Modesty Blaise samlebind på dansk

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4708
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Modesty Blaise samlebind på dansk

Indlæg af Robin »

Det så jeg ikke lige komme:

IMG_1234.JPG
IMG_1234.JPG (35.56 KiB) Vist 551 gange


"Modesty Blaise og Willie Garvin arbejdede oprindeligt på den forkerte side af loven, men efter at have opnået økonomisk overskud, trak de sig tilbage. Efter et stykke tid i rastløshed lader de sig hyre af den britiske efterretningstjeneste, og med deres kendskab til underverdenens uskrevne regler giver det dem en række fordele i deres forbryderjagt. Spændingsserien om Modesty Blaise og hendes makker, Willie Garvin, startede i det britiske dagblad Evening Standard foråret 1963, og den blev hurtigt populær, at der allerede i 1966 blev udsendt en film med italienske Monica Vitti og Terence Stamp i rollerne som det smukke og hårdtslående par. Forfatteren Peter O’Donnells knivskarpe fortællinger og tegneren Jim Holdaways overlegne beherskelse af en sort/hvid teknik med brug af sorte flader indkapsler på tegneseriefronten alt det, der var cool ved 1960’erne. Denne samling omfatter episoderne ”La machine”, ”Farligt lift”, ”Gabriel”, og ”Mister Sun”. Af Peter O'Donnell og Jim Holdaway 176 sider i sort/hvid Dansk tekst af Thomas Berger."

Set på Fahrenheits hjemmeside og hos Faraos.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Modesty Blaise samlebind på dansk

Indlæg af Peoples Choice »

En fantastisk nyhed, og var faktisk lige forbi Farao's på strøget før jul, og fik øje på den, så måtte lige købe den til mig selv i julegave, når nu konen var gået længere ned ad strøget for at kigge i en tøjforretning :-)

Der er jo ikke nogle nye historier i bogen, men noget meget velkendt, men dog i en lidt anderledes udgave, idet de gamle avisstrip's er forstørret lidt op, og dermed en anden visuel nydelse af. Forstørrelsen er ikke superstor( sammenlignet med Interpresse's Album), men dog stor nok til, at den får et andet udtryk.

Som kæmpe Modesty Blaise-fan, så er det en dejlig anledning til at læse historierne igen.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9423
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Modesty Blaise samlebind på dansk

Indlæg af Antaeus »

Her er i øvrigt lidt ekstra information omkring udgivelsen (fra Thomas Berger):
Softcover med flapper, 24x24 cm - 176 sider. Tre striber per side. Ikke noget ekstramateriale udover forord af Christian Monggaard.
Der er benyttet mat papir.
Det jeg især hæfter mig ved er at udgivelsen er kvadratisk på 24 x 24 cm. Jeg tror jeg ikke jeg har nogle andre udgivelser med de mål eller tæt på.
Og også at der kun er tre striber på side. Tre striber per side ser vi dog i flere af de amerikanske udgivelser som Rip Kirby, Agent X9 m.fl., men de er ikke kvadratiske.
Modesty Blaise udgivelsen fra Titan er cirka 22 x 30 cm og med fire striber.

Peoples Choice, hvordan vurderer du udgivelsen, herunder størrelsen?
Fx op mod 1) de tidligere danske album, 2) Titans udgivelse eller 3) den norske Klassikerserien?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 96
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Modesty Blaise samlebind på dansk

Indlæg af Peoples Choice »

Hej Antaeus

Jeg fandt de gamle Interpresse-album frem og lagde dem ved siden af den nye udgivelse, og her var det ret tydeligt, at striberne var forstørret en smule i den nye udgave. Det kan selvfølgelig også være, at Interpresse i sin tid "down-sizede" striberne, men det har jeg ingen viden omkring.

Det samme gør sig gældende ved sammenligning med den norske klassikerserie (vurderet på samme visuelle måde).

Jeg har desværre ikke Titans udgivelser, men ved sammenligning med de første 4 numre af "American edition Series" gør det samme sig gældende :

"Between 1981 and 1986, Ken Pierce Books Inc. of the United States, in conjunction with Eclipse Comics, published eight volumes of comic book-sized reprints dubbed the First American Edition series. The first four books featured Holdaway-illustrated stories from the 1960s, while the last four featured strips from the early 1980s as illustrated by Neville Colvin. These books also suffered from reproduction problems that resulted in many panels being reprinted too light, making them difficult to read."

Jeg får personligt mere ud af at læse den nye udgave, hvilket måske kan skyldes alderen, hvor øjnene begynder at miste deres skarphed :-)
Besvar