Blueberry spørgsmål

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Lars S »

Carsten Søndergaard skrev: 17. jul 2023, 00:04
benadikt skrev: 16. jul 2023, 23:22Og hvornår udkommer bind 2?
Det tør ingen spå om. Blain og Sfar er måske fortsat ikke helt enige om, hvordan det skal ende med at tage sig ud. Man kan følge Blain på Facebook, men så vidt jeg forstår har de bestemt sig for ikke at udtale noget konkret, som de gjorde i flere år under udarbejdelsen af det første album. Sidste post om den galdesyge apache er fra 15. februar.
Troede at Cobolt ville vente med at udgive nr. 1 til nr. 2 var klar?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 16. jul 2023, 23:19Det forekom mig for generisk med en titel som "Apacheoprøret", når det nu netop er et ekstraordinært eventyr.

Så det endte med, at albummets titel blev "Den bitre apache" ... og at den bitre apache navngives "Den Bitre". Hvilket er anakronistisk og historieløst, for indianske egennavne er aldrig i bestemt form. Men det var alligevel den eneste løsning. Ikke perfekt, men brugbart.

"Galdesyg" var også i spil, ellers et godt ord :-)
"Apachekløften" havde ellers været oplagt:

Untitled-1.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Lars S skrev: 17. jul 2023, 09:56Troede at Cobolt ville vente med at udgive nr. 1 til nr. 2 var klar?
Ha ha, jamen vi troede også, at det var det, vi gjorde. Sidste år forlød det nemligt, at bind 2 ville blive klar i løbet af 2023.

Men ... det gør det så ikke. Et ret godt bud er dog nok 2024, og så udkommer det selvfølgelig med det samme på dansk.
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Lars S »

Carsten Søndergaard skrev: 18. jul 2023, 00:03
Lars S skrev: 17. jul 2023, 09:56Troede at Cobolt ville vente med at udgive nr. 1 til nr. 2 var klar?
Ha ha, jamen vi troede også, at det var det, vi gjorde. Sidste år forlød det nemligt, at bind 2 ville blive klar i løbet af 2023.

Men ... det gør det så ikke. Et ret godt bud er dog nok 2024, og så udkommer det selvfølgelig med det samme på dansk.
Aha - det forklarer jo en del.
Uanset hvad, så er jeg ret vil dmed albummet. Ser frem til nr. 2
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

I kolofonen i bog 6 står, at Den lange march havde premiere i Super As nr. 85-87. Men flere europæiske kilder og engelske Wikipedia skriver, at Den lange march havde premiere i Super As nr. 69-72 & 85-87. Er nr. 69-72 en forglemmelse i bog 6, eller hvordan?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 30. dec 2023, 22:44 I kolofonen i bog 6 står, at Den lange march havde premiere i Super As nr. 85-87. Men flere europæiske kilder og engelske Wikipedia skriver, at Den lange march havde premiere i Super As nr. 69-72 & 85-87. Er nr. 69-72 en forglemmelse i bog 6, eller hvordan?
Det kan jeg godt se. Jeg må indrømme, at jeg ikke efterprøvede oplysningerne. I det franske samlebind står der, at historien blev bragt i Super As nr. 85-87. Så det tog jeg for gode varer.
Besvar