Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tintin på Bogforum:

Under hele messen
Stand E Syd-Comics Scenen
Gasolins pladeomslag med Tintin
Den originale farvelægning til Gasolins første pladeomslag, på den såkaldte GAS 1, udstilles for første gang i næsten 50 år offentligt - med tilhørende trykfilm med den forstørrede stregtegning. I udstillingsmontren kan man også se det færdige pladeomslag og sammenligne med tegningen fra De 7 krystalkugler. Og læse hvem af gasserne der fandt på det, og hvem på Hergés tegnestue der formentlig udførte den forstørrede tegning og lavede farvelægningen. Serielands egen Peter Becher siges at stå bag løjerne!

Fredag kl. 17-18
Kristian Bang Foss og Niels Søndergaard
Cobolts stand
Forfatteren til Kaptajn Haddocks ordbog og forfatteren til kaptajn Haddocks ordforråd signerer "Kaptajn Haddocks ordbog".

Lørdag kl. 14-15
Michael Farr
Cobolts stand
Michael Farr signerer sine bøger "Tintin - en rejse i Hergés univers" og "Tintin & co."

Søndag kl. 14-15
Tintin - A Life in Pictures
Stand E Syd-Comics Scenen
Den britiske Tintin-ekspert Michael Farr giver et rigt illustreret indblik i den udødelige figurs fantastiske liv i anledning af 90-års jubilæet for Hergés første Tintin-historie.

Søndag kl. 15-16
Barbarer! Skrubtudser! Tæppehandlere!
Stand E Syd-Comics Scenen
Kristian Bang Foss, Nanna Kalinka Bjerke, Mads Strandberg, Lauge Hendriksen, Lars Thiesgaard , Kjeld Nørgaard
Kendis-quiz om kaptajn Haddocks skældsord. Kristian Bang Foss er forfatteren til "Kaptajn Haddocks ordbog". Nanna Kalinka Bjerke har lige udgivet en bog om bandeord for børn og unge - hvordan de bedst bruges, og hvornår måske ikke. Strandberg og Hendriksen er drengene med Tintin-podcasten. Men det egentlige scoop er naturligvis, at Kjeld Nørgaard medvirker - som lagde stemme til Haddock i tv-tegnefilmene (ja, ja, og Kaj fra Kaj og Andrea og så meget andet), og Lars Thiesgaard, som lagde stemme til Tintin selv.

Søndag kl. 15-16
Michael Farr
Stand E Syd-Comics Scenen
Michael Farr signerer sine bøger "Tintin - en rejse i Hergés univers" og "Tintin & co."

Søndag kl. 17-18
Kristian Bang Foss og Niels Søndergaard
Stand E Syd-Comics Scenen
Forfatteren til Kaptajn Haddocks ordbog og forfatteren til kaptajn Haddocks ordforråd signerer "Kaptajn Haddocks ordbog".
Vedhæftede filer
GAScrop_800.jpg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Tintin på Bogforum:
I burde have hyret Yahya Hassan til at læse højt fra "Kaptajn Haddocks ordbog". Det ville have været konge.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Tintin på Bogforum:
I burde have hyret Yahya Hassan til at læse højt fra "Kaptajn Haddocks ordbog". Det ville have været konge.
Faktisk havde vi en idé om at hyre en skuespiller til at gå rundt på Bogforum og udspy eder og forbandelser iført kaptajnskostume. Det blev ikke til noget, der var desværre alt for meget andet at organisere. Men bestemt, Yahya havde været konge i den skikkelse! Ha ha!

Efter at hans første digtsamling var udkommet stod jeg røg sammen med ham på bagsiden af Bogforum, da hans telefon ringede. Aarhus Bibliotek ville gerne hyre ham til en oplæsning, men han var ikke tilfreds med det honorar, de kunne tilbyde. "Men selvfølgelig, hvis det kan være i kontanter og uden regning, er det okay". Han var virkelig blevet dansker, tænke jeg.

Nå, men i denne omgang må man altså nøjes med at høre, hvad Kjeld Nørgaard kan bidrage med.
Senest rettet af Carsten Søndergaard 14. nov 2019, 01:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hov, det med Peter Becher og løjerne ovenfor skulle naturligvis have stået under emnet med Haddock-kendisquizzen.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Har nogen set Ørkenens Sønners nye show, "En fez i en hornlygte"? Jeg har desværre ikke endnu. De spiller det heldigvis hele næste år over hele landet.

Angiveligt baserer et af hovednumrene sig på Tintin. Med Tøntøn og hans hund Sherry i hovedrollerne, foruden kaptajn Hitchcock, professor Tournedos samt Hector - og Bianca Kastagnetter, som til tonerne af "Jeg har aldrig fået noget", viser sig at være en mand. "Blasfemisk morsomt", skrev Børsen.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 588
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af ovemunk »

Det skal jeg sige dig den 8/1. :D

(Jeg har bilettter til den 7.)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Skogsdotter »

Carsten Søndergaard skrev:Har nogen set Ørkenens Sønners nye show, "En fez i en hornlygte"? Jeg har desværre ikke endnu. De spiller det heldigvis hele næste år over hele landet.

Angiveligt baserer et af hovednumrene sig på Tintin. Med Tøntøn og hans hund Sherry i hovedrollerne, foruden kaptajn Hitchcock, professor Tournedos samt Hector - og Bianca Kastagnetter, som til tonerne af "Jeg har aldrig fået noget", viser sig at være en mand. "Blasfemisk morsomt", skrev Børsen.
Haha! Så kunne det være, man for en gangs skyld rent faktisk skulle se dem live i stedet for at vente på, at de kommer i fjernsynet. :lol:
Men det må godt nok være en sketch med en del kostumeskift, alle de figurer taget i betragtning.

Det næste bliver vel, at de endelig udnytter, at Søren Pilmark har en vis lighed med Blake og får lavet en Blake og Mortimer-sketch. ;) (Come on, hvem vil ikke gerne se Niels Olsen give den som Olrik?)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Har nogen set Ørkenens Sønners nye show, "En fez i en hornlygte"? Jeg har desværre ikke endnu. De spiller det heldigvis hele næste år over hele landet.

Angiveligt baserer et af hovednumrene sig på Tintin. Med Tøntøn og hans hund Sherry i hovedrollerne, foruden kaptajn Hitchcock, professor Tournedos samt Hector - og Bianca Kastagnetter, som til tonerne af "Jeg har aldrig fået noget", viser sig at være en mand. "Blasfemisk morsomt", skrev Børsen.
Sussi og jeg var til premieren i oktober, da Sussi som sædvanlig havde lavet ØS-tegneserien i programmet. Tintin-sketchen var vældig spas.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:]Sussi og jeg var til premieren i oktober, da Sussi som sædvanlig havde lavet ØS-tegneserien i programmet. Tintin-sketchen var vældig spas.
Så Sussi har måske ligefrem tegnet Tøntøn? Det kunne jo siges at være på tide! :shock:
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

ovemunk skrev:Det skal jeg sige dig den 8/1. :D

(Jeg har bilettter til den 7.)
Glæder mig til at læse din anmeldelse :-)

I mellemtiden har jeg fået at vide, at de fire sønner i forbindelse med premieren fik overrakt et komplet sæt af retroudgaverne af Tintin hver. Deres agent havde faktisk købt og betalt for dem, jeg havde bare ikke hørt om det. De blev naturligvis meget glade for dem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Meget fin vinduesudstilling i Bog & idé i Bispensgade i Aalborg netop nu.
Vedhæftede filer
Tintin-Bispensgade-BogIde-Aalborg.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev:Nå, men i denne omgang må man altså nøjes med at høre, hvad Kjeld Nørgaard kan bidrage med.
Hvad man også kan høre i Tintin-livepodcasten fra Bremen Teater om de danske filmstemmer i Tintin på film og tv. Ud over Tintinpodcasterne Lauge Hendriksen og Mads Strandberg medvirker Kjeld Nørgaard, Lars Thiesgaard og filmeksperten Brian Iskov, der selv står for podcasten "Med dansk tale" om danske stemmer i tegnefilm og og tv-film.
https://www.spreaker.com/user/9753468/t ... hiesgaard-

Det forlyder, at der også er planlagt en Tintin-særpodcast om Haddocks vokabular (og ordbog) under Kjeld Nørgards medvirken i den nærmeste fremtid.

Kaptajn Haddocks ordbog udkommer i øvrigt om to uger i 4. oplag, mindre end et år efter at første oplag udkom. Det er naturligvis den største enkeltstående succes i Cobolts historie, og interessant nok er den opnået stort set uden nogen omtale af bogen. Der findes 0 journalistiske omtaler og 1 anmeldelse - og det er Bertis her på Serieland, hvor han anså den for at være "overflødig" og "ligegyldig". I mellemtiden er bogen i år også udkommet på svensk, men der har den i modsætning til i Danmark fået enorm omtale, på adskillige tv-kanaler, radiokanaler, i talrige avisartikler osv. og er allerede trykt i 15.000 eksemplarer. Alt vedrørende Tintin er, som det altid har været, dobbelt så stort i Sverige som i Danmark.
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Mesterius »

Carsten Søndergaard skrev:Alt vedrørende Tintin er, som det altid har været, dobbelt så stort i Sverige som i Danmark.
Akkurat dét er fascinerende for meg. Frem til jeg hørte om hvor stort Tintin er i Sverige for noen år siden, hadde jeg trodd at Danmark var det skandinaviske land hvor serien var størst. Også med tanke på hvor mange utgaver alle albumene etterhånden er utkommet i på dansk (Sverige kommer nå etter med de fundamentalistiske retroutgaver av svart-hvitt-albumene). Men jeg har jo etter hvert forstått at Tintin har vært et enormt fenomen i Sverige i mange tiår.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7159
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Alt vedrørende Tintin er, som det altid har været, dobbelt så stort i Sverige som i Danmark.
Akkurat dét er fascinerende for meg. Frem til jeg hørte om hvor stort Tintin er i Sverige for noen år siden, hadde jeg trodd at Danmark var det skandinaviske land hvor serien var størst. Også med tanke på hvor mange utgaver alle albumene etterhånden er utkommet i på dansk (Sverige kommer nå etter med de fundamentalistiske retroutgaver av svart-hvitt-albumene). Men jeg har jo etter hvert forstått at Tintin har vært et enormt fenomen i Sverige i mange tiår.
Interessant nok kom de første danske og de første svenske album samtidig, nemlig i 1960. På dansk udgivet af Per Carlsen, på svensk udgivet af Bonnier. Begge forlag udgav fire album (dog ikke helt de samme), men i meget forskellige oplag: På dansk mener man at oplaget var 6.000 pr. album, men på svensk 20.000. Og det blev en kæmpekatastrofe for Bonnier, som straks holdt op igen - hvorimod det for Per Carlsen ikke var nogen rigtig succes, men han troede dog så meget på sagen, at han fortsatte, stadig med begrænsede oplag indtil videre.

Midt i 1960'erne begyndte salget at stige i Danmark, og derfor besluttede Per Carlsen sig for at lancere albummene i Tyskland (1967) og i Sverige (1968). I det hele taget var det svenske Carlsen-forlag i fremgang (også med børnebøger), og Per Carlsen havde netop ansat en leder af det svenske Carlsen-forlag, som hidtil var blevet drevet fra Danmark. En yderst vellykket lanceringskampagne for Tintin blev udformet af en trio bestående af forlagslederen Arne Mossberg selv, tegneren Jan Lööf og Svenska Seriakademins formand, Sture Hegerfors. Og så sagde det bare BANG. Salget steg også kraftigt i Danmark i de følgende år, men ikke nær så meget som i Sverige. Selv når man tager i betragtning at der jo altså er betydeligt flere svenskere end danskere i det hele taget.

Bonnier fik Tintin igen, da de købte Carlsen-forlaget af Per Carlsen, men i Sverige var det, som om de helt tabte gnisten, efter at den ellers vellykkede svenske nyoversættelse udkom i 2003, hvorimod det samme fænomen i Danmark i 2005 tværtimod gav blod på tanden i forhold til adskillige nye udgaver, for eksempel de fundamentalistiske sort-hvide. På Cobolt glæder man sig over, at Bonnier ikke rigtig vidste, hvad de skulle stille op med Tintin, og til sidst helt opgav, så Cobolt kunne overtage rettighederne. Bonnier må formentlig til evig tid finde sig i at være kendt som det eneste forlag i verdenshistorien, der frivilligt har frasagt sig rettighederne til Tintin.

At Tintin aldrig rigtig har vundet fodfæste i Norge, kan man nok undre sig over.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9406
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Nå, men i denne omgang må man altså nøjes med at høre, hvad Kjeld Nørgaard kan bidrage med.
Hvad man også kan høre i Tintin-livepodcasten fra Bremen Teater om de danske filmstemmer i Tintin på film og tv. Ud over Tintinpodcasterne Lauge Hendriksen og Mads Strandberg medvirker Kjeld Nørgaard, Lars Thiesgaard og filmeksperten Brian Iskov, der selv står for podcasten "Med dansk tale" om danske stemmer i tegnefilm og og tv-film.
https://www.spreaker.com/user/9753468/t ... hiesgaard-

Det forlyder, at der også er planlagt en Tintin-særpodcast om Haddocks vokabular (og ordbog) under Kjeld Nørgards medvirken i den nærmeste fremtid.

Kaptajn Haddocks ordbog udkommer i øvrigt om to uger i 4. oplag, mindre end et år efter at første oplag udkom. Det er naturligvis den største enkeltstående succes i Cobolts historie, og interessant nok er den opnået stort set uden nogen omtale af bogen. Der findes 0 journalistiske omtaler og 1 anmeldelse - og det er Bertis her på Serieland, hvor han anså den for at være "overflødig" og "ligegyldig". I mellemtiden er bogen i år også udkommet på svensk, men der har den i modsætning til i Danmark fået enorm omtale, på adskillige tv-kanaler, radiokanaler, i talrige avisartikler osv. og er allerede trykt i 15.000 eksemplarer. Alt vedrørende Tintin er, som det altid har været, dobbelt så stort i Sverige som i Danmark.
En masse andre, end Berti, må jo så synes den ikke er overflødig. Jeg synes virkelig godt om Tintin, men bogen er heller ikke noget der umiddelbart tiltaler mig.
Jeg troede at Tintin var kæmpe stor i Danmark, men nu siger du så at Tintin er dobbelt så stor i Sverge. Det havde jeg ikke lige troet. Jeg troede ellers kun det var i Belgien (måske Frankrig også) og Danmark at Tintin album konstant har været tilgængelige. Så når du siger at alt vedrørende Tintin er dobbelt så stort i Sverige hvad dækker "alt" så?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar