Zooms Bob Morane

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 26. feb 2015, 22:34

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af D@niel »

Carsten Søndergaard skrev:Det er da fremragende markedsføring fra Zooms side. Jeg vil straks foreslå andre forlag at bruge samme taktik umiddelbart efter udgivelsen: Hvis ikke I køber nu med det samme, kommer der ikke mere! Eller det bliver meget dyrere!

Som det fremgår, virker det jo. Folk kommer ud af røret og accepterer samtidig fremtidige prisstigninger. Simpelt og genialt!
Enig, man må gerne lokke, det er også min holdning. Jeg kan også huske anden bogudgiver, der engang sagde, at Natacha kom i mikrooplag for de særligt interesserede. Jeg sikrede mig hurtigt et eksemplar. Men de fået stadig i bogbutikkerne, Carsten. Hvor mange bøger er der i et mikrooplag? 8)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Antaeus »

Zoom kommunikerer og interagerer langt mere med kunderne end nogle andre forlag.
På det område er Zoom klart det bedste forlag.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Noname »

D@niel skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Det er da fremragende markedsføring fra Zooms side. Jeg vil straks foreslå andre forlag at bruge samme taktik umiddelbart efter udgivelsen: Hvis ikke I køber nu med det samme, kommer der ikke mere! Eller det bliver meget dyrere!

Som det fremgår, virker det jo. Folk kommer ud af røret og accepterer samtidig fremtidige prisstigninger. Simpelt og genialt!
Enig, man må gerne lokke, det er også min holdning. Jeg kan også huske anden bogudgiver, der engang sagde, at Natacha kom i mikrooplag for de særligt interesserede. Jeg sikrede mig hurtigt et eksemplar. Men de fået stadig i bogbutikkerne, Carsten. Hvor mange bøger er der i et mikrooplag? 8)
Der skyndte jeg mig faktisk også at sikre mig et eksemplar :lol:
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Sanderhage »

Der er kommet et par interessante emner op i denne tråd, som vel egentligt fortjener en reaktion fra Zoom.

Carsten synes vi er geniale. Det gør vi også, men det er da rart det er gået op for Vimmelskaftet, så tak for det. Dog mener jeg ikke, at det klart at melde ud hvordan det står mht. mulighederne for forsat udgivelse af en given serie er specielt storslået. Forlagsvirksomhed består primært af mavefornemmelse, erfaringer og økonomisk råderum, men i sidste ende afhænger det hele af læserne. Alle her kender alt for mange eksempler på hvor forlagsfolkenes mavefornemmelser har svigtet og man bare lukker en serie ned. Så hvorfor ikke sige tingene lige ud?

Det kan vel ikke komme som nogen overraskelse for voksne mennesker, at startomkostningerne til at lave et album er ens uanset om oplaget er 15.000, 1.500 eller 750. Hermed menes garantisum til rettighedshaverne, materiale, oversættelse, tekstning opsætning, indmelding, titelafgift, andel af kontorleje, lønninger, el, IT-forbindelse, afskrivninger og alle de andre festlige små detaljer, som man hygger sig med sammen med excel-arkene i de lange vinteraftener. Hertil kommer så trykomkostninger, som afhænger af oplaget. Men hvis initialomkostninger f.eks. er 15.000 er der fandens til forskel på om man sælger 7.500 eller 750 - (eller som det tit sker mindre), og der er kun ét sted man kan hente de penge, og det er på udsalgsprisen - og da moms og forhandlernes indtjening er baseret på procenter løber det lynhurtigt op.

NoName bruger udtrykket "bomber markedet" om det ganske rigtigt meget store udvalg vi og vore kollegaer sender ud, og påpeger at det er de færreste, der har råd til det hele.

Enig, men hvis man ser på hvad de forskellige udgiver kan man også se, at meget er rettet mod ganske bestemte læsergrupper, så det er ikke alene de færreste der har råd - det er også de færreste, som er så bredt interesseret.

Det er imidlertid en spændende udvikling tegneseriebranchen befinder sig i. Hvorfor denne voldsomme udgivelsestrang? Jeg kan se flere årsager. Den første at det er blevet langt lettere rent produktionsmæssigt, den anden at det er blevet langt billigere at trykke, den tredje at - uanset alle forlags konstante klagen over boghandler- og kioskdød - er blevet lettere at komme i kontakt med potentielle læsere, der nok kan have svært ved at finde albummene i butikkerne, men hvis de er interesserede i mediet gennem internettet dog ved at de eksisterer.

Såsom her på Serieland. Og I finder dem jo i sidste ende, ikke?

Den fjerde og måske vigtigste årsag er, at der nu er en hel del mennesker med en hel del års erfaring udi dette her fra de engang så store serieudgivere eller fra køkkenskuffeudgivelser på grænsen af fanbevægelsen. For tro mig - mange af os har sukket lige så meget efter at få mulighed for at udgive de album, som læsere har sukket efter mulighed for at få fat i dem.

Og det gør Zoom i hvert fald. Med fuld skrue og Fanden ta'r den sidste.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Gimli »

Det er helt i orden at melde ud, at forudsætningerne ikke holdt, som ens mavefornemmelse ellers fortalte. Og jeg vil alle dage være en stor fortaler for en aktiv udmelding, at en serie må opgives, begrænses eller på anden måde tilpasse sig markedet. Langt hellere det, end den politik et andet forlag fører for tiden, hvor fans, købere og andre interesserede må famle i blinde vedr., hvad der sker. Det kan virkelig irriterer mig.

Når det er sagt, så regner jeg dog også med, at der indregnes med en vis salgsudvikling efterhånden som en serie udvikler sig. Jeg erindrer jo, at I tidligere har fortalt, hvordan der pludselig kom en ordre på alle Blåfrakkerne minus 1, hvilket i tolkede som, at en ny læser var faldet over serien, og havde taget den til sig. Jeg går ud fra, at det også er sket med Allan Falk.

En anden mulighed kunne jo også være at tempoet i nogle af samleserierne ikke skal have samme hastighed. Det kan være overvældende at skulle følge med i flere samleserier på en gang. For mit eget vedkommende, har jeg et relativt fast beløb jeg køber ind for. Og der er jo mange spændende udgivelser ude for tiden. Hvis der er 2-3 samleserier ude på samme tid, som kommer i op til 3 udgivelser pr. år, så bliver det pludselig en stor indskrænkning i mulighederne for at følge med i andre serier. Dermed kan "prisen" for 9 album i en serie betyde, at der er 5-6 andre serier, der må afskrives. For mig - og formodentlig også andre - kan det virke som en høj pris, selv om penge-prisen pr. album er billigere i samleudgivelserne. En løsning kunne være at sænke tempoet til 1-2 samlealbum pr. år., så det ikke bliver en offeromkostning i forhold til andre udgivelser, der bliver den egentlige afgørelse for, om der købes et samlealbum eller ej.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Carsten Søndergaard »

D@niel skrev:Jeg kan også huske anden bogudgiver[/u][/color][/url], der engang sagde, at Natacha kom i mikrooplag for de særligt interesserede. Jeg sikrede mig hurtigt et eksemplar. Men de fået stadig i bogbutikkerne, Carsten. Hvor mange bøger er der i et mikrooplag? 8)
Ha ha, det er vel ikke HELT det samme at forudskikke, at noget nok vil blive "presset igennem", som at hævde, at "der udkommer ikke mere, hvis I ikke køber noget NU (eller det bliver dyrere)". Er det?

Jeg synes helt oprigtigt, at det var en genial udmelding fra Zoom i forbindelse med Bob Morane, for at få serien til at tage fart. Men det er klart, at man ikke kan genbruge strategien for hver eneste ny udgivelse, så mister den ligesom sin værdi.

Hvad Natacha angår er sagen kort og godt, at salget ikke er særlig imponerende. Hvilket selvfølgelig undrer MIG, fordi jeg anser Natacha for at være en slags ultrategneserie. Det har ikke noget at gøre med Natachas former eller længden på hendes nederdel, men at selve udførelsen, fortælleteknikken, tegningerne og også historierne går op i en højere enhed som en slags sublim modelform for enhver god tegneserie. Det er der åbenbart ikke så mange andre, der synes. Eller i hvert fald ikke så mange, der har lyst til at kaste penge efter. På den måde har "Sanderhage" jo ganske ret i, at forlæggernes "mavefornemmelser" nemt kan svigte fatalt. Og man har reelt ikke andet end mavefornemmelser. Det er klart, at sådan som verden er skruet sammen, betyder det noget, om der faktisk er et salg, og til en vis grad, hvor hurtigt det indfinder sig. Men i tilfældet med Natacha handler det sådan set grundlæggende mere om, hvorvidt jeg er villig til at knokle for sagen, og at Walthéry og hans belgiske forlag er villig til at være imødekommende, hvilket de heldigvis er.

Hvor mange eksemplarer er der i et mikrooplag? Det mindste oplag, Cobolt nogen sinde har udsendt, var 600 eksemplarer. Jeg kan ikke svare for andre forlag, naturligvis. Så vidt jeg ved, er der forlag, der laver meget små oplag i digitaltryk og så trykker en smule til efterhånden.

Selv om jeg måske aldrig selv ville opfordre folk til at købe NU eller aldrig (mere), vil jeg gerne gentage, hvad jeg ofte har sagt: Køb udgivelserne, når de udkommer. Så kommer der mere. Og man risikerer ikke at blive sorteper.
Vedhæftede filer
Surtshow.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:Zoom kommunikerer og interagerer langt mere med kunderne end nogle andre forlag.
På det område er Zoom klart det bedste forlag.
Prøv at fortælle, hvordan det er bedre. Jeg er ivrig efter at lære :!:
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af superboy »

Sanderhage skrev:. Og I finder dem jo i sidste ende, ikke?.
Vel, Bob Morane har jeg ennå ikke klart å finne. Har sjekket Adlibris, CDON, og nettbutikkene til Tronsmo og Outland. Siden jeg bor i Norge så er dette det mest opplagte stedene å handle for meg.
Flash
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16. jun 2016, 07:35

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Flash »

superboy skrev:
Sanderhage skrev:. Og I finder dem jo i sidste ende, ikke?.
Vel, Bob Morane har jeg ennå ikke klart å finne. Har sjekket Adlibris, CDON, og nettbutikkene til Tronsmo og Outland. Siden jeg bor i Norge så er dette det mest opplagte stedene å handle for meg.
www.imusic.dk sender også til Norge med Postnord.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af superboy »

[quote="Flash"
http://www.imusic.dk sender også til Norge med Postnord.[/quote]

Takk for tips. Ser ut til å bli NOK 75 i porto for en stk. Bob Morane til Norge.
Flash
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 83
Tilmeldt: 16. jun 2016, 07:35

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Flash »

superboy skrev:[quote="Flash"
http://www.imusic.dk sender også til Norge med Postnord.
Takk for tips. Ser ut til å bli NOK 75 i porto for en stk. Bob Morane til Norge.[/quote]

Det er jo en slat (75 kr) men til gengæld er den ganske billig dkr 191 mod normalpris dkr 249 hos Saxo.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9430
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:Zoom kommunikerer og interagerer langt mere med kunderne end nogle andre forlag.
På det område er Zoom klart det bedste forlag.
Prøv at fortælle, hvordan det er bedre. Jeg er ivrig efter at lære :!:
Hvis du er ivrig efter at lære så vil jeg anbefale dig at følge med på Zooms facebookside et stykke tid og herefter vil du slet ikke være i tvivl om den meget kommunikation der er mellem kunderne og Zoom. Og du kan også bare scrolle ned og tjekke fortidens kommunikation. Der siger meget mere end jeg lige kort remser op herunder:


De har afsatte timer til tegneseriesnak med kunderne
De melder ud når deres album er ved at være udsolgt m.m.
De spørger kunderne om hvor mange album der skal komme om året
De spørger kunderne om hvordan en serie skal udsendes
Der er afstemninger om forsider så vi kan være med til at vælge
Kunder spørger til om de vil udgive bestemte serier og der tages stilling fra Zoom
De melder ud om at de har fået rettighederne til en ny serie langt tid før den udkommer
Og langt langt mere, tjek selv....
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev:
Carsten Søndergaard skrev:
Antaeus skrev:Zoom kommunikerer og interagerer langt mere med kunderne end nogle andre forlag.
På det område er Zoom klart det bedste forlag.
Prøv at fortælle, hvordan det er bedre. Jeg er ivrig efter at lære :!:
Hvis du er ivrig efter at lære så vil jeg anbefale dig at følge med på Zooms facebookside et stykke tid og herefter vil du slet ikke være i tvivl om den meget kommunikation der er mellem kunderne og Zoom. Og du kan også bare scrolle ned og tjekke fortidens kommunikation. Der siger meget mere end jeg lige kort remser op herunder:


De har afsatte timer til tegneseriesnak med kunderne
De melder ud når deres album er ved at være udsolgt m.m.
De spørger kunderne om hvor mange album der skal komme om året
De spørger kunderne om hvordan en serie skal udsendes
Der er afstemninger om forsider så vi kan være med til at vælge
Kunder spørger til om de vil udgive bestemte serier og der tages stilling fra Zoom
De melder ud om at de har fået rettighederne til en ny serie langt tid før den udkommer
Og langt langt mere, tjek selv....
Aha, på den måde, tak for oversigten :)

Men sagen er vel også, at netop Zoom udgiver en hastig strøm af serier, der særligt interesserer lige præcis dig og nogle ligesindede? Det forekommer logisk at Zoom er meget aktiv på Facebook, der jo er muteret til et regulært seniormedie, der sikkert passer perfekt til nostalgiske emner. Cobolt har ikke helt samme interesse i at fremstå som et tidslommeforlag. Og har ikke rigtig nogen udgivelser, der kan vælges forsider til eller udgivelsesfrekvenser. Og det evindelige spørgsmål om ekstramateriale eller ej kender alle vel efterhånden svaret på: Cobolt vil kun udgive samlebind med ekstramateriale, og Zoom vil kun udgive samlebind uden ekstramateriale.

Sådan er tingene så forskellige, og det skal både læsere og forlag vel bare være glade for.
Sanderhage
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 112
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:19

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af Sanderhage »

Årh, "tidslommeforlag" og "tidslommeforlag"... ? Hvad med serierne Den sidste Tempelridder, Lady S (for resten et forslag fra læserne), Cognac, Robert Sax, Pondus, Navlerne, Anstalten, første rigtige nye album med Rasmus Klump, Siegfried, Gamle Gubber, Lunch, Rovdyrenes Klub, Udknaldet, Chok og Riskhospitalet for nu at nævne 15 nye titler fordelt på en vel 35 album indenfor de sidste tre år? Og der er flere nye titler lige om hjørnet.

Hvis du med "tidslomme" mener historier baseret på de mere traditionelle fortælleformer giver bemærkningen lidt mening, for den slags foretrækker vi selv at læse og vi overlader gladeligt og generøst de mere eksperimenterende udgivelser til andre. Vi er også glade for at kunne genudgive album, som folk (inkl. os selv) mangler i samlingerne og fylde hullerne i de serier, som tidligere udgivere (ingen nævnt, ingen glemt) måtte opgive af den ene eller anden grund.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Zooms Bob Morane

Indlæg af GoogaMooga »

Hurra for tidslommer! :D

Cobolt måtte gerne skrue lidt ned for newies og Zoom måtte gerne skrue endnu mere op for oldies, men ellers synes jeg, forlag skal udgive, hvad de selv brænder for. Det giver ofte de bedste resultater, hvis man har hjertet med i det man laver. Vi må respektere, at Cobolt gerne vil være på forkant; når de så endelig udgiver oldies, er det som regel klasse.

Ligeledes er det forståeligt, at Zoom gerne vil prøve nye ting af, vi skriver jo trods alt 2018, men her kan jeg ikke lade være med at tænke på, at det er på bekostning af bedre tegnede traditionelle tegneserier. Vil man køre en traditionel linie, hvorfor så ikke det bedste af det bedste, hele tiden? Af nyere ting fra Zoom samler jeg kun på Chok og Rubine, der begge til forveksling kunne ligne euroklassikere.

Nå, men jeg skal ikke klage, det kører godt i Danmark for tiden, der er noget for enhver smag. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar