Tintins danmarkshistorie

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Robin skrev:Skal det her med:

Tintin: Enhjørningens hemmelighed er en amerikansk animeret film som havde dansk premiere den 27. oktober 2011. I den forbindelse var der Tintin konkurrence på Matilde cacaomælk Classic og vist nok også på Light udgaven. Det sidste ved jeg ikke med sikkerhed.

mvh.
Jo, det bør da nævnes, tak for den oplysning! Men hvor stammer oplysningen fra ... egen hukommelse? Det er ikke muligt umiddelbart at google noget, der bekræfter den. Men derfor er det da sikkert rigtigt nok. Der var visse rettigheder i omløb i forbindelse med filmen, som Moulinsart ikke kunne kontrollere, fordi de lå hos Spielberg. Værd at undersøge nærmere hos Arla.
Brugeravatar
tohan
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 235
Tilmeldt: 13. sep 2006, 22:37
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af tohan »

Tintin Skattejagt:
Man kan jo også tilføje at minder om spillet har overlevet tidens tand med bravour blandt sande kendere. Derom vidner bl.a. den ultimative anerkendelse i form af en tre siders illustreret artikel om Tintin skattejagt-merchandise af P. Becher i Nørd Nyt #4 1997, hvori spillet er "sagens kerne".

Et enkelt citat: "Tilbage står kun minderne om et uovertruffent terning-spil, samt en bunke spørgsmål". Herefter følger så en remse af bryggerier man forgæves har forespurgt hos; men ingen Rynkeby, Hovgaard eller Appella imellem :)
Senest rettet af tohan 11. jan 2018, 00:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

tohan skrev:Man kan jo også tilføje at minder om spillet har overlevet tidens tand med bravour blandt sande kendere. Derom vidner bl.a. den ultimative anerkendelse i form af en tre siders illustreret artikel om Tintin skattejagt-merchandise af P. Becher i Nørd Nyt #4 1997, hvori spillet er "sagens kerne".

Et enkelt citat: "Tilbage står kun minderne om et uovertruffent terning-spil, samt en bunke spørgsmål". Herefter følger så en remse af bryggerier man forgæves har forespurgt hos; men ingen Rynkeby, Hovgaard eller Appella imellem :)
Peter Becher er og bliver en Tintinnørd, og tak for det :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Geoff skrev:1987 - De første Tintin-album på færøsk (oversat fra dansk)
Geoff, ved du med sikkerhed, at de udkom i 1987? For eksempel her - hvor de kan ses begge to - fremgår det, at de udkom i 1988:
http://www.intertintin.com/faroerdropinboeken.htm

Jeg har forresten talt med et af to mennesker, som ud over mig selv havde at gøre med de færøske udgaver her i Danmark dengang. Hun kunne desværre ikke rigtig huske noget, ud over at de blev lavet. Jeg sender dig en mail, hvis den anden kan huske noget!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Robin »

Carsten Søndergaard skrev:
Robin skrev:Skal det her med:

Tintin: Enhjørningens hemmelighed er en amerikansk animeret film som havde dansk premiere den 27. oktober 2011. I den forbindelse var der Tintin konkurrence på Matilde cacaomælk Classic og vist nok også på Light udgaven. Det sidste ved jeg ikke med sikkerhed.

mvh.
Jo, det bør da nævnes, tak for den oplysning! Men hvor stammer oplysningen fra ... egen hukommelse? Det er ikke muligt umiddelbart at google noget, der bekræfter den. Men derfor er det da sikkert rigtigt nok. Der var visse rettigheder i omløb i forbindelse med filmen, som Moulinsart ikke kunne kontrollere, fordi de lå hos Spielberg. Værd at undersøge nærmere hos Arla.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Robin »

Jeg ville have skrevet i ovennævnte, at jeg har chokolademælkekartonen stående. Jeg mener imidlertid, at Spærhage også havde light-udgaven.. Anyone else?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8452
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:
Robin skrev:Skal det her med:

Tintin: Enhjørningens hemmelighed er en amerikansk animeret film som havde dansk premiere den 27. oktober 2011. I den forbindelse var der Tintin konkurrence på Matilde cacaomælk Classic og vist nok også på Light udgaven. Det sidste ved jeg ikke med sikkerhed.

mvh.
Jo, det bør da nævnes, tak for den oplysning! Men hvor stammer oplysningen fra ... egen hukommelse? Det er ikke muligt umiddelbart at google noget, der bekræfter den. Men derfor er det da sikkert rigtigt nok. Der var visse rettigheder i omløb i forbindelse med filmen, som Moulinsart ikke kunne kontrollere, fordi de lå hos Spielberg. Værd at undersøge nærmere hos Arla.
Man skal bare google på "matilde kakao tintin" – uden H. Så kommer følgende:

http://www.theodmgroup.com/matilde-kaka ... h-denmark/
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Robin »

Ja! Klart uden "h"! Tak for googl'ingen!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Geoff »

Carsten Søndergaard skrev:
Geoff skrev:1987 - De første Tintin-album på færøsk (oversat fra dansk)
Geoff, ved du med sikkerhed, at de udkom i 1987? For eksempel her - hvor de kan ses begge to - fremgår det, at de udkom i 1988:
http://www.intertintin.com/faroerdropinboeken.htm
Ja !

f. eks. "Føroyskur Bókalisti 1987" ("Færøsk Bogfortegnelse 1987"), s. 12

"Herge (bel): Hin gátuføra stjørnan / [tekstur og tekningar] Herge ; [týtt úr donskum hevur Dánjal Jákup Jørgensen]. - [Velbastað] : Dropin, 1987 (prentað í Belgia). - [2], 62 s. : myndir; 30 cm. [...] (http://www.savn.fo/documents/F016F1E0-E ... AE8299.pdf)
Carsten Søndergaard skrev:Jeg sender dig en mail, hvis den anden kan huske noget!
Tak ! :wink:
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af benadikt »

Geoff skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Geoff skrev:1987 - De første Tintin-album på færøsk (oversat fra dansk)
Geoff, ved du med sikkerhed, at de udkom i 1987? For eksempel her - hvor de kan ses begge to - fremgår det, at de udkom i 1988:
http://www.intertintin.com/faroerdropinboeken.htm
Ja !

f. eks. "Føroyskur Bókalisti 1987" ("Færøsk Bogfortegnelse 1987"), s. 12

"Herge (bel): Hin gátuføra stjørnan / [tekstur og tekningar] Herge ; [týtt úr donskum hevur Dánjal Jákup Jørgensen]. - [Velbastað] : Dropin, 1987 (prentað í Belgia). - [2], 62 s. : myndir; 30 cm. [...] (http://www.savn.fo/documents/F016F1E0-E ... AE8299.pdf)
Ja, nr. 1 udkom i 1987, og nr. 2 udkom i 1988.

Nr. 2 kan ses side 13 (pdf-dokumentets side 8 ) i Færøsk bogfortegnelse 1988.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Spærhage »

Robin skrev:Jeg ville have skrevet i ovennævnte, at jeg har chokolademælkekartonen stående. Jeg mener imidlertid, at Spærhage også havde light-udgaven.. Anyone else?

mvh.
Jeg sidder ikke lige i 'hulen' nu, men mener at jeg har hvad der kom af Matilde-tingel-tangel i den tid. Kan tjekke det, hvis interessant (i denne sammenhæng). Der var en konkurrence i Føtex, hvor man kunne vinde rygsæk, T-shirt og 2 billetter. 'Jagten på den gyldne Matilde', tror jeg det hed (ikke sikker, men kan tjekkes henover weekenden).

Men udover de to forskellige filmplakater (der udover standardstørrelsen, også fandtes i en 'bus-skurs-størrelse'), var der også en kampagne for Peugeot-biler.
http://www.mynewsdesk.com/dk/peugeot-da ... ber-688490
Her var der (mindst) 2 forskellige motiver på ophæng/plakater.

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Geoff »

1968 - Per Kirkeby, "Uden Titel"

"I værket ”Uden titel” fra 1968 henter Kirkeby eksempelvis elementer fra tegneserien Tintin [Geoff: Tintin og det sorte guld...], som han blander med strukturer og former, han bl.a. kender fra sit naturvidenskabelige arbejde. Derved tillægges en intellektuel distance til motiverne, der gør det muligt for Kirkeby at arbejde narrativt og indholdsmættet, uden at udtrykket bliver patetisk eller banalt. https://kunsten.nu/journal/ugens-kunstner-per-kirkeby/

Billede
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Berti Stravonsky »

Den der Green Peace poster. Er den nævnt?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:Man skal bare google på "matilde kakao tintin" – uden H. Så kommer følgende:

http://www.theodmgroup.com/matilde-kaka ... h-denmark/
Tak til Sherlock Madsen :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintins danmarkshistorie

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev:Ja, nr. 1 udkom i 1987, og nr. 2 udkom i 1988.

Nr. 2 kan ses side 13 (pdf-dokumentets side 8 ) i Færøsk bogfortegnelse 1988.
Tak for detaljeret info!
Besvar