Tintin langt hinsides brækpunktet

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:For langt de fleste af de 250 (ikke 500) værker om Hergé, er det ikke markedet der bestemmer - og godt for det (hvis markedet bestemte, havde vi et uge- eller månedsblad med ligegyldige Tintinhistorier og vedlagt plastictintinlegetøj i hvert nummer).

De er tværtimod skabt af folk og forlag, ofte små forlag og universitetsforlag, som bare brænder for at fortælle noget, de finder interessant. Og det har intet med Marcel Remacle eller Beach Boys eller Beatles at gøre. Eller om Tintin er "250 gange bedre" end andre ting.
Jeg har læst "Plus de 500 ouvrages ont été consacrés à Hergé et à son personnage « Tintin »."
http://bdzoom.com/134698/actualites/les ... %E2%80%A6/

Og det er til dels markedet, der bestemmer. Selv akademiske bøger skulle gerne give bare lidt overskud. Også fan udgivelser eller små forlags udgivelser. Ellers ville der jo ikke være penge til at tage lidt chancer, eller til morgendagens udgivelser. Så jo, det er til dels markedet, der bestemmer, bare et alternativt marked langt væk fra supermarkedernes kioskafdelinger. Og da især i Belgien og Frankrig, hvor bogen/albummet har vundet over bladet i tegneseriesammenhæng.

Så skriver du, at disse idealistiske forlag brænder for noget, de finder interessant. Hvis fans eller forlag eller universiteter finder Tintin så overvældende meget (500 gange) mere interessant end f.eks. Marcel Remacle (for at sætte tingene på en spids), har de vist ikke helt fattet tegneseriers kæmpe potentiale. Det er perspektivløst, med skyklapper på.

Nu kunne man måske tænke, at jeg er sur på Tintin. Det er jeg jo så ikke, qua mine bøger, mine to gange Cobolt runs, og en gange Sonnergaard. Men jeg synes, at den megen fokus tegner et falsk billede, akkurat som i tilfældet Beatles ovre i musikkens verden. Det er faktisk en meget præcis parallel at drage, for resultatet er det samme., en skævvridning af det historiske perspektiv og den indbyggede rangorden.

Og det må vi så bare acceptere. Med mindre vi kan finde sponsorer til vores bøger, som i tilfældet den lille Remacle bog, som blev til i forbindelse med en belgisk udstilling.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Erling Søby »

GoogaMooga:
Hvis fans eller forlag eller universiteter finder Tintin så overvældende meget (500 gange) mere interessant end f.eks. Marcel Remacle (for at sætte tingene på en spids), har de vist ikke helt fattet tegneseriers kæmpe potentiale.
Undskyld mig, men din kvantificering af "interessanthed" er fuldstændig meningsløs. Hvad man kan konkludere er (som Carsten skriver), at Hergé befinder sig i superligaen (sammen med fx Picasso, Van Gogh, Michelangelo, Beatles, Elvis og Shakespeare). Derfor er han interessant, og derfor skrives der bøger om ham. Marcel Remacle befinder sig ikke i nogen som helst liga, og derfor er der ikke nogen særlig interesse for ham. Og derfor heller ikke rigtig nogen bøger om ham. Det kan man betragte som uretfærdigt, hvis man er Remacle-fan (der er jo nok nogen få af dem), men det er nu engang sådan verden er indrettet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Selvfølgelig, Erling, men du glemte min parantes bemærkning: "(for at sætte tingene på en spids)". Jeg ved godt, at Remacle ikke bliver forgudet i samme grad, men nu kender jeg tilfældigvis det omtrentlige antal. Lad os så tage B&M, den bliver der skrevet en del om. Her hviler det på et skøn, men mon ikke 50 er toppen? Hvis du, Erling, ikke kan se, at Tintin's overvældende dominans i den sekundære litteratur ikke er et problem, så er du vel mere Tintinolog eller Tintin fan end egentlig tegneseriefan.

Der er ikke nogen nem løsning på denne skævvridning, jeg påpeger bare et problem. Mener I så i ramme alvor, at en bedre og mere ligelig spredning ikke ville være gavnlig for tegneseriekulturen?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Erling Søby »

Jeg kan (og kald mig så bare Tintinolog eller Hergé-fan) ikke se, at det skulle være et problem, at der er skrevet en masse bøger om Hergé. Man behøver jo ikke læse dem alle sammen. Derimod kan det godt være ærgerligt, at der ikke bliver skrevet flere bøger om andre tegneserieskabere, hvis der ellers er noget interessant at sige om dem. Det er jo ikke nødvendigvis tilfældet. Men de to ting hænger ikke sammen, som jeg ser det.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Du har en pointe dér. Jeg kunne sagtens unde Tintin serien så meget opmærksomhed, hvis de andre gode serier bare fik tilnærmelsesvis så meget.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7183
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg tror stadig ikke på det med de 500 ouvrages. Det må være inklusive løse tidsskriftartikler og lignende, hvis der overhovedet er noget hold i det.

På fransk Amazon kan man finde disse antal i underkategorierne om tegneserielitteratur om Hergé:
4 ouvrages de référence
34 monographies et entretiens
7 création de bandes dessinées
42 dictionnaires et encyclopédies

Denne (udmærkede) liste når frem til 104 værker:
https://www.senscritique.com/liste/Herg ... 68#page-1/

Med forskellige akademiske afhandlinger og småskrifter kan man måske nå op på 250.

Men du synes jo nok uanset, at det er for mange!
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Karl-E. »

Det rager mig en papand om der skrives og udgives bøger som jeg ikke har interesse i! Jeg forstår slet ikke dit problem Googa!?

Der er ved Gud nok at kaste penge efter, så personligt ånder jeg nærmest lettet op når der kommer endnu noget Tintin-halløj.....For det ved jeg at jeg ikke skal have. :lol:
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9429
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Antaeus »

Karl-E. skrev:Det rager mig en papand om der skrives og udgives bøger som jeg ikke har interesse i! Jeg forstår slet ikke dit problem Googa!?

Der er ved Gud nok at kaste penge efter, så personligt ånder jeg nærmest lettet op når der kommer endnu noget Tintin-halløj.....For det ved jeg at jeg ikke skal have. :lol:
Karl-E, har du ikke Tintin albummene på hylden?
Bare lige nysgerrig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 25. maj 2012, 15:34
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Karl-E. »

Antaeus skrev:
Karl-E. skrev:Det rager mig en papand om der skrives og udgives bøger som jeg ikke har interesse i! Jeg forstår slet ikke dit problem Googa!?

Der er ved Gud nok at kaste penge efter, så personligt ånder jeg nærmest lettet op når der kommer endnu noget Tintin-halløj.....For det ved jeg at jeg ikke skal have. :lol:
Karl-E, har du ikke Tintin albummene på hylden?
Bare lige nysgerrig.
Jo selvfølgelig har jeg det! :) Men kun i én version........arj, det er så ikke helt sandt, jeg har 2 versioner af Den sorte ø (købte den nyere version under en tur til Edinburgh) 8)
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Jeg tror stadig ikke på det med de 500 ouvrages. Det må være inklusive løse tidsskriftartikler og lignende, hvis der overhovedet er noget hold i det.

På fransk Amazon kan man finde disse antal i underkategorierne om tegneserielitteratur om Hergé:
4 ouvrages de référence
34 monographies et entretiens
7 création de bandes dessinées
42 dictionnaires et encyclopédies

Denne (udmærkede) liste når frem til 104 værker:
https://www.senscritique.com/liste/Herg ... 68#page-1/

Med forskellige akademiske afhandlinger og småskrifter kan man måske nå op på 250.

Men du synes jo nok uanset, at det er for mange!
Måske tæller de andre sprog med end fransk. Alene på engelsk kender jeg da til nogle stykker. Aner det ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8443
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Remacle vides der ikke så meget om. Det siges, han var misantrop, og det kunne være spændende at snage i hans llv noget mere.
GoogaMooga skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Men hvad er din pointe? At arbejdsløse akademikere skal låses inde på Hald Hovedgård og tvinges til at skrive hundredvis af bøger om Marcel Remacle? Og endnu flere om Beach Boys?
Eller vil du klage til Menneskerettighedsdomstolen over, at der ikke skrives lige så mange bøger om Marcel Remacle som om Hergé?
Jeg så gerne en mere jævn spredning.
Der er vel ikke andet at sige til dette, at du må i gang med at skrive den bog, Googa - og bagefter må du finansiere udgivelsen selv. Hvis du mener, der er interesse og behov for en bog om Remacle på dansk, burde det være en relativt sikker investering.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23000
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:
GoogaMooga skrev:Remacle vides der ikke så meget om. Det siges, han var misantrop, og det kunne være spændende at snage i hans llv noget mere.
GoogaMooga skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Men hvad er din pointe? At arbejdsløse akademikere skal låses inde på Hald Hovedgård og tvinges til at skrive hundredvis af bøger om Marcel Remacle? Og endnu flere om Beach Boys?
Eller vil du klage til Menneskerettighedsdomstolen over, at der ikke skrives lige så mange bøger om Marcel Remacle som om Hergé?
Jeg så gerne en mere jævn spredning.
Der er vel ikke andet at sige til dette, at du må i gang med at skrive den bog, Googa - og bagefter må du finansiere udgivelsen selv. Hvis du mener, der er interesse og behov for en bog om Remacle på dansk, burde det være en relativt sikker investering.
Ja, ja... du ved jo godt, hvad jeg mener. Kun Hergé og Barks er gangbare i Danmark. Til nød Mort Walker. Selv ekstra materialet i intégralerne bliver sprunget over af nogle læsere. Men på fransk! Jeg staver mig gerne igennem monografier om mine yndlingstegnere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Geoff »

Carsten Søndergaard skrev:Jeg tror stadig ikke på det med de 500 ouvrages. Det må være inklusive løse tidsskriftartikler og lignende, hvis der overhovedet er noget hold i det.

På fransk Amazon kan man finde disse antal i underkategorierne om tegneserielitteratur om Hergé:
4 ouvrages de référence
34 monographies et entretiens
7 création de bandes dessinées
42 dictionnaires et encyclopédies

Denne (udmærkede) liste når frem til 104 værker:
https://www.senscritique.com/liste/Herg ... 68#page-1/

Med forskellige akademiske afhandlinger og småskrifter kan man måske nå op på 250.

Men du synes jo nok uanset, at det er for mange!
Ja, mere end 500 bøger (uden tidsskriftartiklerne, men med fremmedsprogsbøger, hvis de er originale kreationer; ingen oversættelser), men mange kom kun i meget små oplag :
http://www.bibliographiedunmythe.com/in ... s-et-index

Jeg anbefaler denne bog!
Billede

(Vi skal være tæt på 600 bøger i dag)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7183
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Okay, jeg trækker hurtigt i land og siger tak til Geoff for at skaffe dokumentation til veje!

Meget interessant, selv om man måske nok undre sig over systematikken i optællingen. Hvorfor tæller fx "Chronologie d’une œuvre" kun én gang, mens fx "Comment Hergé a créé" tæller 14 gange (og vel burde tælle 21 gange, men resten er måske med i "efter 2014"). "Le Monde d'Hergé" tæller adskillige gange i næsten identiske udgaver på fransk, men ingen af de mange oversatte udgaver tælles med. Og er "Vive Tintin" virkelig et værk om Hergé? Det er det måske.

Hvis udenlandske udgaver skal tælles med i fuldt omfang, kommer man nok let endnu højere op. I hvert fald er det vist ingen som helst danske udgaver nævnt, hverken oversatte eller lokale værker.

Under alle omstændigheder en imponerende liste. Nu har du noget konkret at hade, Googa ;-)
Geoff
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 42
Tilmeldt: 16. maj 2017, 11:26

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Geoff »

For at være præcis indeholder listen nogle gange den samme bog, men i forskellige udgaver. Dette efter min mening øger kunstigt antallet af bøger.
Besvar