Parallelismens strukturelle udebliven i oldies feltet

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Parallelismens strukturelle udebliven i oldies feltet

Indlæg af GoogaMooga »

Mon I har bemærket, at der for mange store kanoners vedkommende kun tænkes i hovedserier, og ikke deres andre ting, når forlagene tager beslutninger om oldies?

Okay, vi får alt (alt for meget) af Hermann, men hvad med de mange store tegnere, der kun er repræsenteret med én serie på dansk?

Eksempelvis Tillieux, hvor vi kun kan få Max Jordan. Misforstå mig nu ret, jeg er taknemlig for Max Jordan, det er et hovedværk, men de andre ting må jeg så købe på fransk. Det er sådan lidt æv...

Hvad skyldes denne tilbageholdenhed? Man udviser interesse og iver for en hovedserie, og lader alt det andet være... Hvorfor kunne Quick et Flupke ikke slå an i Danmark, når nu Tintin er hvermandseje?

Det er ikke til at blive klog på. :?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Parallelismens strukturelle udebliven i oldies feltet

Indlæg af Gimli »

Det handler vel om, hvor meget hovedværket sælger. Hvis der er masser af kunder, prøver forlagene ofte en ny serie af. Hvis den så også slår an, så går de videre med næste serie etc.

Men for tiden er det altså mere forfatterne der driver den udvikling end tegnerne. Prøv f.eks. At se på; Nury og van Hamme.
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Parallelismens strukturelle udebliven i oldies feltet

Indlæg af Karl-E. »

"Parallelismens strukturelle udebliven i oldies feltet" - Klassisk Googa overskrift :D :D
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Parallelismens strukturelle udebliven i oldies feltet

Indlæg af superboy »

Med "parallellisme" tenkte jeg først på DC og Marvel som hadde motsvarende figurerer som Green Arrow/Hawkeye, Atom/Antman, Shazam/ Captain marvel, Aquaman/ Namor osv.

Andre eksempler er: Daffy Duck/ Donald Duck, Superman/Shazam, Buck Rogers/ Lyn Gordon.

Det kunne også være tegnernes bruk av paralleller i tegningene, og slikt som gylne snitt og fokus punkter.
Besvar