Blueberry spørgsmål

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Gimli »

Antaeus skrev:Jeg bifalder ikke for personlige indlæg, men i andre må da også kunne se at det er yderst kritisabelt, at Cobolt på deres hjemmeside skriver nedenstående som om det er andre kapaciteter og så viser det sig at det er af dem selv :roll: :roll: :roll:

"De nye samlebind er allerede blevet kaldt for ”den sande og hellige udgave” af den berømte tegneserie".
Jeg er helt enig i dit synspunkt Antaeus. Når det er sagt, så tænker jeg dog, at en kritisk snusfornuft skal være varsom med at have tiltro til at en producent/sælger anlægger en objektiv fremstilling. Hvis en sådan vurdering/formulering var blevet fremsagt af nogen, som er/var noget som helst navn af bare perifær betydning i tegneserieverdenen, så var det blevet udbasuneret med fuld hornmusik. Når der ikke står noget navn, skal man som udgangspunkt ikke tage det særlig seriøs. Muligvis er det producenten selv - muligvis er det en "nobody" ( set i forhold til tegneserie-/kulturverdenen - ikke som subjekt).

At det er usmageligt kan der ikke herske megen tvivl om. Verdenen belønner desværre ikke saglighed.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har altså ikke nogen problemer med Carsten's citat, det er lidt en storm i et glas vand at gøre det til en sag. Vær dog glad for, at Cobolt gør det rigtige. Omsider en sand og hellig udgave. Måtte alle de gode oldies blive udgivet med samme omhu!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Jeg har altså ikke nogen problemer med Carsten's citat, det er lidt en storm i et glas vand at gøre det til en sag. Vær dog glad for, at Cobolt gør det rigtige. Omsider en sand og hellig udgave. Måtte alle de gode oldies blive udgivet med samme omhu!
Tak, Googa. Det er netop også min eneste mening med tilværelsen. Ahr, okay, men næsten. Og målet helliger midlet, inden for lovens rammer.

Men hov, nu kunne Cobolt jo ændre teksten ... "omsider en sand og hellig udgave*"

"*GoogaMooga"
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af lolsen »

Carsten: Det kunne Cobolt jo faktisk netop ganske rigtigt gøre... Eller blot ændre det til "Her hos Cobolt anser vi netop denne udgave for værende den sande og hellige osv. osv.".

Det andet anser jeg ganske simpelt for fup og svindel, en løgn i alle moralske henseender - om end ikke i teknisk forstand. Det citat er i min optik helt tydeligt skrevet fordi det skulle læses som værende fremsagt af en udefrakommende.

Det kunne ellers have været håndteret så fint så fint og endda evt. relativt let været forklaret med at man fra Cobolts side havde troet at folk vidste at citatet kom fra Carsten... Såfremt at dette vel og mærke havde været sandheden.

At man direkte har spekuleret i og tilmed bagefter dækker sin svindel (i mine øjne) ind under at det teknisk set - hvilket er korrekt - ikke er en løgn, fordi der ikke bliver sagt at "den er" men at den "er blevet kaldt", det finder jeg som andre ligeledes også ganske usmagelig...
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af lolsen »

Efter at have læst det hele en fire gange snart, er jeg faktisk kommet i tvivl om hvorvidt det (if. hvordan Carsten selv mener han selv læser det - det med ordbogen) er en reel fejl (hvor det fra starten ikke var tænkt som uærligt) - der blot er kommet til at lyde som om der har været uærlige intentioner bag - grundet hvad jeg bedst kan beskrive som mildest talt akavede forklaringer...

Uanset hvad, så burde man nok i betragtning af at flere (herunder undertegnede) har læst det inde på siden som et citat fremsagt af en tredje part, ændre det således at dette ikke fortsætter :)

Ps. selv troede jeg at citatet kom fra et fransk anmelder blad... Dette fordi jeg mindedes at kunne huske at disse udgaver også er udgivet på fransk.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Altså ... jeg forstår selvfølgelig udmærket jeres FIRKANTEDE og TEKNISKE indvendinger. Arh, kunne nogen nu forledes til at tro, at nogen højt på strå havde sagt sådan? Nysgerrigheden efter, hvem der dog kan finde på at sige sådan noget sludder, er sådan set forståelig. Og skuffelsen, når det viser sig bare at være Carsten Søndergaard.

Men ærlig talt tilstår jeg uden omsvøb, at jeg ikke kan lade være med at more mig over den store opstandelse.

For hvad er det latente problem? At den nye udgave af Blueberry viser sig IKKE at være "den sande og hellige udgave"? Hvis det er tilfældet (hvordan det så ellers skulle lade sig afgøre), er resultatet så ikke bare, at den, der måtte være uenig i udsagnet, er ... uenig? Uenig med hvilken idiot der så ellers kunne finde på at påstå noget så latterligt.

Er nogen kommet til skade? Er nogen døde? Er nogen blevet franarret deres sparepenge? Vil nogen anskaffe en (eller flere) bøger til 400 kroner uden selv, helt egenhændigt, at tage stilling til, om det er pengene værd, uanset hvad hvem som helst ellers siger? I lader til at formode, at nogen bliver snydt, så vandet driver, og at Cobolt bare scorer kassen på at udgive Blueberry for fjerde eller femte gang på dansk. Hvilket lige nu, i dette sekund, kaldes for en sand og hellig misforståelse. Af mig.

Men nuvel. For at imødekomme jer kunne jeg prøve at foreslå Cobolt, at de ændrer teksten således:

"De nye samlebind er allerede blevet kaldt for 'den sande og hellige udgave' af den berømte tegneserie. Det er Cobolts forlagschef (sådan betegner han sig, når han skal skrue bissen på eller puste sig op, men han er i øvrigt ikke ansat af Cobolt), der har kaldt den sådan. Han hedder Carsten Søndergaard. En række personer finder det magtpåliggende at give udtryk for, at det er fup og svindel og ufint og uærligt og kritisabelt og en rødvinsfordrukken bemærkning, hvis det ikke tilkendegives, at det er Carsten Søndergaard, der har kaldt den sådan. Disse personer hedder Antaeus, Sopranos, Gimli og lolsen."
lolsen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1660
Tilmeldt: 29. dec 2008, 16:59

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af lolsen »

Hvis du synes det er en bedre måde at omgå noget der tydeligvis giver anledning til misforståelser og henleder tankerne på uærligt trav, fremfor eks. at skrive "den sande og hellige udgave - Carsten Søndergaard", jamen så god fornøjelse...

Der er selvfølgeligt ingen der er hverken mere eller mindre utilfreds med sit køb uanset hvem der har sagt det - de fleste er trods alt i ganske fin stand til selv at vurdere hvad de vil/ikke vil købe.

Problemet er at flere tydeligvis føler sig løjet for og med ovenstående besked taget i betragtning, synes det nu en fejl at lade tvivlen komme dig til gode... Men det må du selv ligge og rode med, det er trods alt din samvittighed og ikke min, så jeg kan heldigvis være relativt ligeglad.

Du må have en fortsat god dag :)
Senest rettet af lolsen 16. apr 2019, 01:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Antaeus »

lolsen skrev:Efter at have læst det hele en fire gange snart, er jeg faktisk kommet i tvivl om hvorvidt det (if. hvordan Carsten selv mener han selv læser det - det med ordbogen) er en reel fejl (hvor det fra starten ikke var tænkt som uærligt) - der blot er kommet til at lyde som om der har været uærlige intentioner bag - grundet hvad jeg bedst kan beskrive som mildest talt akavede forklaringer...

Uanset hvad, så burde man nok i betragtning af at flere (herunder undertegnede) har læst det inde på siden som et citat fremsagt af en tredje part, ændre det således at dette ikke fortsætter :)

Ps. selv troede jeg at citatet kom fra et fransk anmelder blad... Dette fordi jeg mindedes at kunne huske at disse udgaver også er udgivet på fransk.
Ja, "..mildest talt akavede forklaringer...", det må man nok sige.
Der er godt nok foretaget nogle store krumspring fra Carsten. Men han fremstår også mere og mere pinlig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Tak, lolsen, og i lige måde. Og tak for nuancerede betragtninger, som er værd at læse.

Min samvittighed er ren som Cæsars hustru.
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Gimli »

Carsten Søndergaard skrev:Men nuvel. For at imødekomme jer kunne jeg prøve at foreslå Cobolt, at de ændrer teksten således:

"De nye samlebind er allerede blevet kaldt for 'den sande og hellige udgave' af den berømte tegneserie. Det er Cobolts forlagschef (sådan betegner han sig, når han skal skrue bissen på eller puste sig op, men han er i øvrigt ikke ansat af Cobolt), der har kaldt den sådan. Han hedder Carsten Søndergaard. En række personer finder det magtpåliggende at give udtryk for, at det er fup og svindel og ufint og uærligt og kritisabelt og en rødvinsfordrukken bemærkning, hvis det ikke tilkendegives, at det er Carsten Søndergaard, der har kaldt den sådan. Disse personer hedder Antaeus, Sopranos, Gimli og lolsen."
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at mit indlæg skulle forstås generelt - at producenters måde at promovere deres produkter på, skal tages med en stor portion skeptisk. (Bare se på bilproducenterne og deres test). Og det er det jeg finder usmagelig. Cobolts citat er jo slet ikke i det niveau - men jeg er stadig af den overbevisning, at hvis citatet stammede fra en bare lidt interessant personlighed, så havde vedkommende været krediteret. Og at den kritiske sans skal slås til, når man læser producenternes egne fremstillinger af deres produkter - også når det gælder tegneserier. Hvis ikke det er noget som er rent faktuelt (størrelse, papirtykkelse, sideantal (inkl. hvor meget der er ekstra materiale) mv. Så skal man sådan set ikke tillægge det nogen generel sandhedsværdi. Og det mener jeg egentligt er usmageligt - men det har altså ikke noget at gøre med Cobolt specifikt. (Selv om citatet også hører ind under denne problemstilling). Det fremgår nok ikke så tydeligt af mit indlæg - og det beklager jeg. Men derfor må du for min skyld gerne skrive som du har gjort - bare ikke så det ser ud som om, at jeg har sagt noget om rødvin. Den bemærkning fandt jeg bestemt mere usmagelig end det som står på Cobolts hjemmeside - og den har tillige ingen relevans - What so ever!!! :wink:
Sopranos
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 182
Tilmeldt: 17. feb 2006, 22:19

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Sopranos »

Carsten Søndergaard skrev: Men ærlig talt tilstår jeg uden omsvøb, at jeg ikke kan lade være med at more mig over den store opstandelse.
Lad nu være med at blive ved med at gør dig selv til grin komiske Carsten.
Du morer dig ikke en skid, du har det af helvede til over at få beklikket din professionelle stolthed. Og det bør du naturligvis også have, Tænk at en mand i din alder skal tages med bukserne nede.
Frank Madsen skrev: Så på den måde har Sopranos absolut en pointe. De færreste vil nok kunne gætte, at forlaget her blot citaterer sig selv, og det havde nok været god stil at gøre opmærksom på det – eller placere anprisningen uden gåseøjne sammen med oplysningerne om kvaliten, papiret, ekstramaterialet og indbindingen.
Tak for den elegante og præcise formulering Frank, din skarphed fornægter sig aldrig.

Tak til alle, venner og fjender for en voldsomt underholdende tråd. Den eneste der vist ikke fandt den særligt morsom var den gode Hr. Søndergaard som allerindest inde udmærket godt er klar over at han har kvajet sig.

Imidlertid tror jeg godt, at jeg kan love på Carstens vegne at han aldrig kommer til at gentage netop den fadæse.

Glædelig påske folkens!
“Sir, you are drunk.”
“Madam, you are ugly. In the morning, I shall be sober.”
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev:jeg er stadig af den overbevisning, at hvis citatet stammede fra en bare lidt interessant personlighed, så havde vedkommende været krediteret. Og at den kritiske sans skal slås til, når man læser producenternes egne fremstillinger af deres produkter - også når det gælder tegneserier.
Her har vi jo kernen i det hele. Tak for at pointere den. Egentlig mærkeligt, at ingen andre har fået øje på den detalje. Havde det været fx Svend Brinkmann, Hella Joof, Søren Pind, Knud Romer eller kongen af Tongaøerne, havde vedkommende naturligvis været krediteret.

Og du har fuldstændig ret i dine generelle betragtninger om, hvordan verden er skruet sammen. I den liberalistiske verden er det grundlæggende alles kamp mod alle, så man må bruge de virkemidler, man nu engang kan hitte på, inden for lovens rammer. Sådan er det jo, som man siger derude.

Når Cobolt investerer mere end en million kroner i at udgive de nye samlebind med Blueberry er det klart, at man må prøve at gøre, hvad man kan for i hvert fald bare at hente investeringen hjem.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Sopranos skrev:Lad nu være med at blive ved med at gør dig selv til grin komiske Carsten.
Du morer dig ikke en skid, du har det af helvede til over at få beklikket din professionelle stolthed. Og det bør du naturligvis også have, Tænk at en mand i din alder skal tages med bukserne nede.
Jeg må desværre skuffe dig. Jeg har det storartet og sover glimrende om natten. Selv dine vulgariteter preller beklageligvis af på mig.

Bortset fra det har jeg fundet ud af, hvem du er, som bag et mystisk pseudonym fyrer gemenheder og perfiditeter af med spredehagl i hver eneste post (og bestemt ikke bare i denne tråd). Du findes på dette offentligt tilgængelige foto. I en sammenhæng, hvor hovedparten faktisk optræder under eget sande og hellige navn. Men ikke du. Måske skal man ønske dig tillykke med at være den eneste vaskeægte troll på Serieland? Og nej, det er ikke nogen af de andre på billedet, der har røbet dig.
Vedhæftede filer
image-upload-46-715263.jpg
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: Når Cobolt investerer mere end en million kroner i at udgive de nye samlebind med Blueberry er det klart, at man må prøve at gøre, hvad man kan for i hvert fald bare at hente investeringen hjem.
:o Respekt herfra!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Vigan »

GoogaMooga skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Når Cobolt investerer mere end en million kroner i at udgive de nye samlebind med Blueberry er det klart, at man må prøve at gøre, hvad man kan for i hvert fald bare at hente investeringen hjem.
:o Respekt herfra!
Ditto.
Besvar