Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:
Jakobsen skrev:Jeg kunne godt tænke mig de to filmalbum fra 60érne på dansk - de er aldrig blevet oversat og i forlængelse af Hajsøen kunne det være helt perfekt også at få dem på dansk. De udkom på fransk og er faktisk ganske flotte.
Det kommer næppe til at ske. Casterman må ikke udgive dem for Moulinsart, og Moulinsart må ikke udgive dem for Casterman. Og i øvrigt har Steven Spielberg alle audiovisuelle rettigheder, inklusive afledte produkter som filmbøger, hvilket sikkert også forplumrer det hele. Og så interessante er de trods alt heller ikke.
Spielbergs rettigheter til nye Tintin-filmer i dag forpurrer mulighetene til å utgi opptrykk av gamle filmalbum fra 60-tallet? Er dét egentlig sannsynlig? Filmene selv utkommer jo på nye Blu-ray- og DVD-utgaver uten at det er noe problem, så burde ikke det samme gjelde album som adapterer filmene?
Carsten Søndergaard skrev:
GoogaMooga skrev:Blev de ikke udgivet i England på et tidspunkt?
ComicWiki har som altid svaret.
https://comicwiki.dk/wiki/De_blå_appelsiner
Jeg har det islandske filmalbumet av De blå appelsiner. :) Bestemoren min fant utgaven fra 1978 til salgs i en vanlig bokhandel da hun besøkte Island en gang på 2000-tallet. Så det virker som albumet var jevnt i salg i flere tiår der.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:Spielbergs rettigheter til nye Tintin-filmer i dag forpurrer mulighetene til å utgi opptrykk av gamle filmalbum fra 60-tallet? Er dét egentlig sannsynlig? Filmene selv utkommer jo på nye Blu-ray- og DVD-utgaver uten at det er noe problem, så burde ikke det samme gjelde album som adapterer filmene?
Ja, det er ikke bare sandsynligt, det er temmelig sikkert. Ingen tør røre ved det, fordi ingen vil udfordre Spielberg på de rettigheder. Selve filmene er formentlig en anden sag, der er sikkert nogle gamle kontrakter, som selv Spielberg ikke rigtig kan pille ved. Og igen ... SÅ interessante er de gamle filmalbum jo heller ikke, at nogen føler behov for at slås for at få dem genudgivet. Hvilket sådan set forklares ved, at den islandske udgave har været i almindelig handel tyve år efter udgivelsen ...
Mesterius skrev:Bestemoren min fant utgaven fra 1978 til salgs i en vanlig bokhandel da hun besøkte Island en gang på 2000-tallet. Så det virker som albumet var jevnt i salg i flere tiår der.
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Jakobsen »

Det er bare en gang typisk fransk juridisk rod! Jeg synes Moulinsart holder Tintin fans for nar, når de på den ene side nu har fundet på at alle de sort/hvide album nu skal farvelægges - for at sælge hele molivitten een gang til - og så holder ting tilbage som rent faktisk KUNNE give god mening at udgive i stedet. Jøsses!!! :roll:
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af D@niel »

Jakobsen skrev:Det er bare en gang typisk fransk juridisk rod! Jeg synes Moulinsart holder Tintin fans for nar, når de på den ene side nu har fundet på at alle de sort/hvide album nu skal farvelægges - for at sælge hele molivitten een gang til - og så holder ting tilbage som rent faktisk KUNNE give god mening at udgive i stedet. Jøsses!!! :roll:
Jeg fik tidligere nævnt, at jeg sætter grænsen ved Den Lille Tintin, men jeg må også sige, at jeg ikke er til farvelægning. Jeg købte den med Sovjet, fordi der ikke i forvejen fandtes en farveudgave af den historie. Men farvelægninger af de øvrige kommer ikke til at stå i min reol.

Og lige et voldsomt sidespring, Jakobsen - i dag købte jeg S'Ranas Stav i Fantask, og vil du tænke dig, da jeg kom hjem opdagede jeg, at Kidde har skrevet i den: "Lars: Kh og stor tak! Rune" :shock: er det mon dig, han skriver til? Den må jo være røget tilbage på hylden, efter han havde fat i den...
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Jakobsen »

Ej hvor sjovt! Jeg har den signeret af Rune - til mig. :D
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af D@niel »

Måske har han øvet sig i det eksemplar, jeg fik :) Jeg læser den med nænsom hånd, og så sender jeg den til dig. Så har du to :lol:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jakobsen skrev:Det er bare en gang typisk fransk juridisk rod! Jeg synes Moulinsart holder Tintin fans for nar, når de på den ene side nu har fundet på at alle de sort/hvide album nu skal farvelægges - for at sælge hele molivitten een gang til - og så holder ting tilbage som rent faktisk KUNNE give god mening at udgive i stedet. Jøsses!!! :roll:
Det har ikke noget at gøre med fransk juridisk rod. Frankmænd er civiliserede, de interesserer sig ikke for den slags. Og der er slet ingen franskmænd involveret, kun belgiere samt en enkelt englænder, Nick Rodwell.

Du skal invitere Nick Rodwell på vegetarisk frokost, Lars, og tale pænt om hunde. Så har du ham og kan sige din ærlige mening. Og jeg vil være flue på væggen! Han ved godt, at alle mener, han er en skiderik. Så man kan roligt tale åbent ;-)

ALTING handler om konflikten mellem Moulinsart og Casterman. Og det kommer ikke til at ændre sig før i 2052, når Tintin bliver public domain.
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Asger Pedersen »

D@niel skrev:Jakobsen - i dag købte jeg S'Ranas Stav i Fantask, og vil du tænke dig, da jeg kom hjem opdagede jeg, at Kidde har skrevet i den: "Lars: Kh og stor tak! Rune" :shock: er det mon dig, han skriver til? Den må jo være røget tilbage på hylden, efter han havde fat i den...
Der er mindst to andre Lars'er, der har fået signerede eksemplarer, ved jeg...
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af D@niel »

Ja, du tænker på Kramhøft og Rasmussen? Nok en mere sandsynlig historie, end at Rune øvede sig :wink: Min usagte bagtanke var, at Jakobsen måske havde en idé om, hvor den kunne høre til. Men hvis du har kontakt til d'herrer Lars, må du da gerne høre, om en af dem mangler bogen.

I princippet kunne det vel være en hvilken som helst Lars, men mon ikke, det er en af dem?

Og godt arbejde med den bog i øvrigt. Jeg havde aldrig hørt om den :oops: Der var jo en perlerække af danske tegneserieskabere involveret :D
Vedhæftede filer
s'ranas stav.jpg
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Jakobsen »

Den bør naturligvis gå til den rigtige Lars :D
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Carsten Søndergaard skrev:Muligvis kan der endda være flere end de fem versioner - hvis kortene og den dem tilhørende tekst ikke er ændret samtidig. Men det kræver adgang til et komplet sæt af samtlige oplag at redegøre for. Jeg har desværre kun nogle få af dem selv.

Om femte version: Jeg har et fransk album trykt i 1987, er deri er Asien-kortet kommet tilbage. Så det er sket senest i 1987 i de franske udgaver. Og altså i 1996 i de danske.

Der findes følgende oplag på dansk. Jeg har noteret det, jeg ved fra jeres ovenstående oplysninger samt egne eksemplarer. Udgivelsesår - oplagsnummer: kortudgave - geografiske navne i Tintins replik ... Terrys replik. Så skal resten af felterne blot udfyldes :-)

1961 - 1. oplag: Asien - Bombay/Colombo/Ceylon - Det får jo aldrig ende!
1968 - 2. oplag:
1969 - 3. oplag: Asien
1971 - 4. oplag: Asien
1972 - 5. oplag:
1973 - 6. oplag:
1974 - 7. oplag: Middelhavet
1977 - 8. oplag: Middelhavet - Istanbul ... Og glo på Blå Måske, måske?
1983 - 9. oplag:
1986 - 10. oplag: Middelhavet - Istanbul ... Og glo på Blå Måske, måske?
1988 - 11. oplag: Middelhavet - Istanbul ... Og glo på Blå Måske, måske?
1996 - 12. oplag: Asien - Bombay/Colombo/Sri Lanka ... Jeg har også lyst til at Sriii!
1999 - 13. oplag:
2002 - 14. oplag:
2002 - 15. oplag: Asien - Bombay/Colombo/Ceylon - Det får jo aldrig ende!

Den nye beskæring af Asienkortet optræder første gang i 12. oplag 1996.

Ny oversættelse fra 2005 (retroudgave i farver, miniudgave og ny standardudgave):
Asien - Bombay/Colombo/Ceylon ... Vi når aldrig frem!
Beskæringen af kortet: Oprindelig beskæring i retroudgaven - ny beskæring i mini/standardudgaven.

Man bemærker, at Sri Lanka for første gang nævnes i 1996. Men snart atter bliver til Ceylon.

Og hvad skibets navn på redningskransen angår: Har det nogen sinde været med på dansk før i 2005??
Fra 5. oplag, 1972, dukker Middelhavskortet så op for første gang.
Undskyld min sene respons ...
Tintin Faraus Cigarer 5. oplag 1972.jpg
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jan Erik Hedberg skrev:Fra 5. oplag, 1972, dukker Middelhavskortet så op for første gang.
Undskyld min sene respons ...
Tak! Absolut bedre sent end aldrig :-)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Cobolt kommer kommer med en ny udgave af Tintin i Sovjetunionen i juni.
Men er det mon rigtigt som de skriver, at den er tegnet og farvelagt af Hergé?

Billede
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak for korrekturlæsningen, Benadikt :-)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev:Tak for korrekturlæsningen, Benadikt :-)
Nu er den ikke mere farvelagt af Hergé. :) 8)
Men den er stadig 144 sider i farver! :)
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Besvar