Blueberry spørgsmål

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Lars S
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 866
Tilmeldt: 29. mar 2005, 11:38
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Lars S »

Mogens skrev: Jeg elsker Giraud og Blueberry, men af en eller anden årsag er jeg aldrig sprunget på Moebius.
Holder meget af Blueberry... men er selv meget mere til Moebius.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

Hvem har læst Den bitre apache, og hvad synes I om den? Efter min mening er den bedre end Corteggiani og Blanc-Dumonts Blueberrys unge år, men langt fra så god som Charlier og Girauds Blueberry.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Mogens »

Jeg har ikke læst den (endnu) og har umiddelbart heller ikke planer om at anskaffe mig den, men det kan jo være, at jeg ombestemmer mig med tiden. Jeg var dog ikke så begejstret for de sider/tegninger, jeg fandt på nettet.

Det kan dog være, at der findes andre herinde, som har læst den på nuværende tidspunkt og som har lyst til at dele deres mening med os andre. :wink:
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Gimli »

Jeg har heller ikke købt/læst Den bitre apache, fordi jeg fik det indtryk ved at læse omtalen, at det primært er en opsamling af den historie Blueberry fortæller fra sit sygeleje i albummene Tombstone og frem. Den historie oplever jeg ikke som stærk nok til at købe den "igen".
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af redneck »

Gimli skrev: 16. jul 2023, 05:05 Jeg har heller ikke købt/læst Den bitre apache, fordi jeg fik det indtryk ved at læse omtalen, at det primært er en opsamling af den historie Blueberry fortæller fra sit sygeleje i albummene Tombstone og frem. Den historie oplever jeg ikke som stærk nok til at købe den "igen".
Det er nu ikke korrekt. Historien i Den bitre apache udspiller sig imellem album 6 og 7 i hovedserien. Der er således ikke nogle gentagelser, det er en helt ny historie, der fortælles over to bind.

Jeg har læst den og skrevet en anmeldelse, der kommer på Nummer9, når en redaktør får kigget på den, og der er plads i "køen".
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af redneck »

Næh, hov. Handlingen er vist lagt imellem album 5 og 6. Lige før Blueberry bliver sherif i en kort periode.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Jeg har heller ikke købt/læst Den bitre apache, fordi jeg fik det indtryk ved at læse omtalen, at det primært er en opsamling af den historie Blueberry fortæller fra sit sygeleje i albummene Tombstone og frem. Den historie oplever jeg ikke som stærk nok til at købe den "igen".
Du forveksler den med albummet Apache:
https://comicwiki.dk/wiki/Apache
Albummet er udvidet i forhold til de flashbacks, der er i Dust-cyklussen. Og det bør bestemt læses. hvis man er Blueberry-fan.

Hvad angår Den bitre Apache: Historien er faktisk god, virkelig skarp og vedkommende. Tegningerne er jeg ikke så glad for.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af redneck »

Så er min anmeldelse online, hvis man vil høre lidt mere om albummet og min holdning til det: https://nummer9.dk/anmeldelser/gammel- ... -ny-hest/
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

redneck skrev: 16. jul 2023, 15:45 Så er min anmeldelse online, hvis man vil høre lidt mere om albummet og min holdning til det: https://nummer9.dk/anmeldelser/gammel- ... -ny-hest/
Tak for en fin anmeldelse. Jeg er meget enig i dine synspunkter. Også i karakteren, 3 ud af 6 stjerner.

Det undrer mig en del, at Marshal Blueberry kun får 2 stjerner i din tilsvarende anmeldelse, https://nummer9.dk/anmeldelser/vil-den- ... rejse-sig/
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af redneck »

benadikt skrev: 16. jul 2023, 16:57Det undrer mig en del, at Marshal Blueberry kun får 2 stjerner i din tilsvarende anmeldelse, https://nummer9.dk/anmeldelser/vil-den- ... rejse-sig/
Men det undrer ikke mig :wink:

Jeg har i hvert fald svært ved at se fidusen i den.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 16. jul 2023, 10:08 Gimli:
Jeg har heller ikke købt/læst Den bitre apache, fordi jeg fik det indtryk ved at læse omtalen, at det primært er en opsamling af den historie Blueberry fortæller fra sit sygeleje i albummene Tombstone og frem. Den historie oplever jeg ikke som stærk nok til at købe den "igen".
Du forveksler den med albummet Apache:
https://comicwiki.dk/wiki/Apache
Albummet er udvidet i forhold til de flashbacks, der er i Dust-cyklussen. Og det bør bestemt læses. hvis man er Blueberry-fan.

Hvad angår Den bitre Apache: Historien er faktisk god, virkelig skarp og vedkommende. Tegningerne er jeg ikke så glad for.
Tak for at korrekse mit indlæg. Der er klart tale om en forveksling med 'Apache'. Og tak for at anbefale 'Apache' til mig. Jeg vil overveje om jeg skal revurdere min oprindelige holdning.

Vedr. 'Den bitre Apache' - jeg skal virkelig overbevises om, at 'Et ekstraordinært album' er et reelt mesterværk, før jeg overvejer sådan et køb. Jeg oplever de fleste udgivelser er forsøg på at få fans af serierne til at købe endnu flere eksemplarer af en serie, som har været/er populær, men samtidig prøver at redifinere tilgangen til serien. Lidt for eksperimenterende for min smag.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Gimli skrev: 16. jul 2023, 19:55tak for at anbefale 'Apache' til mig. Jeg vil overveje om jeg skal revurdere min oprindelige holdning.
Hvis du samler på Cobolts Blueberry-samlebind kan jeg nævne, at "Apache" naturligvis også er med i dem, nærmere bestemt som det allersidste i samlebind 9. Hvori Giraud også fortæller, hvordan han fik idéen til at udfolde den eksisterende historier på den måde, og hvorfor han syntes det var så interessant at gøre.
Gimli skrev: 16. jul 2023, 19:55Jeg oplever de fleste udgivelser er forsøg på at få fans af serierne til at købe endnu flere eksemplarer af en serie, som har været/er populær, men samtidig prøver at redifinere tilgangen til serien. Lidt for eksperimenterende for min smag.
Hvad det første angår, er du åbenbart på linje med Morten redneck, der mener, at begrebet "ekstraordinære eventyr" er "markedsføringslingo" for at få folk til at købe flere album. Hvad det andet angår, er du til gengæld ikke helt enig med Morten, idet han netop gerne ville haft, at "Den bitre apache" var mere eksperimenterende. Så måske er albummet faktisk noget for dig :-)

Selv synes jeg nu nok, der er tilstrækkeligt med nyskabende elementer som for eksempel - som Morten også nævner - robotten, der spiller skat. Og i det hele taget manden, der rejser rundt med sine dukker ... jeg er meget nysgerrig efter, hvilke hemmeligheder han gemmer på. Og ikke mindst den lille pige, der skjuler sig i Ruthys skørter. Det er lige før, man kommer til at tænke på til Stephen Kings "Carrie" ...

Personligt synes jeg også, det er vildt interessant, at albummet overhovedet findes. Og selv om der givetvis er en sandhed i Mortens udsagn om "markedsføringslingoen", er det ikke nogen nyhed som sådan, den slags kan man jo sige om talrige både tegneserier, film, tv-serier, romaner osv. osv.

Og helt så simpelt var det ikke i dette tilfælde, for Giraud havde selv bedt Christophe Blain om at tegne en Blueberry-historie, mens han selv levede. Hvilket så ikke blev til noget på den tid. Og det er næsten ti år siden, at seriens franske forlag tog det spor op og - med den überkritiske enkefru Girauds velsignelse - foreslog Blain at gøre det til virkelighed. Og så brugte han fem år på at lave det første album, og har snart brugt fem år på at komme i mål med det andet. Så hvis forlaget virkelig bare ville score kassen på Blueberry, havde de jo nok spurgt nogle andre i mellemtiden :-) (Hvis enkefru Giraud altså gav lov).

Det er også en interessant tilblivelseshistorie, for Blain turde ikke lave albummet alene, og derfor bad han sin nære ven Joann Sfar om at skrive manuskriptet. Hvorefter Blain kasserede det for at være for meget Sfar og for lidt Blueberry, og Sfar skrev det helt om. Hvorefter Blain krævede at have fuld ret til at ændre alting, hvad Sfar gav ham lov til. De har i flere interviews beskrevet den lange rejse, de i den forbindelse har været på sammen. Hvordan det har skullet være at fortælle en historie, der foregår for 150 år siden på baggrund af en skabelon skabt for 50 år siden, hvor figurerne var defineret af først John Ford osv., senere Sergio Leone osv., hvad man jo ikke ville gøre i dag - og samtidig bevare tråden til det gamle hovedværk.

Men udmærket anmeldelse, Morten. Og jeg er enig, det er umuligt at mene noget endegyldigt før bind 2! Også fint at notere de mange referencer til Jijé, for eksempel i de næsten ordløse nattescener og den slags. I det hele taget er jeg selv meget begejstret for Blains arbejde. Også forsiden på den franske særudgave af albummet i sort-hvid, den er (ligesom forsiden på farvealbummet) et mesterværk i sig selv.
Vedhæftede filer
ApertumeApache-sort-hvid.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

En af Sfar og Blains inspirationskilder er Robert Aldrichs film med Burt Lancaster "Ulzana's Raid" fra 1972. En ung løjtnant på håbløs mission, apacheoprør, religiøs moral etc.

Den franske albumtitel "Amertume apache" er en direkte reference til filmens franske titel, "Fureur apache". Det snoretræk var det umuligt at lave på dansk, hvor filmen hed "Ulzanas sidste kamp". Og det var lige så umuligt at oversætte den franske titel direkte, fordi "apache" her fungerer som tillægsord, det kan det ikke på dansk. Direkte oversat: "Apacheisk bitterhed".

Det forekom mig for generisk med en titel som "Apacheoprøret", når det nu netop er et ekstraordinært eventyr.

Så det endte med, at albummets titel blev "Den bitre apache" ... og at den bitre apache navngives "Den Bitre". Hvilket er anakronistisk og historieløst, for indianske egennavne er aldrig i bestemt form. Men det var alligevel den eneste løsning. Ikke perfekt, men brugbart.

"Galdesyg" var også i spil, ellers et godt ord :-)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af benadikt »

Carsten Søndergaard skrev: 16. jul 2023, 22:50... det er umuligt at mene noget endegyldigt før bind 2! ...
Og hvornår udkommer bind 2?
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Blueberry spørgsmål

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 16. jul 2023, 23:22Og hvornår udkommer bind 2?
Det tør ingen spå om. Blain og Sfar er måske fortsat ikke helt enige om, hvordan det skal ende med at tage sig ud. Man kan følge Blain på Facebook, men så vidt jeg forstår har de bestemt sig for ikke at udtale noget konkret, som de gjorde i flere år under udarbejdelsen af det første album. Sidste post om den galdesyge apache er fra 15. februar.

https://www.facebook.com/christophe.blain.98
Vedhæftede filer
273583605_10227564727532227_6660835078209759027_n.jpg
Besvar