"Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Diskussion og nyheder om Euroklassikere
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8447
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev:Men hvad skal Dansk Sprognævn - eller nogen som helst andre - bruge disse luftige og dybt personlige definitioner til?
Med samme ret kunne man vel spørge, hvad man skal bruge det luftige og idiosynkratiske begreb "grafiske romaner" til, udover at bruge det som figenblad, hvis man er for fin til at udgive "tegneserier".

https://issuu.com/rosinanteco/docs/graf ... talog_2018

Jeg synes, Googas "euroklassiker" meget præcist definerer den type tegneserier, han snakker om, når han bruger det. Om det ligefrem er "i folkemunde", vil jeg dog gerne stille mig tvivlende overfor.
GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:Begrebet er trods alt mere anvendeligt end det endnu mere luftige og dybt personlige "panteon". :mrgreen:
Det er i hvert fald nemmere at blive enige om, hvad der er en klassiker, end hvem, der skal indlemmes i et panteon! :D
:lol: True dat.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er også vant til GoogaMoogas personangreb. De er bare et eksempel på dårlig debatkultur på internettet. Men hvorfor er det egentlig vi ikke må få at vide indholdet af hans snak med sprognævnet?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev:Jo, jo, er bare lidt ked af din respons tidligere. Vant til sådan noget fra Erling, men ikke fra dig.
Ahr, jeg har da før været efter dig, Googa, når jeg bliver grebet af en trang til at holde dig på dydens smalle sti. I et sikkert håbløst forsøg på at give lidt nuancer at gumle på for de mange mennesker, der læser med her uden nogen sinde at give sig til kende og blande sig. :wink:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg ville egentlig have skrevet "accepteret" (eller endnu bedre, registreret) i overskriften, men der var ikke plads, så jeg landede på "godkendt". Det var en fejl. Men lad os nu komme videre. Eller som de siger ovre i England, "Drop the dead donkey." :wink:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7187
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Men hvad skal Dansk Sprognævn - eller nogen som helst andre - bruge disse luftige og dybt personlige definitioner til?
Med samme ret kunne man vel spørge, hvad man skal bruge det luftige og idiosynkratiske begreb "grafiske romaner" til, udover at bruge det som figenblad, hvis man er for fin til at udgive "tegneserier".
Det kan man med god ret. Men der er dog vist ingen, der aktivt har bedt Dansk Sprognævn om at registrere hverken "grafiske romaner" eller "graphic novels".

Og mere luftige er de vel heller ikke, end at de fleste helt umiddelbart kommer på sporet af en forståelse af begrebsbetydningen ud fra de to ord i begreberne.

Det mest geniale ved grafiske romaner/graphic novels er efter min mening, at begrebets betydning, historie og relevans debatteres offentligt og særdeles flittigt adskillige gange om året og nu er blevet det i omkring femten år.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8447
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:Jeg ville egentlig have skrevet "accepteret" (eller endnu bedre, registreret) i overskriften, men der var ikke plads, så jeg landede på "godkendt".
Dansk Sprognævn er nede med "Euroklassiker" havde været kort og dækkende, i så fald.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23005
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev:Dansk Sprognævn er nede med "Euroklassiker" havde været kort og dækkende, i så fald.
:o :lol: Har vi også fået det udtryk på dansk nu? Jeg er håbløst gammeldags.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8447
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: "Euroklassiker" er nu godkendt af Dansk Sprognævn

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev:
Frank Madsen skrev:Dansk Sprognævn er nede med "Euroklassiker" havde været kort og dækkende, i så fald.
:o :lol: Har vi også fået det udtryk på dansk nu? Jeg er håbløst gammeldags.
Ja, her er der faktisk tale om et udtryk, som Dansk Sprognævn "godkendte" allerede i 1992:

være nede med:
godt kunne lide; synes at nogen eller noget er særlig godt eller smart udtrykket har udgangspunkt i hiphopmiljøet; efter amer.-eng. be down with SPROGBRUG kendt fra 1992, især unge uformelt
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar