 2024, 15:10Hvem var den tiltænkte oversætter?
Det kan jeg ikke svare på, for hele projektet blev standset med coronaen, så de nærmere detaljer blev der aldrig talt om.

Om Myndlist stadig er interesseret, ved jeg ikke. Eller om de stadig handler med Tintin-varer. Dengang var der Tintin-varer i deres webshop (album på dansk, fransk og engelsk og lidt merchandise), det er der tilsyneladende ikke længere. Benadikt besøgte den fysiske butik på den tid, måske ved han mere.
Jeg var forbi Myndlist dengang jeg hørte om planerne med færøsk Tintin. Ekspedienten i forretningen vidste ikke noget om planerne. Jeg kiggede forbi et par gange mere, men nu er det mindst to år siden, at jeg sidst var forbi. Jeg kan kigge forbi når jeg får tid om et par uger.

Der har ikke været noget i de færøske nyheder om, at der skulle udkomme Tintin.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Geoff »

Carsten Søndergaard skrev: 13. jun 2024, 00:17
Geoff skrev: 12. jun 2024, 13:54Andre danskere er i adressebogen:
  • Inge-Lise Hauerslev (Illustrator)
  • Köre og Karin Lund (Hvem er de?)
Meget interessant, tak :-)

Inge-Lise Hauerslev var i mange år nært tilknyttet Illustrationsforlaget/Carlsen, både som illustrator, forfatter, oversætter og redaktionel medarbejder. Hvis jeg ikke husker forkert, var det faktisk hende, der satte Jens Peder Agger og Per Carlsen i forbindelse med hinanden. Dette kombineret med at hendes mand igennem 1970'erne arbejdede i Bruxelles for EF forklarer, hvorfor hun har haft en forbindelse til Hergé. Hendes mand døde for få år siden 101 år gammel.

Köre og Karin Lund siger mig intet. Mon ikke Hergé er kommet til at skrive "Köre" i stedet for "Kåre"? Men lige meget hjælper det.
En sidste dansker er også i adressebogen: maleren Tonning Rasmussen.
Hergé var samler af moderne kunst. Men vi ved ikke, om han ejede et værk af Rasmussen.
Ingen bog om Hergé nævner denne maler, medmindre jeg tager fejl.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 13. jun 2024, 00:17Inge-Lise Hauerslev var i mange år nært tilknyttet Illustrationsforlaget/Carlsen, både som illustrator, forfatter, oversætter og redaktionel medarbejder. Hvis jeg ikke husker forkert, var det faktisk hende, der satte Jens Peder Agger og Per Carlsen i forbindelse med hinanden. Dette kombineret med at hendes mand igennem 1970'erne arbejdede i Bruxelles for EF forklarer, hvorfor hun har haft en forbindelse til Hergé. Hendes mand døde for få år siden 101 år gammel.
Jeg var sammen med Inge-Lise i Illustratorgruppens bestyrelse i Dansk Forfatterforening for godt 30 år siden, hvor hun var formand for gruppen. Jeg kan godt huske, hun nævnte, at hun havde mødt Hergé, og at hendes mand arbejdede i Bruxelles. Hun har studeret på Académie royale des beaux-arts de Bruxelles.
Carsten Søndergaard skrev: 15. mar 2024, 01:20Spoler man frem til omkring 1.40, vil man kunne opleve forfatteren Jacques Langlois, der arbejder på en bog baseret på Hergés sidste adresse- og telefonbog (indskrevet sidst i 1970'erne) med håndskrevne adresser og telefonnumre på hans omgangs- og bekendtskabskreds, for eksempel hans coiffeur (frisør), dentiste (tandlæge) ...
Men hvad med slagteren?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Geoff »

Frank Madsen skrev: 14. jun 2024, 14:42 Men hvad med slagteren?
Ingen slagter ( :D ), men Hergé nævner endda sin leverandør af foie gras og også omkring tyve restauranter...
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Geoff skrev: 14. jun 2024, 12:43En sidste dansker er også i adressebogen: maleren Tonning Rasmussen.
Hergé var samler af moderne kunst. Men vi ved ikke, om han ejede et værk af Rasmussen.
Det gjorde han!

For se bare her:
https://brussels-star.com/2016/06/26/pr ... 6-juillet/
Dépassant le cadre d’une simple exposition sur « Hergé », « Tonnerre de Brest », telle une Galerie d’Art, « Tonnerre de Brest » nous permet de découvrir des oeuvres originales, peintures et sculptures de sa collection privée, signées Pierre Alechinsky, Miguel Ortiz Berrocal, Jean Dubuffet, Paul Klee, Roy Fox Lichtenstein, Joan Miro, Manuel Hernández Mompó, Serge Poliakoff, Frank Stella, Tonning Rasmussen, Jean-Pierre Raynaud, ce dernier ayant placé une planche originale, en noir et blanc, sans texte, de ‘L’Affaire Tournesol’, au sein de son oeuvre ‘Container Zéro’, faisant entrer la BD à ‘Beaubourg’-Paris, le 9è art accédant, ainsi, en 1988, à la reconnaissance des Institutions françaises.

Eller her, ved at folde Bjælken "Tonning Rasmussen" ud:
https://sund.ku.dk/besoeg/kunsten-paa-panum/vaerker
Født i 1936 i Horsens. Kunstmaler. Tonning Rasmussen har lavet flere offentlige udsmykninger, blandt andet på Nørreport station i 1981 (nu fjernet), et gavlmaleri i Vanløse og Bornholms Sygehus.
Tonning Rasmussen stod for den første større udsmykning på Panum. For at bryde med husets robuste materialer som beton, mursten og fyrretræ, blev Rasmussen bedt om at dekorere med sprudlende farver. Resultatet blev et værk, som er særligt kendt for de farvemættede børnetegningsagtige figurer.
Udsmykningen kan ses to steder i bygningen; På den buede væg mod Lundsgaard Auditoriet (1976) og i forhallen ved informationen (1982). Tonning Rasmussen kalder dekorationen i forhallen ”Det genopstandne Atlantis”. Det er en hyldest til Tintin’s skaber Hergé, der var en ivrig samler af hans malerier.

Den omtalte video af udsmykningen på Panuminstituttet kan ses nederst her:
https://sund.ku.dk/besoeg/kunsten-paa-p ... #Rasmussen

Her en nekrolog:
https://tidende.dk/navne/en-af-bornholm ... oed/138352

Tak for denne utroligt interessante oplysning! Jeg har aldrig hørt om det før!
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Geoff »

Tak, Carsten. Og tillykke med din forskning! :D
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Indlæg af Geoff »

Endelig nævner Philippe Goddin Rasmussen kort i Hergé. Lignes de vie (s. 822).
Han fortæller, at Hergé i 1968 købte et maleri af Rasmussen med titlen Hommage au père de Tintin (Hyldest til Tintins far).
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Geoff skrev: 14. jun 2024, 20:53 Endelig nævner Philippe Goddin Rasmussen kort i Hergé. Lignes de vie (s. 822).
Han fortæller, at Hergé i 1968 købte et maleri af Rasmussen med titlen Hommage au père de Tintin (Hyldest til Tintins far).
Tak igen! Det hele er nu skrevet ind i det rullende manuskript til "Tintins danmarkshistorie" :-)
Brugeravatar
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Jakobsen »

Tintin i Vojens
Vedhæftede filer
Tintin voj.jpg
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af ovemunk »

Jakobsen skrev: 22. jun 2024, 01:44 Tintin i Vojens
:D :lol: :lol: :lol: :lol:

Kors for nogle efterligninger, Dupont og Dupont er ikke engang lige høje. :P
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Kontakt:

Er der nogle oplysninger om personerne og omstændighederne? Hvor stammer billedet fra?
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Indlæg af Snoopy »

Carsten Søndergaard skrev: 23. jun 2024, 00:17 Er der nogle oplysninger om personerne og omstændighederne? Hvor stammer billedet fra?
Jeg vil tro billedet er taget herfra: https://arkiv.dk/vis/3395435 - hvor der er lidt flere oplysninger. Men mon ikke Jakobsen ved mere?
Besvar