Tintin langt hinsides brækpunktet

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23016
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Der er blevet udgivet mere end 500 bøger om Hergé og hans livsværk, serien om Tintin. Ja, du læste rigtigt. Det er helt ude af proportion. Så god er den serie altså heller ikke. At være Tintin fan svarer til at være Beatles fan. Også de har fået alt, alt for meget opmærksomhed. Men er 500 bøger om knægten med hårtotten ikke nok, er her seneste skud:

Billede

Kunne man så bare have nøjedes med dette, men nej, 500+ skal der til, og det er ikke engang nok. Selvfølgelig på bekostning af bøger om andre serier.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Erling Søby »

GoogaMooga:
Der er blevet udgivet mere end 500 bøger om Hergé og hans livsværk, serien om Tintin. Ja, du læste rigtigt. Det er helt ude af proportion. Så god er den serie altså heller ikke. At være Tintin fan svarer til at være Beatles fan. Også de har fået alt, alt for meget opmærksomhed.
Det er muligt, at mere end 500 bøger er i overkanten, men derudover forstår jeg simpelthen ikke dine bemærkninger? - Ligesom Beatles (som jeg ikke lytter til) må betragtes som én af verdens bedste bands, så må Tintin (som jeg læser) betragtes som én af verdens bedste tegneserier. At benægte dét er altså at benægte fakta (eller i hvert fald at benægte den almindelige konsensus).

GoogaMooga:
Kunne man så bare have nøjedes med dette, men nej, 500+ skal der til, og det er ikke engang nok. Selvfølgelig på bekostning af bøger om andre serier.
De pågældende forfattere/forlæggere havde nok ikke valgt, at skrive/udgive bøger om andre tegneserieskabere i stedet, så hvor meget "bekostning" der er tale om, er vel diskutabelt?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Antaeus »

Man udgiver vel hvad man mener kan give indtjening med mindre man er helt særlig entusiatisk.
Og hvis der var stor indtjening i andre bøger så var de vel udgivet eller bliver udgivet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Berti Stravonsky »

Salg. Indtjening. Og det er vel også fint nok, tænker jeg.

Lad os håbe, at Carsten læser med og kommenterer. Cobolt og Tintin er gode venner.

Tintin er, næsten uden sammenligning, the shit. Da, nu og i morgen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23016
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Nej, der bliver skrevet bøger og monografier af ren kærlighed. Ingen forventer, at en Marcel Remacle monografi skal blive en sællert, men jeg måtte have den. Jeg har vel en fem-seks bøger om Tintin, jeg behøver ikke 500.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23016
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Erling, ja, Beatles er blandt de bedste (nummer to for mig), og Tintin ligeså blandt tegneserier. Men Tintin er sgutte 500 gange bedre end den næstbedste, hvis den da overhovedet kan betragtes som bedst. Det var dér, jeg ville hen.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Antaeus »

Men hvis 500 Tintinbøger sælger og Remaclebøger ikke sælger så kommer der nok ingen Remaclebøger.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23016
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev:Men hvis 500 Tintinbøger sælger og Remaclebøger ikke sælger så kommer der nok ingen Remaclebøger.
Det gjorde der jo så alligevel, for jeg købte den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Erling Søby »

GoogaMooga:
Erling, ja, Beatles er blandt de bedste (nummer to for mig), og Tintin ligeså blandt tegneserier. Men Tintin er sgutte 500 gange bedre end den næstbedste, hvis den da overhovedet kan betragtes som bedst. Det var dér, jeg ville hen.
Jeg er, som sagt, ikke uenig i, at >500 bøger om Hergé/Tintin er overkill. De er nok ikke lige vigtige allesammen. Jeg vil dog antage, at der også er en del udgivelser om de næstbedste. Men som det er blevet skrevet ovenfor, så er der jo intet der forhindrer nogen i, at skrive en bog om fx Marcel Remacle, hvis det er det de vil. Og med print-on-demand og internetsalg, så kan de jo selv udgive den. Men svaret er nok, at interessen er ret lille, både for at skrive en sådan bog og for at læse den. Ellers var der nok sket mere.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Der findes ikke 500 bøger om Tintin, jeg ved ikke, hvor du har det tal fra, Googa. Der findes i omegnen af 250, hvoraf nogle er mere populærmagasinagtige og nogle er universitære afhandlinger for et indforstået akademisk publikum.

Det har ikke (nødvendigvis) noget at gøre med, at Tintin er en "god" tegneserie - i forståelsen "den som flest læser". Det ville jo i sig selv være mærkeligt, når der ikke er kommet ret mange udgivelser med Tintin og slet ingen i mere end 40 år.

Til gengæld er der kød på seriens univers og dens skaber, der er ganske enkelt masser at forholde sig til, kommentere, registrere og analysere - ud over den umiddelbare læseglæde. Dette koblet med, at serien er blevet ikonografisk - blandt andet netop, fordi der ikke er udkommet noget i mere end 40 år, og fordi de få oprindelige bind alligevel stadig bliver læst (det er der jo grundlæggende grunde til!) - og at ophavsmanden har stillet sit eget liv til rådighed og flettet det ind i værket - bevirker, at det er en tegneserie i en kategori helt for sig. Marcel Remacle lavede tjolahopsa-tegneserier i en, ja, ja, lidt spændstig kulørt stil, men at nogen skulle kunne koble Remacle selv med hans tegneserier endsige være i stand til at analysere dem ud fra psykologiske, sociale, menneskelige, historiske, tekniske, geografiske, politiske eller andre parametre, forekommer utænkeligt.

Allegorien med The Beatles er helt naturlig. Man kunne nævne Mozart, Picasso, Beethoven, Michelangelo osv. osv. De står for evig tid, der skrives både populære og akademiske værker om dem mange år efter deres død, fordi man stadig kan finde dybder i deres værker, som ikke er udforsket. Det er der vel ikke noget galt i. Det er i hvert fald ikke "på bekostning af", at der ikke skrives lærde værker om Marcel Remacle!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23016
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg vil næsten gætte på, at B&M er den serie, der har fået næstflest bøger, men der er altså et stadig et kæmpe spring op til 500.

Min pointe er, at afstanden er for stor. Beatles har fået mere end 1.000 bøger; hvor mange mon Rolling Stones eller Beach Boys har fået? 50?
Senest rettet af GoogaMooga 25. okt 2018, 00:57, rettet i alt 1 gang.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23016
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Remacle vides der ikke så meget om. Det siges, han var misantrop, og det kunne være spændende at snage i hans llv noget mere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Men hvad er din pointe? At arbejdsløse akademikere skal låses inde på Hald Hovedgård og tvinges til at skrive hundredvis af bøger om Marcel Remacle? Og endnu flere om Beach Boys?

Eller vil du klage til Menneskerettighedsdomstolen over, at der ikke skrives lige så mange bøger om Marcel Remacle som om Hergé?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23016
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev:Men hvad er din pointe? At arbejdsløse akademikere skal låses inde på Hald Hovedgård og tvinges til at skrive hundredvis af bøger om Marcel Remacle? Og endnu flere om Beach Boys?

Eller vil du klage til Menneskerettighedsdomstolen over, at der ikke skrives lige så mange bøger om Marcel Remacle som om Hergé?
Jeg så gerne en mere jævn spredning. Men okay, markedet bestemmer, og godt for det. Nogle folk kan dog forledes til at tro, at Tintin er så mange gange bedre end de andre store. Jeg synes, det tegner et falsk billede af den (subjektive) virkelighed.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tintin langt hinsides brækpunktet

Indlæg af Carsten Søndergaard »

For langt de fleste af de 250 (ikke 500) værker om Hergé, er det ikke markedet der bestemmer - og godt for det (hvis markedet bestemte, havde vi et uge- eller månedsblad med ligegyldige Tintinhistorier og vedlagt plastictintinlegetøj i hvert nummer).

De er tværtimod skabt af folk og forlag, ofte små forlag og universitetsforlag, som bare brænder for at fortælle noget, de finder interessant. Og det har intet med Marcel Remacle eller Beach Boys eller Beatles at gøre. Eller om Tintin er "250 gange bedre" end andre ting.
Besvar